ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hederlig  (läst 2518 gånger)

2007-05-19, 11:06
läst 2518 gånger

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Till Ewa och Lars.
När det handlar om personer som är i livet och uppgifter som är yngre än  
70 år maila uppgifterna.
Byarum Hembygdsförening Årsskrift 2006 innehåller en artikel om resandefolket
På Skogsberg, men artikeln är från 90 talet och har en del fel och efter 90 talet har där kommit fram betydligt mera.
Mvh Fritz

2007-05-19, 17:44
Svar #1

Ewa Lundqvist

Hej Fritz!Självfallet ska man maila uppgifterna,ibland blir man för ivrig,ska tänka mig för.Har precis talat med de mina jag nämnt här och allt är ok.En fråga:kan man maila till Byarum hemb.?Tack för all hjälp här på nätet!Ha en fortsatt bra lördag!M.V.H:Ewa.

2007-06-13, 05:50
Svar #2

Ingela Fjellborg

Hej Ewa!
Jag har inte varit inne här på länge men såg att jag funnit en ny släkting. Kul!
Vi är släkt via min mamma Signe vars far Carl August (f.1875) var son till Clara. Har jag rätt så är vi sysslingar. Din farbror Walter (mammas kusin) träffade jag ett antal gånger innan han dog. Hans fru (andra äktenskapet) avled i början av detta år (hon var ju tidigare änka efter din farbror Elving).  
 
Maila mig gärna
mountcastle4@hotmail.com

2007-06-26, 14:30
Svar #3

Utloggad Ingela Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2022-03-31, 08:36
    • Visa profil
Hej Ewa och Lars!
 
Vi måste också vara släkt med varandra.
Min mormors farfars far hette Carl Gustav Hederlig född 1806-10-17 i Träslöf.
Min mormor hette Emma Charlotta Carlsson född 1902-01-13 i Morup. Min mor hette Gertrud Etel Ingegärd Waldemarsson född 1920-11-25 i Kungsbacka.
Det skulle vara kul att få kontakt med er.
Min e-post är ingela.edgren@telia.com

2007-06-27, 08:09
Svar #4

Diana Singstrand (Diana)

Hej!
Vad kul att så många finner sina rötter här på forumet.
Clara Tolfdia Rosengren född 1868 i Ullasjö, hon var min farmors syster.
Jag har en del om Rosengren om det är någon som vill ha någon särskilt.
 
Mvh
Diana.

2007-08-15, 19:45
Svar #5

Ewa Lundqvist

Hejsan Diana Singstrand!Ja,det är helt otroligt vad stor släkt man har!Jag tycker det är så kul OCH intressant att få veta så mycket som möjligt om min bakgrund.Vill jättegärna veta mer om min farmors familj(den yngre delen vet man ju lite om!)Har speciellt fastnat på gammelfarmor,Clara Tolfdia Rosengrens sida av släkten.Så om du har lust,Diana,så är jag tacksam om du har lust att berätta mer om hennes systrar o.s.v..Är tacksam för all information!Allt gott till dig!Hälsningar Ewa (Rudolf och Matilda Karlssons barnbarn).

2007-08-16, 20:44
Svar #6

Diana Singstrand (Diana)

Hej Ewa!
Jag sa fel om Clara Tolfdia Rosengren, hon var min farmors moster. Jag skickar mer uppgifter på ditt privata mail, hoppas att det kommer fram för jag är inte så bra på det här med datorer.  
Mvh Diana

2011-01-15, 12:40
Svar #7

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Kalmar 1887-09-08, s. 2:
 
- Wåldsgerning. Å Warbergs lasarett wårdas för närwarande 23=årige kringflackande förtennaren och blecksakstillwerkaren Alexander Petersson från Winberga för swåra skador, som honom i onsdags tillfogats i Träslöf. Nämnda dag hade han i Warberg warit tillsammans och supit med i Träslöf boende tattaren Anton Hederlig. Sedermera följdes de åt tillsammans mot Träslöf. Petersson inbjöds sedermera i Hederligs bostad på gök. Sedan båda inkommit dit, gick H. ut i köket, men kom strax tillbaka med en stor tälgknif, hwilken han stötte in i munnen på Petersson, hwilkens tunga klyfdes och hwilkens ena mungipa sårades. P. hastade efter detta wåld ut ur stugan, men H. följde efter. Från ett gammalt kronogewär aflossade H. ett med hagel skarpladdat skott, som träffade P. i högra armen, hwarå märken efter 25 a 30 hagel uppstodo. P. föll, medwetslös, till marken och sårade derwid pannan och erhöll dessutom blessyr å näsan. Så fort han qwicknade till, begaf han sig till ett närliggande ställe, hwarifrån han inskjutsades till Warbergs lasarett. (Westkusten.)

2011-01-15, 13:22
Svar #8

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I Östergötlands veckoblad 1887-09-09, s. 2, under rubriken Öfriga delar af riket.:
 
Med knif och gevär anföll tattaren A. Hederlig kringvandrande förtennaren A. Pettersson från Vinberga, sedan han först bjudit honom bränvin i sitt hem i Träslöf. P. fick sin tunga sönderskuren samt ett stort hagelskott i armen, hvarför han måste insändas till Varbergs lasarett för att vårdas. H.. en 50 à 60 år gammal man, blef häktad.

2011-01-15, 13:43
Svar #9

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Kalmar 1897-08-20, s. 2, under rubriken Land och Rike.:
 
Gammalt brott i dagen? Under ransakningen med förtennaren J. E. Johansson Hederlig, hvilken för någon tid sedan häktades i Varberg för dråp i Bondstorp å kopparslageriarbetaren F. T. G. Carlsson, har framlagts ett bref från den anklagade till hans fästeqvinna. I detta bref säger han sig vid den blifvande rättegången skola anklaga en af sina förföljare, farbrodern Aron Hederlig, för ett af honom för 20 à 25 år sedan begånget mord. Med anledning häraf har kronolänsman Blomstrand tillskrifvit vederbörande myndigheter i Hallands län och af dem fått upplysningar, som i det närmaste öfverensstämma med dem den häktade sedermera lemnat vid enskildt förhör i cellen angående denna tilldragelse. Ett mord eller åtminstone dråp synes verkligen vara begånget vid nyssnämnda tid å en person, som varit känd under namnet Aron från Falkared i Sibbarps socken, under skogskörslor i Amos eller Vräk af Ullareds socken i Hallands län, och den utpekade bär alla kriterier på att vara dråparen, ehuru han ej förr än nu ertappats. Han kommer derför nu att efterspanas och i fall han anträffas, häktas för att ställas till ansvar för sitt gamla brott.

2011-01-15, 14:07
Svar #10

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I tidningen Kalmar 1897-09-08, s. 2, under rubriken Land och Rike.:
 
Bondstorpsdråparen dömd. Förtennaren Johan Emil Johansson Hederlig, som den 13 sistlidne maj å torpet Låsabygget i Bondstorps socken med ett revolverskott nedsköt sin kusin och svåger Frans Theodor Gottfrid Carlsson och med ett andra sårade sin farbror och svärfar, Carl Carlsson Hederlig, undergick i lördags å Jönköpings länsfängelse förnyad ransakning och fick derefter sin dom.
     Huru vid dråpet egentligen tillgått, torde aldrig blifva fullt utredt, då inga vittnen kunnat anskaffas, som derom vetat lemna något besked. Mycket talar dock för, att dråparen aflossat de ödesdigra skotten till nödvärn mot sina slägtingar, hvilka såväl som dråparen sjelf äro s. k. tattare och med hvilka han en längre tid synes ha legat i fiendeskap. Farbrodern och svågern skulle nemligen, innan han tillgrep revolvern, ha öfverfallit honom med stenkastning.
     Tack vare den milda dager, hvari dråparen för domstolen lyckats sätta sitt dåd, blef hans straff också synnerligen mildt. Han dömdes nemligen endast till ett och ett halft års straffarbete, hvilket dock sammanslogs med fem månaders straffarbete, hvartill han förut dömts för i Halland föröfvad misshandel, till ett år och 11 månaders straffarbete.
     Den dömde syntes sjelf förvånad öfver den milda domen, i det han till domstolen frambar ett tack för nådig dom.

2015-11-15, 13:48
Svar #11

Utloggad Ingela Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2022-03-31, 08:36
    • Visa profil
Hej!
Fritz skriver i ett äldre inlägg om Johan Emil Johansson Hederlig att han  hade barn med Hulda Alfrida Ulrika. Jag har kolla upp dessa barn, men jag kan inte se att han skulle vara far till dom.
I födelseböckerna över dom så är dom oäkta och ingen fader finns antecknad. Däremot så är han far till en Erik Valentin Pärle född 1906-01-07 i Träslöv död 1982-06-10 Göteborg. Modern till Erik var Anna Potentia Nilsson född 1879-01-21 i Stafsinge död 1967-12-08 i Skrea Falkenberg. Någon som vet någonting om dom andra barnen.
Hälsningar Ingela.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna