ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2.9.2002  (läst 2175 gånger)

1999-09-07, 12:51
läst 2175 gånger

Kjell Bergstöm

Jag skulle vilja veta lite om släkten Brandin.Om det är någon som vet något om dena släkt så vore jag tacksam om ni kunde skriva in. Tack på förhand                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        MVH Kjell

2000-03-29, 22:25
Svar #1

Kjell Bergstöm

Finns det ingen informtion om släkten Brandin

2000-03-29, 23:49
Svar #2

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Brandin i Olskroken, Göteborg för ca 50 år sedan.
I min Nättidningen GLIMTEN har jag under DIVERSE skildrat min kontakt med brevduvesporten i min ungdom. Efter att först ha haft ett duvslag vid dåvarande kodammarna stax intill Olskrokens station köpte jag ett duvslag i Gårdabergen av en tattare vid namn Brandin.
 
Han såg svensk ut medan hans svartmuskiga bröder levde upp till den allmänna uppfattningen om hur tattare skall se ut och vara. Bröderna uppträdde som sutenörer för sin syster och familjen gav ett beklämmande intryck. Därmed skall man nog inte dra några slutsatser om personer med namnet Brandin i Göteborgstrakten.  
Som arbetskamrat har jag haft en person med detta namn vars anor jag inte känner, men det var en mycket skötsam människa.  
 
Om man vill söka resande med namnet Brandin kan dessa troligen finnas i Sankt Pauli församling eller Gamlestadens fs. Flera individer bodde i stadsdelen Olskroken.
 
MVH
 
Bertil Magnusson

2001-03-20, 20:34
Svar #3

Anna-greta Sällberg

Är det någon som vet något om Frantz Brandin född 1867 i Avesta.  
Gift 1892 med Bernhadina karlsson i bollmora???

2001-10-20, 20:00
Svar #4

Utloggad Paul Klang

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2023-10-08, 11:56
    • Visa profil
Söker Ida Brandin född i Ryet, Hjärnarp (L) och hennes son Emil Viliam f 1885-09-12. Emil var oäkta son till Jöns Peter Klang f. i Hjärnarp 1858-03-16. Vem var Ida och vad hände med Emil Viliam?

2002-04-08, 17:23
Svar #5

Mikael Andersson

Hej!
Är det någon som vet något om Kristin Brandin eller Valentin Brandin ifrån Pershyttan i Nora.
Dom var tydligen 17 syskon.Födelsetalet är troligen runt 1860-1870 vet ej säkert.
Kristin Brandin och Karl Karlsson fick en son tillsamans vid namn Bernard Andersson.Är också nyfiken på Karl Karlsson som flyttade till Filipstad.Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig och finna mina rötter.
Hälsningar Sotarn

2002-04-08, 17:25
Svar #6

Mikael Andersson

Dom kommer enligt uppgift ifrån Bergen från början.

2002-05-21, 09:30
Svar #7

Utloggad Hans Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2008-12-29, 13:05
    • Visa profil
Hejsan  
Undrar om någon kan hjälpa mig om min morfar Lars alexander brandin Född 1900? Dog 1954. Hans far hette Magnus Brandin och hans mor Theres om nu mina uppgifter stämmer.Han fick 6-7 barn tillsamans med Hedda lovisa wilhelmsson född 1907-03-25 i askeryd,jönköping.Hon växte upp på gottland dog 1977-09-24 I badelunda församling Västerås. Henes Mor hette Gerda och kom tydligen från tyskland? Hennes far hette Fritjof.Undra om någon vet något om denna släkt syskons mm föräldrar mm. Vore tacksamm för all hjälp.

2002-06-18, 11:28
Svar #8

tone

Hej Hans! Din morfars far är troligtvis min farfars bror om jag har förstått det rätt. Min farfar hette Wilhelm Wilhelmsson men tydligen hette han Brandin också. Fick av min far veta att Brandin-namnet hade lite dålig klang så de gömde undan det. Pappa talade ofta om farbror Magnus och Theres så det måste vara samma vi talar om. Mina farföräldrara höll till i Dalarna och Gästrikland under sin livstid. De dog 1955 och pappa dog i år så nu finns det ingen kvar att fråga. Tyvärr blev vi inte folkbokförda på den tiden eftersom vi flyttade så mycket så det är inte lätt att forska. Pappas farfar skall ha hetat Brandin och ligger begravd i Äppelbo. Tyvärr har jag inte mycket att komma med annat än en massa funderingar om min släkt. Ingen som nu lever vet mer än jag själv.
Hälsningar Tone

2002-06-23, 09:33
Svar #9

Kenneth O

Hej Hans, ja du kommer rætt in på pappas slækt, Magnus WillhelmssonBrandin Och Thersa Bergstrøm det ær min farmors Farfar och farmor, pappa Till Frmor hette Alexander och mamma Hedda, och hon hette Bergsten.
Du ær ju kusin då med pappa,Vad heter mor din som ær syster med min farmor Olga som ær ældst av syskonen, hør av dig hær igen, roligt att prata mer.

2002-06-24, 16:46
Svar #10

hasse e

hej kenneth. Hej tone.
min mor heter ingegerd . Jag har letat efter min morfar svårt att hitta honom men som det verkar så är han utflyttad från filipstad 1937-08-24. Och född 1900-10-03.åter fins i dödsboken.Sen dog han 1954-09? om det stämmer . Har även kollat i Stora tuna Microkort Finner där en Lars Alexander Vilhelmsson född 1899-09-29 Mor Therisaia Anna Bergström född 1871..Ha det hoppas vi hörs

2002-06-24, 16:54
Svar #11

hasse e

Hej Kenneth Hej Tone
Har ni ingen mail adress ni kan maila mig om ni vill.Vore trevligt. Ha det gott

2002-08-16, 16:57
Svar #12

Kim Berg

Min morfars farmor hette Anna Maria Wilhelmsson och det som jag har hört så ska hennes far ha varit en Wilhelm - eller Wille / Wilhelmsson/Brandin. Är det någon som har vetskap om detta?

2002-08-20, 11:55
Svar #13

Hasse engström

Hej Kennth och tone
Samt alla andra Brandin Forskar Någon som vet mer om Lars Alexander föräldrar osv tacksam för hjälp.
 
Morfar  
Lars Alexander Vilhelmsson(Brandin) 1900-10-03 Dog 1954-09-29 i Kolsva Wästmanland i cancer. Döds notis finns i Köpings tidnign Bergslagbladet .. Han åter finns i dödsboken men där står det att han är okänd man???. Han och mormor flyttade tydligen från Västervåla 4juni 1954 till Kolsva..

2002-08-21, 14:54
Svar #14

hasse e

Till lägg Kenneth och Tone
Morfar Lars Alexander Vilhelsson Brandin döds anons i Bergslagbladet köpings tidning. 6 okto 1954.
Mvh Hasse

2002-08-24, 23:52
Svar #15

kim

Magnus Brandin som var gift med Therese Bergström hade flera syskon. Ett par av dessa är Anna Maria Wilhelmsson (min morfars farmor), Alfrid Brandin och en Fredrik.

2002-08-27, 23:07
Svar #16

Hasse engström

Hej Kenneth. Tone. Kim
 
Lars Alexander Vilhelmsson/Brandin
I Stora Tuna församlings församlingsbok A II a:29, uppslag 123, finns antecknat, att Lars Alexander Vilhelmsson, född 001003-681 i Stora Tuna församling, inflyttade den 24 augusti 1937 från Filipstads församling i Värmland. Han finns inte antecknad som född i Stora Tuna församling .Enda sätte är kanske hitta honom i Filipstadförsamling.. Tack Kim för det du delade med dig... Hoppas det finns fler som söker Vilhelmsson/Brandin. Och har info tack på förhand
Ha det gott

2002-08-28, 09:49
Svar #17

kenneth

Hej Hasse och Kim,
Kim har du alla sykonen till Magnus och kanske hans førældrar??
Therese Bergstrøm har jag lite på.
Kammat latjot från Baromålarn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna