ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 10 juli, 2008  (läst 3760 gånger)

2001-02-24, 16:04
läst 3760 gånger

Utloggad Lillemor Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2008-05-13, 17:33
    • Visa profil
    • trolla.se
Hej. Finns det någon som har information om släkten Brun? Jag skulle okså vilja veta mer om syskonen Amanda och Andreas Brun, föräldrar, syskon, födelseort osv. Tack på förhand.

2001-02-28, 00:43
Svar #1

Ludde Andersson

Hej Lillemor.
Om Amanda och Andreas vet jag tyvärr inte. Vilka deras föräldrar, syskon eller vart kommer de ifrån etc? Om du skriver det du vet så kanske det går att komma vidare.
Jag vet en del om 'Brunarna' då jag själv är ingift med dem.
Många utav dem var ifrån Filipstad, och bor till mångt och mycket än idag i Värmland. Jag känner många av dem, men de du frågar efter kan jag inte placera. Med lite mer 'på fötterna' kan jag höra efter med 'de mina'.
Ha det bra!

2001-03-15, 11:18
Svar #2

lillemor

Hej Ludde.
Vi undrar om det finns något släktskap mellan vår
morfar Fritjof Angantyr Fredriksson (hans föräldrar var Karl Johan Fredriksson o Maria Kristina Jonsdotter) eller vår mormor Lotta Emelia
Karlsson och släktet Brun. Det skulle vara roligt om du kunde hjälpa oss. Tack på förhand.

2001-03-17, 20:24
Svar #3

Anki Eriksson

Hej lillemor
Angående Fritiof Angantyr Fredriksson född.1897-08-02. Enligt födselboken från Råda Heter hans föräldrar f.Karl Gustaf Fredriksson (från Östmark) m.Matilda Karlsson.

2001-08-05, 02:47
Svar #4

kent

Også i Norge finnes en liten slekt som går under øknavnet Brun... Jeg vet INGEN TING om denne slektens opphav, men har hørt at de skal være etterkommere av en Ole Brun og ei Lina fra Byen? Men er de brunane i Norge og Sverige den samme slekten? Om noen har mer opplysninger om dette, er det fint!

2002-04-23, 15:16
Svar #5

Sara Möller

Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att spåra min mormors farmor? Hon hette Johanna Lavinia Fredriksdotter Brun eller Bruhn och var född 1870. Jag har fått ett tips om att hon möjligtvis var av resandesläkt.  
Hon levde sina sista dagar i Stora Kil i värmland, där hon dog 1908. Hon födde där tre oäkta barn mellan 1901 och 1907, och i en av födelsenotiserna står det mycket otydligt att hon skulle vara från Filipstad.
MVH/Sara.

2005-08-13, 20:06
Svar #6

Utloggad Arne Robertsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2013-10-13, 19:57
    • Visa profil
Ole Pettersen Brun og Kirstine (Anne Kirstine) Carlsdotter (fra Sverige?).  
De fikk en datter i 1822 i Hedrum i Vestfold,  Norge. Hun ble døpt med navnet Johanne Olsdatter Brun. Er det noen som har opplysninger om foreldrene hennes.  De kan være født rundt 1800. Selv har jeg bare deres navn.
mvh Arne

2005-08-14, 01:37
Svar #7

Kai Samuel G. Larsen

Ole Pettersen Egevold Brun - f.1771 og døpt 23.januar 1771 i Aremark kirke (Østfold, Norge), foreldre: Peter Brun (f.ca.1741) og Sidsel. 
 
Ole Pettersen var gift med Anne Kirstine Carlsdatter (kalt By-Anne). Henne kom fra Sverige eller Christiania (Norge) etter det jeg vet...
 
Meg bekjent hadde ekteparet 9 barn isammen.

2005-08-14, 15:43
Svar #8

Kai Samuel G. Larsen

Johanne Olsdatter Brun hadde ei søster, Anne Henrikke Olsdatter Brun, henne var en av mine anemødre. Anne Henrikke var gift med Petter Olsen Alting, og isammen hadde de 10 barn jeg kjenner til:  
 
1.Jan (ca.1843-?), 2.Ole (1845-1884), 3.Karen Helene (1849-1870), 4.Anne Petrea (1851-?), 5.Olaus (1854-?), 6.Olava (ca.1855-?), 7.Even (ca.1860-ca.1961), 8.Laurentius (ca.1862-?), 9.Lars (1864-1937), 10.Inger Toline (ca.1865-?).
 
Barn nr.9, Lars Alting, var gift med Marja Ros (Marie Jensine Gulbrandsdatter Ros, f.1863). Disse var min farfars farsforeldre. Sammen hadde Lars og Marja minst 11 barn. -Se også under temaet Alting-slekten...  
 
-----
 
Ole Pettersen Egevold Brun hadde en bror, Hjalmar Pettersen Brun. Jeg vet ikke noe mere om han enn hans navn og at han var Ole's bror.

2005-09-06, 08:54
Svar #9

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Hej alla Karlsson Brun forskare
Jag söker föräldrar till Alma Vilhelmina Sofia Karlsson Brun född 1893 02 16 i Norra Råda sn (S
men är ej i fb över Norra Råda hon var gift med Johan Fredrik Ferdinand Wiberg född 1890 10 31 i Ljusdal sn (x)
mvh
Fritz

2006-12-26, 18:38
Svar #10

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Jeck Romani Sång:
lindgrenare, brunar och faltinare
 
I den kända traditionella resandevisan Jeck Romani Sång (En romani-sång) finns textavsnittet:
 
... om de tavringar som tradrar dromen --- hej romani tjavo, hej romani tjej ... lindgrenare, brunar och rosengren, och ... holmare ... faltinare ...
 
Sången finns på två olika CD-inspelningar, nu senast i Lenny Lindells tolkning (Romani Visor / Romani Folkets Visor 2006).
 
De olika resandesläkterna Lindgren är ju tämligen väl utredda, liksom även släkten Faltin.
 
Däremot har jag haft svårigheter att hitta uppgifter om resandesläkten Brun i Sverige. Den danske resandeforskaren Anders Enevig har dock nyligen i sin bok Cirkus- og Göglerslaekter i Danmark ingående belyst den danska resandesläkten Brun/Bruun.
 
Eftersom min farmors syster var gift med resande Alfred Lindgren (karusellägare mm) och en av mina farbröder var gift Faltin - och andra närstående med andra resandesläkter som Her(t)zberg - så är stora delar av textraden inmutad i familjekretsen.
 
Ytterligare en del - Brun - återstår det att få en tydlig bild av. Jag utgår från att forskning måste ha gjorts även på denna del. Är därför tacksam för tips.
 
Min farfar Carl Ludvig Brun (född 1854) var marknadshandlare (nålstolskramhandlare) mm. Hans mor - den försvarslösa backstugusittardottern Stina Jacobsdotter - är känd men dog tidigt. Carl Ludvig Bruns far har jag inte lyckats spåra.
 
Men han bör ju också ha hetat Brun (Carl Ludvig bar detta efternamn från tidiga år och har veterligen ej vistats i någon fosterfamilj Brun som barn, utan varit fast skriven på Svartvad Fattighus i Gammalkil under större delen av livet, under detta namn).
 
I princip är allt som handlar om resandesläkten Brun av intresse.
 
 
Richard Brun

2007-01-07, 10:20
Svar #11

Kenneth.B

Hej Rickard, ja så traditionell är ju inte den som Lenny eller vissa andra försöker göra om. dom ändrar ord och släkter, Lindgren och Faltin är inte släkter som är med i orginal, det är samma med en version som Ronny spelat in, där det slängs in namn med sydsvenska släkter hur som helst efter eget sätt.Visan är norsk och från Värmland och vissa delar i norra sverige. Det är samma sak som att norska resande skulle ta en äkta sydsvensk romanisång och göra om det med sina ord och kalla den för traditionell norsk romanisång. Den som spelat in den riktigt och bevarat den traditionellt är Ralph Rosengren som ofta skriver på detta forum.

2007-01-07, 22:57
Svar #12

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Kenneth.
 
Tack för upplysningar. Nu förstår jag att det finns i alla fall tre inspelningar av Jeck romani sång: Lenny, Ronny, Ralph.
 
Lennys har jag (det är den jag skrev om först).
 
Ralfs måste vara den på CD:n En sång - ett folk på vandring, den har jag också - det stämmer att släktuppräkningen är annorlunda (men brunarna finns med, liksom på Lennys).
 
Ronnys känner jag inte till - vad är det för en??? (även om den och, tydligen även Lennys, inte är riktigt traditionell så kunde det ju vara kul att höra den också).
 
Richard Brun

2007-01-08, 00:52
Svar #13

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Karlsson & Brun
 
Härovan diskuteras det en del om en släkt Karlsson Brun. Vad vet vi allmänt om den?
 
Jag funderar lite därför att min farfar marknadshandlaren och kemikalieförsäljaren mm Karl Ludvig Brun (sammanlevande med tivoliartisten och lindansösen Elin Betty Isidora Melmblom /Magito) f. 1854 i Gammalkil hade en syster vid namn Anna Brita Karlsdotter f. 1845 i Gammalkil. Det fanns ytterligare en syster, men hon blev inte så gammal.
 
Modern var en hemlös och försvarslös kvinna med tre barn som flyttades runt i bygden (Stina Jacobsdotter f. 1825 i Viby). Hon förefaller ha varit av fattig torpar- och backstugusittarsläkt från trakten. När modern dog (1856) placerades de tre barnen i flera fosterhem (bland annat i soldatfamiljer, dock inte hos någon som hette Brun - ett annars vanligt soldatnamn). Karl Ludvig överfördes ganska snart till socknens fattighus (Svartvad Fattighus) på grund av att han ansågs arbetsoförmögen (han var ofärdig enligt kyrkboksanteckningarna från fattighuset, jag vet genom min far att han var puckelryggig). Han kvarstod som skriven på socknens fattighus praktiskt taget hela sitt liv (eller i alla fall cirka 40 år), medan han i praktiken kuskade runt landets marknader som handelsidkare, slog sig ihop med lindanserskan Betty, bosatte sig i Stockholm, kokade ihop kemiska putsmedel, och följde med sina söner på deras tivolifärder land och rike kring. Några av hans söner gifte in sig i Herzberg och Faltin, och hans hjärtas lindanserskas syster gifte sig med en av lindgrensätterna (Johan Alfred Lindgren, karusellägare).
 
Det är inte dokumenterat vem som är far till Karl Ludvig Brun. Så länge han var liten hade han inget efternamn, men väl inskriven på fattighuset hette han Brun. Ungefär samtidigt fick hans syster Anna Brita efternamnet Karlsdotter. Hon började såsmåningom tjäna som piga i finare hushåll i trakten, för att senare gifta sig och bilda familj med en arbetare i grannskapet. Flertalet av Karl Ludvig Bruns söner fortsatte bära namnet Brun, och gjorde självständiga karriärer som kringresande tivoliidkare.
 
Jag har inte kunnat hitta några rationella skäl till att Karl Ludvig redan som barn fick efternamnet Brun, och att systern Anna Brita fick efternamnet Karlsdotter, än att deras fader hetat Karl Brun (passar ju också väl med Karl Ludvigs ena förnamn). Eftersom modern redan vid 31 års ålder (enligt prästens anteckning efter en tillvaro i elände) avled av vattusot (1856) stod socknen med tre föräldralösa barn, varav Karl Ludvig endast var två år och handikappad. Fattigvårsnämndens arkiv i den 1861 tillskapade landskommunen Gammalkil är tyvärr inte bevarat, så vi kan inte se om någon betalningsansvarig fader kunde uppdrivas, men namngivningen Brun respektive Karlsdotter kanske antyder att fadern kunde identifieras (Karl Brun). Det borde ha kunnat ske i denna lilla socken där den ensamma försvarslösa kvinnan med tre barn - och hennes livsföring - borde ha varit ganska bekant.
 
Fadern borde ha varit född på 1810- eller 1820-talet. Vissa av de namn som Karl Ludvig gav sina söner (Herman, Josef...) förekommer i den danska resandesläkten Bruun.
 
Den släkten är mest känd som tivoliresande, men har utgått från en normal resandesläkt vars äldste kände medlem är skärsliparen Kampmann Fredrik Bruun - och hans söner Herman och Ditlev (bägge tivoliidkare). Det här sagda räcker naturligtvis inte till att sammankoppla - med någon säkerhet -  Karl Ludvig Brun med den danska resandesläkten. Det finns emellertid några ytterligare saker att beakta.
 
Mormor och morfar till Karl Ludvig Bruns kvinna - artisten Betty Melmblom - hade invandrat från Danmark någon gång på 1830-talet. Mormodern var den i Roskilde födda Konkordia Kunigunda Kunst. Och här kommer poängen: den danske skärsliparen Kampmann Fredrik Bruun gifte sig såsmåningom med Juliane Marie Adelheid* Kunst (även Kunz/Kunitz). Här ser det ut att kunna finnas ett samröre - över Kunst - med bröderna Bruun i Danmark.
 
Nästa poäng:  
Bröderna Bruun i Danmark drev efterhand en liten cirkus (Cirkus Bruun). När den vuxit sig större kom den att heta Cirkus Alaska (och blev ganska känd, tryckte affischer osv.). Under en kort period när en viss oenighet rådde mellan bröderna Bruun hette cirkusen Cirkus Majeddo (enligt affisch).
 
Detta lite egendomligt klingande namn på en dansk cirkus skulle kanske kunna förklaras om vi tar i beaktande att Karl Ludvig Bruns kvinna lindanserska Betty var dotter till akrobaten Johan August Melmblom-Magito (sprungen ur en holländsk tivoli- och marknadssläkt Magito). Olika medlemmar av familjen Magito hade varit mycket verksamma i Danmark under första hälften av 1800-talet, och senare. Namnets stavning skiftar mycket (Mazito, Majedo, Magetto och liknande). Namnet hade en viss glans kring sig (och delar av släkten blev mycket socialt respekterad). Visserligen lär Betty Melmblom aldrig officiellt burit namnet Magito (eller Majeddo), men icke desto mindre var Melmblom-Magito hennes faders i Stockholms katolska församling inskrivna namn. Hon kan alltså som lindanserska (familjen Magitos traditionella näring sedan århundraden) genom detta namn ha utgjort en tillgång i en dansk-svensk tivoli/cirkus-krets.
 
För att avrunda:
Vad vet vi om släkten Karlsson Brun i Sverige, och finns det någon Karl Brun?
 
Richard Brun 2007-01-08

2007-01-08, 10:47
Svar #14

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Finns det en stark muntlig tradition om att Karl Ludvig och Anna Brita skall vara helsyskon? Annars kan ju de olika efternamnen mycket väl bero på att de hade olika fäder och i så fall behöver det inte ha existerat någon Karl Brun.

2007-01-08, 12:21
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Några tips:
Har Gammalkils sockens räkenskaper för fattigvården genomletats? De finns på Vadstena landsarkiv - åren 1841-1875 finns i Gammalkil LIa:7 och LIa:6. Kanske även sockenstämmans protokoll bör kontrolleras (Gammalkil KIa:2 (1822-1863) då fattigvården kan ha tagits upp som en punkt där. Det finns även bilagor till husförhörslängderna som bör kontrolleras (Gammalkil HI: - med hänvisning till serien Gammalkil HV:1 (1857-1893, spridda år).  
Kanske finns det ett faderskapsmål i Valkebo härads domböcker 1853-1854 ?

2007-01-08, 13:07
Svar #16

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Ett annat tips är att undersöka om Karl Ludvig Brun någon gång i sitt liv fick problem med rättvisan, om inte annat bör han väl ha varit häktad för lösdriveri vid något tillfälle. I så fall kan man från kansliförhör vid Landskansliet (ibland i egna serier) eller från fängelsernas kyrkböcker få fram uppgifter om fäder som de häktade själva lämnat. I många fall uppger utomäktenskapliga barn i dessa källor namn och andra uppgifter om sina fäder, trots att dessa i de vanliga kyrkböckerna är okända.

2007-01-08, 15:29
Svar #17

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Till Niclas Rosenbalck och Bo Lindwall
 
1) Det finns ingen muntlig tradition alls. Det kan ha varit olika fäder.
 
2) Inga av de arkivserier som Niclas nämner har undersökts.
 
3)Karl Ludvig Brun förefaller inte haft några problem med rättvisan. I fattighusets husförhör är antecknat vid tre tillfällen att han fått attest för resa till Uppsala. Jag har vet (förmedlat via min far) att han hade släkt i Uppsala, Ronneby och Vreta kloster (det sistnämnda - förstår jag numera - gäller hans syster Anna Brita som bodde där). I fattighusets husförhör bär han som vuxen en yrkestitel (handelsidkare). Det verkar som han hade klara papper för att undvika lösdriveri, väl också orsaken till den långvariga skrivningen på Svartvad Fattighus i Gammalkil.
 
Jag har två fotografier (och tillgång till minst ytterligare ett) med Karl Ludvig Brun (ett daterat 1912 i Västerås, med signatur och egenhändig dedikation till sonen Bernhard). Alla bilderna visar en självmedveten och närmast elegant person i klädsel och apparition.
 
Richard Brun

2007-01-08, 16:30
Svar #18

Utloggad Kenneth Bergsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2013-10-21, 12:12
    • Visa profil
Hej Rickard, jag har lånat boken med de danska tivolisläkterna, mycket intresant. Brunarna som sjöngs i den omtalade visan är Brunarna från Värmland och Norge, jag var själv nyfiken om det fanns något samband med Brun i Danmark, men det tror jag inte.
Med hälsning Kenneth.B

2007-01-08, 18:07
Svar #19

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Kenneth
 
Bra att du fått fatt i Anders Enevigs nya bok. Den är verkligen något att bita i, och jag tror den kan vara en utgångspunkt för att binda samman en del resandesläkter över den dansk-svenska gränsen, kanske också över Norge. Mina egna Brunare är det ju lite oklart var dom egentligen hör hemma, vissa saker pekar mot Danmark, men det är inte entydigt. Jag tror dock att det visst är tänkbart ett samband mellan svenska och danska resandefamiljer Brun. Trots allt är det ju resande familjer, inte stillastående!
 
Richard

2008-04-14, 10:45
Svar #20

Utloggad Carina Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 15:37
    • Visa profil
Hejsan!
 
Är det någon som vet vilken häradsrätt och datum för Utslaget för rättegången ang. mordet på Juliana Eriksdotter Brun. Hon skall ha dött i Skog i Hälsingland 1747 av ett stygn i des wänstra arm wid axeln, af en knif som gådt in emot hiertat.
 
Mvh
Carina

2008-04-18, 16:49
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!  
 
Vem är Juliana Eriksdotter Brun? Har du några släktrelationer eller annat som gör henne intressant för resandeforskare?

2008-04-18, 19:05
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Oj, det är mästermannen Johan Ekeroths hustru. Mycket intressant med namnet Brun, det styrker teorin att hon är dotter till skarprättaren i Karlskrona Erik Johansson och Christina Hansdotter Brun, som Niclas framkastade 13 aug 2004 här på Anbytarforum.  
 
Åldern pekar på att hon skulle vara född 4 april 1712, alltså är hon kanske inte Christina Hansdotters oäkta dotter Juliana född 1709 12/11 i Ystad S:ta Maria.
 

2008-04-18, 19:22
Svar #23

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tingsrätter i norr är lite problematiska eftersom det skett en hel del omorganisationer. Tillsammans ska vi nog kunna reda ut var målet finns.
Skog socken: ingick i Ala tingslag som existerade 1907-1946, och som 1877-1906 ingick i Södra Hälsinglands östra tingslags häradsrätt som till och med 1876 ingått i Norrala tingslag. År 1759 uppstod Norrala tingslag - och före denna tid ska tingslagen ingå gemensamt i Hälsinglands domsagas arkiv, så sök på denna beteckning i NAD så finner ni rätt.  
 
mvh
Niclas

2008-04-19, 17:38
Svar #24

Lena Eriksson

Stefan Jernberg skrev för för ett år sen under skarprättare;
 
I Skog socken avled 6 aug samt begravdes 9 aug 1747 mästermannen Johan Ekeroths hustru Juliana Eriksdotter Brun i en ålder av 35 år 4 månader och 2 dagar. Dödsorsaken anges af et stygn i des wänstra arm wid axlen, af en knif, som gådt in emot hiertat (Skog C:2)
 
Med vänliga hälsningar  
Stefan Jernberg, Gustafs
 
Och jag skrev;
 
Stefan, tack för ditt inlägg. Henne har jag sökt länge. Noterar att Skog ofta förekommer i notiser som gäller de av resandesläkt längre tillbaks i tiden.  
Att Juliana hette Brun ger mersmak. Född 1712, ev dotter till skarprättaren i Karlskrona Erik Johansson och hh Kristina Brun. Och dessutom (förmodligen) mördad långt uppe i Hälsingland. Stackars kvinna!
 
Under Falck har dessutom Niclas skrivit om mästermannen Erik Johansson och hans hustru Christina. Hustrun figurerar i ett mål eller fler med son Magnus och dotter Juliana.
 
Vore intressant att kunna belägga släktskap mellan Juliana och skarprättarsläkten Brun i södra Sverige, då kan man ju verkligen se ett slags mönster när det gäller svenska skarprättarsläkter eftersom Juliana var gift Ekeroth, dottern Anna Maria gift Almin och här kommer Meijer in, åtminstone på sikt. Och Julianas make kom ju att gifta in sig i skarprättarsläkten Fogelgren och här kommer ju också Meijer in, enligt Bosse Lindwall.

2008-07-09, 14:24
Svar #25

Marie.Persson

Hej.skulle vilja veta om det är någon som vet nåt om min släkt Fredriksson/Brun är av resandefolk.jag kan börja med min pappa :Berndt Fredriksson / Min Farfar Edvin Fredriksson född:1908 - Död:1992 var gift med Lotta.Fredriksson/Karlsson som flicka död årtal??. Farfarsfar:Karl fredrik brun:Död 1921 eller 1922 något sådant har jag hört.Blev vådasjuten på en fågeljakt. bode i snäre/Ljusdal. MVH .Marie.Persson/Fredriksson

2008-07-10, 11:58
Svar #26

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Marie!
 
Kan det här vara din farfar:
 
19080618-7514
 
Fredriksson, Nils Edvin
 
Postvägen 125
820 22  Sandarne
 
Död 11/7 1992.
 
Kyrkobokförd (1992) i Söderala, Söderhamns kn (Gävleborgs län, Hälsingland). Mantalsskriven (1991) i Enånger, Hudiksvalls kn (Gävleborgs län, Hälsingland).
 
Född 18/6 1908 i Älvdalen (Kopparbergs län, Dalarna).
 
Frånskild man (3/11 1983).
--------------
Födelseförsamling i källan:
ÄLVDALEN (Kopparbergs län)
 
Källor:
RTB 92 / SPAR 92 / SPAR 92f / SPAR 95
 
 
I Sveriges Befolkning 1900 finns två Karl Fredrik Brun. Kanske någon av dem är din farfars far:
 
Post 291705
 
Brun, Karl Fredrik
Sotare
 
f. 1863 i Adolf Fredrik (Stockholms stad, Uppland)
 
Ogift man, ensam i familjen
 
Torsken N:o 8 o 9
Jakob och Johannes rote 7 (Stockholms stad, Uppland)
 
Födelseort i källan: Adolf Fredrik Stockholm
 
 
Post 281720
 
Brun, Karl Fredrik
Skorstensfejarelärling
 
f. 1863 i (Stockholms stad, Uppland)
 
Ogift man, ensam i familjen
 
Förteckning å qvarstående obefintlige åren 1892-1901 1899
Jakob och Johannes rote 7 (Stockholms stad, Uppland)
 
Födelseort i källan: Stockholm
 
 
MVH: Anita Karlsson

2008-07-10, 14:55
Svar #27

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Marie Persson och Anita Karlsson !
 
Sotaren Karl Fredrik Brun i Stockholm kan knappast vara Maries farfars far. Enligt rotemansarkivet för Stockholm avled denne sotare redan 1908. OBS det rör sig endast om en stycken Karl Fredrik Brun, en dubblering tycks ha skett i Sveriges befolkning 1900. Detta kan styrkas genom rotemansarkivet som finns på Stockholms stadsarkivs hemsida.
 
Det finns emellertid också en ensamstående arbetare Karl Fredrik Verner Brun född i Stockholm (Katarina förs) 1891. Enl rotemansarkivet (åter)inflyttade denne från okänd ort till Stockholm 1917 och utflyttade från Stockholm 1919 till Västra Vingåker.
 
mvh
Richard Brun

2008-07-10, 15:15
Svar #28

Marie.Persson

Jaa.jag får dubbla budskap.Men Fredriksson, Nils Edvin det är min farfar.så långt är det klart. men sen är det ju min farfars far som jag vill veta mer om.kan någon se om det finns nå uppgift om nå barn eller vad min farfars mamma heter?? jag är tacksam över all infomation. som jag kan få. MVH Marie.P.

2008-07-10, 17:23
Svar #29

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Marie!
 
Det bästa du kan gör är att kontakta Landsarkivet i Uppsala.
Berätta för dem vad din farfar hette och när och var han var född, så kan de berätta för dig vilka som var hans föräldrar och när de var födda.
 
Gå in på www.statensarkiv.se och klicka på Landsarkivet i Uppsala. Där finns mejl-adress och tel.nr. till dem.
 
 
Lycka Till!
 
 
MVH: Anita.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna