ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 juni, 2010  (läst 4444 gånger)

2008-10-08, 14:04
läst 4444 gånger

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Ludvig Ditloff/Detloffsson
I en rättegång i Fryksdals Härad hösten 1729 figurerar ett följe
som leds av ovan nämnda Ludvig som reste omkring och handlade med  
hästar.Det är Mats i Ulvsjön,Gräsmark som står åtalad för att ha
hyst löst folk.Händelsen skulle ha varit för två år sedan.
(Ulvsjön ligger inte  så väldigt långt från Norges gräns)
Kan denna Ludvig vara den ni här ovan skriver om.
 
(Meddelandet ändrat av nissan den 08 oktober, 2008)

2008-10-08, 14:55
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Lennart!
 
Det kan det vara. Har sett denna notis av dig tidigare och noterat sannolikheten för att det är samme man. Namnkombination är säkerligen inte unik, men mycket ovanlig. Detta ihop med att den av dig nämnde indirekt benämns som löst folk och sysslade med hästhandel talar för att det är samme Ludvig Detlofsson som tidigare är nämnd.  
 
Under tillfällighetsfynd har jag tidigare lagt in denna notis ifrån en blekingesocken:
 
Lösen C:1, s 244, födelselängd år 1722:  
Dom: 4 p: Trinit: Christnades Wimmerby  
Borgarens Martin Hindricksons barn ock kallat  
Anna Maria / Modern Annicka Elias dtr  
Lars Nilsons h: i Lösen Annicka bardt  
Testes  
Nils Olofson i Löösen, Jöns Nilson Ibid  
Lodvick Dithlovson ock däs hust: från  
Wimmerby
 
 
 
Ludvig Ditlofsson är inte känd som borgare i Vimmerby i Björkmans register (finns nu hos Arkiv Digital). Ej heller finns han nämnd i Vimmerby kyrkböcker - varför notisen troligen avser att han rest i samma följe som vimmerbyborgarna (Mårten Henriksson Lind är bror till häktmakaren Johan Henriksson, Modvig Johansson Wimmercrantz far).  
 
I något tidigare inlägg har jag nämnt om att det fanns en profoss vid Östgöta kavalleri vid namn Peter Ditlov som tydligen uppehållit sig i Hallingeberg sn (Tjust) (c1686-1715), men avled nere i Kronobergs län i Vederslöv socken under resa där han begravdes. Min tanke är ifall uppgiften ifrån Arnvid visar sig felaktig kanske denne profoss är fadern till Detlof Pettersson - ett huggskott alltså.
 
Möjlig far till Staffan Detlofsson och Ludvik Detlofsson kanske borgaren Detlof Ersson i Alingsås är ? Han är känd 1710-12 i Alingsås och redovisas bland gruppen av identifierade resande i staden - Detlof anges rymd i mantalslängden 1713.

2008-10-08, 20:20
Svar #2

Utloggad Kenneth Bergsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2013-10-21, 12:12
    • Visa profil
Hej Sebastian och andra. Mycket intressant artikel du skrev om i årsboken. Poäng också med Heymowskis bok som är så missvisande av folket.
Jag undrar om du eller någon annan känner till något om en Johaness Petterson Rosenberg Speke f 1788.10.04, kringresande hästläkare och var först med Dorotea Hansdtr f 1797 i Norge. Skall vara gift i Rödenes Kirke 1815.09.30. Deras son var Kristian Pettersson f 1818.08.26 dös 1854 i Östmark och lkevde med Johanna Olsdtr Lök f 1819, deras dotter Anna Kalsa kristiansson i sin tur var tredje kvinnan till Lars Peter wigardt f 1839 i Bohuslän. Han Johanness Pettersson Rosenberg speke levde senare med Anna Stina Torstensdtr. Moberg hedström f 1811, deras son var Wilhelm Petttersson Johansson Brandin f 1833( fick styvfaderns namn Brandin) Detta verkar lite osäkrt allt här, är det någon som kan komma med mer kött om det stämmer eller så. Johaness pettersson Rosenberg Speke, vad kan han vara till övriga Rosenbergfamiljen. Hans barnbarn Anna Kajsa kristianson levde ju som sagt och fick många barn med Lars peter Johansson Wigart som var dotterson till karl Johanesson Rosenberg Palm f 1775,  väldigt känd fiolspelare på sin tid i bygderna i Norge.kallad Fantkarl i Norge Ha det gott

2008-10-08, 21:47
Svar #3

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Hej Niclas, Lena och Kenneth!
 
Jag har inte mer att komma med om Ramström då jag inte fotat av 1853 års rättegång, men jag ska förbi ULA snart och kan fixa det. Hon och maken verkar ha befunnit sig på resande fot en hel del då de tog ut pass var tredje månad i Östhammar vid sekelskiftets mitt. Karl Arvid (sonson till Peter Detlofsson) var inblandad i en rättegång i samband med en marknad i Uppsala vid denna tid och återfinns även i Östhammars dombok 1845.
 
Ludvig har jag ingen mer information om än den ni redovisat här, intressanta teorier dock! Johannes Petterson Rosenberg Speke har jag inte heller stött på men intressant med kopplingen till Fant-Karl, själv är jag intresserad av hästhandlaren m.m. Johan Pettersson från Lindes (1770-1835, g m anna Maria Leijon) ursprung. Han ska ha varit halvbror till just Fant-Karl och lösa spekulationer har velat koppla honom till Detlofssons släktkrets i vilken hans barn gifter in sig.

2008-10-09, 10:48
Svar #4

Lena Eriksson

Ja det vore kul om du kunde göra det Sebastian.
 
Speke vet jag inte varifrån det kommer Kenneth? Vad gäller uppgiften om ev släktskap mellan Fant-Karl och Johan Pettersson så tror jag att det var jag som en gång för länge sen nämnde detta för Mary Barthelemy som skrivit boken om Fant-Karl.
 
I Kopparbergs läns landskanslis förhör med div personer år 1848 hittade jag denna uppgift:
 
Jan P Wigardt (född 1802) söker bror Carl Fredrik. Till Östmark 1822 (inflyttad då antar jag). Gift med Juliana Carlsdotter född 1803-04. Var i yngre år hos farbror Johan Pettersson i Norrtägt. Äldsta flickan Stina 18 år, Magdalena 16 år, Anna Maja 12 år, Calle 13 år. Vidare Lars P 9 år, Sofia 8 och Hedda 5 år. Samt Johannes född 1848.
2 barn döda.
 
Mary skriver i sin bror att Fant-Karls mor var en Anna Maria Lind som alltså också var mor till Johannes Pettersson, född i Linde 1770, död i Hedemora 1835 6/8.
 
Jag vet inte varifrån hon fått den uppgiften.
 
Juliana Carlsdotter hade alltså en farbror Johan (Johannes). För det kan knappast vara Jan P:s. Men om Johannes och Fant-Karl var bröder så är dom i så fall kanske halvbröder eftersom Karl hette Johannessen.
 
Klart är att Karl och hh flera ggr besökte Hedemora, det visar passhandlingar 1828.
Om det var för marknaden eller ett besök hos släkten är inte gott att veta. Kanske förena nytta med nöje?
 
Enligt Mary är Juliana född 1811 och inte 1803, hon ska alltså vara dotter till Fant-Karl och Magdalena Börresdotter. Det var Jans första hustru Stina Kajsa Lök som var född 1803 (död 1838)
 
Jag har försökt följa Johannes Pettersson bakåt men det har inte varit så lätt.
Kanske du kan hitta nåt mer i landskansliets förhör när du åker till Uppsala Sebastian.

2008-10-09, 17:13
Svar #5

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Ströfynd om tre söner till Karl Gustaf Pettersson ur Länsmannen i Sotholms härads norra distrikts arkiv, brevdiarium 1838-46:  
 
Konungens befallningshafvandes ordres af den 1 oct [1844], att wid Nyforss pappersbruk efterhöra huruvida någon person wid namn Carl Joh: Carlsson, derstädes är antagen att upphandla lumpor och hvarest han nu wistas, hvarom bevis bör medelas äfvensom prestbevis om häktade lumpsamlarne Alexander och Wilhelm Carlsson. Memorial jemte bevisen afgått den 10de oct. 1844 till kongl majts bflngshde.
 
(Meddelandet ändrat av Tango den 09 oktober, 2008)

2008-10-09, 18:08
Svar #6

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
En fjärde broder i syskonskaran återfinns även i Länsmannen i Sotholms härads norra distrikts arkiv, brevdiarium 1838-46, nämligen Lars (Lorenz) Peter Carlsson:
 
Kr. fogde cont. att infordra ytterligare uplysningar, angående, för tillgrepp häktade, förre lumpsamlaren Lars Petter Carlsson vid Nyforss pappersbruk. Uplysn. och skrifvelse afsände genom [?) Holmberg. Skrivelsen daterad 1 juli 1840 och ankom 9:e.
 
Konungens bef hafvande att ofördröjeligen infordra och medela uplysning huruvida för stöld tilltalade lumpsamlaren Lars Petter Carlsson från Nyforss pappersbruk i sistl. apr. eller maji månader funnits innehafva ett hvitt eller grått stokreatur. Besv. den 27 aug. Skrivelsen daterad 3 augusti 1840 och ankom 12.
 
K B Hde att efterhöra huruvida lumpsamlaren Lars Petter Carlsson i Nyforss saknar tillgång till 30 Rdr bco böter. Besv: 5/10. Skrivelsen daterad 22 september 1840 och ankom 27:e.
 
Är det känt var någonstans Lars Peter blev dömd? Eventuellt är brödraskarans fadern Karl Gustaf Pettersson identisk med den man som nämns i samma källa 1846:
 
Konungens befallningshafvandes ordres af den 12 mars, att meddela de af kongl. Fångstyrelsen äskade uplysningar, angående häktade manspersonen Carl Gustaf Pettersson. Verkställd den 18 mars 1846. Skrivelsen daterad 15 mars 1846.
 
(Meddelandet ändrat av Tango den 09 oktober, 2008)

2008-10-09, 19:31
Svar #7

Utloggad Kenneth Bergsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2013-10-21, 12:12
    • Visa profil
Hej Lena. Detta är intressant. Johannes Pettersson f 1770 och levde med Anna Maria Lejon.
Det jag har uppskrivet och det är nog uppgifter från Norge är att dom skulle vara halvbröder på mödernet. Först fick  Anna Maria Lind  barn med Peter detlofsson( alltså Johan Pettersson f 1770 och senare med Johaness Rosenberg Lustig f 1740, barnen med 2: mannen Karl Johanessen f 1775. Axel Johansson f 1786 och Anna Katharina f 1791. Skulle det stämma så blir ju Johan Pettersson farbror till Juliana. Nu vet jag ju att Peter Detlofsson hade barn med Elisabeth samtidigt och före och efter, så det låter konstigt. Men vill reda ut det bara.
Läser man Arnvid Lillehammers Historia om Grisilia och hennes Folk( vill säja att det är inte han som gett mig påståendena om Johaness pettersson) så är det mycket reser och kopplingar m,e Peter Detlofsson familj och Norge,
Det är också funnit resa 1775 som att Brita kaspersdtr( mkt troligt Detloff Pettersson Rosenberg 2 kvinna) reser ihop med marie Lind, FantKarls mor alltså.
Men som sagt jag påstår inget, men man kommer väl vidare genom teorier och alternativ.
 Från Norge kommer det också uppgifter att Karl Johan Karlsson Rosenberg Palm Zigenaref 1718 levde med Marie Christina Ludvigsdt Lönnberh f 1720.
Deras barn var 1; Rusina Palm som levde med Anders Lundberg
 2: Johanness Rosenberg Lustig f 1740 d, 1792 som alltså levde med Anna Maria Lind (fantKarls föräldrar
  3: Andreas Karlsson Palm f 1756.01.24 Numni Sveaborg Finland d 1840.09.02 i Pedersnöre, han skall först vart med Helena Lindgren och senare med Beat ROs f 1758.

2008-10-11, 23:19
Svar #8

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Hej Lena Eriksson!
Mary har helt rätt i att Juliana är född 1811.
Hon föddes i Vestre Slidre, Oppland, i Norge. den 7 maj 1811 och går att återfinna i Födelse o dopbok för Slidre i Norge.

2008-10-11, 23:36
Svar #9

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Lena!
En liten detalj bara! Stina Kajsa Lök dör inte år 1838,
utan dör på Norrmalm 6 mån. efter hon anlänt dit. Död 24/5 1840.  
[ Stockh. straff/arbetsfängelse Norrmalm C:1 GID: 2715.10.40800]

2008-10-12, 07:16
Svar #10

Lena Eriksson

Jan, tack för dina inlägg.  
Och Kenneth, det skull ju inte vara helt fel om vi hittade Johannes Petterssons födelsenotis....I Linde har jag då inte hittat honom.

2008-10-12, 11:50
Svar #11

Utloggad Kenneth Bergsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2013-10-21, 12:12
    • Visa profil
Hej, försöker få hjälp Lena med den saken. Fick veta Anna Maria Lind skall hetta Samuelsdtr Lind och dog 1804.07.25 Kristiania Tukthus.

2008-10-13, 00:33
Svar #12

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
I Länsmannen i Sotholms norra distrikts handräckningsdiarium finns även en femte son till Karl Gustaf Pettersson omnämnd:
 
Till konungens respektive befallningshafvande! Konungens höga befallningshafvandes ordres den 16 sistl. november, besvarades af mig den 11te nästledne december , angående passlöse lumpsamlaren Gustaf Fredric Pettersson, men som kyrkoherden Åkerberg nu sedermera skrifvit mig till om denne person, får jag berörde bref, såsom bevis derom ödmjukl. öfversända. Daterat den 8 januari 1836.

2008-12-23, 02:01
Svar #13

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Den 11 november 1763 hölls ting i Lits häradsrätt i Jämtland. Då hade Olof Ersson i Kogsta instämt avskedade soldaten Christian Jägare för att denne skulle avträda det torp han bodde i på Erssons ägor emedan han af deras barn ej någon tjenst hafwa kunde. Det är alltså fråga om Kristian Pettersson Jägare, en förmodad (halv)bror till Detlof Pettersson Rosenberg. Jägares hushåll uppges ha bestått av hans hustru Maja Christiansdotter, hans syster Agneta och Jägares barn Stina (Kristina) 13 år, Fredrik 11 år, Annika (Anna) 10 år, Maria 6 år och Elsa 13 veckor (som f.ö. var född i socknen). Dessutom hade Jägare sin 80-årige moder hos sig (Maria Persdotter) och en brorsdotter Beata, 14 år gammal.
 
Systern Agneta är väl den Agneta Rosenberg som Bo Lindwall skrivit om ovan 20060715 och som slog sig sammman med glasföraren Elias Pettersson Lindgren. Hon ska alltså vara född omkring 1741, dvs ca 10 år yngre än Kristian. Agnetas son kallade valackaren Rosenberg sin morbror 1792 och avsåg då med all sannolikhet Detlof. Att Detlof ska ha varit betydligt äldre än sina syskon Kristian och Agneta kan förklaras med att de alla var halvsyskon men barn till samma far. Intressant att Agneta liksom Detlof ska ha kallat sig Rosenberg (dock ej här), i de äldre källor jag sett kallas Detlof bara Pettersson. Vad är äldsta belägget för namnet Rosenberg i denna familj och var kan det komma ifrån? Det finns ju några fler resande Rosenberg i Norden vid denna tid.  
 
En annan fråga är vem Kristians brorsdotter Beata är dotter till. I domboken sägs att hon erbjöds årstjänst hos Mårten Pärsson i Ringsta. Kristians dotter Stina däremot hade redan årstjänst, liksom brodern Fredrik, som tjänade hos Jonas Fogel i Mo (vad blev det av denne Fredrik Kristiansson Jägare?). Agneta erbjöds tjänst hos fältväbeln Högström. Häradsrätten såg nu att en överenskommelse var möjlig mellan Jägare och Ersson och Jägare tilläts stanna samt fick vissa förmånen i utbyte mot dagsverken m.m. (Svea hovrätt, renoverade domböcker 1763, Jämtland:62).

2008-12-23, 09:56
Svar #14

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:18
    • Visa profil
    • www.lerberg.se
Maria [Maja] Carlsdotter [Windberg] soldatänka ifrån Umeå född 1711 av Christian Windberg och hustru N.N. Gift med soldaten vid Vesterbott. Regemente Christian Jägare. Har med honom 4 barn av vilka 2 leva. Död 29 maj 1798. [Njutånger Gävleborg E:1 GID: 1497.32.66300]  
 
Maria ovannämda änka, hennes dotter född i Umeå 1757 den 9 aug. av soldatfolket Cristian Jägare och hustru Maria Windberg. hon dog i Öränge d. 4 juli 1798
Information jag fått från:Lilli-Ann Reis

2008-12-23, 13:17
Svar #15

Utloggad Susanne Rådlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2018-08-03, 17:20
    • Visa profil
hej. någon här som vet hur många barn Peter detlofssons söner Karl Gustav Pettersson och Alexander Pettersson fick och med vilka fruar?
Min morfars mormor och morfar var Hedvig charlotta Pettersson f 1851 och Per alfred Kihlström f. 1842. och min morfars farmor och farfar var Inga-Lovisa Pettersson f. 1852 och Karl Johan Pettersson som jag förstått det oxå fick barn med morfars mormor Hedvig!?
 
susanne

2010-02-02, 15:52
Svar #16

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Lite bredvid ämnet, men eftersom Grisilla Mikkelsdotter (Grisilla d.y:s farmor) diskuteras ovan lägger jag in följande ur Uppsala länsstyrelse, landskansliet, koncept AIb:117. (Till saken hör att såväl Detlof Pettersson som Peter Detlofsson med flera ur samma krets befinner sig i Uppsala av och till vid denna tid då de är knutna till bödelshuset Meijer i staden, bl.a. som hästskärare.) Text inom klammer är överstruken i originalet.
 
2001 Resepass för norska häst-
skiäraren Hindric Nicolai-
sen och thes hustru Grisilla
Mickelsdotter med en ung
theras son Nils, til Fa-
lun.
 
p. at althenstund hästskiäraren
ifrån Norrige Hindric Nico-
laisen sedan han tillika med hustrun
Grisilla Mickelsdotter och en ung
theras Son, Nils benämnd, [som
icke allenast], med [enligt] Konungens
Befallningshafwande i Westerås Pass
[i Westerås] d. 7. nästl. aug. [blif-
wit förpassad] warit til Falun,
[och ther, efter ett kortt wistan-
de], samt therefter förpassad til Gefle, hwarifrån [hwar-
efter han sedan] nu hit til Lä-
net ankommit, [utan ock
här upwist warken [?] Präste-
bewis om sitt lefwerne,]
hos mig anmält, thet han
är sinnad, at resa tilba-
ka [åt] til Falun [och Koppar-
bergs Län, såsom gräns- [?]
län, at] på thet i fall han ther i länet med
sitt handtwärk sig ej nära kun-
de, han då [wore twingad [?]] hade närmaste wäg och begif-
wer sig [at] tilbaka til sin hemort i Norrige, samt
alt therföre om mitt rese-
pass anhållit; Förthenskull
[länder p.] och som thenna Nicolaisen
med [upwist nöjaktiga] goda prästebewis
bestyrkt [sig] sitt anständiga upfö
rande på the orter, hwarest han förut wistats; Ty etc. Upsala
Slott d. 1 Decembr. 1764.
 
(Meddelandet ändrat av tango 2010-02-02 15:53)

2010-02-21, 19:35
Svar #17

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Pass för Peter Detlofsson, hustru Lisa Bergman och salpetersjuderiverkmästaren Gabriel Löfgren. Detta är samma Gabriel Löfgren som diskuterats nyligen under Löfgren. Peter Detlofssons son Peter Vallentin (Faltin) Pettersson gifte sig senare med Katarina Löfgren, men kontakter mellan släkterna fanns uppenbarligen tidigare. Ur Uppsala landskansli koncept 1774 AIb:127.
 
År 1774. d: 9 febr. uppwistes och
påskrefs Slotts Cancellie Rese Pass  
af d. 21. Jan: nästl. till Helsingeland
för Porcelain föraren afskedade
handtlangaren Peter Ditlesson  
med  och Saltpeter Siuderi
werkmästaren Gabriel Löfgren.

2010-02-23, 13:15
Svar #18

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
I fånglistan för november månad 1760 för Jönköpings län återfinns karlen Ludvig Caspersson. Han säger sig wara hemma uti Callmar Lähn och angifwes wara rymd från kongl. artilleriet uti Finland. Han hade tagits in den 20 november och förhörts samma dag i landskansliet i Jönköping. Finns det förhöret bevarat? (Ur Justitiekanslersämbetets fånglistor EIIIcc:32. Abraham Rolin och hans söner återfinns f.ö. i samma månads fånglista.]

2010-02-26, 16:14
Svar #19

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Om Alexander Pettersson och hustru Charlotta Pettersson, och Faltin Pettersson och hustru Caisa Löfgren i tidningen Fahlu weckoblad 1794-10-18, se vidare under rubriken Löfgren.

2010-03-04, 23:25
Svar #20

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Längre upp i tråden har landssoldaten Staffan Eliasson Gahm (f. ca 1719) och Staffan Gahm (f. ca 1744) diskuterats, bägge med kopplingar till kända resande. Utan att kunna bevisa det är det rimligt att anta att Staffan d.y. är son till den avskedade trumslagaren av Västmanlands regemente (Staffan d.y. uppgav att han var son till en trumslagare från det regementet) och vävskedsmakaren Peter Gahm/Gam som tillsammans med sina hustrur Anna Maria Persdotter (1760) och Kerstin Jönsdotter Frimodig (1762) reser i Uppland. De ska vara bosatta i Huddunge socken vi denna tid. Enligt en fånglista på Riksarkivet som jag inte har koll på nu ska Peter vara bror till Staffan Gahm d.ä. Kanske är det just Staffan d.y. som är omnämnd i detta pass från 1762, även om han här anges vara några år yngre än i rättegången i Sundbo. Ur Uppsala landskansli koncept 1762 AIb:115.
 
ResePass til Carlstad i Örebro län
för afskiedade Trumslagaren wid
Westmanlands Regemente Petter Gam
med des hustru Kierstin Jönsdotter
Frimodig och son Staffan 14 år gl:
 
Kongl. Mayts p. giör witterligit, at alden-
stund afskiedade Trumslagaren af
Westmanlands Regemente til fots Petter Gam
som i Huddunge Sokn sitt hemwist hafwer, är
sinnad at med wäfskiedar, them han siälf
förfärdigar, jemte thes hustru N. N. och son N. resa
til Örebro etc: Ups: Sl. d. 23 Martii 1762

2010-03-06, 08:44
Svar #21

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Avskedade artillerihantlangaren Hans Detloffsson och hans hustru Elisabet Bergmans, från Trondheim, son Jan Petter begravs i Vika 13 oktober 1764 (Vika F:1 1732-1774)
 

 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2010-03-06, 13:19
Svar #22

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Hans Detlofsson är säkerligen Peter Detlofsson som arbetar under pseudonym, det här är kort efter det att Peter och Lisa Bergman tillsammans med Detlof och Fredrik Pettersson m.fl. rannsakats i Västernorrland och Jämtland.
 
(Meddelandet ändrat av tango 2010-03-06 13:25)

2010-03-10, 04:09
Svar #23

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Kungörelse, Uppsala den 3 maj 1838 (överfall på öppen gata):
 
Uppsala Kämnärsrätt har begärt efterlysning på Lumpsamlarna Alexander Carlsson och Wilhelm Carlsson från Nyfors Pappersbruk i Stockholms län, som blivit tilltalade för att med kniv på öppen gata överfallit en annan person. De har inte kunnat hämtas till Kämnärsrätten utan är nu efterlysta, med befallning till Krono- och Stadsbetjänter på det sorgfälligaste efterspana dem och vid anträffandet insända dem till Länshäktet.
Överståthållare Ämbetet och övriga Befallningshavande anmodas efterlysa dessa brottslingar.
Uppsala den 3 maj 1838
 
Landshövdinge Ämbetets Kungörelser 1838, Låssa kyrkas arkiv.
--------
 
Dessa två torde väl vara söner till Karl Gustaf Pettersson.

2010-03-10, 04:20
Svar #24

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Efterlysning, Uppsala den 30 november 1838:
 
4:o Den s k Skojaren Pettersson, hans son Alexander Carlsson, Wilhelm Carlsson, Mågen Kihlström, Drängen Wilhelm och två kvinnor skall inställa sig vid Domstolen på begäran av Kronobetjäningen i Olands Härad. De skall rannsakas för att den 22 dennes från Gästgivare Eric Hanssons hustru i Öster Edinge våldsamt tillgripit en svart sidenhalsduk, 1 ljusblå ylleschal, 1 röd kambricksschalett och 1 mindre silkesschalett samt med knivar och dragen sabel sårat flera personer
 
Krono- och Stadsbetjänter anbefalls att efterspana dessa förrymda och brottsliga personer och vid påträffandet med dem lagligen förfara.
Överste Hållare Ämbetet i Stockholm och Befallningshavande i angränsande län anmodas efterlysa de i N:o 1, 3, 4, 5 och 6 omtalade personer och persedlar
Uppsala den 30 november 1838
 
Landshövdinge Ämbetets Kungörelser 1838, Låssa kyrkas arkiv.

2010-03-10, 14:57
Svar #25

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Post- och Inrikes Tidningar 1822-10-29, s. 6:
 
Wallackaren Didric Petersson, född i Östhammar 1802, tänker ingå äktenskap härstädes. Men som han dertill saknar ledighetsbetyg, så anmäles sådant härmed, på det den eller de som deremot hafwa något att påminna, må det gifwa tillkänna hos undertecknad, inom den tid Författningarne föreskrifwa; hwilket första gången kungöres. Stockholm, Tibble och Bro Prestgård d. 24 Oct. 1822.
            A. Hallgren,
            Pastor.
--------
 
I Post- och Inrikes Tidningar 1822-11-12, s. 6-7; kungöres 3:e gången.
 
 
Didric Petersson torde väl vara densamme som Vidrik Albrektsson (1802-1853) och son till Albertina Detlofsson (f. 1777), vilken i sin tur var dotter till Peter Detlofsson?

2010-03-22, 14:32
Svar #26

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Den 20 oktober 1777 visade ett sällskap upp sina pass i Uppsala för att resa med glas från Kungsholms bruk till Gävleborgs län. Sällskapet bestod bl.a. av wagnmakaren (?) Dettloff och hans hustru. Efter namnet är inskrivet, ovan texten: son Rosenberg. Det bör avse Detlof Pettersson Rosenberg, även om sonen Peter reser i Uppland vid samma tid. De övriga i sällskapet, förutom Detlof och hans hustru, är änkan Britta Kaspersdotter, Peter Pettersson Lind och hovslagaren Fred. Pettersson Adelgård. Den sistnämnde misstänker jag är identisk med den Fredrik Pettersson som rannsakades tillsammans med Detlof 1763. Men varifrån kommer i så fall namnet Adelgård (som han använder sig av även i ett annat pass från samma år)? Ur Uppsala landskansli, koncept AIb:130.

2010-04-20, 08:59
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det finns 36 personer som har efternamnet Detlofsson.
 
Det finns 1 personer som har efternamnet Detlofson.
 
Det finns 36 personer som har efternamnet Detlofsson.
 
Det finns 6 personer som har efternamnet Detlof.
 
Förnamn
 
Det finns 63 män som har förnamnet Detlof. Av dessa har 3 namnet Detlof som tilltalsnamn.
 
Folkbokförda i Sverige den 31 december 2009, enligt www.scb.se
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-05-21, 13:53
Svar #28

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Rörande Detlof Pettersson Rosenbergs förmodade bror Fredrik Pettersson (som förekommer ovan i tråden). 1764 sänds han tillsammans med sin hustru Dordie Christiansdotter till Finland där de bägge sägs vara födda i Åbo län. Dordie ska även ha sina barn i ett tidigare gifte där. En möjlig fader till Fredrik skulle kunna vara den kände zigenaren Peter Lorensson som den 22 mars 1738 döpte sonen Friedericus i Kisko i Åbo län. Observera att det sistnämnda bara är en misstanke och en tänkbar möjlighet! Ur Uppsala landskansli koncept 1764 AIb:117:
 
Ordre til Lands Gewaldigern Kiellström
om Friedrich Petterssons och thess
hustrus afförande.          
 
[I marginalen:    innehållit emedan
Pettersson gifwit sig  
i tiänst hos Skarprät-
taren Meyer]
 
Som Friedrich Pettersson och thess hustru
Dordi Kierstinsdotter [?], hwilka såsom o-
förpassade, blifwit här i länet är
bragta, berättar sig hafwa warit
wargärnings [?] soldat wid Wester
bottns Regemente och efter erhållit
afskied år 1761 begifwit sig til Norrige
men therifrån måst taga flykten
hit in i Riket tilbaka igen, eftersom
han thär skall blifwit til Soldat an-
wärfd: och han, och hans hustru
som bägge skola wara födda i Åbo
län, hwarifrån the för 12 år  
sedan kommit hit öfwer på
Swänska sidan, åstunda at få kom-
ma tilbaka til theras förra hem-
wist och födelseort i Finland
hwaräst the sin släkt och hustrun
sina barn med förra giftet skola
hafwa; altså anbefalles Lands
Gewaldigern Eric Kiellström at of-
wannämnde personer ut ut Slotts
förwaret uttaga och på wägen  
åt Grislehamn afföra, på hwilket
sätt the widare under Cronobetiän-
ters inseende komma at beledsa-
gas, samt ifrån Grislehamn at
öfwerföras til Finland och Åbo Stad,
thär the hos Konungens Befallnings
hafwande sig skola anmäla, som
om theras qwarblifwande i Lan-
det widare lärer föordra.
Ups: Sl. d. 9 Octobr: 1764.
 
(Meddelandet ändrat av Tango 2010-05-21 14:00)

2010-06-07, 22:49
Svar #29

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I Dalpilen 1874-12-12, under rubriken Falun., s. 2:
 
I Gefle=Posten läses i förra weckan:
Lumpsamlaren Johansson, som war illa känd och tillhörde en kringwandrande skojareliga, sammanträffade den 10 sistlidne november på Sundsbro gästgifwaregård i Ockelbo socken med några hästskojare af hans bekanta. Sedan de först supit om med hwarandra, föreslogs hästhandel, hwarwid träta och ordwäxling uppstod mellan Johansson och hästskojaren Carl Wilhelmsson från Falun, hwilken slutligen drog fram en knif, som han på ett lömskt sätt högg i låret på Johansson. Denne wardt wisserligen strax derpå förbunden af doktor Petre; men som Johansson, hwilken war boende i Råns by, Hamrånge socken, 2 ½ mil derifrån, genast, derefter anträdde resan till nämda ställe, uppgick förbandet wid framkomsten, då stark blödning uppstod. En barnmorska förband såret så wäl nu som dagen derpå, hwarefter Johansson wårdades af sin omgifning. Då sedermera wid stark åtdragning wärk uppstod i låret, måste förbandet lossas åtskilliga gånger om dygnet, men för hwarje gång uppkom stark blödning. Detta tillstånd fortfor till den 22 november eller 13 dygnet efter misshandlingen, då Johansson afled omkring 40 år gammal.
     Genom sedermera anstäld obduktion har utrönts, att Johansson dött till följd af förblödning.
----------
 
Denne hästskojare Carl Wilhelmsson, som nämns i tidningsannonsen torde väl vara densamma som Olof August Meijer, född 1857 28/7, vilken kallade sig en tid för bl.a. Carl Wilhelmsson.
 
Någon som har några synpunkter på den filiationen?
 
 
//Peder

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna