ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hartman  (läst 3316 gånger)

2008-06-04, 21:28
läst 3316 gånger

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Glas- och porslinshandlaren Fredrik Hansson (Hartman) fick sonen Fredrich Villhelm den 14 april 1786. Han föddes i Gryttjoms by i Dannemora socken och avled i Falun den 13 december 1787 enligt intyg bevarat i Gävleborgs landskansli DVIII:3.
 
Porslinshandlaren från Gustafsbergs bruk Fredrik Hansson (Hartman) och hustrun Anna Kristina Åman fick dottern Beata i Bräcke den 12 december 1788 (döpt den 14:e). Lokala faddrar. Detta framgår av ett intyg bevarat i Gävleborgs landskansli DVIII:2

2008-09-14, 21:27
Svar #1

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Den ovan nämnde Gabriel Åman utnämndes den 26 juni 1759 till lärkonstapel med extra stat vid 5 konstapelskapet av Göteborgs artilleriregemente enligt GMR.

2008-11-07, 11:39
Svar #2

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Som arrestanterne Fredric Hansson [Hartman] och Fredric Wilhelm Lindgren, bägge af högloflige hof-rätten, dömde för begångit rån till 20 par spö, och 6 års arbete uti ankar-smedjan i Carlscrona, sidstledne fredags afton d. 1 i denne månad, innan de spöstraffet hunnit undergå, fått tillfälle att rymma utur slotts häcktet i Gefle; altså och i anledning af konungens befallningshafwandes i Gefleborgs län, d. 4 i denne månad aflåtne skrifwelse, efterlyses härmed bemälte rymmare, hwilka af hwar och en, serdeles krono- och stads-betjente, noga böra efterspanas, samt wid ertappandet fasttagas och hitsändas, för att till Gefle blifwa afförde: warande, efter beskrifning Fredric Hansson emellan 40 och 50 år gammal, stor och lång till wäxten, med blå ögon och swartt rundt hår, wid afwikandet klädd i swartt råck, med tenn-knappar, gammal blå wäst, gula skin-byxor, hwita ullstrumpor, gamla skor med remmar, och swartt hatt: skall wara hemma i Östhammar, där han warit borgare. Lindgren åter 25 år gammal, liten och undersättsig med bruna ögon, samt swartta hår och ögonbryn, haft på sig gammal blå jacka, randigt lifstycke, slarfwiga blå byxor, randiga ullstrumpor, gamla skor och swartt hatt. Uppsala läns kungörelser den 6 mars 1793.
 
Lindwall har under Detlofsson 060715 skrivit om Fredrik Vilhelm Lindgren som ska vara son till Elias Pettersson Lindgren och Agneta Rosenberg. I ett förhör 1792 uppgav Fredrik Vilhelm Lindgren att valackaren Rosenberg var hans morbror. Här avses med all sannolikhet Detlof Pettersson Rosenberg. P.g.a. åldersangivelserna så antar Lindwall att Detlof troligare är morfar till Fredrik Vilhelm, något som ju verkar rimligare.

2008-11-08, 16:59
Svar #3

Lena Eriksson

Ur mina gamla anteckningar:
 
I förhör 1792 (Ovansjö) sägs Fredrik Vilhelm Lindgren vara 16 år, född i Norge, son till Elias Pettersson-Lingren. Varit i tjänst hos en avsk. serg. Didrik Rolin från Götland, begivit sig till Medelpad. .....att söka sin morbroder?...Rosenberg...å en gästgivargård Maj (Maj ligger strax söder om Sundsvall). Träffat Fredrik Hansson och följt till Falun.
 
Fredrik Hansson var bla tillsammans med Anna Kristia Lindwall. Elias var möjligen gift med Agnetha Rosenberg. Fredrik kallas skojare vid rättegången och har hustru och 2 barn.
 
Fredrik var en tid borgare i Östhammar. Slut på anteckningar.
 
Fredrik var alltså den Bosse och jag diskuterade ovan.

2008-12-30, 14:59
Svar #4

Lennart Brummer

Hej!
Jag har läst den utförliga diskussionen om släkten Hartman. Kan det finnas någon koppling till en Hartman-familj i Lund? Eller är det en annan släkt? Jag söker efter Christian Fredric Hartman, född i Malmö (Caroli förs) den 2 januari 1798, död i Lunds stadsförsamling. Han var gift med Elna Catharina Carlsson, född i Lunds stadsförsamling den 3 nov 1814. De hade åtminstone ett barn, Emilia Sophia Hartman, född i Lunds stadsförsaml. den 18 jan 1834.
Jag har inte kunnat hitta några uppgifter om mina Hartman i inläggen här ovan. Finns det någon som vet?
Bästa hälsningar
Lennart

2008-12-30, 15:38
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hartman är ett ganska vanligt namn. Vilket yrke hade C F Hartman?
 
En koll i Caroli fb visar att han är född oäkta av pigan Charlotta Malmsjö. Malmsjö är inget känt resandenamn.

2009-01-02, 00:21
Svar #6

Lennart Brummer

Hej Anders!
Genom en annan forskare här på Anbytarforum har jag fått uppgiften att Christian Fredric Hartman var gördelmakare. Hans föräldrar skulle vara John Hartman 177? och modern (precis som du skriver ) Charlotta Malmsjö, född 1774-11-10. Om detta nu inte är ett känt resandenamn - har du ändå några ytterligare uppgifter om familjen? Det är framför allt dottern Emilia Sophia som jag är intresserad av eftersom hon kan vara en länk till min familj. Vad blev det av henne - gift?, med vem?, var?, barn?
Tack och bästa hälsningar
Lennart

2009-01-02, 17:40
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det står ingen far till Charlotta Malmsjös barn i födelseboken. Hur har din uppgiftslämnare fått fram att han heter John Hartman? Gifte de sig senare?
 
Jag råkar faktiskt ha en uppgift om Emilia Sofia, för det är väl hon som flyttar till Danmark 1865 och 1895 får danskt medborgarskap, då boende i Köpenhamn. Det finns ett register över invandrare i Dansk Demografisk Databas på nätet, där jag hittat detta.

2009-01-04, 00:12
Svar #8

Lennart Brummer

Anders!
Nu blev det komplicerat! Idag hittade jag nämligen ett annat föräldrapar till Emilia Sophia Hartman(n) på Family Search:
Fadern heter där Carl Fredrik Hartmann, född 4 april 1798 i Caroli, Malmö. Modern heter Johanna Christina Sjöberg, född 17 dec 1801 i Lund.
Dottern Emilia Sophia uppges vara född 18 maj 1834 i Lund.  
(De har dessutom en son Otto Wilhelm, född 19 nov 1835).
 
Jämför detta med den familj jag tidigare utgått från (uppgifter som jag fått i andra hand):
Fader: Christian Fredric Hartman, född 2 jan 1798 i Caroli, Malmö
Moder: Elna Catharina Carlsson, född 3 nov 1814 i Lund
Dotter: Emilia Sophia, född 18 jan 1834 i Lund
 
Hur troligt kan det vara att två Emilia Sophia Hartman föds med exakt fyra månaders mellanrum 1834 i Lund i två olika Hartman-familjer och där fäderna dessutom båda är födda i Malmö, Caroli, 1798?  
Det måste väl vara samma flicka - men vilka föräldrar ska jag satsa på?
Jag tror i alla fall på att vi talar om samma kvinna som fick danskt medborgarskap (jag kollade själv DDD efter ditt tips.) Jag har anat att det var i Danmark jag skulle hitta henne (enl muntlig tradition i vår familj).
Detta är verkligen ett mysterium. Har du något råd eller tips?
Hälsningar Lennart

2009-01-06, 17:46
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Lennart!
 
Jag skulle satsa på det primärkällorna säger! Tog en titt i Lunds stadsförsamlings födelsebok 1834 och det visar sig att båda dina andrahandskällor har mer eller mindre fel. Den 18 januari föds ingen Emilia alls. 18 maj föds Emilie (inget mer namn) som dotter till gördelmakaren Carl Fredrik Hartman och dess 33-åriga hustru Johanna Cathrina (inte Christina) Sjöberg. Som fadder finns en gördelmakare Hartman d.ä..
 
Här är det lämpligt att gå till Lunds husförhörslängd och få mer uppgifter, men den finns inte ännu på AD Online.
 
Vidare till Malmö Caroli så har jag tidigare checkat din första uppgift, och fann Christian Fredrik född oäkta av pigan Charlotta Malmsjö. Den 4 april 1798 hittar jag inget barn noterad.
 
Mer måste göras i originalkällorna för att klarlägga det här.
 
Den här släkten diskuteras också  och det kanske är bättre att fortsätta där, eftersom inget tyder på att det är en resandesläkt.

2010-02-21, 21:54
Svar #10

Utloggad Susann Lundmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2011-01-10, 20:11
    • Visa profil
Hej! Kör ett långskott... har kört fast i de norska böckerna på min mormors morfars pappas släkt... Han ska var en Aleksander Magnus Fredriksen Hartman född 18450117 i Goel och död 19281112 i Trondhejm. Han var av resande släkt vad jag kan förstå. Sonen Carl Fredrik Fredriksen (Magnussen Rosenberg) ska ha emigreart till Amerika. Aleksanders hustru var en Anna Gjertine Berntsdatter Vang. Kan jag få hjälp här, då min norska inte är vad den borde vara!!!

2010-03-10, 03:41
Svar #11

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Kungörelse, Uppsala den 14 april 1834 (efterlysta beväringsynglingar som inte mönstrat)
Följande beväringsynglingar har inte kunnat påträffas i sina skattskrivningsorter vid sist hållna Mönstringar och är nu efterlysta:
 
Sadelmakare Gesällen Vangsell och Filare P Jacobsson från Nyköping.
Gesällen Carl Gustaf Boström från Eskilstuna
Handsmakare Gesällen Olof Svensson, Sadelmakare Gesällen Carl Fredrik Hartman, Guldsmeds Gesällen S E Ek, Skomakare Gesällen Schubert, Gunnar Gunnarsson, Drängarna Johan Pehr Andersson i Ornaryd, Gustaf Carlsson i Hulu, Magnus Johansson i Yttre Tofthult alla från Jönköpings län
Arbetskarlen Jonas Olsson, Gesällen Westerdal, Hattmakare Gesällen Lindblad, Drängen Olof Jacobsson, Svarvare Lärlingen Anders Fredrik Nyberg i Vänersborg, Bengt Olsson i Lertorp, Johannes Hansson i Udden, Drängen Olof Svensson i Hässleholmen alla från Älvsborgs län Skomakare Lärlingen Anders Dahlström i Uppsala, Kopparslagare Gesällen Ekvall i Enköping,
Drängen Carl i Skogång, Funbo socken alla Uppsala län
 
Överståthållare Ämbetet och Befallningshavande i övriga län anmodas vänligen låta efterlysa Dahlström, Ekvall och Drängen Carl.
Uppsala den 14 april 1834 J A CARLSSON A WISTRAND
 
Landshövdinge Ämbetets Kungörelse 1834, Låssa kyrkas arkiv.
-------
 
Kan denne Sadelmakare gesäll Catl Fredrik Hartman kopplas till- eller tänkas tillhöra resandesläkten?

2010-09-18, 08:56
Svar #12

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Lovisa Hartman nämnd i annonsen om Dubbelmördaren Fredriksson i Wermlands läns tidning 1878-08-30, s. 3, se vidare under rubriken Lindqvist.

2010-10-20, 17:33
Svar #13

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Volontären vid amiralitetets första volontärregemente i Karlskrona Fredrik Faltinsson Hartman och hans föregivna hustru Anna Åman nämns i ett fångpass daterat i Köping den 7 dec 1779. Fredrik hade överskridit sitt pass föreskrifter för resa till Arvika (?, se bild nedan) och Värmland, Anna hade inte haft något pass. Därför hade han straffats med 4 par spö och hon med 3 par ris. De avsändes nu till behörig ort (Karlskrona?). (Södermanlands länsstyrelse, landskansliet, EV:1). Det bör väl vara Fredrik Hansson Hartman och Anna Kristina Åman som nämns längre upp i tråden som avses, fast han här bär ett annat patronymikon?
 



2010-10-20, 17:51
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Sebastian, det står Nerike och Wärmeland och avser landshövdingadömet/länet (detta existerade fram till just utgången av 1779, varefter det delades på två (Värmland och Örebro län)).

2010-10-20, 17:59
Svar #15

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Aha, tack för klargörandet, Niclas!

2012-07-22, 14:39
Svar #16

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Modvig Hartman, soldat No 111 vid Kapten Rohrs kompani, Kronprinsens regemente vid Malmö garnison. Född omkring 1708 och avsked ur armén 1763, efter 28 års tjäntgöring. [Se GMR år 1767, SVAR bild 139]

2014-06-06, 21:14
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Justitiekanslerns arkiv, fångförteckning 1749 å Landskrona fästning:
Sold: af Prince Gustafs reg: Modvig Hart[m]an. Inkom den 18 Nowember 1749 för rymmande, samt tillpracticerat sig ett Kongligt Cancellie pass på hwilket han utskrapat namn och Åhrtahl och ditskrefwit annat namn och Åhrtahl. Dömbd af Kongliga General Krigz och Leuterationsrätten mista ähran, sedan arbeta uti behaglig tijd  5 [daler] 16 [öre]
[källa: Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:1 (1750-1750) Bild 650 (AID: v567601.b650, NAD: SE/RA/1340101)]
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2014-06-06 22:05)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna