ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gren  (läst 1586 gånger)

2002-03-10, 15:47
läst 1586 gånger

gunilla

Hej! Är det någon som träffat på släkten Gren. Har hittat två kvinnor Gren, den första gift med Carl Peter Ahlqvist och den andra Gren var fästekvinna till vallackaren Andreas Peter Brandt.
Känner någon igen dessa hör av Er. Tack.

2002-03-10, 17:53
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kan du fylla på med lite mer uppgifter, så vore det bra. Årtal och kvinnornas förnamn skulle underlätta.  
En Anna Maria Gren f 1774 får en son Carl Magnus med Axel Ahlqvist 1798 25/5 i Gunnarp. En Vilhelmina Charlotta Gren f 1821 har ihop det med Johan Didrik Hultqvist och Per Gustav Dahlstrand. I Laholm finns en borgare Peter Gren (1716-77) av vars barn åtminstone Carl Magnus f 1752 tycks ha beröring med resande. Har ingen aning om dessa är besläktade eller ej.

2002-03-10, 19:13
Svar #2

Anna-Lisa Göransson

Gunilla!
Var var ovan nämnde Andreas Peter Brandt född?
Var bodde han? Var det Bohuslän? Strömstad?
Har du ngn aning om något av detta. Mycket tacksam för ev. svar.
Anna-Lisa

2002-03-16, 19:51
Svar #3

gunilla

Hej Anders! Som du vet är det mycket svårt med födelsedatum, men jag har hittat Greta Lovisa Gren fästeqvinna till A P Brandt i Hjälmseryd, de fick en dotter 1860-01-20 som fick namnet Carolina Sophia. Faddrar till barnet tycks vara folk från orten. Nästa Gren var den samme som du redan hade Anna Maja Gren.

2002-03-16, 19:55
Svar #4

gunilla

Hej AnnaLisa! Har du i din släktforskning hamnat på denne A P Brandt? I så fall kanske vi har olika pusselbitar. Som svar på dina frågor kan jag säga att jag inte har något årtal eller födelsestad men jag har hans systrar om du skulle vara intresserad. Hör av dig, Gunilla

2002-03-17, 19:30
Svar #5

Anna-Lisa Göransson

Gunilla!
Vad jag har är Jacobina Brandt i Strömstad.D. 1761 ibm. Bland hennes ättlingar förekommer flitigt namnen Anders och Andreas. Försöker bara få fram mer uppgifter om henne och hennes make Sven Lindbom.
Anna-Lisa

2002-03-17, 19:43
Svar #6

gunilla

AnnaLisa! Vet du om dessa är av resandesläkt. Vad hade denne Sven Lindbom för yrke? De Brandt som jag har funnit håller mycket till i Kronobergslän och dels i Skåne. u kan få det jag har om du tror att det skulle hjälpa dig. Men kolla först om du tror att det låter riktigt med dessa platser.
 Mvh Gunilla

2006-05-29, 14:51
Svar #7

Utloggad Gunilla Hjelmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 18:20
    • Visa profil
Söker kontakt med sign Gunilla som 2002 skrev inlägg med förfrågan om Greta Lovisa Gren och Anders Peter Brandt. Jag har en del uppgifter och vill gärna ta del av dina.
Mvh Gunilla Hjelmquist

2010-03-10, 02:12
Svar #8

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Efterlysning, Uppsala den 24 oktober 1831:
 
3:o För stöld häktade lumpsamlaren David Gren, Kvills Pappersbruk, Jönköpings län och försvarslösa kvinnspersonen Gustava Charlotta Lindgren, Tunaläns Häradsfängelse, Kalmar län
Gren är fetlagd, medelmåttigt växt, blå ögon. Klädd i blå frack, blå byxor och väst, svart hatt och skor
Uppsala den 24 oktober 1831
 
Landshövdinge Ämbetets kungörelser 1831, Låssa kyrkas arkiv.
--------
 
Vilka är dessa ovan nämda, kan de relateras?

2012-10-19, 06:30
Svar #9

Utloggad Magnus Fernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2017-03-23, 03:28
    • Visa profil
Vem är Gustava Månsdotter Gréns föräldrar, valackaren Måns Ljungberg och Kristina Karlsdotter?  
 
I Fångvårdsanstalten i Jönköping DIIId:1 (1847-1848), sida 18, antecknas det: Vandrat omkring med slägtingar från 5 års ålder, icke erhållit någon undervisning, är af s. k. Skojare-stam.  
 
Vilka var dessa? Jag undrar även vem den valackare Gren, som också beskrivs vara skojare, som Gustava levde tillsammans med.  
 
Någon som har koll?

2012-11-21, 19:34
Svar #10

Utloggad Veronica Kronhamn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2019-11-25, 15:54
    • Visa profil
Hej Magnus o Peder!
 
Gustava Charlotta Mårtensdotter/ Månsdotter Ljungberg är min anmoder, om jag tolkat det rätt. Dessutom på två sätt: via sonen Carl Fredrik Sandahl (Spjuth) Fredriksson och dottern Vilhelmina Charlotta Gren. De var ½syskon.
 
Det bör vara samma Gustava Charlotta ni frågat om. Tyvärr vet jag inte mycket om föräldrarna. Mårten Ljungberg, Häradsvallackare dog 1795-08-06 i Bäckaby (F). Modern Christina Carlsdotter Dunders föräldrar var Vallackaren Carl Dunder och Britta , som dog 1777-08-11 i Vittaryd (G).
 
Jag är väldigt nyfiken på mer om Mårten/ Måns Ljungberg. Enligt dödboken hade han avtal 2 söner o 3 döttrar varav två var i livet. Dvs Gustava Charlotta o Britta Maria Ljungberg som var gift med Carl Gustaf Dahlberg född 1782-03-20 i Vrigstad. Det mesta har jag plockat ihop här i Anbytarforum. Det som gått att verifiera i AD har jag gjort.
 
Hälsningar
Veronica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna