ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eriksson-Träff  (läst 4252 gånger)

2001-01-31, 17:08
läst 4252 gånger

emma lindström

Hej !
 
Finns det någon som har någon information
om släkten Eriksson-Träff. Är den möjligtvis av resandeursprung.
 
Hälsningar: Emma Lindström

2001-01-31, 22:35
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Släkten Eriksson-Träff är sannolikt inte av resandeursprung. Stamföräldrarna var soldaten och lumpsamlaren Erik Jansson Träff, född 24 juni 1817 i Vika sn i Dalarna, och hans hustru Anna Olofsdotter, född 17 mars 1821 i Högbo sn, dotter till artilleristen Olof Käck och Brita Arvidsdotter Hagberg. Träff levde ännu 1900 i Västanbyn i Högbo sn. Han och hustrun hade en lång rad barn (åtminstone 12), varav flera gifte sig med resande. På så vis har många av deras ättlingar resande bland sina förfäder. Det verkar med andra ord som om Träff med familj socialt har rört sig bland resande även om de själva varit svenskar.

2001-05-21, 21:29
Svar #2

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
En liten rättelse. Anna Olofsdotter var dotter till Olof Käcks första (av fyra) hustru Brita Svensdotter. f.1789-06-26 i Västanbyn, död 1821-11-21 i Västanbyn, dotter av salpetersjudaren Sven Rosenqvist 1747-1825 ohh Anna Persdotter 1756-1823.
Vänliga hälsningar
Katarina Sohlborg
Katarina Sohlborg

2001-09-16, 10:43
Svar #3

anna m

Jag har hört att släkten Pettersson-Träff skulle vara tattare. Vet inte var jag fått det ifrån. Är de resande eller är det barn till Eriksson-Träff ovan?

2001-09-17, 15:45
Svar #4

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Där fanns en Folke Pettersson-Träff som var gift med Carolina Wigardt ( Lina) som var utav resande folket

2001-09-17, 16:19
Svar #5

anna m

Tack, Fritz. Jag skulle tro att det är samma anfader Träff som ovan men att Petersson kanske mer betecknar Petters son som var vanligt. Och att en eller flera ur familjen gifte sig med resande.

2004-02-15, 18:28
Svar #6

Elaine Skau

Hej.
 
Min avlidne far Ferdinand Petterson sägs vara av släkten Petterson-Träff. Jag träffade honom aldrig under hans leverne. Bodde i Söderhamn. Hans mor och far hette Fredrik och Kristina (Stina). Jag vet väldigt lite. Kan någon bistå mig med lite ytterligare information om denna släkt vore jag glad.

2004-08-17, 15:59
Svar #7

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Amanda Bernhardine Pettersson född 1887 04 22 Västralövsta sn sammanboende med Oskar Eriksson Träff född 1893 12 25 ?
mamman Amanda Josefina Wilhelmsson född 1857 01 31 Nora sn W
fader Olof August Pettersson Meijer född 1857 07 08 Hanebo

2006-09-01, 23:15
Svar #8

Brittmarie Pettersson

oskar och Bernahadine är min farfar och farmor som jag aldrig har träffat, men som jag har hört släkten pratat om.

2010-03-21, 21:33
Svar #9

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Enligt tidningen Kalmar 1887-02-14, s. 2:
 
     - Om ett mord, som nyligen föröfwats i Jemtland, berättar Jemtl.=P:n [= Jämtlands Posten] att den mördades namn är Karl Nikolaisen Lundmark från Röraas, till yrket bleckslagare och hästskojare, och att gerningsmannen är en yrkesbroder, Ullas Kalle, hwars rätta namn är Karl Ferdinand Andersson från Burträsk socken i Helsingland [Burträsk felaktigt uppgivet tillhöra landskapet Hälsingland; tillhör Västerbottens län, och landskap med samma namn], hwilken warit straffad för stöld 3:ne gånger.
     Om förloppet wid det hemska mordet har blifwit upplyst, att såwäl Lundmark och Ullas Kalle, som twenne af deras kamrater, den 4:de dennes i skymningen begifwit sig från Ströms marknadsplats öfwer sundet till färjestaden; att en qwinna, Tilda Karlsson, der inwäntat dem med 4 hästar; att de allesammans rest derifrån efter landswägen, Träff Erik och Alexander åkande efter första hästen, den dödade Lundmark efter den andra, derefter 2:ne löshästar och sist Ullas Kalle jemte Tilda; då de åkt ett stycke efter wägen hade Lundmark stannat och gått tillbaka till sista slädan samt frågat Ullas Kalle, om han ej wille ge honom 75 kr.[onor]  emellan på hästar, hwarpå Ullas Kalle swarat: Ja, 75 djeflar i ditt bröst. Lundmark hade då gifwit Ullas Kalle ett slag för hufwudet, hwilket slag äfwen träffat Tilda, hwilken då blifwit rädd, så att hon hoppat ur släden och sprungit fram efter wägen samt ropat åt sin bror Alexander, att han skulle stanna, emedan de börjat slåss. Under tiden hade Ullas Kalle kommit körande i wild fart, då han kört om dem och i förbifarten ropat åt Träff Erik, att han skulle åka med honom, för han hade fått stryk. Då Alexander såg, att Lundmark ej war med, sprang han tillbaka och hittade honom bredwid landswägen liggande såsom död med ett knifhugg i bröstet.
     Under wägen till Tullingsås hade Lundmark endast en gång swagt yttrat Skjutsa mig hem, hwarefter han börjat rossla och befan[n]s wid framkomsten till Tullingsås wara död. Han efterlemnar hustru (?) och 2 små barn.
     Ullas Kalle är häktad och införpassad till länscellfängelset i Östersund i afbidan på ransakning.
----------
 
Även införd i tidningen Östergötlands veckoblad 1887-02-18, s. 3.

2010-03-21, 22:12
Svar #10

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Enligt tidningen Dalpilen 1888-09-07, s. 7:
 
     Knifskärning. Hästbytaren och bleckslageriarbetaren Per Erik Träff från Vestanby i Högbo socken, Gefleborgs län, och kopparslagaren Gabriel Löfgren från Medvi by i Bergs socken, Herjeådalen, färdades i torsdags förra veckan i sällskap mot staden från Bjursåssidan, båda i hvar sitt åkdon. Då de vid sjutiden på aftonen kommit i närheten af Falu - Rättviks banans förrådshus, råkade de af någon anledning i gräl, hvarunder Löfgren erhöll två knifhugg, ett svårare å venstra öfverarmen och ett mindre å högra armen.
     Löfgren vårdas å länslasarettet och Träff afbidar på länsfängelset ransakning.
----------
 
Enligt tidningen Dalpilen 1888-09-21, s. 3:
 
     Ömsesidigt. Förnyad ransakning företogs äfven denna dag med hästbytaren, bleckslageri- och borstbinderiarbetaren Per Erik Träff från Vesterbyn, Högbo socken, häktad och tilltalad för det han den 31 sistlidne augusti vid Blindgatan tillfogat Gabriel Löfgren en del knifhugg å armarne. Strax innan vittnen vid förra rättegångstillfället skulle höras, erkände T., att han huggit L. med en grafstickel, dock först efter det han sjelf af L. fått ett  par hugg i ena armen. Af vittnesintygen framgick, att Träff med något tillhygge misshandlat Löfgren.
     Då målet denna dag påropades, företeddes Träffs prestbetyg, hvaraf framgick, att han förut straffats för 2:a resan stöld och svårare misshandel. Träff dömdes nu till 5 månaders straffarbete.
     Löfgren, som från lasarettet, der han vårdats för sina sår, förts upp till länsfängelset i afbidan på ransakning för våld å Träff, inhämtades för rätten, men uppgaf sig vid tillfället ha varit så berusad, att han ej kunde minnas något, ej ens att det varit Träff, som sårat honom. Sjelf kunde han ej hafva begagnat knif af det skäl, att han ej hade någon. Målet mot Löfgren uppsköts till den 4 oktober.
----------
 
I tidningen Nya Faluposten 1888-09-22, s. 2:
 
     Knifskärning. I målet mot hästbytaren och bleckslagaren Per Erik Träff från Westanby i Högbo, tilltalad för att hafwa med knif skurit hästbytaren och kopparslagaren Gabriel Löfgren från Bergs socken i Jämtland, meddelades utslag, och dömdes Träff att hållas till 5 månaders straffarbete, med hwilken dom han förklarade sig nöjd.
     - Ofwan nämde Löfgren hade nu också häktats, såsom angifwen för att under slagsmålet med Träff hafwa skurit denne i ena armen med knif. L. nekade dock, under påstående att han ej haft någon knif på sig, men möjligt war, att han sårat L. med en spik. Dock erkände han att han slagit Träff med en piska, hwilket ock intygades af witnen. I Polisunderrättelser war Löfgren nu ock efterlyst för det han från personer i Hedesunda skulle hafwa tillnarrat sig åtskilliga saker. Men äfwen härför nekade han, påstående att han blott lånade de i fråga warande sakerna. För widare bewisnings förebringande rörande knifskärningen och för erhållande af den tilltalades prestbetyg uppsköts målet till den 4 October, och skulle Löfgren fortfarande hållas häktad.
----------
 
I tidningen Falu-Posten 1888-10-20, s. 2:
 
     För knifskärning å hästbytaren Träff häktade och tilltalade hästbytaren Gabriel Löfgren från Berg i Jämtland frkändes härför, men förklarades skyldig till answar för misshandel å bemälde Träff medelst piskslag. Som han emellertid är angifwen för stöld i Hedesunda, skall han därför ungå ransakning wid wederbörlig domstol, som slutligen dömer i målen.

2010-04-23, 15:04
Svar #11

Utloggad Henning Karlsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2012-01-03, 20:10
    • Visa profil
Carl Erikson (Dahlström)
 
Jeg hadde en fråga om en av mine aner som mulig krysser temaet Erikson-Treff. Carl Eriksson som er min forfar var gift med Karolina Hellberg og det er mulig han het Carl Erikson Dalström. Han fikk i alle fall to sønner og en av dem var født i Svarteborg i Bohuslän, nemlig Edward. Samme Erikson Carl var etter sigende født i 1830. Jeg legger Dahlström navnet til side for det finnes to registreringer i Norge med Carl Erikson f i 1830. I Trondhjem heter han Erikson Dahlström. I alle fall bodde min forfar på Store Stackekärr i Svarteborg når min tippoldefars bror Edward ble født. Vet noen noe om Carl Erikson f 1830 som var gift med Karolina Hellberg(Carolina Hellberg) Hun var født i 1818 og datter av Johan Hellberg. Jeg er faktisk også usikker om nevnte Carl Erikson var av reisende slekt fordi etterkommere av hans svigerfar og Karolina Helbergs halvbror Johan Peter sine etterkommere giftet seg inn i Palmslekta.Johan Peter f.1827 hadde datteren Kajsa som ble gift med Johan Peter Johanneson. Disse fikk datteren Olga Justine som ble gift med Karl Ludvig Axelsson Palm. Det er noe av det jeg vet om Carl Erikssons kone.Min fråga er om noen vet noe om hennes make Carl Erikson som en periode bodde på Store Stackekärr? Min tippoldefar Josef Carlsson senere Karlsen i Norge var en sønn av paret Carl Erikson og Karolina Hellberg som bodde en periode i Svarteborg.
 
Med vennlig hilsen
Henning Karlsen i Wien

2010-04-25, 18:20
Svar #12

Utloggad Henning Karlsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2012-01-03, 20:10
    • Visa profil
KARL ERIKSSON
 
Jeg har akkurat funnet hans foreldre som Erik Anderson og Eva Margretha HELLBERG Både Karolina Hellberg som var hans kone og Eva Margrethe Hellberg som var farens kone synes å værre etterkommere av Börje Hellberg og hans sønn Anders Hellberg, om enn Eva M var etterkommer etter Börjes annen hustru. Er klar over at både Börje og Anders Hellberg var lensmenn men slekta synes full av reisende navn. i generasjonene etter Anders. Ei spennende slekt dette her.
 
Mvh
Henning Karlsen

2010-11-10, 12:04
Svar #13

Utloggad Kid Lundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2010-11-10, 12:04
    • Visa profil
träff släkten skall vist ha fögreningar med lunberg faltin,flink,brun,hölm,larm.detta är resande mest från värmland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna