ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hein, von  (läst 1186 gånger)

1999-12-07, 14:12
läst 1186 gånger

Lene Westerås

Hei.
 
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med opplysninger om Ulrikke von Hein.
Hun er født rundt 1750 (?) i Sverige (?) og er av svensk storreisende ifølge Eilert Sundts fantefortegnelse. Hun er mor til Lorentz Wilhelmsen født ca 1795, også kalt Stor-Lorentz eller Lange-Lorentz. (Han blir min tipp-tipp-tipp-oldefar). Hun er også mor til Anne Marie Andersdatter, kalt Svarte-Maria, som er født rundt 1793.
Ulrikke reiste en tid sammens med Carl Gustav Upstedt på nordkanten i Tromsø-egnen.
Jeg har også en del om Lorentz etterslekt, hvis noen er interessert.
Er Ulrikke opprinnelig svensk eller norsk? Hvem er far til min Lorentz? Etc, etc...

1999-12-07, 19:53
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Lene!
 
Är din Ulrikke von Hein identisk med följande Ulrika Upstadt, nämnd i passjournal 1811?:
Dec. 4, nr 423, Enkan Ulrika Upstedt och dess dotter Anna Maria till deras slägtingar Bonden Anders Jonsson i Backa uti Wärmeland och varde dessa personer vid vite af allmänt arbete förbjudne att till detta län återkomma
[Göteborgs och Bohus läns Länsstyrelse, Landskansliet, B V a:2, Passjournaler 1798-1811, Göteborgs Landsarkiv].

1999-12-08, 20:43
Svar #2

Lene Westerås

Hei Gabril!
 
Jo, det ser ut til at dette er samme Ulrika!
 
I fantefortegnelsen 1862 kan man lese følgende om henne og datteren: Anne Marie Andreasdatter (jeg skrev visst feilaktig Andersdatter sist)fader,Andreas Falk ikke født av Reisende; hendes Moder Ulrikke von Hein af svensk Stor-Reisende og havde før reist med en Carl Erik Upstedt, navnlig på Nordkanten,i Tromsø-egnen.
Anne-Marie er her 69 år i 1862, og dette passer jo bra med den passkontrollen i 1811.
 
Har du flere opplysninger om Ulrika?

2000-01-16, 10:14
Svar #3

Lene Westerås

Hei igjen.
 
Er det ikke flere som har hørt om navnet von Hein?
Navnet høres jo ikke spesiellt svensk eller norsk ut, heller tysk. Von brukes jo mye i adelsslekter, kan det være at Ulrikka er en avhopper og senere ble omreisende?
Kan noen hjelpe meg - på forhånd takk.
 
Hilsen Lene W.

2000-01-16, 12:35
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Lene! Jag har inte sett namnet Hein i min resandeforskning. Som du säger låter det inte svenskt. Det finns dock en hel del personer med namnet i Sverige.  
 
Inom adeln fanns en släkt von Heinen, som före adlandet hette Hein. Bland officerarna till Karl XII (alltså åren 1700-1718) fanns flera med namnet Hein. Vidare fanns det en prästsläkt i Skåne med samma namn.  
 
Det är fullt möjligt att din Ulrika härstammar från någon av dessa, konstigare saker har inträffat, men några direkta indicier verkar inte finnas när jag kontrollerat släkterna i litteraturen.

2008-10-27, 17:10
Svar #5

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
I passjournalen för 1807, 18 juni, nr 76, Göteborgs Landskansli hittar jag följande:
Norske quinnspersonen Ulrika von Heyen med 3ne barn ärna till hemorten (ej angiven) utan rättighet att återkomma och innan dagens slut lemna staden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna