ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Friström  (läst 2328 gånger)

2010-05-29, 13:33
läst 2328 gånger

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Johan Peter Byström-Hallin finns på bild i Frigivna Straffarbetsfångarunder namnet Hallin

2010-07-06, 12:47
Svar #1

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Diskussionen om Christier Olofsson Winberg, hans barn och moderns namn Grisilla (Gresilia) har flyttats till en ny rubrik under Resandesläkter:
 
Winberg (Windberg) och namnet Grisilla

2010-09-23, 10:54
Svar #2

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Hej!
 
Kan denna skojare Pehr Fridström som får denna son Petrus 1793 27/10 i Vika sn, Dalarnas län, vara densamma som skarprättaren Peter Friström (äv. Fridström)?
 
Och vem är modern till barnet, Catharina Andersdotter Strandberg, kan hon tillhöra resandesläkten med samma namn?
 
 
Vika (Dalarnas län) Födelse- och dopbok C:5 (1775-1821) 1793, s. 125 (bildid:C0014373_00073):
 
Petrus, [Född:] Oct. 27, [Dop:] Oct. 28, Moder Cathar. And.dr Strandberg på Strand Angifven Fader Pehr Fridström skojare, [Dopvittnen:] Adj. Hr Otto Porat Mademois. U. C. Wretling And. Lars E. Lisa Mattsdr i Strand. barnets mormor Dr. Jan Anderss. i Pgd, [Omständigheter:] Det 3dje Oägta barnet af denna modren
----------
 
 
//Peder

2010-12-02, 09:01
Svar #3

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Hej!
 
I artikeln Resandesläkter i Ångermanland av Bo Lindwall, i Släktforskarnas årsbok 1995, s. 174, under rubriken Friström, skriver han:
Till skillnad från Byströmmarna och Sjöqvistarna var Friströmmarna på fädernet av gammal djup resandefamilj. Namnet är påträffat bland resande släkter på olika håll i Sverige och Finland under 1700-talet...Vad finns för belägg där namnet är, enligt Lindwall, påträffat bland resande släkter i Finland? Är det någon som känner till något om detta?
 
 
Mvh
 
//Peder

2011-04-10, 11:23
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
I Bygdeå  Bilagor till Lysnings/vigselböcker 1807-1900 s 51 hittade jag Bolla Gustava Friström(f 1800-04-03 i Skövde) som var ifärd att gifta sig med orgelbyggar eleven Nils Westerlund från Grundsunda
Någon som vet något mer om dessa ?

2020-01-16, 21:28
Svar #5

Utloggad Måns Höög

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 18:04
  • Måns Höög
    • Visa profil
    • http://mansmsonhoog.wordpress.com/
Hej!

Jag har funnit vad jag tror är lite nya rön kring släkten Friström, gällande några av barnen till handlaren Hans Peter Friström.

Det gäller bland annat sonen skarprättaren Peter Friström (f. 1752/1756), först gift med Elsa Jägare och senare med Beata Sofia Ström/Carlström. Jag har efter sökande kommit över en vad jag tror är en icke tidigare kända uppgifter om att Peter Friström, efter att ha vistats i Norge under 1800-talets början, häktades i Sverige med sin fru 1815. I Justitieombudsmännens ämbetsberättelse för 1816 (skriven 1817, upplagd i Google Books), finns följande avsnitt:

“Sedan jag den 22 April förlidet är, genom Konungens Befallningshafvande i Norrbottens Län, infordrat Herr Häradshösdingen Zach. Dahls förklaring öfver orsaken till dröjsmälet med ransakningens afslutande öfver Skarprättaren Pehr Friström och hans föregifna hustru Sophia Carlström, hvilka för tvegiftes brott, allt sedan den 26 Februarii 1815 varit häktade och bemälte Häradshöfding, uti till mig den 4 derpå följde Junii ankommen Skrifvelse nöjagtigt förklarat berörde anmärkning, har jag, då Fånglistorna utvisat, det nämnde personer under hela årets lopp varit i fängelset qvarhållne, funnit mig föranlåten, att i November Månad samma år, genom Konungens Befallningshafvande, ytterligare infordra Herr Häradshöfdingen Dahls förklaring öfver orsaken till det fortsatte uppskofvet med afgörandet af bemälte Arrestanters brottmål; Men som Konungens Befallningshafvande, uti Bref den 14. Februarii innevarande år, inberättat, det Häradshöfdingen Dahl, i afseende pä sistnämnde förklarings afgifvande, då redan gjort sig förfallen till ett honom förelagdt vite af 16 R:dr 32 sk. Banco, och att Konungens Befallningshafwande förelagt honom ny tid och nytt vite af 25 R:dr, att ifrågavarande förklarings skyldighet fullgöra; Så har jag genast vidtagit den åtgärd med bemälte tredskande och försumlige Domare, att låta honom af Advocat-Fiscals Embetet i Kongl. Svea Hof-Rätt derföre lagligen tiltalas, i hvilket avseende Handlingarne i detta mål den 27 nästl, Februarii af mig blifvit till Advocat-Fiscals-Embetet öfverlemnade, men något Utslag öfver denna Sak är ifrån Kongl. Hof-Rätten mig veterligen ännu icke utfärdadt.”

Utifrån informationen kunde jag hitta Peter och “föregifvna hustru” Beata Sofia Carlström i fånglistorna för Piteå länsfängelse. De blev alltså häktade för tvegifte i februari 1815. Tyvärr hittar jag inte fånglistan för februari månad digitalt, utan den första listan är från juli samma år. I maj 1816, då Peter och hustrun alltså varit häktade i över ett år, finns notering om att Friström var “den 20e Maji utsänd till Ransakning undergående vid Piteå Härads rätt”. Dock, i spalten för domstolens utslag, står:
“Den 20 Maji återkommen till Lands Fängelset med förpassning af Häradshöfvding Dahl, enligt hvilkens förpassning de skulle i förvar hållas till dess Piteå Härads Rätts och den samma dag meddelte Svea Hof Rätts underställte utslag, hvars innehåll dock ej blivit uti Förpassningen omnämnt kommit af Högbemälte Rätt prövas”.

Av någon anledning, som även för länsfängelset verkar okänd, verkar någon form av anstånd/uppskjutning av rannsakning och dom skett – det som justitieombudsmannen Mannerheim ondgör sig över i det första textutdraget. Nästa notering i fånglistorna är från april 1817, då det tvegifta paret Friström varit häktade i hela 2 år och 2 månader:
“Den 7 April ankom Kongl. Majts och Rikets Svea Hofrätt utslag af den 24 Mars 1817, hvarigenom Högbemälte Hofrätt fastställer Piteå härads Rätts den 20 Majs förl: år meddelte utslag, som befriar Friström och Sophia Carlström från tillmälet och det derpå följande answar; men öfverlemnar till Konungens Bef. Hafde att om dem såsom Löse Personer widare förordna”. (Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:478 (1817) Bild 1350)

Alltså verkar paret Friström frias från tvegiftesåtalet. Varför de friades helt efter att ha varit fängslade i över två år skulle ju vara tämligen intressant att utröna, och svar om detta, samt vidare uppgifter om Peter Friströms och Beata Sofia Carlströms leverne, bör ju finnas i Piteå häradsrätts utslag den 20 maj 1816, och Svea hovrätts utslag den 24 mars 1817.

Peters första fru Elsa Jägare dog ju först 1833, och när Peter Friström och Elsas son Didrik Friström (född enl. u. 1808) var intagen på Fångvårdsanstalten i Härnösand 1863 (DIIIa:13 s. 36) uppgav han att fadern Peter dött 1809. I några passjournaler från tidigt 1800-tal noteras även Elsa Friström som skarprättaränka. Men Peter var ju i högsta grad vid liv även 1817, och “gift” med Beata Sofia under perioden – och möjligtvis levde han även 1820 i Carl Johan-stad enligt Peder Anderssons inlägg 2009. Domarna från 1816 och 1817 verkar dock tyvärr inte finnas digitalt, så innehållet i dem är okända för mig i nuläget – men det skulle ju vara spännande att tids nog utreda detta vidare och få ytterligare uppgifter om Friströms förehavanden.
Hälsningar,
Måns Höög

2021-03-08, 22:14
Svar #6

Utloggad Måns Höög

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 18:04
  • Måns Höög
    • Visa profil
    • http://mansmsonhoog.wordpress.com/
Jag har nystat en del i släkten Friström den senaste tiden och avdammat en del information som åtminstone till min kännedom ej varit känt tidigare. Det rör ett antal generationer Friström – i vissa fall rör det sig om tydliga faktum, och i andra fall, vilket framgår, av indicier och plausibla teorier. Alla typer av rättelser, kompletteringar eller avstyrkanden välkomnas självfallet i den mån sådant kan uppkomma. Vidare material finns som eventuellt läggs in framöver.

Enligt tidigare forskning hade släktens Friströms för närvarande äldsta kända stamfader, Hans Peter Friström, nedanstående barn.

– Med en i övrigt okänd Hedvig Kalman:
Anna Catharina, född 6/12 1756 Jämshög (K), sannolikt identisk med den Anna Catharina Friström som dör 90 år gammal 27/7 1845 i Lekeryd (F)

– Med Cecilia Maria Windzt:
Peter Friström, född cirka 1756 i Piteå (BD) (enligt honom själv; troligtvis född något senare). Död efter 1817 (se inlägg ovan).
Anna Christina Friström, född 4/10 1765 i Övergran (AB). Relation med Vidrik Gripenfeldt. Tillägg: Möjligtvis (ej styrkt) identisk med A. S. Friström, Didrik Hellbergs hustru från Eskilstuna, som dör 1788-04-23 i Torsåker (X). Dennes ålder angiven till 20 år.
Sabina Friström, född 4/5 1771 i Piteå (BD)
Vidrik (även Didrik) Friström, född 11/3 1775. Levde kring 1808 i Ofoten, Norge (se Anders Bergs inlägg 18/7 2002).

– Med Ulrika Albertina Sundin:
Hans Peter, född cirka x/1 1783, död 16/5 samma år i Harbo (C)
Jan Magnus, född 13/5 1787 i Västland (C)

Eftersom det rör sig om relativt stora tidsglapp mellan ovanstående barn är det kanske mer troligt än otroligt att Hans Peter Friström hade än fler barn. Jag har mot denna bakgrund funnit ett antal personer vilka är, eller kan vara, barn – eller släktingar – till Hans Peter Friström. Dessa listas nedan.

– Catharina Ulrika Friström f. 1758 (Gunnarp CI:2 (1732-1825) Bild 110 / sid 201)
1758-09-08 föddes på Backagården, Gunnarp (N) en dotter, Catharina Ulrika, till småkrämaren Hans Friström. Sannolikt är denne fader vara identisk med Hans Peter Friström. Moderns namn nämns ej. En Peter Bolvin från Laholm var, bland andra, dopvittne; hypotetiskt skulle denne Bolvin kunna vara identisk med en son med samma namn till den samtide krämaren Boldevig eller Boldevin Petersson i Laholm.

Denna Catharina Ulrika Friström verkar leva även i vuxen ålder. I en passhandling från Gävleborgs län 1781 noteras följande:
"1 juni [1781]. Smideshandlaren Hans Peter Friström och pigan Catharina Ulrica Friström förpassade med smide till Hälsingl. Jemtel. och Angermanland".
Gävleborgs läns landskansli (X) BXIIIa:1 (1767-1782) Bild 1690 / sid 335

Med denna födelsenotis i åtanke uppstår en märklig omständighet, som oavsett tolkning frammanar vissa frågetecken, genom Årsunda (X) (C:2 (1765-1793) Bild 58 / sid 103). År 1783 får handelsmannen Alexander Björn (1749-1834), som var gift med Catharina Ulrikas syster Anna Catharina Friström, en son. Dock kallas modern inte för Anna Catharina – utan istället benämns modern Catharina Ulrika, den nyfunna systerns namn:

"1783. Alexander [borta] d. 24 januari kl. 8 ef. m. Fadren artilleri Hant Langaren och smides Handlaren Alexander Björn och Thes förlofvade festemö och keraste Catharina Ulrica Friström ifr Eskilstuna. Reste efter 14 dagars sig her uppehollande till Stockholm med attest att Barnet undfåt Dop."

Frågan är om det rör sig om en felskrivning eller ej. När Anna Catharina Friström, som alltså troligtvis var född 6/12 1756 i Jämshög (K), dog i Lekeryd 1845 framgår av dödsnotisen att hon varit gift med Alexander Björn och hade dottern Johanna Gustava Björn (f. 1792) med honom. Att Alexander Björn hade ihop det med två stycken systrar Catharina (Anna- och -Ulrika) Friström på rad förefaller kanske generellt mindre sannolikt än att det endast rör sig om en Catharina Friström, men mot ovanstående bakgrund kan det inte uteslutas. Modern till Alexanders övriga barn benämns endast Catharina eller Christina, utan mellannamn, likaså vid vigseln 1783. Endera teori kan åtminstone med nuvarande källäge inte fastslås helt, men det jag vågar slå fast är att en Hans Friström, möjligtvis identisk med Hans Peter d.ä., hade en dotter Catharina Ulrika född 1758, vilken till synes levde 1/6 1781.

Cecilia Friström?
En ny hypotetisk dotter till Hans Peter Friström är en Cecilia Friström, vilken förekommer i diverse passjournaler under 1780- och 1790-talet. Cecilia skulle dock inte omöjligen kunna vara identisk med någon av de redan listade kända döttrarna till Hans Peter Friström.

Namnet Cecilia beläggs hursomhelst första gången 1788 i en passjournal då hon kallas smideshandlerska från Eskilstuna. Mellan 1791-1795 kallas hon artillerihantlangarhustru, men något namn på maken förekommer inte. 1792 12/4 reser hon tillsammans med den förmodade systern Maria Christina Friström Almin (Gävleborgs läns landskansli BXIIIa:3). 1795 26/6 reser Cecilia med en icke namngiven dotter i samma län.

Cecilia Friström kallas änka 1/5 1796 (Gävleborgs läns landskansli BXIIIa:3 s. 161), men 29/11 samma år förekommer hon nämnd som hustru till smideshandlaren Erik Kjellman, som troligtvis är identisk med den Erik Kjellman som var född 1749 i Torshälla och tidigare gift med Catharina Malm (men sedan 1790 änkeman). Giftet med Kjellman bör alltså ha varit Cecilias andra, dels med tanke på att hon tidigare benämnts änka, samt dels då andre maken Erik Kjellman mig veterligen aldrig benämnts artillerist. Paret förekommer även i passjournal 26/1 1797 (Gävleborgs läns landskansli (X) BXIIIa:3 s. 171), men därefter har jag inte några belägg för de tu.

Denna Cecilia Friström skulle dock möjligtvis kunna vara identisk med den redan kända dottern till Hans Friström, Sabina (f. 1771), eller inte omöjligen någon av döttrarna Catharina, även om Sabina  förefaller troligast. Även om det i detta hypotetiska scenario inte rör sig om renodlade versioner av ett och samma namn är det inte otänkbart att Sabina skulle kunna bli Cecilia. Det kan dock lika gärna förhålla sig på annat vis; det som sammanfattningsvis kan fastslås är att en Cecilia Friström hade en relation med Erik Kjellman – men denna fröken Friströms exakta identitet vågar jag i nuläget ej slå fast. Se något vidare information om Erik Kjellman i inlägg under Malm 3/12.

Sara Lisa Friström
Ett nytt namn som ej bör kunna förväxlas med andra aktörer är dock Sara Lisa Friström, som beräknat bör ha varit född mellan 1770-1790. Sara förekommer först som piga 3/11 1807 hos förre salpetersjudaren och änkemannen Erik Strömberg (Gävleborgs läns landskansli (X) BXIIIa:4 (1803-1812) Bild 1030 / sid 227). 17/6 1809 föder pigan Sara Friström fr: Wendel äkta sonen Fredrik i Film (C), och "säger sig wara lägrad af och förlofvad med Landmannisten Jan Holm i Wessland". 7/11 1809 dör dock pig. Sara Friströms son Fredrik "under dess resa" i Ekeby (AB).

Med tiden blir Sara Friström fästekvinna till tidigare nämnda Erik Strömberg, och den 15/2 1812 föds Maria Catharina Strömberg i Tuna (C), oäkta dotter till "resande porcellainsförar. och förre Saltpetersjudareverkmäst. Erik Strömberg och Pig. Sara Lisa Friström ifrån Wendel". Sara nämns tillsammans med Erik i en passhandling från 4/6 1818. Erik Strömberg insjuknade och dog under genomresa i Dannemora (C) 26/3 1822 (Dannemora (C) C:3 (1785-1834) s. 647). Dock nämns inget om Sara Friström eller någon fru vid dödstillfället. Exakt vilken eventuell koppling hon har till ovanstående Friströmmare är dock inte helt klart.

Se vidare kring Strömberg under Ramström 27/12.
Hälsningar,
Måns Höög

2021-04-06, 16:41
Svar #7

Utloggad Måns Höög

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 18:04
  • Måns Höög
    • Visa profil
    • http://mansmsonhoog.wordpress.com/
Som förvarnat i föregående inlägg kommer här ett andra inlägg med viss information rörande olika kända eller okända medlemmar av släkten Friström. Det rör sig dels om nyfunna notiser och några  hypoteser. Förhoppningsvis kan något av detta och ovanstående stoff leda till att nya trådar kan dyka upp, sys ihop eller förkastas framöver.

Notiser

– Den 20/5 1870 avled djurläkaren Johan Fredrik Friström och finns noterad i Piteå landsförsamling med följande notering: “Anmäld f. 1792 25/3 och död i Umeå och tillhörande Piteå lands. i vars ministerialböcker han dock ej finnes. Ingen härstädes har någon kännedom om mannen”. Detta bör således röra sig om Per Friströms son med samma namn, gift med Anna Magdalena Isaksdotter och, såvitt jag vet, utan ett tidigare känt dödsdatum.
(Piteå landsförsamling F:3 (1861-1876), 20/5 1870 (Bild 141 AD))

– 8/8 1799 föddes i Arvidsjaur mästermannen Pehr Fridströms dotter Hendrica Sophia, efter attest från adjunkt Pehr Edin. Barnet finns dock infört i Piteå landsförsamlings födelsebok under Öjebyn, där socknens skarprättarboställe var beläget.
(Piteå landsförsamling (BD) CI:6 (1794-1803) Bild 116 / sid 112).

– 9/9 1805 avled i Burträsk efter en olyckshändelse mästermannen [sannolikt ovannämnda Peter] Friströms från Piteå 15 år gamla son Gustaf.
(Burträsk (AC) C:3 (1789-1813) Bild 235 / sid 476)

– I Hörnefors-Strömbäcks bruksförsamling 26/6 1842 föddes Nyb. från Malmby, Bjurholm Didric Wilhelm Friström o.h. Ingeborg Christina “Wallströms” (Wallsta) son Johan Petter. Till notisen finns anteckningen “Rest”.
(Hörnefors-Strömbäcks bruksförsamling (AC) C:2 (1840-1861) Bild 11 / sid 7).

– I den akademiska skriften Med dödlig utgång av Ulf Drugge och Simon Lindgren från 2001 förekommer en transkription av ett vittnesförhör från 1859 med hästskäraren Karl Fredrik Karlsson Friström. Karl Fredrik var son till Didrik Friström, och nedanstående kan delvis kontextualisera Peder Anderssons inlägg av 18/11 2009:
“Nästa person att höras var Carl Fredrik Carlsson. Han berättade att han var 26 eller 27 år gammal och född i Malmby, Lycksele socken. Hans föräldrar var nybyggaren Didrik Wilhelm Fridström och dennes hustru Ingeborg Wallsta. Tillsammans med fem av sina syskon hade Carlsson ‘för längre tid sedan’ lämnat Malmby och sedan dess fört ‘ett kringstrykande lif’. Han visste dock inte var hans anhöriga nu befann sig och hade sedan han lämnat föräldrarna inte varit mantalsskriven överhuvudtaget. I stället hade han ‘rest såsom Hästskärare från det ena stället till det andra’ och befunnit sig ‘än i Swerige och än i Norrige’”.

– Ett barn Hans Fridström dör även 15 veckor gammalt i Skog (Y) 3/2 1797 (Skog (Y) C:2 (1784-1849) Bild 172 / sid 333). Dessvärre återfinns ingen annan information i samband med händelsen som kan säkrare antyda att detta barn tillhör resandesläkten, men Friströmmarna reste åtminstone i närområdet området varför det åtminstone inte är omöjligt.

Övriga uppslag

Anna Catharina Friström och “sonen” Johan Gustaf Faltin
I pass utfärdat 11/9 1811 av Västernorrlands läns landskansli nämns följande: "Förre lumpsamlaren Johan Eric Berg med hustru Catharina Friström och ofärdiga sonen Johan Gustaf Faltin med pass från Kungl. Bhde. i Umeå af d. 19 aug till Gefle". (Västernorrlands läns landskansli (Y) BV:3 (1818-1835) Bild 230). Jag har ej stött på denne Johan Gustaf Faltin i övrigt. Det är oklart om prefixet “sonen” syftar till att han faktiskt var son till just Johan Erik Berg och – eller – Catharina Friström, eller om Johan Gustaf Faltin istället endast medföljde paret på resan. Faltin skulle ju som bekant både kunna vara mellannamn eller efternamn i detta fall. Anna Catharina hade sedan tidigare dottern Johanna med Alexander Björn.

Indicier: Hans Friström d.y.?
11/3 1781 reser smideshandlaren Hans Peter Friström den äldre tillsammans med Ulrika Albertina [Sundin] via landskansliet i Västernorrland. Samma datum, på efterföljande pass i journalen, reser också – såvitt jag tolkar det – en ytterligare smideshandlare Hans Friström, med pass för sig, hustrun, 2ne döttrar och en son. Dessa antecknas “at resa på samma sätt” som det föregående paret Friström (Västernorrlands läns landskansli (Y) BV:1 (1764-1786) Bild 400 / sid 37).

Åtminstone förstår jag det som att det eventuellt kan röra sig om två stycken skilda Hans Friström med familjer som reser samtidigt, även om det eventuellt skulle kunna förhålla sig på annat vis och vara en feltolkning – skulle någon vara av en annan åsikt välkomnas denna. En förbryllande omständighet är dock att Hans Peter Friström den äldre och hustru Ulrika Albertina fick en son, Hans Peter, som avled 16/5 1783 i Harbo (C). Det vore märkligt om Hans Peter d.ä. döpte en yngre son till samma namn som en redan befintlig son, släktrelationen mellan den hypotetiske Hans Friström d.y. och Hans Peter d.ä. vilka bägge eventuellt nämndes 11/3 1781 är alltså för mig inte helt tydligt.

15 jan 1799 får dessutom en Hans Friström pass att samla lumpor i Gävleborgs län åt Grycksbo pappersbruk (BXIIIa:3 s. 199) – dock nämns inte några medresenärer eller familj. Detta skulle rent teoretiskt visserligen kunna vara den äldre Hans Peter Friström, även om han bör ha varit minst cirka 70 år vid tiden. Ett barn Hans Friström dog ju som ovan nämnt även i Skog 1797.

Änkan Friström
Datumen 1/3 1783 och 23/11 1786 omtalas en “änka efter smideshandlaren Friström” i Gävleborgs läns passhandlingar (BXIIIa:2; s. 201, s. 215). Hans Peter Friström levde ännu i oktober 1783 då hans vigdes med Ulrika Albertina Sundin och 1787, då paret fick en son. Den nämnde änkan efter smideshandlaren Friström bör därmed, om benämningen änka efter en Friström antas vara korrekt, inte ha varit änka efter Hans Peter. Under de premisserna bör smideshandlare Friström vara en tidigare okänd manlig medlem av släkten.
Hälsningar,
Måns Höög

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna