ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 juni, 2008  (läst 2939 gånger)

1999-06-18, 06:57
läst 2939 gånger

Nina Olds

Jag är intresserad av att forska framåt i tiden från Jonas Petter Byström-Hallin, både på hel- och halvsyskon. Min ana går vidare på Olga Vilhelmina Pettersson( dotter till JP och Matilda Helena Larsson.) som är min mm m.
Vore tacksam för all information jag kan få då det är lite svårt för mig att ta mig till Landsarkiv och sånt -- jag bor i USA..

1999-06-21, 11:43
Svar #1

susanne

hej Nina!
jag heter Susanne,och jag är också  
släkting till Jonas. Han föddes 6/3 1844 i Skön s.n, han var bleckslagare och hästbytare och korgmakare han var bl a gift med Maria Sofia Karlsdotter f:1845 i Hallen s.n, de hade tre barn.
Matilda Helena Larsson föddes 6/3 1858 Burträsk, dotter till Karl Petter Larsson. Ev bror till Jonas var Anders Byström -Hallin f.1840 torparson till Erik Byström och Brita Andersdotter, en annan Byström var Anders Olof Byström-Hallin f.16/2 1841 i Bergsjö s.n bleckslagare  
mvh susanne

1999-06-22, 02:41
Svar #2

Nina Olds

Hej Susanne!
Tack för informationen! Jag har redan läst om släkten i årsboken för 1995 plus att jag redan har forskat lite själv.  
Bland den info jag har hittat står att Jonas Petter Byström-Hallin var son till Anders Byström-Hallin f 15 nov 1818 i Hallsta, Indal d 27 mar 1911 gift med Helena Sofia Melldahl f 1807 i Svärdsjö d 25 nov 1851.
Anders var son till Erik Byström och Brita Andersdotter som du nämnde..
 
Kuriosa: Jag håller just nu på att forska på Anders Byström-Hallins syster Brita Kajsa Byström som var mormon och emigrerade till Amerika (står omskriven i boken Tjärnfolket av Hans-Olof Jonsson under kapitlet Kvinnohuset på Ringvallen
 
Det jag är intresserad av är i nedåtstigande led från Jonas Petters syskon och framåt, jag har inte ens någon aning om min gammelmormors Olgas syskon!!
Icke desto mindre, tack ändå Susanne! Jag är glad att det finns männoskor som vill hjälpa!!

2001-01-11, 01:55
Svar #3

roland

Det enda jag vet om Hallins-släkten är att
dom härstammar från Stor-stina, som var från Hälsingland. skulle vilja veta mera!!!!!!

2001-03-15, 14:07
Svar #4

Gyllen Carlsson

Hej Roland.
Min morfars mor, Hilda Kristina Åsberg, kallades Storstina. Hon var född 1858-10-23. Det är allt jag vet. Vem kan fylla på???

2001-03-18, 16:22
Svar #5

roland

Hej Gyllen!
 
 Ja,då är vi släkt för min farmors far var Storstinas Kalle.
vet du hur många barn hon fick??
 
Mvh Roland

2001-03-20, 20:53
Svar #6

roland

F-låt,,,jag menade tidigare att Storstina var utav Hallin-släkten.
Men dom bar oftast andra efternamn kan någon hjälpa mej??Mvh Roland

2001-04-14, 02:25
Svar #7

Nina Olds

Hej allihopa!
Jag har bytt emailadress sedan jag var här, och det är bara Gyllen Carlsson som har sin emailadress tillgänglig här. Jag skulle jättegärna vilja höra från er, Gyllen, Susanne och Roland!
Det här är ju jätteintressant!  
Vänliga hälsningar,Nina Olds

2002-01-16, 21:26
Svar #8

Malik

Hej Rolan!
Min morfarsmor heter Emma och var dotter till  
Storstinas Kalle. Vad heter din farmor? Kallades hon för Lotta. Din far blir kusin med min morfar.
 
Med vänliga hälsningar Malik.

2002-01-16, 21:59
Svar #9

Utloggad Glen Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2008-10-01, 07:59
    • Visa profil
Hej Susan!
Jag har foton på två syskon till Maria Sofia Karlsdotter f1845 den ena Matilda Karlsson f1863 den andra är Johan Andersson f1851 och är min farfarsfar. De hade ytterligare en syster som heter Kristina och är hustru till Storstinaskalle.
Hör gärna av dig om du har namn på fler syskon de  
skulle ha varit elva stycken.
 
M.V.H. Glen

2003-01-09, 19:07
Svar #10

Utloggad Reijo Alho

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2015-03-09, 18:40
    • Visa profil
Söker uppgifter om Hallin, nedan. Kunde du möjligen hjälpa?  
 
Med vänlig hälsning,
Reijo V. Alho  
Esbo, Finland  
mareli@kolumbus.fi
 
ANDERS HALLIN, f. 16.7.1815 Stora Mellösa socken, Närke, f. 20.5.1895 vid Billsbrolund, Västra Vingåkers socken. Ägde torpet Billsbrolund, inget yrke angivet (Husförhörslängden). Gemål: Amalia Eufrosyne Bonnevier, f. 15.8.1806 Helsingborg, d. 24.11.1894 Billsbrolund, Västra Vingåkers socken.
De kom till Billsbrolund från Stora Mellösa socken 15.3.1867.

2004-02-05, 20:56
Svar #11

Susanne Thorén

Hej 
Jag såg era inlägg om en Stor-Stina.
Själv ska jag ha en Stor-Stina i min släktforskning nämligen min sambos mormors mormor.
Allt jag vet om henne är att hon skulle vara en spåkvinna komma från Arbrå sn i Hälsingland,Levde med en man som hette Johan.
fick barn vet åtminstone ett mormors mor som kallats för Anne(a) Christine  hon i sin tur fick  mormodern Anne Pauline Johansen f.1918-04-12 Norge
Hon gifte sig med Sigurd Karelius Karlsson Krans 1918-04-12 Karlstad.
Är det någon som vet något om denna Stor-Stina och hennes familj mm. 
Tacksam för svar
MVH
Susanne Thorén

2004-02-25, 22:06
Svar #12

Utloggad Britt-Marie Grothe-Lundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hjälp  
Söker Alexandra Maria Hallin Född 1894 i Dec i Arbrå eller Hede.
Mycket tacksam för hjälp.

2004-11-23, 23:10
Svar #13

Lillian Holmström

När jag läser detta om släkten Hallin/ Byström!   Erik Byström från Hallsta Indal Vstrnr. och hans hustrun Brita Andersdotter f 15 dec 1787. från Säter Indal.Dessa personer och deras barn härstammar inte från resandesläkt, det är fel! Dom härstammar från Torpare, och små bönder.Det är på grund av mycket tragiska omständigheter som en del av dem blev tidvis kringvandrade. Anders Halin/Byström,(son till Erik och Brita Byström) Hans mycket tragiska liv, vet jag en hel del om från min mormor, Brita Johanna Hallin hon var yngst bland syskonen. gift med a Algot Asplund. Bosatta på Lövskör,Ala-Ljusne Gvävlebrg. Önskar kontakt med släkt till Anders Hallin f 15 feb,1818 Hallsta Indal. Vänliga Hälsningar från Lillian.

2004-11-24, 06:47
Svar #14

Lillian Holmström

Finns det någon som vet något om Anders Halins/ Byströms f 15 feb 1818 Hallsta Indal. Erik och Brita Byström son.Han var gift två gånger.Hustru nr 2 var Ulrika Andersdotter(Hult född aug 1825 Bergsjö vstrnr). Henne mor var Helena Melldahl far Anders Hult.Jag undrar om det finns någon som känner till något mer om Anders Hallins första hustru,Samt de barn han hade med henne som var mins 6 stycken.Enligt mina uppgifte var hon en syster till Ulrika Andersdotter.Mycket tacksam att få svar från någon som vet något om detta. Ulrika dör omkring 1877.Brita Johanna f 13jul 1873 var hennes sista barn, (min mm,) enligt mm, var hon då 4 år.(Har foto på Anders Hallin och Lapp Mari.)Som jag också är intresserad att veta mer om. Delar gärna med mig om det jag känner till.   Hoppas på svar. Vänligen Lillian

2004-11-24, 07:34
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lillian Holmström,
Rekommenderar Dig att läsa Bo Linwalls artikel Resandesläkter i Ångermanland, Släktforskarnas årsbok 1995, om Du inte redan gjort det. Jag citerar inledningen ang Anders Byström-Hallin:
Den tredje mannen i Helena Sofia Melldahls liv, från c:a 1840, var Anders Byström-Hallin. Anders var inte av resandesläkt utan torparson från byn Hallsta i Indals sn, Medelpad, där han föddes 15 februari 1818 som son til Erik Byström och Brita Andersdotter. Genom sina hustrur gifte han dock in sig i gamla resandesläkter och han levde också ett resandeliv som kammakare, kopparslagare och lumpsamlare. Han avled 27 mars 1911 i Enångers sn,  Hälsingland.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-11-24, 11:20
Svar #16

Lillian Holmström

Olle Elm (Smol)
 
Tack för ditt snabba svar. Min mormor Brita Johanna f 1873 dotter till Anders Hallin f 15feb 1818 Hallsta Indal sn,Medelpad.Mormor som var yngst av barnen,har berätta mycket om sin fars liv. Vet du något om hans hustrurs härkomst?  Vänligen Lillian Holmström

2004-11-24, 12:13
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Lillian,
Har lite bråttom nu men skall försöka svara i avvaktan på att Du läser artikeln, där uppgifterna förekommer - vilket jag rekommenderar.
Så här ser det visst ut:
Helena Sofia Melldahl och Anders Byström-Hallin hade tre kända barn - sönerna Anders Olof, Jonas Peter och Anna Sofia. (Artikeln handlar mycket om de båda sönerna).
H S Melldahl ser ut att vara barn till en resande vid namn Jonas Melldahl och h h Anna Katarina Flinta. Jonas Meldahls bakgrund beskrivs  också i artikeln.
Anders andra hustru var tydligen dotter till Helena Sofia Melldahl i ett tidigare gifte med den norske hovslagaren Anders Gullbrandsson. Hon hette Ulrika Andersdotter f. 22/8 1827 i Bergsjö sn.
Om jag har förståt rätt härstammar Du alltså från dessa.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-12-17, 05:46
Svar #18

Lillian Holmström

Hej Krister!  
Jag har sänt svar till dig men mailen går inte fram!(?)  
 
Jag vill också tacka dig Olle Elm (Smol)för dina svar. Uppskattar att du tog dig tid att svara mig. Vänligen Lillian Holmström   E-mail: lilljan.holms@chello.se

2004-12-26, 12:02
Svar #19

Lillian Holmström

Jag söker släktingar från min mormors syster Helena Ulrika Andersdotter (kalla Ulla) f 8 dec. 1862 i Härnösand, d 1942. Gift med Sven Olof Sjödin.f 5 aug 1859 Hassela Hälsingland. Som gift bosatta i Stöde utanför Sundsvall. Där mormor och mamma och min syster var och hälsade på familjen. Har namnen på fem barn: Alma Cristina, Olle, Sven, Algot, Manfred. Ulrika el (moster Ulla)som vi kallar henne, har jag hört mycket talas om, av flera släktingar.Av min mormor Brita som en kärsyster,som levde med dem en tid, samt av min mor Gunhild, moster Dolores morbror Marino samt äldre kusiner.Hon var en trevlig och vänlig kvinna med mkt humor, som därför lämnat minnen efter sig.Jag skulle bli mkt glad att höra från släktingar som förhoppningsvis läser detta. Ulrika var dotter till Anders Hallin Byström (den äldre) och Ulrika Andersdotter. Kära hälsningar till all vår släkt specielt så här i JULE TID! Samt GOTT NYTT ÅR TILL ALLA!  från Lillian.        E-mail.   lilljan.holms@chello.se

2005-05-09, 10:07
Svar #20

Hanne Elise Samueljord

Er det noen som kan hjelpe meg?
 
Min oldefar Johan Oluf Hermansen, også nevnt som Johan O. Karlsen Forselius,f.1866 Sverige mulig Hälsingland. Hans mor skal väre Anne Sofie Byström -Hallins-Fia f.1842 i Grue.
Evt barn av henne og respektive fedre.
Er det noen som har oppl er jeg takknemlig for tilbakemeld.
 
Med vennlig hilsen Hanne

2005-07-30, 14:49
Svar #21

Lena Eriksson (Lena)

Forsätter här med Lapp-Mari och hennes anor.
Dennas far Karl Norman var född 1818 15/4 i Mariestad enligt egen uppgift 1848 (alltså ej 1802 ca som jag skrev tidigare). Han var i sin tur son till Olof Norman och dennes hustru Anna Maria Hedström, också enligt egen uppgift. Karl var under en tid inskriven på sjömanshuset i Hudiksvall.
Karls hustru och Lapp-Maris mor hette Anna Maria Israelsdotter och ska ha varit född i Arbrå (X) 1813 som dotter till salpetersjudaren och korgmakaren Israel Fridfeldt och Anna Maria Broberg. De sistnämnda har Bo Lindwall skrivit ett par rader om på sid 173 i Släktforskarnas årsbok -95.

2008-03-24, 13:33
Svar #22

Lena Eriksson

Under Hälsingland, socknar-Hassela ställdes förra året en fråga ang samma man som i inlägget 9 maj 2005.
Jag har svarat där;
 
Mysteriet är löst. Johan Olof var son till Anna Sofia Andersdotter-Byström, Hallins-Fia. Hon var dotter till kammakare Anders Byström-Hallin och Helena Melldahl. Och Anna Sofia var alltså på mödernet av resandesläkt. Födelse/dopnotis fanns i Attmar i Västernorrland. 6 november 1866 Johan Olof, oä son till qvinspersonen Anna Sofia Andersdotter.
 
Det gäller att inte ge upp när det gäller släktforskning (och kanske särskilt resande-dito)!
 
Niclas skrev om passjournaler, jag fick tips av Arnvid Lillehammer som studerat norska sådana och hittat en kvinna som jag sökt i många år och gett upp hoppet om. Tack vare Arnvid fick jag nu bla signalement och upplysningar om hennes förehavanden samt kopia på förhör där hon berättar om sin bakgrund.  
Detta ledde till att jag hittade ännu mer i svenska passjournaler.
Och det är ju inte så att det bara är de av resandesläkt som kan hittas, här finns en brokig skara av människor som färdades på våra vägar, hög som låg.
 
3 mars hade P1 Släktband ett intressant program om just våra inrikes pass. Kontrollen över människor förr.
Här nämns bla avsk volontären Didrik Ahlqvist och hans fästekvinna Sara Lisa Wigardt. Värt att lyssna på.

2008-06-21, 19:05
Svar #23

Utloggad Annika Forsberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-08-06, 21:37
    • Visa profil
Amanda Maria Byström f 1865 i Hassela, Ångermanland, satt på fattighus i Härnösand v räkningen 1890, tillsammans med sina oä söner Erik, senare med efternamnet Westberg efter sin far Pehr w, f 1885 i Hadsel Norge, samt Karl Alfred f 1889.  Amanda har tidigare bott i Norge (vid Eriks födsel), men försvinner ur Pehrs familj åtminstone före 1901, för då finns Pehr i Nordingrå tillsmmans med Ida Albertina Pettersson, och där föds deras dotter Agda. Pehr gifter sig med Ida 1906.
Kommer Amanda Maria av Byströms-släkten i Hassela? Finns det någon som vet mer om henne?

2008-06-21, 21:40
Svar #24

Lena Eriksson

Hej Annika! Jag är rätt säker på att Amanda är dotter till Johan Petter Byström-Hallin och Maria Karlsdotter. Se under Övriga släkter-Byström. Vet du vem Ida är dotter till?

2008-06-21, 23:14
Svar #25

Utloggad Annika Forsberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-08-06, 21:37
    • Visa profil
Nej tyvärr vet jag inte så mycket om Ida. Hon är min mmm, frågat om henne i andra trådar. Hon födde en dotter i Nordingrå 1901, men gifte sig 1906. Pehr (f 1855-01-09) var då torpare i Salberg och var far till barnet. Ida Albertina Pettersson var enl uppgifter i Nordingrå troligen fr Norge, enl andra källor troligen fr Finland. Vid barnets födelse sas det att hon kom fr Sorsele men där uppgav man att hon var okänd. Vid hindersprövning inför vigseln vr det fyra personer som uppgav att de känt henne från barndomen och att hon inte var trolovad vid någon annan. Två av dessa personer heter Westberg, som Pehr, och två heter Carlsson och de uppges komma från Ramsele, varför det antagits att Ida kom därifrån. Kan inte hitta någon av den i 1890 folkräkning. Ida var troligen född i juni 1879 och dog i Luleå 1911 eller 1912. Verkar oerhört svårt att hitta henne, hon kanske inte alls heter Pettersson?

2008-06-21, 23:21
Svar #26

Utloggad Annika Forsberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-08-06, 21:37
    • Visa profil
Hej Lena, jag ser nu att det inte verkar riktigt rimligt att Johan Petter Byström Hallin är far till min Amanda Maria, då de är lika gamla, kan de vara syskon kanske?

2008-06-22, 09:33
Svar #27

Lena Eriksson

Jonas föddes (i hastigheten skrev jag Johan) enligt eg uppgift 1844 i Skön, men återfinns inte där. Han levde med Maria Sofia Karlsdotter (född 1845) från omkring 1861 till 1875 och fick tre barn med henne. Däribland Amanda Maria. Jonas var alltså 21 år när dottern föddes.
 
Maria Sofia var dotter till hästskärare och kammakare Karl Magnus Andersson.
Jag har mer i gamla papper om Jonas och Maria Sofia, jag kan återkomma om du vill.

2008-06-22, 10:29
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Annika, jag läste bakåt lite i diskussionerna och när det gäller intyget 1906, som Chris Bingefors lade in en bild på under Socknar Bollnäs, så tolkar jag det som att G. R. Carlsson är resehandlare i Frånö, alltså i Gudmundrå socken. E[rik?] Hj[almar?] Westberg sägs bo i Nordantjäl i Ramsele. Kvinnorna med efternamnen Westberg och Carlsson är kanske deras hustrur?

2008-06-22, 21:08
Svar #29

Lena Eriksson

I Trondheim 1875 finns Maria Sofias barn; Amanda Marie född 1867, Karl Ferdinand född 1870 och Caroline Charlotte född 1873. Alla bär namnet Byström. De anges vara fosterbarn i olika familjer. Karl Ferdinand föddes i Regnsjö och fadern är mycket riktigt Jonas Petter Byström. En födelseattest är skickad till Jonas halvbror Karl Gustav Andersson i Bergsjö 1877 på Maria Sofias begäran.
Bo Lindwall har skrivit i Släktforskarnas årsbok 1995 om Jonas och hans släkt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna