ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cederberg  (läst 2155 gånger)

1999-12-12, 18:37
läst 2155 gånger

Leif Gustafsson

Ostrukturerat blir det gärna när resande diskuteras!
1. Sven Cederberg finns nämnd under Klosterman och sägs också vara identisk med Sven Salin.Jag avvaktar med spänning vilken Sven Salin som avses.
Vem vet något mera om detta?
 
2. Johan Gustaf eller Gabriel Cederberg anges som borgare i Laholm 1811. Är han släkt med ovanstående Sven Cederberg?
Johan G. Cederberg är gift med Ulrika Rolin och har med henne dess barn som jag känner till.
Sophia Albertina, f 1806 i Gällaryd
Christina, f 1807 i Torup
Helena f 1811 i Laholm.
Johan G. Cederberg dör möjligen vid denna tid eftersom Ulrika Rolin 1813 får barn med en annan man, Samuel Penterhake.
Någon som vet något mer om denne Cederberg

1999-12-12, 19:55
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vadå ostrukturerat? ;-) Sven Salin (den yngre, han som avrättas 1811) var gift med Sofia Magdalena Klosterman, så det är väl inte så fel att skriva om det under Klosterman.
 
Att det är Sven Salin d.y. som kallas Sven Cederberg från Laholm framgår av Håkans redovisning av ättlingar till Andreas Holmström (som ju hade en son Zacharias Klosterman, far till Sofia Magdalena), också under diskussionen Klosterman.  
 
Om Johan G Cederberg vet jag inte något. Vilken av Rolinarna var Ulrika dotter till?

1999-12-13, 18:36
Svar #2

Leif Gustafsson

Jo, Anders med ostrukturerat menade jag att personerna ibland förekommer med olika efternamn och gifta/sammanboende med personer med olika sådana. Det gör att det ibland är lite svårt att hitta någon som man är intresserad av. Även om man använder sökmotor så är det lätt att missa  Cederberg under Klosterman. Jag hade dock noterat i utskrifter det du sagt.  
Nu till att stöka till det lite igen! Ulrika Rolin är dotter till bataljonstrumslagaren Didrik Rolin och som prästen skriver hans hustru Anna Greta NN:dr. Jag har fått vissa uppgifter om att NN möjligen står för Laurin. Där tar jag gärna emot mera uppgifter.
Fredrika Ulrika Rolin är född 1787-11-14 i Långemåla (H) och död 1861-02-04 i Trånhem, Bräkne-Hoby i Blekinge.  
Att hon var gift med Johan G. Cederberg framgår av dopnoteringen för dottern Sophia Albertina.
Dessutom var hon senare gift med Alexander Salin och Alexander Wallentin och dessförrinnan också gift eller sammanboende med lumpsamlaren Samuel Penterhake. Ytterligare uppgifter om dessa tre män är jag också intresserad av.

1999-12-13, 18:47
Svar #3

Leif Gustafsson

Lite komplettering till mitt förra om Cederberg.
Samuel Penterhake är förmodligen identisk med båtsmannen Samuel Jonasson Penterhake som var båtsman för Hillerstorp i Tvings socken i Blekinge.
Alexander Wallentin uppges vara född 1815 i Göteborg, är enligt husförhörslängden i Karlshamn straffad för tjuvnadsbrott. Står 1861 i Bräkne-Hoby husförhörslängd som häradsvallackare.

1999-12-13, 21:44
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Leffe, nu hamnar vi under fel rubrik igen, men men...
 
Alexander Wallentin gifter om sig 1866 9/11 i Bräkne-Hoby med pigan Maria Persdotter i Röaby 105. I vigselboken lämnas följande upplysningar:
 
Han uppvist bouppt. efter sin förra Hustru, som visar att ingenting varit i att skifta, då Hoby fattigvårdsstyrelse, af Sockn Hustrun i lifstiden underhölls, mottagit hennes qvarlåtenskapen och dem försålt. Hennes i ett föregående äktenskap hafvande barn fått häraf del. Marias närmaste släkting B. Anders
Svensson i St. Silpinge närv.  
 
Kan det vara ett av Cederbergs barn som åsyftas som arvtagare måntro.  
 
[uppgifter hämtade från Demografisk Databas Södra Sverige, där Bräkne-Hoby har börjat läggas ut]

1999-12-16, 20:27
Svar #5

Leif Gustafsson

Ja du Anders, här är jag svaret skyldig särskilt som barn är lika i singularis och pluralis!  
Jag har inte följt upp dödsdatum för alla Ulrika Rolins barn. Jag vet dock så pass mycket att 1861 lever minst två barn som har olika fäder, Alexander Salin och Johan G. Cederberg. Lösningen på detta blir att försöka leta upp bouppteckningen och se vilka som finns nämnda där.

2001-05-22, 00:26
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Leif, jag tror det finns ett inlägg under  som är högintressant för din Cederberg/Salin forskning! Helena Sallin född Sederberg född 20/3 1811 i Laholm. Hon finns i Laholms fb detta datum som dotter till borgaren Johan Gustaf Sederberg och Ulrika Bolin. Kombinationen Salin och Cederberg än en gång alltså.

2001-05-24, 10:31
Svar #7

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Anders!
Den som har gjort inlägget under Jämshög-Kyrkhult hat läst fel!
Det rör sig om samma Helena som i första inlägget här på Cederberg, modern är alltså Ulrika Rolin och inget annat. Jag har kontrollerat uppgiften ett par gånger i Laholms födelsebok och det är inget tvivel om saken. Jag skall försöka rätta till uppgiften under Jämshög-Kyrkhult.

2003-12-15, 16:27
Svar #8

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Johan Gustaf eller Gabriel Cederberg.
Då dottern Sophia Albertina döps 1806 i Gällaryds socken, Jönköpings län, anges fadern vara avskedade volontären Joh. Gabr.Cederberg, lumpsamlare från Sandsjö pastorat.
Eftersom vi rör oss i Jönköpings län är det troligen Norra Sandsjö som avses. Jag har för mig att kyrkoböckerna vid denna tid saknas för Sandsjö, ingick det några andra socknar i pastoratet och finns det där några andra upplysningar om denne Cederberg?
Står Gabr. för Gabriel eller Gabrielsson? Var har han varit volontär, artilleriet eller marinregementet i Karlskrona är väl troligast men har någon stött på namnet i rullorna?

2008-10-08, 17:21
Svar #9

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Eventuellt är denne hästhandlare av intresse för diskussionen:
 
Hästhandlanden Gabriel Sederberg, som, efter det han skiljt sig från fängelset samt öfwerfallit och illa såradt fångföraren, tagit till flygten och skall efter uppgift wara swartlagd i ansigtet, klädd i mörkblå tröja, skinnbyxor, stöflor och hatt. (Efterlysning ur Uppsala läns kungörelser nr 64 1809 den 22 juli.)
 
(Meddelandet ändrat av Tango den 08 oktober, 2008)

2012-07-30, 06:04
Svar #10

Björn-Åke Petersson

Alexander Wallentin
 
Enligt inflyttningsattesten till Karlshamn 1840 (Karlshamn HII:9 bild 9 SVAR)
hade han rest med pass från Uppsala till Norge och från Kristiania till Karlshamn
attesten är underskriven i Naverstad 11 april 1840
 
Björn-Åke Petersson
 
(Meddelandet ändrat av Kallinge 2012-07-30 06:06)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna