ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 februari, 2010  (läst 3157 gånger)

2005-04-25, 20:04
läst 3157 gånger

Lena Eriksson (Lena)

Niclas, det vore väldigt intressant att få ta del av uppgifter om Erik Ekerot!
Har haft kontakt med släktforskarföreningen i Örebro, men tyvärr kunde de inte hjälpa mig.
Kristina Ekerot som jag nämner ovan kan ju också vara en ledtråd, kanske en dotter till Johan eller Erik.....

2005-05-26, 17:28
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Här kommer ett sax ur Hjo rådhusrätts dombok 1743 den 20 juni. Det är ur konceptet till den renskrivna, där man inte tagit med de strukna meningarna som ger en hel del intressanta uppgifter. Målet behandlar en tjuv Bengt Widing och hans bedrifter. I hans sällskap kom även Ekerot och en Mattias Rodin. De blev fasttagna men rymde ur häktet och var vid målet mot Widing fortfarande på fri fot. Det nämns i sammanhanget om en stöld Erik Ekerot ska ha begått på Hunneberg uti bergzgården. Dessa platser ligger i Flo socken enligt Svenska ortnamnsskivan. I domboken för Åse härad bör finnas mer om Erik Ekerot. Någon som är beredd att kolla upp detta?

2005-07-13, 23:29
Svar #2

Carina Jonsson

Hej!
 
Finns det någon som käner till Johan Berndt Julius Bernadotte Ekeroth från Väckelsång socken? Troligen född 1822-04-15.
Han figurerade i ett rättegång sept. 1885.
 
Mycket tacksam om någon har upplysningar om honom. Allt är av intresse.
 
/Carina

2005-09-02, 10:00
Svar #3

Lena Eriksson (Lena)

Ang.Niclas inlägg 26 maj;
Gabriel Wallgren gjorde ett inlägg 5 juli 2002 där han tar upp, vad jag förstår just detta mål.
Erik Ekeroth ska förmodligen vara bödelsknekten från Skara Erik Johansson-Falck född 1707 på Gamla Herrgården i Falun. Son till skarprättaren därstädes Johan Falck. Modern ska vara syster till hustun till skarprättaren i Göteborg, Jeremias Olofsson-Skarberg.
Erik gifte sig med 1730 med Helena Jönsdotter-Lund, som 1743 gifte om sig med Olof Skövding. Hon var då änka efter Erik Johansson-Falck.
Är jag på rätt spår?
Vem var hustrun till skarprättaren i Gbg?

2005-09-02, 11:35
Svar #4

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Lena!
 
Nu hängde jag inte med riktigt. Erik Ekeroth ska förmodligen vara bödelsknekten från Skara Erik Johansson-Falck.
 
Om jag fattar Niclas inlägg riktigt, så nämns Erik Ekeroth som levande 1743 20/6.
 
Drygt två månader senare den 1/9 gifter sig Enkian Helena Lund med Olof Skövding.
 
Teoretiskt sett går det ihop, men det är just bara i teorin...
 
Vad finns det för källbelägg som stödjer att Erik Johansson Falk är identisk med Erik Ekeroth?

2005-09-02, 15:02
Svar #5

Lena Eriksson (Lena)

Gabriel, nåt källbelägg har jag inte men som Niclas skriver i sitt inlägg så begick Erik Ekeroth en stöld på bergzgården uti Hunneberg ett antal år tidigare, alltså före 1743.
Ur Niklas utdrag framgår att Erik har rymt (ur häktet?)
Målet du skriver om 2002 gällde en stöld i Bergagården i Hunneberg 1732. Den åtalade hette Erik Johansson-Falck. Denne är från Falun (och Gamla Herrgården) där fadern var skarprättare Johan Falck.
Nu spånar jag lite;
Erik Ekeroth skulle ev vara bror till Johan Ekeroth, skarprättare i Örebro från åtminstone 1740. Han tillträder samma tjänst i Gbg 1750, där möjligen hans och Eriks (om de nu är bröder) moster varit gift med skarprättaren Jerimias Olofsson-Skarberg.
Johans dotter Anna Maria född 1740, gifter sig med skarprättaren Niklas Almin, okänt när och de både lever i Falun (Gamla Herrgården)fram till 1772.
Med tanke på hur skarprättarfamiljerna gifte in sig i varandras släkter tycker jag inte min tankegång är alldeles ologisk.
 
Att Helena kallas enkian 1743 behöver kanske inte betyda att hon verkligen är änka, det har vi ju sett förr i dessa sammanhang...Mannen (om det är denne Ekeroth) har ju rymt, kanske är försvunnen.
Men jag håller med dig, ska är kanske fel ord tills vi har en källa.
 
Men är det verkligen möjligt att två Erik begår stölder i Bergagården före 1743, den ena med koppling till skarprättare Ekeroth i Örebro, den andra med koppling till skarprättaren i Falun? Och med moster i Gbg, vars man har samma tjänst som Ekeroth övertar så småningom.

2005-09-03, 15:11
Svar #6

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej igen Lena!
 
Nu hänger jag med betydligt bättre i din tankegång. Jag tror du kan vara något på spåret!
 
Stölden som Erik Johansson Falk med flera anklagades för begicks natten mellan den 3 och 4 juli 1732 hos åboen Jon Andersson. Stöldgodset bestod av contanta penningar, silfwer, Säng, Lin och gångkläder.
 
Det skulle ju onekligen vara intressant om Helena Lund gifte sig med Olof Skövding, trots att hon då fortfarande var gift (tvegifte) eller om hon skiljt sig från Erik Johansson Falk (i så fall bör ju skilsmässan finnas i Skara domkapitels arkiv alt. Göteborgs domkapitels arkiv). Här finns nya intressanta forskningsuppslag!

2005-09-03, 15:28
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Är något alls känt om denne skarprättare Johan Falck i Falun, utöver att han nämns som far till Erik Johansson Falck? Han skulle om Lenas teori är riktig kunna vara far till Johan Ekeroth.
 
Notera Niclas' uppgifter 30 dec 2004 ovan om ingifte mellan Ekeroth och Falck.
 
Notera också mästermansgesällen Erik Falk, omnämnd 1741 (se här).

2005-09-10, 16:48
Svar #8

Lena Eriksson (Lena)

Jeremias Skarbergs hustru hette Christensa Andersdotter enl artikel ang skarprättare i Gbg i Släkthistoriskt forum -84.
Hon skulle alltså vara moster till Erik Johansson-Falck enl vad han själv uppger.
I Skara innehade Olof Ulf skarprättartjänsten, kan det ha varit i slutet på 1600-talet?
Är i så fall Henrik Eriksson-Liten hans efterträdare? Henrik hade enl Carl Martin Bergstrands anteckningar (Bo Lindwalls inlägg 2000 12/1)en dotter Stina 13 år 1732 som uppger att hennes moster är skarprättare Skarbergs hustru.
 
Erik blir alltså bödelsknekt hos sin ingifte morbroder och är kusin till Stina. Här har vi då tre systrar (Andersdotter?) som gifter sig med varsin skarprättare;
Christensa gm Jerimias Skarberg
NN gm Johan Falck
NN gift med Henrik Eriksson-Liten
 
Stämmer det här är väl Erik (och ev Johan Ekeroth) kusin till Johan Svensson-Wulf? Gift med Helena Lunds faster Anna Greta.
 
Som Gabriel skrev så finns det många forskningsuppslag här, fast det verkar snårigt.....milt sagt.

2007-02-12, 12:58
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Angående målen kring Erik Ekerot ovan. Jag har ej bemödat mig att renskriva dem som utlovat; jag började på detta medn då de är långa och innehöll som jag uppfattade det inte speciellt mycket personhistorik utan målen sköts upp flera gånger och under fångenskapen rymde Erik Ekerot ur häktet. Domboksmålen är härtill i stora delar oläsliga på mikrofilmen. Kan någon ordna fram nyfotograferade bilder kan jag skriva av målet och lägga ut det här - som de ser ut nu känns det lite meningslöst då stora delar som nämnt är oläsliga.
 
mvh
Niclas

2007-02-12, 13:15
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Målen om Erik Ekeroth finns för den intresserade dels i Väne häradsrätt AIa:12, tinget 1732 27/7 och sedan igen i Hjo rådhusrätts dombok 1743 20 juni och i Väne häradsrätt AIa:15 (1742-1746) med början i flera rättegångsnotiser 1743 den 30 maj och fortföljande ting. SVAR borde skärpa till sig - att hyra ut så dåliga mikrofilmningar är katastrof och lockar inte till en stor läsning av domböckerna, som borde nyfilmas med dagens enkla och snabba teknik. SVAR skriver svårläst när deras mikrofilmning är dåligt gjord av klåpare - rekommenderar alla som stött på detta att istället läsa orginalböckerna på arkiv som till 99 % är tydliga.

2007-02-12, 19:27
Svar #11

Carina Jonsson

Tack Niclas!
 
Jag hoppas att SVAR filmar om dessa böcker, snarast!
 
Mvh
Carina

2007-05-19, 18:09
Svar #12

Ewa Lundqvist

Hej!Finns det någon som vet något om Alfred Karlsson(1800-talet)som fick barn med en Emma Ekberg,troligtvis i Malmö,iallafall skånetrakten.Barnens namn Ruth och Gertrud samt så tror jag att den tredje dottern hette Alfhilde det fanns också en son hans namn kan ha varit Josef.Jag vet att det är lite att gå på men det är iallafall ett försök!Ruth,dottern,kom sedemera att heta Lindskog.Hon i sin tur fick fyra flickor och en son.Ingeborg,Birgitta,Gustav,Margareta,sista barnet,Lillemor.Margareta blev tagen som baby av myndigheten,och henne fick Ruth aldrig mera se.Det är en lång historia,tacksam för all hjälp.M.V.H:Ewa

2008-03-04, 19:08
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
När man minst anar det då man hjälper andra forskare så dyker en resande upp i kyrkboken. En intressant inlagd (och numrerad) lapp i Dädesjö C:3 p 69-70, födelselängden år 1781, anger födelsen (sic! lappen ligger fel, gäller för år 1782!) för Clas Johansson Ekeroth, son till vallackaren Johan Ekeroth - modren var Sara Cath. Gyllenadler.


2008-03-04, 19:38
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Fadern till Johan Ekeroths hustru Sara Catharina Nilsdotter alias Sara Catharina Gyllendaler bör nog följande vara som jag lagt in uppgifter om tidigare under introducerad adel: Gyllenadler den 13 april 2005 :
 
Östra härads dombok (VaLA) 1750, tinget den 29 maj, 9§:  
S:d: Kom för rätten den sig så kallade Nicolaus  
Berndt Johannes Gyllenadler med anhållan  
thet måtte honom frihet lämnas i allmän-  
het betiena häradetz Inbyggare med hästars,  
hundars, med mera utskärande och hudens af-  
tagande. Och emedan närwarande allmoge och  
Ståndz Pärsoner förklarade thet the till om-  
nämde Pärßon utj theß utsöckte och idkade  
handtwärck, hwarutj han åtskillige prof aflagt,  
har alt anständigt förtroende, emedan han för  
sin egen Pärßon altijd skickat sig effter the-  
ras nöje, med förbehåld att thet äfwen  
hädan  
hädan effter ske måtte och att han i häardet sig  
uppehåller eller och i annat fall blifwa then nu  
söckte och af them i allmänhet bewilljade förmon  
förlustig; alltså fant häradzrätten skiähligt, så  
mycket rätten anstå kan meranämde Pärsons  
ansökning för sin del bifalla: dock åligger  
honom sig hoos General Major landzhöfdingen,  
Riddaren och Commendeuren af Kongliga Swerdzorden  
herr Ander Tungenfeldt i ödmiukhet härom  
widare anmäla och om theß widare till-  
stånd härtill ansökning giöra.  
 
Är det en medlem av adelsätten som hamnat på glid i samhället eller är det en av resandefolket som antagit den adliga ättens namn?
 
Värt är även att beakta Anders Bergs observerade och under introducerad adel: Gyllenadler inlagda uppgift den  17 december 2002:
I Elgenstierna går det inte att hitta någon Brigitta Christina Gyllenadler, men i Harlösa (Skå) dödbok år 1754 nämns en kvinna som resande Corporalsenckan Brigitta Christina Gyllenadler när hennes dotter Maria dör 1754 begr. 3/6, 5 veckor gammal. Inte heller går det i Elgenstierna att finna någon korpral Gyllenadler som avlidit runt 1753-54, som skulle kunna vara hennes man. Namnet Gyllenadler är skrivet mycket pedantiskt och snyggt i kyrkboken, vilket tyder på att prästen var medveten om dess adliga karaktär.  
 
Har något nytt framkommit om dess Gyllenadler ?

2008-03-04, 20:49
Svar #15

Utloggad Carina Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 15:37
    • Visa profil
Vad roligt, tack snälla Niclas!
Men vad står det egentligen?
 
…? Clas Johansson Ekeroth son af wallackaren Johan Ekeroth är född under Ekeroths och dess hustrus resa här i församlingen 1782 d. 19 Mars och äfven …? …? eller? …?...? …? …? …? intygar Dädesjö d. 14 Martii. Modren var Hu? Cath. Gyllenadler.
 
mvh
Carina

2008-03-04, 21:27
Svar #16

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
[p.69:]
At Clas Johansson Ekeroth, Son af walla-
karen Johan Ekeroth är född under Eke-
roths och des hustrus resa här i församlin-
gen 1782 d. 19 Mars och äfven här
stades [~städes!] Christnad eller til det heliga
dopet befodrad Intygar Dädesjö d. 14  
Martii 1803.      
Jon. Aspelin
d G
   
Modren var Sara Cath. Gyllenadler.  
 
[p.70:]
Clas Johansson Eke-
roth -  
född d. 19 Mars
1782

2008-03-11, 09:58
Svar #17

Lena Eriksson

Niclas,
 
Sara Katarina var ju född 1738 om åldersuppgiften i dödboken stämmer. Det innebär att hon var 32 år när hon gifte sig i Växjö i september 1768 med den 18-årige Johan Fredrik.  
Dottern Christina föddes i Växjö i juni samma år och jag tycker det ser ut i födelseboken som fadern Johan Fredrik kommer från Vetlanda?
 
Kan Sara Katarina ha sina rötter där eftersom den ev fadern ställdes inför ting vid Östra hr? Och där ingår väl Vetlanda. Hursomhelst, jag tänkte på att sonen som föddes 1782 blev kallad Klas, ett inte alltför vanligt namn bland de resande. Men hos släkten Gyllenadler förekommer det rätt ofta.
Samt att Sara Katarina kanske varit gift tidigare eftersom hon var så pass gammal vid giftemålet med valackaren Ekeroth.
 
Sen har jag en fråga ang Johan Berndt Julius Bernadotte som Carina skriver om i inlägg från 2005. Heter han Berndt? I så fall kan det ju vara efter den ev farmors far i Niclas inlägg ovan. Men både Niclas och Bo Lindwall har namnet Baptist. Vilket är rätt? Har det kommit fram mer om Johan med det många tjusiga förnamnen?

2008-03-11, 19:24
Svar #18

Utloggad Carina Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 15:37
    • Visa profil
Lena!
 
Han hette Johan Baptist Julius Bernadotte Ekeroth.
Han var tilltalad 1847 vid Konga hr, i en bifogad handling från v. Pastor Gust. Påhlman i Väckelsång nämndes:  
”under sine Kringstrykande Föräldrars tillfälliga uppehållande i Wäckelsång, den 11 December 1823 framfödd, blef derefter af Församlingen upptagen till försörjning på så sätt, att han skulle få uppehålla sig viss tid hos hwardera af församlingens Hemmanägare, hvilka dervid jemväl åtagit sig att försöka lära och vänja honom till arbete, äfvensom särskildt blef  sörjdt för hans undervisning i Christendom, hvarom han då icke lärer haft ringaste begrepp: Efter kort tid ledsnade dock hans ohändiga och oläraktiga sinne vid den nya ordningen, hvarpå han rymde ifrån Församlingen, utan att derstädes veterligt hafva sig sedermera uppehållit.”
 
Föräldrar var Härads Wallackaren Carl Fredrik Ekeroth och Anna Catharina Schultz.
 
Troligt barn med Sophia Albertina Johansdotter, dotter till Johannes Petersson och Helena Vilhelmina Rosengren, Emilia Josefina f. 1851-06-24 Göteborgs corektions inr. Möjligen också Carl Fredrik f. 1854-12-26.  
 
Mvh
Carina

2008-03-11, 22:08
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Man kan spekulera i om det kan vara så att Nicolaus Bernt Johannes Gyllenadler faktiskt tillhör adelssläkten. I Elgenstierna finns åtminstone en öppning. Om Samuel Jacob Gyllenadler (1696-1768) finns ingen uppgift om familj, men som ett citat står det Lärer varit gift. Det var nog i så fall inget ståndsmässigt äktenskap, för då vore det bättre dokumenterat. Jag försökte följa honom bakåt från det att han dör 1768 på Kåfö. Då och ett tjugotal år dessförinnan bor han utan familj hos sin syster och svåger Svedenstjerna på Kåfö. Ett eventuellt äktenskap måste alltså varit i hans yngre dagar. I dödnotisen står inget om ett äktenskap. Kronologiskt är det i alla fall möjligt att han är far till Nicolaus Bernt Johannes Gyllenadler.
 
En kommentar som lärer varit gift borde det ligga någon sanning i.

2008-03-12, 12:51
Svar #20

Lena Eriksson

Carina, jag såg sen att han kallas Baptist i kyrkoböckerna för Väckelsång.Vem var nu Helena Vilhelmina? Har sett hennes namn tidigare men glömt till vilken släkt hon hörde.
 
Anders, om man fortsätter spekulera så kanske det fanns en anledning till Saras giftemål med den 14 år yngre skarprättarsonen. Han tillhörde samma (utstötta) yrkesgrupp, valackare som den ev fadern och Sara kanske satt på glasberget. Kanske fadern blivit utstött från släkt av någon anledning och detta var den enda försörjningsmöjligheten.
Sen undrar jag hur det kan komma sig att födelsen av Johan Fredriks och Saras (moderns namn nämns dock inte i kyrkoboken) oä dotter Christina i Växjö sommaren 1768 inte verkar bekymra kyrkan? Föräldrarna gifter ju sig ett par månader senare, vad jag förstår i Växjö kyrka.
 
Kan det ha att göra med att Sara är av adlig släkt? För övrigt får ju första barnet namnet Christina, kan kanske vara en vägledning. Korpralsänkan bar ju det namnet.
Vore spännande att få veta hur det låg till med släktskapet.

2008-03-12, 16:13
Svar #21

Lena Eriksson

Så här skrev Anders för länge sen under tillfällighetsfynd, uppgifterna tror jag ursprungligen kommer från Bosse Lindwall. Vad man glömmer.....
 
Sara Katarina Nilsdotter, född 1738, död 30 okt 1803 i Ö Torsås sn (G). (åu,d). Gift 1760 ca med Kristian NN. Gift 4 sept 1768 i Växjö med föregående ana [=valackaren Johan Fredrik Ekeroth]  
Barn i första giftet:... [här angavs ovannämnde Nicolaus Ekeroth död 1771 i Ramkvilla sn (F) ]  
... Anna Beata Kristiansdotter Ekeroth, född 1768. (åu). Gift med Kristian Rosengren, född 1770 ca. Soldat, valackare, glasförare.Soldat vid Konungens eget värvade regemente (1796), valackare (1795), glasförare 1808 då han får pass att försälja glas i Östergötland mfl län [Örebro landskansli].  
 
Anna Beata är väl född något tidigare än 1768 får man anta, läser jag rätt i födelsenotisen (Östra Torsås)för sonen Karl Gustav år 1795 så är hon 30 år, alltså född 1765.

2008-03-12, 17:01
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jo, det är Bosses uppgifter. Vad jag inte vet är primärkällan till att Anna Beata är dotter till Sara Catharina Nilsdotter (Gyllenadler). Det vore ju intressant att veta var Anna Beata är född och vem fadern Christian är!
 
Tillägg: i Östra Torsås fb 1795 sägs Beata Ekerot vara 25-30 år gammal.
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 12 mars, 2008)

2009-04-26, 01:12
Svar #23

Utloggad Carina Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 15:37
    • Visa profil
Hej på er!
 
Vilka var Nils Carl Laurin och madmoisell Catharina Ekeroth som gifte sig i Berga,Kronoberg C:3, lysnings och vigselbok år 1775?
Är det någon som vet vilka föräldrar och ev. barn de hade/fick?
 
Mvh
Carina

2009-06-14, 16:28
Svar #24

Lena Eriksson

Anders Berg, du skrev för ett bra tag sen om soldaten Alexander Saktmodig. Denne ska 1766 levt med en Ulrika Ekeroth. Alexander ställdes inför kämnersrätter i Västerås skriver du vidare. Vilket år kan det ha varit? 1766? Han var tydligen inblandad i mordet på skarprättare Strandberg i Västerås, men hade också begått en stöld. Var det samma år och tillfälle?
 
Hade Ekeroth och Saktmodig några barn tillsammans?
 
Jag skulle gärna vilja veta mer om dessa personer som kanske båda ställdes inför rätten! Var de inblandade i mordet båda två? Eller i stölden?

2009-06-14, 17:11
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lena, det där bör vara uppgifter jag citerar från Bo Lindwall. Jag vet inte mer än vad han skrev:
 
Alexander Saktmodig, född 1741 19/7 i Söderköping. Soldat vid Saltzska regementet.  
Alexander Saktmodig, också kallad Falk, var soldat vid Saltzska regementet och hade  
rannsakats vid RR i Gränna, kämnärsrätten i Västerås och regementskrigsrätten för stöld och  
delaktighet i skarprättare Strandbergs död genom förgift, och suttit 3 år på Bohus fästning,  
åter rannsakad för stöld vid Ås HR 1780 10/6. Vid moderns bouppteckning 1769 kallas han  
Alexander Saktmodig som berättas vara landsförvist. Intagen på häktet i Jönköping 1779  
5/7 för delaktighet i mord och stöld, till Gränna RHR 1779 4/8 (JKEIIIcc:115). Se även  
Bergstrand 1970 s 83-84. Sammanboende 1766 med Ulrika Ekeroth, född ca 1745.
Gift 1774 22/12 i Göteborg (Garnison) med Maria Katarina Öhrvall.

2009-06-14, 18:25
Svar #26

Lena Eriksson

Tack för snabbt svar Anders. Jag tror Ulrika kan vara en dotter till skarprättare Johan Ekeroth och Juliana Brun.
 
Får kolla vidare. I alla fall såg jag nu att Strandberg blev mördad 29 april 1766. I Ljungbergs bok du vet, nämns bara hustrun, Anna Stina Brandt och en soldathustru Greta Möller som delaktiga i mordet. Men tydligen var dom fler...

2010-02-21, 23:20
Svar #27

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Pass för den från Helsingfors ankomne före detta skarprättaren Johan Ekeroth (han och hans koppling till Helsingfors finns omnämnt under Brun). Ur Uppsala landskansli koncept 1749 AIb:101.
 
Pass för Skarprättaren
Johan Ekeroth til Wennersborg
 
Althenstund för thetta Skarp Rätta
ren Johan Ekeroth uti Örebro lähn, *
[inskjutet i marginalen: * något kort
och undersätsig til växten, långlagd
i ansiktet med ljusa och raka hår]
hwilken med behörigt resepass från         
Helsingfors, daterat then 12. Sept.         
nästl. åhr, hitkommit, är sinnad         
med twenne stycken sina små            
barn, at resa härifrån til Wen-            
nersborgs Lähn, at söka then Skarp-         
Rättare syssla, som therstädes
skal wara ledig: anhållandes
therföre om mitt resepass; för-
thenskull länder härmed, på
högstbemelte hans kong. Maijts
samt å dragande kall och ämbe
tes wägnar min tienst- och wän
liga begiäran til alla, som på
the resande någon upsikt til-
kommer, at låta bemelte Eke-
roth, [överstr: med] som med sina [överstr: små] barn  
icke skal äga frihet at wika från
stora landswägen och allmogen
jemte flera  [.] annat sätt oroa
såsom i thes rätta resa stadd, fritt
och obehindrat passera. Upsala L.Ccelie
the 29. Maii 1749.

2010-02-21, 23:46
Svar #28

Utloggad Carina Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 15:37
    • Visa profil
Tack Sebastian!
Betyder då detta att han verkligen varit i Helsingfors?
Mvh
Carina

2010-02-22, 08:18
Svar #29

Lena Eriksson

Ja kul att få beskrivning av Ekeroth också. Han har två barn med sig, kanske Anna Maria och Ulrika.
 
Han  måste absolut varit i Helsingfors eftersom han har pass därifrån, han kanske fortsatte resan dit efter hustruns död. Vem var skarprättare  där vid den här tipunkten tro?
 
Har du Niklas hunnit kolla rättegångsprotokollet för Juliana än?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna