ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2009  (läst 1360 gånger)

2009-01-03, 17:17
läst 1360 gånger

Patrik Hägglund

Tack Lars!
Du vet att Missionssällskapets handlingar finns i Umeå?
www.foark.umu.se/samlingar/hand50.htm

2009-01-04, 10:28
Svar #1

Utloggad Lars Österberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2012-03-30, 09:35
    • Visa profil
Tack Patrik !
Skall gå vidare med tipset för om möjligt få bekräftelse på denna historia.
Lars och Monica Österberg Motala.

2009-01-12, 09:20
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11802
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 09:58
    • Visa profil
Ang. Selqvistfrågan.
 
Här är lite tips om begreppet ryssen,
 
ryssen
Ann-Mari Bäckman

2009-01-15, 17:49
Svar #3

Patrik Hägglund

Ang. Selqvistfrågan.
 
Beställde bouppteckningen för att se om den kunde ge några vinkar. Tyvärr verkar den inte vara inlämnad, landsarkivet hittar i alla fall ingen.

2009-01-24, 06:40
Svar #4

Sven-Erik Johansson

För drygt en månad sedan ställde jag följande från till HSN, men har fortfarande inte fått något svar eller ens reaktion från HSN.
Jag upprepar min fråga från den 11 december 2008
 
-----
Jag var inne och sökte en person på den av Sv.Släktforskningsförbund rekommenderade och av HSN utgivna Åsele CD.  
 
Jag hittade honom inte på CDn trots att han fanns i Åsele FB som född 1806  
Jag körde då fram alla enligt Åsele CD födda 1806 och jämförde med Åsele FB och fann att stora delar av det som fanns i FB saknades på CDn.  
 
Det skulle vara intressant att höra varför HSN (Hembygds och släktforskare Nolaskogs) bara tagit med delar av de i Åsele födda på sin CD.  
 
Sven-Erik
-------
En som fortfarande undrar och nu med tillägget varför man inte svarar.
 
MVH
Sven-Erik

2009-03-01, 17:20
Svar #5

Utloggad Lars Österberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2012-03-30, 09:35
    • Visa profil
Hej Stig Lennart Johansson!
Har nu Hittat den rätte Nils Johan Carlsson är född 1830-06-20 i Cristdala Småland . Således har han fått fel födelsedata vid flytt till Norbotten.Du skrev att man kan rapportera detta men var? Titta på anbytarforum Cristdala för mer information,kul att det löste sig skall nu gå vidare med forskningen.
 
 Vänligen Monica och Lars Österberg

2009-03-01, 20:56
Svar #6

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 18:50
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Monica och Lars  
Jo, t.ex. genom att länka till Kristdala-tråden som började  och tillbaka därifrån  
och hit, där denna fråga började härovanför, så kan de olika delarna knytas ihop...
 
Felet i FolkRäkningen 1870 kan rättas där, vilket jag tycker Ni skall göra med direkta ättlingars auktoritet !
(Om Ni inte kommer åt FolkRäkningen 1870 - som ju, tyvärr, är en betaltjänst - så kan jag förstås göra det)
 
Varma Hälsningar /StigLennart
PS Googling med felaktiga Nils Johan Carlsson 1832-06-30 och  
riktiga Nils Johan Carlsson 1830-06-20 ger nu båda socknarna och rätt

2009-03-03, 09:06
Svar #7

Utloggad Lars Österberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2012-03-30, 09:35
    • Visa profil
Hej Stig Lennart
Kommer inte åt Folkräkningen 1870 vore tacksam om Du kan rätta till felet angående Nils Johan Carlsson.
Tackar på förhand Monica och Lars.

2009-03-03, 11:43
Svar #8

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 18:50
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Självklart Monica och Lars - och God Fortsättning  StigLennart (Rhén-ättling)

2009-04-19, 21:26
Svar #9

Utloggad Åsa Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2020-06-17, 11:21
    • Visa profil
Är det någon som träffat på Målaren Mårten Lindström f 1792 troligen i Åsele i Tjärn. I  hfl finns en Mårten men med föräldrarna Per Mårtensson och Stina Bryngeldotter. Mårten borde ju då heta Persson? Kanske är jag på fel spår. Det finns ju inte födelseböcker för 1792 i genline. Mårten gifte sig med Sara Lovisa Rehn och fick en dotter Matilda 1831 i Fredrika som är min morfars farmors far.  
Hälsningar Åsa

2009-04-19, 21:57
Svar #10

Utloggad Petrus Hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 171
  • Senast inloggad: 2021-05-03, 13:18
    • Visa profil
Hej Åsa!
Databas Kråken ger svaret www.sikhallan.se
Mårten är född 1792 i Lögda. far; Per Mårtensson f 1757 Anundsjö död i Lögda 1833, mor: Kristina Bryngelsdotter f 1765 Lögda död 1839 Lögda.
 
mao Du är på rätt spår
mvh Petrus
 
 
(Meddelandet ändrat av P_hägglund den 19 april, 2009)

2009-04-19, 22:43
Svar #11

Utloggad Åsa Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2020-06-17, 11:21
    • Visa profil
Hjärtligt tack Petrus
Måste kolla närmare på Sikhällan, verkar intressant
Åsa

2009-05-18, 21:12
Svar #12

Utloggad Jens Lindström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 19:58
    • Visa profil
    • www.jenson.se
Hej
 
Jag söker en familj och har kört fast.
Det gäller Olof Jonsson f 1777 och Stina Jonsdotter f 1788, de dyker upp i Långvattnet 1826/27. Olof har noteringen inflyttad från Långbäcken (om jag tyder det rätt), jag har inte lyckats hitta den orten i Åsele.  

Dottern Eva Stina f 1814 finns inte i Åsele födelsebok däremot finns yngre systern Märta Cajsa f 1827 i födelseboken. Det gör även den äldre brodern Jonas f 1811, då finns familjen i Varpsjön (Åsele AI:3 s 145) men är överstrukna som tyder på att de flyttat, men vart? Luckan är 1813-1826, där jag inte lyckats hitta familjen.
Enligt Gavelins Åseleborna ska de vara inflyttad till Långvattnet 1813, men jag hittar dem inte förrän 1826.
 
Någon som vet var denna Långbäcken är? Eller har någon aning om var dottern Eva Stina är född?
MVH /Jens
 
Hurförhörslängden är från Åsele AI:5 s 93
SVAR: Bildid: C0034621_00107, Genline: 2026.18.49200
Vänliga hälsningar
Jens L

2009-05-18, 22:16
Svar #13

Sven-Erik Johansson

Hej
 
Databas Kråken ger en vink om Fredrika/Långbäcken,AI:2,s40,1821-26 har denna familj
Dessutom tycker den också att Eva Kristina borde vara född i Fredrika, Långbäcken GID 2005.4.43300
Om du önskar ytterligare info så hör av dig
 
MVH
Sven-Erik

2009-05-19, 11:22
Svar #14

Utloggad Jens Lindström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 19:58
    • Visa profil
    • www.jenson.se
Kan bara tacka för den informationen, nu kan jag fylla i de saknade uppgifterna.
 
MVH
 
Jens L
Vänliga hälsningar
Jens L

2009-05-21, 18:57
Svar #15

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Hej, Kristina Henriksdotter säges vara född i Åsele 1784.
Hon är gift med Nils Jonsson 1843 enl hfl Lycksele 1846-55 f.146  
Vet någon vem hennes föräldrar är?
mvh
Sten-H

2009-05-21, 19:10
Svar #16

Utloggad Petrus Hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 171
  • Senast inloggad: 2021-05-03, 13:18
    • Visa profil
Pröva med www.sihallan.se
Hon är född i Överrisjö far Henrik Eriksson f 1760 Yttersel Anundsjö, mor Brita Olofsdotter 1757 f Kubbe.Dom gifte sig 1820 i Åsele. Nils Jonsson var född 1799 i Kantsjö, Arnäs.
 
(Meddelandet ändrat av P_hägglund 2009-05-21 19:30)

2009-06-01, 17:35
Svar #17

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 317
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 23:15
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som känner till Abraham Johansson född 1799-08-08 (i Anundsjö?) gift i Åsele 1827 med Kristina Chrisophersson född 1806-07-15 i Åsele.De får sonen Karl Fredrik Abrahamsson född 1842-04-17 i Lycksele dit paret flyttat 1834 från Åsele. Jag känner inte till fler barn.
Vore roligt om någon visste vem Abrahams föräldrar, var och om det fanns eventuella syskon.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2009-06-01, 18:17
Svar #18

Sven-Erik Johansson

Hejsan Charlotte
 
Om du går in på www.sikhallan.se så finner du Abraham Johansson men född 1799-06-12 och han är född i Själevad/Björna.
Om du söker på www.sikhallan.se med föräldrarna som sökord så hittar du Karl Fredriks alla 11 syskon
 
MVH
Sven-Erik

2009-06-01, 22:40
Svar #19

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 317
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 23:15
    • Visa profil
Hej Sven-Erik!
 
Tack snälla för ditt snabba svar.  
Försökte gå in på din länk för att se syskonen, men jag vet inte hur jag ska göra.
Jag har fått hjälp av dig förut, och hade då stor nytta av Sikhallan, men som jag kommer ihåg det hade jag lättare att söka då. Vet ej vad jag gör för fel nu.  
 
Vore tacksam om du talar om hur jag skall gå tillväga för att hitta syskonen.
 
Karl Fredrik Abrahamsson tog sig visst namnet Norberg senare.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2009-06-02, 06:55
Svar #20

Sven-Erik Johansson

Hejsan Charlotta
 
Du hade redan Karl Fredrik född 1842
 
Om du går in på www.sikhallan.se och söker fram föräldrarna till Karl Fredrik under bokstaven K på personregister Sikhallan så får du [color=0000ff]Abraham Johansson ,Kristina Kristoffersdotter[/color]
 
Om du sedan går igenom alla bokstäverna A till Ö och söker med [color=0000ff]Abraham Johansson ,Kristina Kristoffersdotter[/color] så får du fram alla 12 barnen
 
Det finns ju en optimal lösning där man får allt serverat på ett silverfat
 
Jag har gjort ett utdrag ur databas Kråkens [color=0000ff]Notistabell[/color] (direkta källhänvisningar) så att du lätt skall kunna följa familjen
 
SJ/Västerhus,AI:1,s152,1810-15,son här har du Arbraham Johansson som son
ÅS/Solberg,AI:5,s75,1824-27,dotter gift till Fredrika- här är Kristina Kristoffersdotter
Sedan har du familjen
FR/Långbäcken,AI:2,s40,1828-32,bonde
ÅS/Siksjön,AI:5,s120,1832-34,
LY/Åttonträsk,AI:8,s282,1834-38,
LY/Åttonträsk,AI:9,s222,1839-45,
LY/Hedmark,AI:10a,s73,1846-55, här har du också hela familjen med alla 12 barnen
LY/Hedmark,AI:11,s84,1856-66,
LY/Hedmark,AI:12a,s112,1867-76,
 
MVH
Sven-Erik

2009-06-02, 07:51
Svar #21

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 317
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 23:15
    • Visa profil
Hej Sven-Erik!
 
Ett stort tack för din hjälp.  
Det är som du säger, att jag får det serverat på ett silverfat.  
Är tacksam för detta och skall gå igenom alla källanvisningar jag fick av dig.
 
Ha en trevlig dag i högsommarvärmen.(Det är 17 grader i skuggan, redan nu, utanför Göteborg)
Med vänlig hälsning
Charlotte

2009-06-02, 08:24
Svar #22

Sven-Erik Johansson

Hej Charlotte
 
Jag har bott - mellan mina utlandsuppdrag - i Göteborg och de sista åren högst upp på Krabbeliderna på Hisingen fram till 1985, då vi flyttade till USA några år.
Jag trivdes mycket bra i Göteborg bortsett från att vintrarna som var lite halvdana enligt norrländsk sätt att se.
 
MVH
Sven-Erik

2009-07-08, 18:29
Svar #23

Utloggad monica nyström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2020-01-28, 17:10
    • Visa profil
Hej,
Jag undrar, fick höra om två bröder som åkte båt nerför Gide-Älven.
De skulle komma från Åsele hållet.
Båten kantrade och den ene drunknade i forsen så resan tog slut vid Hemlingsforsarna.
Detta hände för mycket länge sedan. Och brodern som överlevde blev kvar i byn Hemling .
Detta skulle stå i Åsele boken .
Har Fjädern blivit en Höna eller ligger någon sanning i detta????? I så fall vilken bok och ev. vilken sida???? Tacksamm för Svar.........................monica

2009-07-28, 21:21
Svar #24

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 18:50
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Min avlägsna släkting och nämndeman Adam Adamsson * 1762 i Lomsjö har av all hittillsvarande forskning  
grymt begåvats med en felaktig hustru, nämligen Kristina Olofsdotter * 1768-02-20 i Anundsjö från Risbäck 4:1 !
 
Den ganska omfattande vederläggningen av denna felaktighet i böcker, på CD:ar och ett otal Internethemsidor,  kan nu  
studeras på databas Kråkens hemsida Sikhällan under länk Forskning/Intressanta fall/Olofsdotter Kristina f.[color=119911]1768-01-01[/color]
 
Se även  som i mångfaldig bemärkelse berörs av denna felaktighet.
 
Varma Hälsningar /StigLennart

2009-07-28, 22:35
Svar #25

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1698
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 18:07
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack för rättelsen Stig-Lennart! Jag har också Adam Adamsson i min antavla.
Det blir till att ändra nu!  
 
Hälsningar Anita

2009-07-28, 23:23
Svar #26

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 18:50
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Anita: vi är nog ganska många på den grenen  /DS

2009-07-28, 23:49
Svar #27

Utloggad Patrik Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2019-11-24, 14:36
    • Visa profil
Ja men det är ju inte lätt att hitta den sökvägen som Kråken gör, som hobbysläktforskare.
Man har ju använt källor som tjänstefolk i Åsele utan uppgivna födelseuppgifter med inflyttning från Jämtland som vad jag vet inte varit jämtar före kommunsammanslagningen 1974. Dessutom hänvisning till Fjällsjö hfl och sidor som inte ens finns.  
Jag erkänner att jag sett i Åseleboken efter vems föräldrar hon haft och skall väl ändra i min forskning också

2009-07-29, 10:07
Svar #28

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 18:50
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan, Patrik: du hittade ju - och min tilltro till hobbysläktforskarnas kompetens är nog större än så...  
 
I sak har väl hänvisningen till tjänstefolk i Åsele utan uppgivna födelseuppgifter mycket stort bevisvärde, då det står att hon
 a) ska vara piga i Lomsjö och b) även finns där då jämte Adam Adamsson själv och där c) båda har hänvisning till nästa sida där de finns som gifta  
och där hon också d) uppges med sitt korrekta födelseår ?
 
Eftersom du själv uppger både Jämtland och Västernorrland som dina forskningsområden, bör du väl fråga dig varför prästen (som Kråken citerar)  
uppger just Jämtland som hennes härkomstort?
Likaså bör du nog fråga dig varför man (Sven-Erik och jag) anser Fjällsjö-Bodum/Orrnäs HFL-sidor ha bevisvärde då och trots att de slarvats bort !
 
Mvh /StigLennart

2009-07-30, 11:00
Svar #29

Utloggad Patrik Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2019-11-24, 14:36
    • Visa profil
Hej Stig-Lennart!
Jag ifrågasätter inte forskningen i sig.  
Men som du sagt i inlednigen i denna diskussion så är förväxlingen mellan 2 kvinnor med ca 2 månaders mellanrum i samma socken. I kyrkböcker som vid dessa tider ofta inte tar upp födelsedatum samt att det skrivs otydligt av prästen, även deras formulering. Så tycker jag det kan vara principiellt enkelt att komma fel i kyrkböcker, vem av dessa som är den riktiga.
Det är väl bra att ni lyckats fläta ihop hennes liv från Anundsjö till Åsele. Men jag har full förståelse för att dem som fått fram dessa uppgifter kan ha hamnat fel, med så lika personer.
 
Patrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna