ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Friberg  (läst 5695 gånger)

2001-04-08, 13:18
läst 5695 gånger

Roland Olander

Skulle vilja veta lite om släkten Friberg!

2003-12-07, 17:18
Svar #1

Lisa Berg

1797 reisepass TR:heim.
 
Hæstedoktor,hovslager Kristian Friberg m.kone og et barn til Røros,vidre Sverige.Almuen bøtlegges for å ha slagit ham. Sendes til Anders Hemmingss.
Truste i Rødøen Jemtland.
 
også i 1796 til Romsdalen og 98 til Jemtland. En kursmed Ludvig Johanss.m.fam. reiser også til Jemtland.

2003-12-07, 19:24
Svar #2

H. K. Hanssen

Hei,
 
Der finnes også en annen reisende Friberg i Norge på 1700-tallet. Han het Augustus Friberg, født i Stömstad herred. Han hadde vært i generalløytnant Carl Edward von Hessensteins regiment, hvorfra han desserterte. Han kom til Norge i 1767, og reiste rundt bl.a i Trøndelag.
 
Med vennlig hilsen,
H.K.Hanssen
Ålesund,Norge.

2005-06-03, 13:33
Svar #3

Utloggad Bertil Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2008-02-13, 21:07
    • Visa profil
Resande är väl knappast något enhetligt, entydigt begrepp. Man borde skilja på yrket och folkgruppen. Jag har själv sökt följa upp gårdfarihandlare. De första sådana i Sverige var troligen skottarna på 1500-talet. De kallades ibland krämare. Krämare är ju på svenska ett värdenegativt ord. De fick ett mycket dåligt rykte. Yrkesbegreppet resande var ju vanligt i varje fall länge under 1900-talet. Det fanns tidigare i Västergötland också beteckningen provryttare för samma yrke.
Jag känner till flera Friberg-släkter men ingen med för mig känd resande- bakgrund.

2005-06-09, 12:49
Svar #4

Rasmus Lange

Hei,
 
Er det noen som kan fortelle mer om nevnte personer? Hvem var denne CHRISTIAN FRIBERG? Især om Johanne Marie er datter av Friberg eller fra hans kones tidligere ekteskap??
 
25.2.1796 får hesteskjærer CHRISTIAN FRIBERG med hustru og 2 barn utstedt reisepass, i Trondheim, til Romsdalen Amt. 20.7.1797 får hestedoktor og hovslager Christian Friberg med kone og 1 barn utstedt reisepass, i Trondheim, til Røros og siden til Sverige. 21.6.1798 får hestedoktor Christian Friberg utstedt reisepass, i Trondheim, til Jemtland. 2.9.1802 får hovslager Christian Friberg med kone Christina Eriksdotter Runeberg utstedt reisepass, i Trondheim, til Sverige. Denne gang har de følge med datteren og svigersønnen. Christian Friberg må være død før 1807.
 
 
A.JOHANNE MARIA FRIBERG (SØDERSTRØM?), født ca. 1781 i Raane/Råneå?, Sverige, død ca. 1840.
 
Gift 18.1.1802 i Degerfors, Sverige, med JOHAN FALTIN, jern og glasshandler, senere hovslager.
 
2.9.1802 får jern og glashandler Johan Faltin og hans kjæreste Johanna Maria Friberg utstedt reisepass, i Trondheim, til Sverige. 11.10.1806 får de reisepass med tre barn fra Trondheim over Røros til Karlstad, Sverige. De var innom Røros 21.10., Idre grenseovergang 5.11., i Lima, Sverige, 19.11., i Floda 6.1.1807 og der tok de pass tilbake til Norge. De kryssa grensa 22.1. og var på Hedmark 3.2. da de fikk nytt pass av fogden der og var tilbake i Trondheim 16.3. Så fikk de nytt pass til Salten hvor de var 13.6 hvor de fikk nytt pass tilbake til Trondheim med to barn. 19.1.1808 var de havnet i Fredrikshald, lensgt sørøst i Norge, og fikk der pass til Finnmark. På denne reisa kom de til Trondheim 9.4.1808. De hadde en sønn, A1. Hun blir senere gift med Hans Olson Bodin.
 
A1.KARL PETTER (JOHANSEN FALTIN) BODIN, døpt 31.6.1806 i Vefsn, Nordland. Han tok etternavnet til sin stedfar Bodin.
 
mvh
Rasmus

2007-05-17, 18:32
Svar #5

Ewa Lundqvist

Hej!Finns det någon som känner till en Hilding Friberg,troligtvis från Malmötrakten,han var tillsammans med min mormor.detta var på1933-35 talet.Hur länge dom var tillsammans vet jag inte,men det resulterade i ett flickebarn.Ruth gifte sig sedemera med en buro,Erik Nyman,därför fick flickebarnet heta Nyman.Min mormor gifte sedan om sig,och hette Ruth Lindskog.Hon var från skåne.Finns det nån vänlig själ som kan kastalite ljus över det hela?Ha det bra!Ewa,gift Lundqvist.

2007-05-18, 17:16
Svar #6

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Friberg är ett intressant exempel på hur ett namn levt kvar i olika resandesläkter på grund av upptagande av styvfaderns namn. Den ovannämnde Kristian Friberg hade vad jag vet inga söner men hans styvson Anders Rydberg (ca 1786-ca 1848) tog namnet Friberg efter sin styvfader och förde det vidare till sina söner, Jakob Vilhelm Friberg (1814-1863) och Anders Reinhold Friberg (1824-1877). Jakob Vilhelm Friberg hade först med Hedvig Sofia Lind en egen son, Frans Oskar Friberg (1838-1917), men var sedan gift med Helena Hultqvist (1810-1885) som tidigare varit gift med Sven Magnus Wallengren. Hennes söner, Alexander Wallengren (f 1835) och Johan August Wallengren (f 1843) övergick i vuxen ålder till styvfaderns släktnamn Friberg och på så sätt uppstod en släkt Friberg som fått namnet av en styvfader vars far i sin tur fått namnet efter en styvfader. Det finns alltså två resandesläkter Friberg, en äldre som ursprungligen hette Rydberg och en yngre som ursprungligen hette Wallengren.

2007-05-18, 23:17
Svar #7

Eva Gustafsson

Hej,  
behöver hjälp med Friberg, Axel Wilhelm. Han är född 4/10 1872, eventuellt i Göteborg, men kan också vara inflyttad senare. Enligt Sveriges befolkning 1900 bor han då med hustru Tekla Johansson och tre barn i Lundby församling, Göteborg. Han finns inte i Lundby födelsebok. Vet inte om han är av resandesläkt, men det kan vara så. Var är han född, vilka är hans föräldrar?
Mvh
Eva Gustafsson

2007-05-19, 09:35
Svar #8

Lena Eriksson (Lena)

Bosse, hur kom du fram till att Kristian Friberg är styvfar till Anders? Vem är Anders mor?
Kan det vara Anna Kristina Eriksdotter Runeberg?
Hon levde senare med en Petter Åberg som satt på Karlstens fästning före 1815. Senare åtföljde hon Kristoffer Wigardt, denne var född 1805, alltså betydligt yngre än hustrun som då kallar sig Bergman.
 
Är Johanna Maria en halvsyster till Anders?

2007-05-19, 10:41
Svar #9

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Lena. Uppgiften om att Friberg är styvfader kommer från ett förhör, vilket skall jag försöka leta upp i mina gamla pärmar, men där anges inget om föräldrar så om Anna Kristina är modern kan jag inte svara på. Däremot hade Anders en yngre bror enligt Passjournal 1810: Smideshandlaren Anders Rydberg fick pass i Örebro 1810 25/8 att med sin broder yngligen Karl Salomon Rydberg försälja smide av Vedevågs manufakturtillverkning.

2007-05-19, 19:50
Svar #10

Lena Eriksson (Lena)

Det vore intressant att få veta vem som var mor till Anders och Karl!
I mina anteckningar har jag änklingen, hovslagaren Jakob Vilhelm Friedberg, född 1812 4/12 i Dovre (Norge) samt dennes son Frans Oskar född i Drammen. Nu var väl Jakob född 1814 i Enköping? Det skulle säkert kunna vara så att fadern Anders Rydberg har den här anknytningen till Norge genom dennes styvfar  som du säger Bosse och därför drar man i med grannlandet som födelseplats. Resandet mellan Sverige-Norge var förmodligen tätt på given när det gäller Friberg dä och dennes hustru och den ev. halvsystern Johanna Maria fick ju en stor eftersläkt i Norge genom giftermålet med Hans Olsen-Bodin.    
 
Vem var för övrigt Hedvig Sofia Lind? Är det hon som var född 1813 i Enköping?

2007-05-20, 09:50
Svar #11

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Det rör sig om en annan Hedvig Sofia Lind. Enligt uppgift i fångrullor skall hon ha avlidit 1839 i Drammen, Norge, när sonen Frans Oskar var ett år. Det finns rätt många personer med namnet Lind på 1800-talet som jag inte har lyckats placera in i något släktsammanhang, tex Juliana Lind född 1817 gift med Johannes Larsson Faltin, och även två som finns i födelseböckerna men som ändå inte har gått att avslöja: Anna Lovisa Lind, född 1832 3/2 i Länna sn, Södermanland och Paulina Julia Lind, född 1842 5/9 i Regna sn, Östergötland. Kanske några av dessa hör till samma släktkrets som denna Hedvig Sofia Lind?

2007-05-20, 10:43
Svar #12

Lena Eriksson (Lena)

Och Lind fanns ju i Norge också. Du skriver fångrullor, är det Frans Oskar du åsyftar då?
Jag har sett att Jakob inflyttar till Vaxholm med sonen 1846 från Sigtuna. Inte vet du var i Sigtuna de bodde?
Jakobs bror Anders var för övrigt gift med Agnetha Sofia Stålberg som du vet, vars mor hette Johanne Kristiansdotter (-Hallberg) och skall vara norska. Och bra mkt äldre än sin make Johan Fredrik.
Det är väl bara att leta vidare men tacksam för svar ang Frans och Sigtuna!

2007-05-28, 10:51
Svar #13

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Lena! Uppgifterna om Frans Oskar kommer från länshäktet i Linköping volym DIIId:9 fol 278 då Frans Oskar Friberg ankom 1871 28/9 misstänkt för stöld och dömdes 1871 26/10 av Linköpings rådhusrätt för 2:a resan stöld till 3 år och 6 månaders straffarbete, avsänd till fängelset i Malmö 1871 30/10. Om Frans Oskar Friberg anges där född 1838 i Drammen, fadern hovslagaren Jakob Vilhelm Friberg död 1863 i Kungsör, modern Hedda Sofia Lind, död 1839 i Drammen.

2007-05-28, 15:06
Svar #14

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Lena! Du frågade också om Sigtuna, jag glömde det i förra mailet. Far och son finns där i AI:9A s 18 med följande uppgifter: Enklingen, fd hofslagaren Jacob Wilhelm Friedberg, född 1812 14/7 i Dofre, Norge, inflyttad från Sala 1845, utflyttad till Waxholm 1846, son Frans Oscar, född 1838 4/11 i Drammen. I Sala har jag inte träffat på dem men de tillhör väl gänget kring kungen Olaus Korsgård.

2007-05-28, 15:56
Svar #15

Lena Eriksson (Lena)

Tack för dina uppgifter Bosse. Kan undra om Rydbergs har någon koppling till de Rydbergs som vi diskuterat tidigare.....
 
Och så Korsgård, Salas Al Capone (!), en märklig man. Som kanske har någon anknytning till tidigare Korsgårdar.
 
Nu när jag har dig på tråden, Arnvid nämner i brev en glashandlare Gustav Fredriksson som kommer till Örebro år 1802 tillsammans med mor Klara Rydberg. Pass även 1803 för inrikes resor. Är Gustav någon du känner till?

2007-05-29, 09:18
Svar #16

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Nej, Gustav Fredriksson har jag inget om.

2008-05-27, 14:45
Svar #17

Utloggad Lilli-Ann Reis

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 05:46
    • Visa profil
Johanna Maria Friberg och Johan Falltin fr. Degerfors i Västerbott. fick en son vid namn Jan Gustaf d. 7/3 1802 i Hälsingtuna (X)
Fadder var bl.a. Anders Gustaf Friberg fr. Degerfors
[C:3 GID: 651.27.50700]
Hälsningar Lilli-Ann

2008-09-14, 13:11
Svar #18

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Lumpsamlaren Anders Rydberg finns omnämnd i Stockholms läns landskansli Akter till fångar i länsfängelset EXIIIb:4 i ett dokument daterat 1835. Där hänvisas till en rannsakning i Danderyd skeppslags HR samma år mot Rydberg, sonen Reinhold, Johan Gustav Fredriksson den sig ock Österman kallat, Lina Sofia Lind och Hedda Sofia Hägerbäck. Dessa hade överfallit bonden Per Persson på Ella krog i Täby socken och fråntagit honom en plånbok. I sällskapet hade även en Karl Hjerpe ingått men han hade inte återfunnits. Bråket hade föregåtts av en hästaffär mellan Rydberg och bonden. Jag har fotograferat av akten i vilken det redogörs för händelseförloppet för den som är intresserad.

2008-09-14, 15:59
Svar #19

Lena Eriksson

Sebastian, jag skulle gärna vilja ha en kopia! Har du kvar min maildress?

2008-09-16, 13:07
Svar #20

Lena Eriksson

Först vill jag tacka dig Sebastian för en jätteintressant artikel i Årsboken. Sen har jag funderat lite på personerna ovan. I de inledande förhören, fanns det inga uppgifter om de åtalades bakgrund?
Rydberg var ju gift för andra gången med Johanna Almin, död 1831. Sonen Reinholdt, Anders R från första äktenskapet var född 1823 i juli månad. Johan Fredriksson är nog den som finns på Nyfors pappersbruk, född 1794. Hustruns namn hittar jag inte men hon ska vara född 1798. Vilka var dessa två?
 
Hedvig Sofia borde väl vara hon som fick en son Johan August 1832 (har inget exakt datum) på Smedjegårdshäktet (Bo Lindwall), far är Johan Peter Almin som är kusin till Johanna. Hon ska ha flyttat till Hedvig Eleonora förs i Sthlm 1832 8/11 och sen vidare till Nicolai förs och vidare till Hargs pappersbruk i Nyköping
Johan August säger i senare förhör att modern hette Hedvig Sofia H-bäck och att denna gifte om sig med Gustav Larsson Rosengren. Hedvigs far hette Lind, styvfar H-bäck (Lindwall igen-men det här visste du väl).
 
Lina Sofia Lind kanske hette Lena (Helena) Sofia Lind, Lina är ett namn jag inte förknippar med den tidens resandekvinnor. Hon kan ju varit en syster till Hedvig.
 
Hedvig står skriven 1833 under Hargs bruk, utan sonen. Det står något om henne i hfl som jag inte kan tyda (suddig text)Genline GID 2574.10.95900.  
Jag hittar henne inte i senare längder men hon sägs komma till Naverstad 1846. Vad gör hon de 13 åren, kanske intagen i fängelse under en längre tid?
 
Hur hittar man rullor från Smedjegårdshäktet, finns de på nätet? I material från Norrmalm? Niclas frågade för en tid sen men inget svar. Vet du Sebastian?

2008-09-16, 21:39
Svar #21

Utloggad Carina Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 15:37
    • Visa profil
Efterlyser också rullor från fler häkten/Fängelser än vad som finns. Justitiekanslerns arkiv på Riksarkivet skulle inte varit dumt att få tillgång till. Jag tror att Arkiv Digital och DigiArkiv skulle tjäna stort på det. Eller vad säger ni?  
 
mvh  
Carina

2008-09-17, 16:16
Svar #22

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Anders Ry(d)berg uppger i förhör i Danderyds häradsrätt 1834 att han var 46 år gammal och född vid Strömsholm, att hans föräldrar var hovslagaren Erik Ryberg och modern Ulrika Branting. Fadern hade dött när han var 4 år gammal, modern när han var 7. Han hade därefter vistats hos sin styvfar salpettersjudaren och valackaren Isak Hök till dess han var 14 då han hamnat hos valackaren Magnus Blad hos vilken han stannat i fem år och lärt sig skära hästar och bota dem. Han hade sedan blivit mantalsskriven på Vedevågs bruk och i 5-6 års tid farit på marknader och sålt brukets varor. Sedan köpte han ett torp i Järlåsa socken, Kvarntorpet benämnt, där han bott tre år innan han hamnade i Enköping. Där bodde han i 11 år och försörjde sig som valackare och smideshandlare. Efter att ha sålt lägenheten i Enköping hamnade han på Rörstrands bruk vars varor han rest omkring och sålt i 6-7 års tid innan han knöts till Nyfors som lumpsamlare. För dem hade han arbetat i 14 år och under ett par år varit boende i Solberga by i Hälsingland. För tre år sedan hade han köpt egendom och bosatt sig i Stockholm och skojat med hästar och utskärning. Han hade varit gift i Vedevåg med Kristina Lisa Mellberg med vilka han fått 8 barn varav två levde, Jakob och Reinhold. I Solberga hade han gift sig med Johanna Almin/Almén och fått 5 barn vilka alla var döda. Enligt Svea hovrätts utslag den 9 mars 1826 hade han inte kunnat fällas för det rån han var misstänkt för vid Sollefteå HR men väl för fickstöld. Han hade bestraffats med 35 par spö och uppenbar kyrkplikt. Rydberg bar på sig ett intyg av kronofogden Iverus av den 7 september 1831 att han inte varit vållande till sin hustrus död och att han friats från åtal därför.
 
Anders beskrivs som av medelmåttig växt och längd med ljusa ögon och nästan skalligt huvud samt ärrigt ansikte. I rättegången kallas hans sällskap återkommande för skojare.
 
(Meddelandet ändrat av Tango den 17 september, 2008)

2008-09-17, 16:19
Svar #23

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Reinhold Rydberg. ”Han var af liten, men satt växt, [överstruket: hade ljusa hår och ögonbryn,] såg under lugg, hade en bestämd, halfvild blick och röjde ingen förlägenhet af att vara inför domstol, utan tvärtom en ansenlig [visshet?], samt ända till fräckhet gränsande bestämdhet i den ton, hvarmed han afgaf sina svar.” Reinhold uppgav sig vara på elfte året gammal. Efter gripandet av Anders Rydberg hade Reinhold följt med en änka vid namn Johanna Svan som ämnat bli hans styvmor, ”ehuru det ej blifvit af”. Svan var även hon en kringstrykande lumpsamlerska som mest höll till i Roslagen och Kungsörs socken men nu en tid uppehållit sig i Stockholm på Fatbursholmen. Hon hade samma morgon den 8 november 1834 begivit sig söderut till Snickarkrogen. ”Reinholds riktiga stjufmoder Johanna Almin hade dödt för några år sedan sommartiden vid Kungsöhr. Hon hade förut blivit vigd med Reinholds far i Wallby by, Barkarö socken” där Rydberg och Reinhold då vistats. Reinhold hade gått i skola en tid i Kungsör. Hans verkliga mor hade hetat Stina och dött under hans spädare år.

2008-09-17, 18:13
Svar #24

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Hedvig Hedda Sofia Hägerbäck, lumpsamlare för Hargs pappersbruk: af kort växt, fetlagd, med rundt ansigte svartbruna ögon och mörkt hår uppgav 1835 att hon var 21 år gammal, född i Enköping och dotter till Vilhelm Hägerbäck. Föräldrarna hade rest genom landet med porslinsförsäljning och dylikt innan de slog sig ned i Hova i Västergötland. I början av 1834 hade hon träffat Johan Gustaf Fredriksson alias Gustaf Österman i Nyköping och tillsammans med hans fästekvinna Lena Sofia Lund rest till Stockholm. Där hade hon träffat Ryberg med vilken hon genast trolovat sig och ett kalas hade hållit hos änkan Rundgren i staden. Efter händelserna i Danderyd hade Hägerbäck och Ryberg skilts åt, enligt henne eftersom hon fått höra att han hade ett obändigt sinnelag och enligt honom p.g.a. av att Hedda skulle haft smak för starka drycker.

2008-09-17, 19:14
Svar #25

Lena Eriksson

Mycket läsning här Sebastian, nu blev det ännu rörigare! Och det blir till att fundera lite. Det här stämmer ju inte med Bosses inlägg ovan. Men, det är klart, det är ju annat som inte stämmer heller....Anders och Reinhold och även Hedvig, fabulerar ju ganska fritt!

2008-09-18, 15:02
Svar #26

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Jo, man får nog ta det hela med en nypa salt. I rannsakningarna sägs det vid två tillfällen av skilda personer att Anders Ryberg ska vara Karl Hjerpes morbror, är någonting mer känt om detta? Hjerpe återfanns ju inte men enligt Reinhold Ryberg lär han då ha varit ”dräng hos skojaren Norden [Jakob Nord?], som boende i Sala samlar lumpor åt Hargs pappersbruk.”  
 
Enligt ett intyg hade Rybergs hustu Johanna Almin avlidit den 28 juli 1831 efter att en vecka tidigare fött sonen Karl Johan Fredrik. Ryberg ägde enligt honom själv 1834 en lägenhet på Götgatan som han hyrde ut. I målet vittnade bl.a lumpsamlaren och kommissionären för Nyfors Olof Sundberg och hans hustru Maria Kristina Kjellman samt Kristina Öberg som stod i begrepp att gifta sig med lumpsamlare Kjellman, bror till Maria Kristina. Jag återkommer om Fredriksson och Lund. Smedjegårdshäktets handlingar är bara fragmentariskt bevarade enligt Stockholms stadsarkiv, jag vet dock att jag har sett fånglistor i landskansliet från omkring 1800.
 
(Meddelandet ändrat av Tango den 18 september, 2008)

2008-09-18, 17:22
Svar #27

Lena Eriksson

Jag hittade Johannas och Anders son i Berg. Han fick dock namnet Karl Johan Vilhelm (redan här en lögn...) som föddes 25 juli. Mor Johanna dog tre dagar senare står det i födelseboken.  
 
son till hovslagaren och lumpsamlaren Anders Rydberg från Stockholm och dess hustru Johanna Allmin Dopvittnen var hästhandlare J Lindström och dess hustru MC Clarin från Rölanda, lumpsamlare CM Dahlstrand och dess hustru Greta Erika Allmin från Tyresö sn. Övriga 4 vittnen var från Wallby.
 
Johanna dog i barnsbörd och det står mkt riktigt att hon fått 5 barn varav 1 son lever. Hon gifte sig 1825 med Anders. Hon var född 1808 och alltså 23 år när hon dog. Och 17 år när hon gifte sig och så 5 barn på 6 år. Som jag skrev Sebastian så fick dessa resandekvinnor leva ett mkt hårt liv ute på vägarna!
 
Hursom helst, det finns ju ännu en Rydberg. Johan Anders, gift (?) med Ulrika Melldahl. Glas och porslinshandlare, med åtminstone 2 döttrar som var födda 1818 resp 1819. Vem var han?
 
Norden du nämner kan nog vara Jakob Nord som var gift med Anna Katarina Mellberg, syster till Anders Rydbergs (i rannsakningen ovan) hustru Kristina Elisabeth Mellberg. Så där finns ju en koppling.

2008-09-19, 11:55
Svar #28

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Tack vare Theresa Johansson, som forskar om lösdrivare i Västmanland, har jag fått veta att Niklas Hjerpe var gift med Anna Stina Rydberg (1787-1829), syster till Anders Rydberg (Munktorp FI:3 9/3 1829). Detta par avled före 1830 och hade då åtminstone fyra barn i livet. Ett av dessa, dottern Kristina, uppger bl.a. i förhör 1830 att hon följt med sin Morbror Hästskojaren Ryberg, men att denne bedt henne lemna sig, enär hon icke kunde få åka med honom längre. Karl Hjerpe som ingår i Rydbergs sällskap 1834 är då med all sannolikhet ett av Kristina Hjerpes syskon.
 
(Meddelandet ändrat av Tango den 19 september, 2008)

2008-09-22, 15:05
Svar #29

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Ytterligare om Anders Ryberg ur en skrivelse från magistraten i Arboga som redovisades i Danderyds HR 1834:
 
att Ryberg för flera år sedan infunnit sig på stadens marknader , såsom vallackare, hästskojare och glasförare, då fickstölder och slagsmål ofta skedde; att denne Ryberg allmänt var känd för ficktjuf, men, ehuru uppkallad till polisförhör, icke så kunnat öfverbevisas derom, att anledning varit till hans häktande, och hvarföre han vid hvarje ankomst dit, genast motades utur staden: att Ryberg den tiden varit mantalsskrifven och bosatt i Enköping samt försökt att i Arboga afsluta köp om en gård, men såsom illa frejdad, blifvit nekad, att i staden inflytta, från hvilken tid han icke der varit synlig: samt att Ryberg, väl icke blifvit i Arboga straffad med kroppspligt, men att ryktet förmält, att sådant skett i Västerås under någon marknad; i anledning af hvilken sistberörde upgift kns bnde i Westmanlands län i skrifvelse den 14 nästl. november förmält, att i fångjournaler för länshäktet i Westerås namnet Ryberg icke förekommo annorlunda än som transportfånge. (Danderyd HR AIa:53)

2008-09-23, 22:22
Svar #30

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
När vi ändå är inne på Ryberg kan jag nämna en passnotering från Sthlms läns passjournal BIV:1 1828:
 
15 augusti: manspersonen Anders Rydberg, åtskilliga delar av detta, Uppsala, Västerås, Nyköpings, Falu, Örebro, Gävleborg och Ångermanlands län, ½ år att samla lump för Nyfors  
 
hustru Johanna Rydberg född Almén, dito dito
 
gossen Jacob Rydberg, dito dito

2008-10-08, 21:53
Svar #31

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Det här är väl sannolikt ett tidigt belägg för ovan nämnde Anders Ryberg:
 
Ynglingen Anders Ryberg, som hålles misstänkt att hafwa i Götheborg från en bonde stulit en taskbok med inneliggande penningar och derefter från staden bortwikit; warande Ryberg, efter uppgift, omkring 20 år gammal, af liten wäxt, koppärrig och fräkning, med blå ögon, ljusa hår och ögonbryn samt något flintskallig, klädd i blå jacka och gula skinnbyxor, och skall hästkreaturet, på hwilket han ridit, warit mörkbrunt och bläsigt. (Efterlysning ur Uppsala läns kungörelser nr 84 1809 den 9 september.)

2008-10-19, 22:27
Svar #32

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Ovan nämnde Jakob Vilhelm Friberg (1814-1863) förekommer i Sotholms domböcker i februari-mars 1836  där han kallas Jakob Ryberg. Han står då inför rätta tillsammans med Anna Stina Ekström och hennes dotter Maria Sofia Ekström. Dessa hade som resande lumpsamlare för Nyfors pappersbruk tagit nattkvarter hos olika familjer inom häradet i januari och misstänktes därefter ha stulit ett par skor med silverspännen, en silvertumlare m.m.
 
Anna Stina Ekström berättade att hon var 38 år gammal, född i Malung där henner föräldrar Peter Dahlberg och Mari Andersdotter varit bondfolk. Som ganska ung hade hon flyttat med en major Wallin till Karlskrona där hon 1822 gift sig med sjöartilleristen Johan Karl Ekström som avlidit 1830. Hon hade därefter varit mantalsskriven vid Hargs pappersbruk. Rydberg berättade att han var son till smideshandlaren och valackaren vid Strömsholm stuteri Anders Ryberg och Kristina Elisabet Möllberg. Han hade bott i Enköping och i Arboga men numera i en mindre gård på Fatbursholmen i Stockholm. För fem år sedan hade han blivit lumpsamlare för Nyfors och för omkring ett år sedan kommit i sällskap med änkan Ekström som biträdde honom i hans lumpsamling. Maria Sofia hade anslutit sig till dem först vid jultiden 1835. Diverse intyg visade att Jakob tillsammans med sina föräldrar flyttat från Järlåsa till Tyresö men att de i likhet med andra lumpsamlare sällan vistades inom socknen. Maria Sofia slutligen uppgav sig vara född i Strängnäs i december 1821.
 
Utslaget blev att Maria Sofia, som ännu inte var fyllde 15 år, skulle agas med ris. Modern och Ryberg dömdes till böter och uppenbar kyrkoplikt för deras inblandning i Maria Sofias stölder och försäljningen av stöldgodset.
 
Källor: Sotholms HR dombok AIa:67 och urtima ting AIb:7.
 
(Meddelandet ändrat av Tango den 19 oktober, 2008)

2016-02-14, 20:08
Svar #33

Utloggad Maggie Henningsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2019-12-19, 21:27
    • Visa profil
{[color=0000ff]Söker släktingar till Peter Olof Friberg född 1836 05 08 som var gift med Anna Gretha Högman född 1838 01 25[/color][/size][/size]}

2016-02-15, 20:24
Svar #34

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej Maggie!
När jag i dödboken letar efter Peter Olof Friberg med det födelseuppgifter Du har, så kommer en Peter Elof Friberg upp. I Varbergs stads dopbok CI:5 (1826-46) bild 64 syns att han är döpt till Peter Elof. I Varbergs stadsförsamling flyttar familjen flera gånger per år. Men i AI:20 (1882-89) sid 247 finns i alla fall hela familjen, men inte med den hustru Du angivit, utan med en Albertina Andreasdotter f 15/3 1839 i Rolfstorp. I den här boken har de 7 barn. Peter Elof blev änkeman 4/11 1892 i Varbergs stad. Kan han ha gift sig senare - eller tidigare - med den Du anger? Hur som helst måste det finnas massor med släktingar efter alla barnen.
 
Hälsningar Monika W

2016-03-10, 22:11
Svar #35

Utloggad Maggie Henningsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2019-12-19, 21:27
    • Visa profil
Tack för hjälpen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna