Forum > Åsele

Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-07

<< < (5/6) > >>

Peder Andersson:
Hej!

Dessa är också mina anfäder. Vidare är föräldrarna till Daniel Markusson (f. 1709):

Nybyggaren i Östernoret, Åsele, MARKUS MARKUSSON, f. omk. 1660. Död 1713 i Östernoret. Begravd 8/3 s.å. och hans hustru KIERSTIN DANIELSDOTTER, f. 1666 i Krånge, Junsele. Död 1720 17/4 i Östernoret, Åsele. Dotter till bonden på Krånge No.2, DANIEL CHRISTOPHERSSON och hans hustru NN. ABRAHAMSDOTTER.

Kanske någon som vet vart Markus Markusson härstammar ifrån, och vad ev hans föräldrar heter? Markus var väl inte ett alltför vanligt namn under denna tidsperiod, vad jag kan tro. Någon som vet mer om detta?

Hittade just lite om detta, antecknat i Boken om Sörnoret och Västernoret 1994; s.5, skulle MARKUS MARKUSSON ha varit son till bonden i MOFLO, LIDEN, MARKUS HANSSON (eller JOHANSSON), som köpt hemman där på 1640-talet. Markus Markusson hade tydligen en äldre broder HANS MARKUSSON, f. 1650-talet bosatt i Moflo.

Vet någon sanningshalten i dessa uppgifter ur boken?

Hoppas på svar.....

Mvh

//Peder

Eva Marcusson Nordin:
Hej Peder
Min far, Eric Marcusson, släktforskade på 1950-talet på familjen Marcusson.  Han har efterlämnat följande material:  
Hans Mattsson född omkring 1590 i Moflo,Liden.
Han efterträdde i längderna Matts Larsson och kan därför förmodas vara sonen. Han förekommer 1627 och 1629 och hade till granne en bonde vid namn Måns. Såvitt vi kan se har Hans Mattsson dött rätt ung och den unge sonen Marcus har vid vuxen ålder övertagit hemmanet.
Marcus Hansson född omkring 1615 har 2 söner:
Hans född omkr 1650 död i Moflo 1679
Marcus född omkr 1660 död i Östernoret 1700

År 1640 fanns i Moflo ett ödehemman om 2 1/3 mtl. Redan 1642 var det besatt. De tre bönderna i byn var då:
Marcus Hansson 2 1/32 mtl - störst i byn skattade 5.02.1
Markus Mikaelsson 57/96 mtl
Hans i Häxmo 7/12 mtl

Marcus Hansson kan naturligtvis ha inflyttat från annat håll, men mycket talar för att han är son till Hans Mattson, som vi sett vara bonde i Moflo på 1620-talet.
Markus Hansson var bonde i byn under en lång tid, men några år före 1679 har dock sonen Hans övertagit hemmanet.Sonen Marcus Marcusson utflyttade som mogen man till Åsele.

Beträffande Kierstin Danielsdotters anor har jag andra uppgifter än du.Enligt Johan Nordlanders antavla, där uppgifterna är tagna ur Thord Bylunds databas, heter hennes mor Elisabet Josefsdotter, född i Mo, Junsele, död i Krånge, Junsele 1689. Hennes mor heter Ingeborg, bosatt i Krånge, Junsele och hennes far Josef Grelsson, bonde i Mo Junsele nämnd 1641-1673.

Marcus Hansson var min fffffffff
Hälsningar från släktingen Eva

Eva Marcusson-Nordin:
Hej igen Peder
Jag glömde säga,att den Kierstin Danielsdotter som jag har uppgifter om, är född 1666 i Krånge, Junsele och död 21/2 1750 i Östernoret, Åsele.
Eva Marcusson

Susanne Aronsson:
Tack Kaj, Peder och Eva för upplysningarna. Det stämde med mina tidigare efterforskningar, som jag dels läst om i Boken om Östernoret och dels fått tag på via It.  

Marcus Hansson är i så fall min mm mf ff ff f

Tråkigt att ingen vet något om Appollonia Andersdotter.

MVH/Susanne

Eva Marcusson-Nordin:
Hej igen Susanne Aronsson
Jag har grävt litet djupare i min fars efterlämnade material. Där fann jag en släktutredning över släkten Marcusson i Gavsele, gjord av Ivar Ritz?n, Västerås någon gång på 1950-talet.  
Han anger där, att Marcus Danielssons (född 1735) hustru hette Abhena Andersdotter (kärt barn har tydligen många namn).Hon var född i Junsele 1725 och död i Gavsele 1800. Hennes föräldrar var Anders Hindrichsson från Edens by i Junsele och Abhen Grelsdotter. De gifte sig 1710.
Abhen Grelsdotters far hette Grels Josephsson.
Anders Hindrichssons far hette Hindric Andersson från Edens by i Junsele.
MVH Eva Marcusson

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion