ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frimodig  (läst 2858 gånger)

2003-07-02, 19:20
läst 2858 gånger

Stig E Petterson

Under rubriken Häktmakare har nyligen ventilerats resandes sociala status samt äktenskap mellan resande och icke resande.  
Följande kan kanske vara av intresse.
 
Min anfader Peter Frimodig (172?-1781) hade en dottern Anna Helena Frimodig  f. 1759.
Hon var gift med Anders Randstedt vilken uppenbarligen inte var av resandesläkt.
Först detta om denne Randstedt.
--------------------------------------------
1784 7 nov RR Hjo           2/8  Al:16   1784-88.
Avledne stadsfiskal Randstedts son anmälde för Magistraten att sedan han blivit ensam ägare
av sin avledna moders fasta egendom i staden och även trätt i äktenskap med avlidne  
borgaren Frimodigs dotter från Gränna så ser han sig föranlåten till vidare uppkomst och  
bestånd hos Magistraten anhålla om tillstånd att vinna burskap på handel med järnsmide, pipor och tobak.
Häremot intalte en del av borgerskapet att såsom Randstedt varit misstänkt och även lagligen
tilltalad för flera brott samt icke fört en rederlig och ärbar vandel så kunna de ej annat än
bestrida Randstedt ansökning och antagande till borgare. Varför Magistraten uppå förefallne
skäl och omständigheter finner rättvist till alla delar avslå Randstedts ansökning
------------------------------------
Och detta om stackars Anna Lenas bekymmer med maken.
------------------------------
1785 12 nov  RR  Hjo 3/8     Al:16
Bortrymde handelsdrängen Anders Randstedts hustru Anna Lena Frimodig framträdde efter
anmälan för RR och ingav följande skriftliga ansökning.?
S.T  den lovliga RR sedan jag med min man Anders Randstedt ett bedröveligt äktenskap  
erfara måst i det han efter angivande skolat begått ett brott mig alldeles oveterligt varigenom  
min sorg dageligen förökas och vår egendom igenom sådant uppförande torde alldeles  
spolieras har jag föranlåtit mig i ödmjukhet hos S.T. och lovliga herrar anhålla om boskillnad  
med min man och bliva delaktig av halva egendomen samt vad jag mig hädanefter på ett  
anständigt sätt förvärva månde icke uti böter eller annan dess gäld ------  utan den befintliga  
egendomen för samtliga kreditorers räkning efter den uppgift jag med ed styrka kan användas  
må i avvaktan av gunst rättvist villfarande har äran med vördnad framleva etc  
Anna Lena Frimodig
__________________________
För att få veta mer om far och son Randstedt bad jag Lars-Gunnar Sander om hjälp.  
Fick snabbt följande från honom.
---------------------------------
Erland Randstedt var uppenbarligen en betrodd man - han var stadsfiskal,
länsman och mönsterskrivare. Jag har inga indikationer på att han skulle
vara av resandesläkt. En gissning är att han härstammade från Ransbergs
socken norr om Hjo. Sonen Anders var en riktig värsting. Tillsammans med
några andra ungdomsbrottslingar bedrev han sjöröveri i stadens hamn.  
----------------------------
 
Stig

2005-02-17, 15:29
Svar #1

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Hej,  
 
Det finns en limpa i Hälsingland som heter just Frimodigs. De som bakar denna limpa bo i Norrbo socken i Hälsingland. Jag tror att vissa av dem har bott/br i Näsviken i Forsa socken, vilken gränsar till Norrbo.  
 
Jag har alltid trott att denna släkt härstammar från Finland. Det finns lite upplysningar om denna släkt i kyrkböckerna över Forsa socken.  
 
Kanske du kan kontakta dessa Frimodigs i Norrbo?  
 
erske@msn.com  
 
M.v.h.  
Erik Andersson.

2005-02-17, 16:46
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Erik!
Driver du med oss eller vad får dig att tro att de av dig nämnda är resandefolk? Kan du precisera dig närmre i så fall. Att tro att ett inte helt udda efternamn idag skulle kunna kopplas med människor för snart 300 år sedan är inte riktigt relevant. Det finns flera olika släkter Frimodig. Namnet var ursprungligen ett knektnamn och har burits av olika personer, ej sins emellan befryndade. Skriv gärna mer uppgifter om du vet att de nämnda är resande (tattare).

2005-02-17, 22:10
Svar #3

Utloggad Erik Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2011-02-27, 19:22
    • Visa profil
Hej Erik!
Ja det är nog sannolikt att det är ett knektnamn. Min fmfmff var soldat Jan Frimodig f 1726 och d 1781 i Västigårn i Näset i Forsa, och knappast någon resande fastän han varit ute och rest. Föräldrarna var bönder i byn.
 
Soldat 20/1 1743 vid nr 67 under namnet Fil, transporterad hit 12/12 1744 och från 1748 kallad Frimodig. Tog avsked 27/1 1763 såsom sjuklig och svag av rygg o rovärk, haltar därav, således oduglig till vidare krigstjänst samt anmäld till enkelt underhåll. Bevistade fälttågen i Västerbotten, Bohuslän och Pommern. I Finland 1751 på skansarbete. Bevistade fälttåg i Pommern varifrån han hemkom 1762.  
 
mvh
Erik Lundin, Enskede

2005-04-22, 00:31
Svar #4

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Till Niclas Rosenbalck,  
 
Hej!  
 
Varför skulle jag driva med dig? Jag skriver här för att få reda på saker om min släkt samt att försöka bidraga med ledtrådar till andra här på Anbytarforum. Jag har inte sagt att jag tror att de Frimodig jag nämner skall vara utav resande släkt, bara en eventuell ledtråd. För att vara schysst, som sagt. Man vet ju aldrig vad olika uppslag kan ge.  
 
Lycka till i fortsättingen Niclas!  
 
Tack också till ERIK LUNDIN i Enskede för ett intressant inlägg.  
 
M.v.h.  
Erik Andersson.

2008-12-13, 15:05
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Frimodig i Gränna:
Gränna AI:8 hfl 1775-1789 s 49 (p 47) tomt nr 45:

2008-12-13, 15:13
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Rättelse: tomt nr 43 (ej 45).
 
Glasföraren Anders Frimodig och hans hustru Lena (Helena) Andorsdotter nämns även under resande: Andorsson (som Anbytarvärden något märkligt valt att kalla Andorsson/Andersson).

2011-03-08, 21:57
Svar #7

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Froudina, född 1750 1/6 (dp. 3/6) i Akaa sn, Finland, fader: Tattar och handtlang.[aren] Casper Frimodig, moder: Helena Christersdr (http://hiski.genealogia.fi/hiski)

2013-09-15, 15:26
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Örebro rådhusrätt 1704 den 22 december
S:D: förekom afledne Skarprättarens här
i staden Anders Anderßon Frijmodigz dott.r
Christensa Andersdotter, gifwandes tillkien-
na huru som hon täncker sig att begifwa
uppå Andra Orter, och Fördenskull ödmiukligen
anhåller om Borgmästare och Rådz attes-
tatum, angående des förehållande här i
Staden under den tijd hon här sig uppe-
hållit, och såßom intet annat kunde inty-
gas, än att bemte Christensa stält sigh
ährligen och wäll. Altså blef henne der öfwer
det begierte Attestatumet bewilliat.
källa: Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Örebro län EXId:1144 (1697-1704) Bild 7560 / sid 373 (AID: v404646.b7560.s373, NAD: SE/RA/42042202)
+ även på uppslaget efter: Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Örebro län EXId:1144 (1697-1704) Bild 7570 / sid 375 (AID: v404646.b7570.s375, NAD: SE/RA/42042202)

 
Denna Christensa Andersdotter är troligen densamme som Jeremias Skarbergs hustru.
 
Anders Andersson Frimodig i Örebro (gift med Sara Nilsdotter, som änka levde och reste ihop, samt senare (1704) gifte sig, med livdragonen Petter Lind) har då bland annat barnen (se källor under resande: Skarberg):
Christensa Andersdotter gift med Jeremias Skarberg, skarprättare i Göteborg
NN Andersdotter gift med Johan (Falck), mor till Erik Johansson Falck  
NN Andersdotter gift med Henrik Eriksson-Liten , skarprättare i Skara  
 
 
Är mer känt om skarprättaren Anders Andersson Frimodig i Örebro ? När avled denne ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna