ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bergsten  (läst 5497 gånger)

2001-07-27, 23:35
läst 5497 gånger

Thomas Söderberg

Har ibland min anor en Johan August Bergsten som uppges vara född den 6/8 1856 i Norberg, Västmanland. Mina försök att återfinna honom i födelseboken har dock varit förgäves. Flera indikationer finns som jag ser det på att han var resande. Han gifte sig 1919 med en kvinna av resandesläkt, Gerda Augusta Johansson från N Sandsjö, Jönköpings län (släkterna Fogelqvist och Bergman), med vilken han redan hade flera barn. Ingenstädes förefaller han vara kyrko- eller mantalsskriven före 1919. Han uppges i födelseböckerna vid sina barns födslar vara bl a arbetare och lumpsamlare.  
Finns det någon som känner till något om denne man eller något om en resandesläkt Bergsten? Vore hemskt tacksam för svar!
Mvh Thomas Söderberg

2001-08-02, 16:47
Svar #1

Kenneth.o

Ja det är resande Thomas Min far är av Bergsten bla,Min farmors mamma hette Hedda Bergsten och var tror jag född mellan 1907-15.skall ta reda på vilka hennes föräldrar var.

2001-08-08, 19:24
Svar #2

Thomas Söderberg

Hej Kenneth,
Tack för uppgiften. Jo, det måste med all sannolikhet vara så att denna släkt Bergsten är resande. Även andra forskare har varit behjälpliga med info. Enligt uppgift från dessa, ska Johan August Bergsten vara född 6/8 1856 i Norrbärke sn (W) och inte i Norberg som uppges senare i kyrkoböckerna och vara son till en lumpsamlare vid namn Elias Bergsten.  
Denne Elias Bergsten förekommer enligt samma sagesman i en akt vid Stockholms rådhusrätt 28/8 1866 i samband med ett gripande och där anges att han är född 4/8 1821 i Skedevi sn (E). Detta återstår för min del att kolla.  
Jag tror att jag kan ha en hel del intressant info ang Hedda Bergsten och hennes syskon då ett av dem är min farmor. Kan du inte sända mig din e-mail adress?
Mvh Thomas Söderberg,

2001-08-11, 09:40
Svar #3

Gyllen Carlsson

Bäste Kenneth.o
Jag skulle uppskatta om Du meddelar mig Din personliga m-adress. Skälet är att jag har en par frågor till Dg som jag inte vill skriva öppet.
Med vänlig hälsning
 
gyllen.carlsson@alfa.telenordia.se

2001-08-13, 19:38
Svar #4

Kenneth.o

Hej Tomas och hej Gyllen,tomas din far och min farmor blir ju då kusiner, och du blir tremänning med farsan.
Jag har ingen egen dator än, för jag är väldigt rörlig av mig men skall ordna mig en snart.
Men min svågers E-mail kan ni ju nå mig med personliga frågor eller info om mina gamla släktingar,jag är väldigt tacksam för allt.
Vi resande brukar ju ha god koll på våra äldre, men det finns ju gränser för det muntliga.
Mailen är Cargo3@spray.se

2001-08-29, 21:57
Svar #5

Kenneth. Olsson

Hej Tomas,Det finns en Anna Britta Bergsten f, 1831 som också var gift med en resande som var av Berg, førnamnet tror jag var Alexander,deras ena dotter skall ha gift in sig i en Johan Agust Lindgren,och alla deras barn blirtill en stor kænd slækt Lindgren senare(jag har allt detta på papper exakt,jag skriver från mitt dumma huvud nu, så lite fel kan det kanske va på namn eller årtal.
Dottern hade en bror som också gifte sig med resande, sækert dom andra syskonen också, men jag har bra uppgifter på dom två syskonen.
Vad jag undrar!!! Kanske våran Lumpsamlare Elias ær bror till Anna Britta Bergsten?????
Førresten en liten rolig grej,Finns nån notis på hon Anna Britta om en støld nær hon skall vara 70 år, hahahahah.
Om du ær intresserad så kan jag ge dig exakta uppgifterna.
Tackar før dina upplysningar och mail Tomas, du får ha mig ursæktad før att det ær rørigt skriv från min sida och att jag tar tid på mig att svara,men jag reser mycket(kan sæja jag ær resande målare hahah) och jag har ingen egen dator,men jag skall ordna mig en bærbar som jag kan ha med mig i vagnen eller då jag ær hemma.
ha det bra

2001-11-12, 17:23
Svar #6

Yvonne Ekström

En födelsenotis i Råby-Rönö, Södermanland, Fb:
19/7 1817 föds Johanna; fader Glasföraren Johan Bergsten och moder Anna Catharina Lindeman från
Reismyra i Linköpings Län.
Hälsningar,
Yvonne

2001-12-16, 21:12
Svar #7

kenneth

Hej Tomas,længesedan sist men nu har jag ordnat egen data.
Lite mer Bergsten fakta som jag jag tidigare lovat.
Anna Britta Bergsten
fødd 1831-
død1918 i Linkøping
 
Gift 1867 med alexander august Berg
Fødd 1839-09-03 i Skarsstugan, Vårdnæs sn
Død 1885  smideshandlare
 
Barn
Fredrik
August
Jenny wilhelmina  1867-03-21
Karl Oskar        1869-11-04
sofia Fredrika    1877-11-22
Johan Fritiof     1883-06-20
 av barnen så står det vidare i det dokumentat jag har,(vet ej hur jag har kommit øver det) att jenny wilhelmina Berg gifter sig 1888 i Askersund med Johan Agust Lindgren fødd 1856-03-17 i gøtlunda, Hæsthandlare.
Hans førældrar var också båda av ækta romanislækt och hette Karl Peter Lindgren och Karolina Kvikk Larsdotter.
Barn som jenny Berg(alltså Anna Bergsten dotter) fick med Johan august Lindgren ær
Karl August Lindgren fødd 1888-12-28 askersund
Joan fritiof--           1891-08-11Askersund
Hilda Wilhelmina
OSKAR vALLENTIN
Bror Gottfrid
Fanny Gunhild
John Sigfrid Lindgren
 
Ett av barnen tro det eller ej, Hilda wilhelmina Lindgren træffar sen sin egen morbror alltså, Johan Fritiof Berg.
 
Vill du E posta mig så ær det rosalie.rommestam@telia.com
Har du fått tag i nått nytt om Bergsten???
 
 
Vem Annas førældrar ær vet jag ej men skall ha en broder Johan Bergsten, jag undra om hon kommer in på vår bergstenar?

2001-12-16, 23:56
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej, Kenneth, vet du vilka Alexander Bergs föräldrar är?

2001-12-17, 11:36
Svar #9

Kenneth O.

Hej Anders,
Førældrar till Alexander August Berg f, 1839
skall vara Johan Peter Berg och Anna Maria Lind.
Mer har jag inte, men det hjælper kanske, ha det bra från hæktesmakarn,kopparslaggarn,glasføraren,hæsthandlarn,målarn o skojarn kenneth o

2002-02-16, 00:17
Svar #10

Thomas Söderberg

Hej Bergstensforskare!
Kan efter kontroll konstatera att lumpsamlaren Elias Bergsten ej finns i Skedevi (E) födelsebok (C:3) för åren 1820,-21,-22. Men resande var ju som bekant sällan fast bosatta. Grannsocknar (Regna, Simonstorp, Risinge alla i Östergötland samt V. Vingåker och Ö Vingåker i Sörmland) har kollats under perioden 1820-22. Dock med samma nedslående resultat.
 
Några bitvis svårlästa anteckningar finns om Elias Bergsten och andra resande i hfl för Härads socken i Sörmland (AI:17) 1861-1865, under rubrik Sockenbud år 1862 på Starrstugan
....Elias Bergsten, gift 13/2(årtal ej uppgivet), kringvandrande(ytterligare ant om Elias B finns men är för mig oläsliga på fichen)
ds hu Anna Lovisa Bergsten född Lindgren  
tre barn 18, 14 och 8 år (namn oläsliga på fichen), Anna Lovisa är utflyttad 1887
Djurläkarenkan Anna Lovisa Ahlqvist, kringresande gift 13/2
dennas döttrar:
Anna Fredrika Ahlqvist
Sofia Magdalena Ahlqvist
änkan Helena Petersson
Lumpsaml...? Sofia Magdalena Lindgren Andersson
dotter Sophia Magdalena Lindgren
Anna Maria ? f. 1822
lumpsaml. Carl Leonard Andersson
hustru Greta ? Lindgren
( ytterligare 4-5 personer, oläsliga på fichen)
lumpsaml. C.P. Lindgren
hu. Christina Lindgren, född Larsson
( ytterligare 7 personer, oläsliga på fichen)
 
Kontroll av Härad (D) hfl (AI:16) 1856-1860:
sockenbud 1858-1859 = ingen Bergsten eller Lindgren. Starrstugan återfinns ej i AI:16 men år 1860 på fich 4 av 4 finns lumpsamlaren Elias Bergsten och hustrun Anna Lovisa Bergsten, f Lindgren
 
Intressant uppgift om glasföraren Johan Bergsten från Reismyra i Linköpings län. Dennen man är för mig obekant, men inte ointressant. Namnet och geografin tyder på ett samband. Rejmyre som vi säger i dagligt tal är största ort i Skedevi socken och där återfinns Sveriges nordligaste glasbruk grundat 1810 och ännu i drift.
Mvh Thomas Söderberg

2002-02-16, 22:42
Svar #11

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Hej! Vi har en kopia av sidan. Jag kan heller inte läsa allt, men de tre barnen i det finstilta till höger hör inte till Bergsten. Det står ungefär...Tröjbinderskan änkan Anna Christina Jonsdotter från Elverum....i Norge. Har tre barn Albertina 18 år Johan Edvard 14 år Ulrika Matilda 8 år
djurläkaränkan Ylletröjbinderskan Sara ..Berg ifrån Levanger i Norge. 2 barn Clara 15 år Josephina...13 år.
Sedan på raderna: Greta Lindgren: kan stå Greta Kristina Lindgren, dotter av Carl Fredrik Lindgren och Maria Catarina Söderman....
Sedan under C.P. Lindgren inte Christina men Carolina Lindgren född Larsson (=Kvick som nämns härovan 16 dec.)
Därunder står (om igen, kom hon flera gånger? Eller någon med samma namn?) Änkan Helena Pettersson från Norge, född i Sveaborg, Finland 1790.
fältjägare ... Alexander Lök 1821...
Sockenbud betyder väl egentligen att prästen går hem till sjuka, men i det här fallet är det nog så att de ber om nattvarden på sin vandring genom socknen.
Olof och Ingrid Bergström

2002-02-17, 15:50
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Har du Ingrid lyckats identifiera dessa personer? Det finns mycket intressant här.
 
Jag gör några försök:
1. Djurläkarenkan Anna Lovisa Ahlqvist = Didrik Ahlqvists (1798-1841) hustru Anna Lovisa Albertina Hultqvist, som har dotter Sofia Magdalena f 1836 och dotter Anna Lovisa =?? dottern Anna Fredrika?
2. änkan Helena Petersson (den första) = Helena Söderman f 1804 i Lösen, änka efter Christian Petersson
3. Tröjbinderskan änkan Anna Christina Jonsdotter = Kaloander Karlsson Ros änka Anna Christina Jonsson Örgren f 1824, som har barn Johan Edvard och Ulrika Matilda = de barn som nämns här. Johan Edvard blir gift med Anna Lovisa Pettersson, dotter till nr 2) Helena Söderman.
4. Carl Fredrik Lindgren och Maria Catarina Söderman, hon är syster till nr 2 och tidigare sambo med Peter Faltin Hultqvist (bror till nr 1), i den relationen finns sonen Carl Peter Lindgren gift med Carolina Larsson Qvick.
5. Lumpsaml...? Sofia Magdalena Lindgren Andersson = dotter f ca 1822 till Carl Fredrik Lindgren i tidigare gifte med Anna Fredrika Hultqvist (1795-1839, syster till nr 1).  
6. Alexander Lök 1821 = ?? AL som 1863 sägs 'Rymt från moder och barn och tros vara död'.
 
Underlag för de här försöken är mest artiklarna i Släktforskarnas Årsbok och olika inlägg på Anbytarforum samt viss privat korrespondens.
 
Men hur hänger Elias Bergstens hustru Anna Lovisa Lindgren ihop med dessa, det är väl det Thomas vill veta!

2002-02-18, 22:26
Svar #13

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Jo, somliga känner jag igen, kan läsa det finstilta, för att jag tror att jag vet vad det står. Angående den andra Helena Pettersson är det nog särskilt hon, som är Helena Söderman, hon har sagt tidigare att hon är född på Sveaborg 1797, sista siffran i födelseåret går egentligen inte att läsa här. Så mycket äldre än så får hon inte vara, om hon ska vara mor till sina döttrar. Den första Helena får vi inte veta så mycket om, jo, korgbinderskan vävskedsmakerskan står framför änkan. Om Bergstens hustru: När Bergstens blir häktade tillsammans för försvarslöshet i Flen 1878, kallas hon Bergsten i Polisunderrättelser, men i fånglistan Qvinspersonen Anna Lovisa Hultqvist, född 1832 2/11 i Gammelby Köping av Kalmar län, senast skattskriven därstädes.
Det stämmer alltså bra med en uppgift från Bo Lindwall (som också tipsat om detta sockenbudsdokument) att hon är syster till Carl Peter Lindgren, dotter till  Maria Catarina Söderman och Peter Faltin Hultqvist med Carl Fredrik Lindgren som styvfar. Men i födelseboken i Gamleby ska hon inte finnas.
Olof och Ingrid Bergström

2002-02-18, 23:58
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Ingrid och Olle, då får jag inte ihop det med Helena Söderman. Finns det två Helena Söderman? Enligt SlÅ 1992 s. 86 är hon född 1804 i Lösen och dotter till Carl Gustav Söderman och Helena Skarman. Denne Carl Gustav Söderman ska enligt en antavla som Håkan lagt ut vara född 1788 28/7 i Värna. Han kan inte ha fått en dotter på 1790-talet. CG Söderman och Helena Skarman är även föräldrar till nämnda Maria Catharina Söderman.
 
Kan det vara så att den Helena Söderman som är född på Sveaborg är en syster till CG Söderman?

2002-02-20, 23:27
Svar #15

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Hej, Anders! Vi tror att samma Helena uppger olika åldrar.  
1823 hålls ett kansliförhör i Karlskrona, där Helena Söderman får uppläst för sig ett bevis, att hon varken 1804 eller de fem föregående eller efterföljande åren befunnits vara född inom Lösens eller Augerums församlingar, och att där inte finns något torpställe Rosendahl, men hon vidhåller att hon är född där, och att hon åtföljt sin mor Helena Skarman.
1829 får hon en dotter i Ukna tillsammans med Gustaf Rolin: Vilhelmina Josefina. Då uppges hennes ålder till 26 år.  
1843 Redvägs härads dombok: Helena är nu tillsammans med Christian Pettersson. Vilhelmina Josefina 13 år finns med. Helena säger nu att hon är 46 år, född i Sveaborg i Finland, där hennes far var soldat.
1857 vid Nora bergslags häradsrätt: Helena Pettersson är med tillsammans med sina döttrar Anna Lovisa och Matilda Helena. Hon säger att hon är född på Sveaborg 1798 och dotter till soldaten Söderman och hans hustru och att hon kom till Sverige 1808. Det sägs också att Johannes Lindgren, som blivit dödad, var hennes systerson.
Maria Catarina Söderman finns i födelseboken Gamleby 1808-05-14, med föräldrar Wallakare Carl Gustaf Söderman och hustrun Helena Skarman, modern 36 år. En Carl Gustaf Söderman föds också Värna 1788, men visst verkar han litet för ung. Jag vet inte, om det finns bevis att han är rätt.
Olof och Ingrid Bergström

2002-04-06, 21:05
Svar #16

Olof Bergström

Jag har hittat några Bergsten:
Källa: Centralarkivet Långholmen, Kyrkoböcker 1857-1859, sidan 142, DIIIca:4 Stockholms stadsarkiv.
Ankom till Långholmen den 31 augusti 1858.
Försvarslös på ett år, fångnummer 18.
Carl Gustaf Bergsten, född den 11/6 1827 i Östra Stenby socken Linköpings stift.
Far: Wallackare Alexander Bergsten, död för omkring 15 år sedan.
Mor: hustrun Lena Sofia Allmin, lever och bor i Qvillinge socken. Är omgift med en kronofjärdingsman.
Carl Gustaf Bergsten hos sina föräldrar tills häktandet  
Nattvarden första 1853 i Norrköping, sista 1854 i Norrköping.
f.d. Wallackare, ogift.
Senast mantalsskriven i Norrköping.  
Har varit på allmänt arbete för försvarslöshet.
Nu dömd till ett år allmänt arbete för försvarslöshet.
Dömd av Norrköpings poliskammare, Utslag den 17 aug. 1858.
Frigiven den 17 aug. 1859.
 
Födelsen finns i födelseboken, föräldrarna är då från Adelövs socken i Jönköpings län och modern 21 år.

2002-05-25, 12:01
Svar #17

Hasse engström

Hejsan Är Det samma Bergsten???. Satt och kolla i rötter.Undra om det är samma Hedda? som jag letar efter.Mycket krångel i våran slckt men men.. Här lite info om det är samma jag chansar.Min mormor hette Hedda Loisa Bergsten född 1907-03-25 I askeryd Jönköping Dog 1977-09-24 I badelunda församling Dog Vilhelmsson. Hon fick 6barn tror jag? var av en min mor. Tillsamans med Lars Alexander Vilhelmsson Född 1900-10-03. Stora tuna Dalarna dog 1954-?-9 I kolsva som okänd? Har fått reda på att han fluttade ut ur Filpstad värmland 1937-08-24.. Är Det Samma som vi letar efter.. Tack på förhnd Mvh Hasse Engström

2002-05-28, 22:11
Svar #18

Hasse engström

Hej Kenneth O.  
Hör av dig angående  Hedda och Alexander
Min mor är din farmors syster altså min moster har en hel del fråger till dig angåend Hedda Bergsten och Alexander Vilhelmsson. är det någon annan som forskar i Bergsten släkten och Vilhelsson/Brandin så hör av er mvh Hasse Engström

2002-06-23, 10:18
Svar #19

kenneth

Hej Hasse, såg ditt inlægg nu, ær just nu i Norge, kommer tillbaka till sverige snart, roligt med kontakt,

2002-06-24, 16:28
Svar #20

hasse e

Hej kennet hoppas vi hörs

2002-07-25, 10:29
Svar #21

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
16 feb skrev Thomas Söderberg och vi om en sida ur hfl Härads socken (AI:17) 1861-1865. Nu har vi sett originalet och vet vad det står. Det är inget nytt om Bergsten, men det kanske är lika bra att fortsätta skriva i den här diskussionen, där vi börjat:
10/5 Lumpsamlaren Elias Bergsten. 3 kringvandrande 13/2. 4 kringvandrande 13/2.
10/5 ds hu Anna Lovisa Bergsten född Lindgren
8/4 Djurläkarenkan Anna Lovisa Ahlqvist
8/4 dess dotter Anna Fredrika Ahlqvist
8/4 dotter Sofia Magdalena Ahlqvist
8/4 korgbinderskan vävskedsmakerskan änkan Helena Petersson
10/5 Lumpsaml. Smideshandl. Sofia Magdalena Lindgren Andersson
10/5 dotter Sophia Magdalena Lindgren
Anna Maria Olsdotter f. i Selbodahl 18 ¾ 22
10/5 lumpsaml. Carl Leonard Andersson
15/5 hustru Greta Christina Lindgren (dotter av Carl Fredrik Lindgren och Maria Catarina Söderman. Hennes man är korgmakaren Axel Andreas Lindström, men han var inte med)
8/4 12/10 lumpsaml. C.P. Lindgren
” ” hu. Carolina Lindgren, född Larsson
Enkan Helena Peterson (”én” skrivet ovanför ”on”) från Norrige född i Sveaborg Finland 1798.
16/10 Fältjägaresonen Alexander Lök f 21/3 1821 Töcksmark i Värmland
16/10 Bleckslagare Carl Gust And
16/10 Dess(? Står inget ord efter) Carolina Andersson (Nilsson förra man) f Olsd

Och så står det i marginalen:
Sockenbud 1862 Enkan korgmakerskan ylletröjbinderskan enkan Anna Christina Jonsdotter från Elverum i Söndre Österdalen i Norrige. Har tre barn Albertina 18 år Johan Edvard 14 år Ulrika Matilda 8 år
djurläkareänkan Ylletröjbinderskan Sara Christina Berg ifrån Levanger i Norge. 2 barn Clara 15 år Josephina Amalia 13 år.
Olof och Ingrid Bergström

2002-08-02, 21:19
Svar #22

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
För Helena Södermans födelsenotis har jag skapat en ny diskussion: Söderman.
Olof och Ingrid Bergström

2002-12-07, 19:19
Svar #23

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Upphittad Bergsten:
Eksjö CI:B, s 1103, år 1793:
 
d 19 [augusti] Jnwånaren och hästhandlaren i Nora Petter Bergstens och
des hustrus Anna Brita Fogelgrens barn, som föddes under
marknaden d 20 och i dopet d:  21 kallades Petter Gustaf
  Faddrar
Skomakaren  Mäst  Holmbeck      
hästhandl. i Grenna Fogelgren    
Do  i Wimmerby Lundberg      
Do     Do  Joh. Wallergren
Madm Holmbeck
Do Fogelgren i Vimmerby
Jungfru An. Soph Strömberg i Carlscrona

2002-12-09, 01:25
Svar #24

Utloggad Glen Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2008-10-01, 07:59
    • Visa profil
Hej Olof!
Denna Anna Fredrika Ahlqvist är förmodligen min farfarsmor f.1854 Timrå Medelpad och dotter till Johan Fredrik Peter Wimmerstedt f.1841 och hennes halvsyster Sofia Magdalena Ahlqvist står det om i årsboken 95 sid.176 där hon går under namnet Johanna Sofia Magdalena Fredriksson f.1861 Om Anna Lovisa Ahlqvist är änka här så kan inte uppgifterna stämma i Släktforskarnas årsbok 95 att Johan Fredrik Fredriksson är far till Johanna Sofia Magdalena Fredriksson. Kan någon hjälpa mig att reda ut det här?
 
M.V.H. Glen Karlsson

2002-12-09, 13:23
Svar #25

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Glen. Anders Berg har redan ovan gjort en, som jag anser, korrekt identifiering av Anna Lovisa Ahlqvist, dvs Anna Lovisa Ahlqvist, född Hultqvist, änka efter Didrik Ahlqvist eller Lindgren. Det rör sig alltså inte om din ana Anna Lovisa Ahlqvist utan om hennes mor. Hur skulle Anna Lovisa Ahlqvists (dy) döttrar kunna ta nattvarden i Härad i början av 1860-talet när de endast är några år gamla? Dottern Sofia Magdalena Ahlqvist är känd från andra källor, enligt Östbo häradsrätt AIa:70 var hon född 1836 i Vadstena, enligt spinnhuset å Norrmalm AIa:6 var hon född 1836 i Kalmar. Dottern Anna Fredrika känner jag inte till från andra sammanhang men namnkombinationen är vanlig i dessa släktkretsar, så t.ex. hade Anna Lovisa Hultqvist en syster som hette Anna Fredrika Hultqvist.

2002-12-09, 22:38
Svar #26

Utloggad Glen Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2008-10-01, 07:59
    • Visa profil
Hej Bo!
Det har gått en tid sedan vi pratades vid. Jag ber om ursäkt att jag har misstolkat de tidigare inläggen naturligtvis skulle jag ha pratat med dig först innan jag skrev denna förfråga i anbytarforum.
 
M.V.H. Glen

2003-05-30, 10:13
Svar #27

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Bland den ovan efterfrågade Johan August Bergstens anor finns i flera generationer det bland resande inte helt ovanliga fenomenet att antaga sin styvfaders efternamn. Fadern Elias Bergsten hette från början Elias Rosengren men tog namnet Bergsten efter styvfadern Karl Gustaf Bergsten (ej den ovan nämnde Karl Gustaf född 1827 utan dennes fars kusin Karl Gustaf född 1803 6/9 i Årdala sn). Elias Rosengren-Bergsten var son till valackaren Elias Rosengren som av allt att döma ursprungligen verkar ha hetat Elias Österman men tagit namnet Rosengren efter sin styvfar Lars Fredrik Rosengren. Denne Elias Österman-Rosengren var enligt en mtl född 1797 13/3 och son till Maria Elisabet Lundström, född 1769 6/12 i Åkerby sn, i hennes första gifte med en man vid namn Österman. Johan August Bergsten tillhör således rent agnatiskt släkten Österman (såvida nu inte hans farfars far Österman tagit namnet efter sin styvfader!).  
Även Johan August Bergstens mor, Anna Lovisa Lindgren (1832-1906), hade tagit namnet efter sin styvfader och hette ursprungligen Anna Lovisa Hultqvist som dotter till Peter Faltin Hultqvist och Maria Katarina Söderman.

2003-06-02, 10:24
Svar #28

Kenneth.o

Tackar en miljard gånger Bo Lindwall.
Min familj ær resande och jag kænner mycket olika resande i både sverige och norge, men jag tror att det bara ær min familj som Bergsten namnet fortfarande finns kvar bland dagens resande.
Med hælsning från skojarn.

2003-06-03, 11:25
Svar #29

Wigart Earp2Kenneth.o

Hej igen,
Vet du Bo, vem kvinnan till Eias Østerman/Rosengren f, 1797 var?
Har læst din artikel ur slækthistoriskt forum om Rosengrenfamiljen.
Du skriver om familjen från Lønneberga, men att det också finns flera olika Rosengren, bland annat då Elias Østerman som jag altså inte visste att det också var ana till mig,
Min Farmor Olga Berstens, morfar ær alltså ovan næmde Johan August Bersten som var med Gerda Augusta Johansson,(hennes færøldrar Frans Fågelkvist och Annettte Julia Bergman).
Sen kommer jag på mormor och æven morfars sida ner på en annan Rosengrenslækt som du næmner,
Lars Rosengren,Naverstad gift med Sibylle Roch/Ros.
Deras barnbarn Britta Stina Karlsdotter som var med Erlandsson ær min mormor och morfars gemensama Mormor.
Denna slækt finns inte som Rosengren længre kan jag upplysa om utan dom ær ingifta med andra resandeslækter och presentera sig med andra namn.
Dom två andra dæremot ær fortfarande riktiga Rosengren och många har fortfarande det namnet kvar.
Ja nu kom jag ju ifrån Rubriken før denna disskusion men vill en gång till tacka Bo Lindwall.
Ha det bra.

2003-06-03, 14:03
Svar #30

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Kenneth. Hon hette Maria Sofia Wennerberg och hade med Elias Österman-Rosengren barnen Elias och Hedvig Ulrika, som bägge kallade sig Bergsten efter styvfadern. Hon hade sedan med Karl Gustaf Bergsten barnen:
Anna Charlotta född 1836 31/8 i St Malm, död där 1/9 samma år.
Maria Sofia Bergsten, född 1838 3/1 i Björkvik sn (hfl, ej i fb), gift med Karl Gustaf Berg (1832-1887).
Anna Brita Bergsten, född (trol) 1841 (ej 1831) 20/10 i Ärla sn (ej i fn), död ca 1918, gift med Alexander August Berg (1836-1885), bror till Karl Gustaf, ovan.
När det sedan gäller vem Maria Sofia Wennerberg var och hur hon passar in i släkten Wennerberg så tar jag upp det under släktrubriken Wennerberg.

2003-06-03, 15:06
Svar #31

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Ojdå, det gick visst lite för fort när jag svarade på frågan ovan, hon hette Hedvig Sofia Wennerberg och inte Maria Sofia.

2003-10-10, 12:26
Svar #32

Kenneth Olsson

Hej Bo Lindwall, du skrev tidigare om  
Maria Elisabet Lundstrøm f, 1769 som i sitt førsta gifte med en Østerman fick Sonen Elias Rosengren.
Vem ær førældrarna till hon? ær det Lars Lundstrøm och Hedvig Alexandersd, Bergman?
eller ær inte hennes bakgrund kænd?
Ha det gott.

2003-12-26, 16:15
Svar #33

lena

Inlägg till Hasse Engström.
 
Du har kunnat kontakta släkten. så har du fått info där.
Din morfar dog 1954-09-29 ligger begravd på Malma Kyrkogård i Köping.
 
Hälsningar din Lille syster och din tremänning på din farssidan

2004-10-19, 17:15
Svar #34

Utloggad Johanna Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 18:24
    • Visa profil
Hej alla
Undrar bara om Johannes Bergsten passar in här?
 Han är född 1817 i Alingsås. Gift med Karin Månsdotter f.1814-06-20 i Skara.
 
Någon som känner till Johannes?
 
MvH
Johanna

2005-06-25, 12:44
Svar #35

Ingegerd Östman Qvick

Hej Johanna!
Jag forskar på Johannes Bergsten och Karin Månsdotter på min mammas sida.
Hälsning
Ingegerd

2006-10-09, 19:04
Svar #36

ola larsson

Landshövdingeämbetet i Uppsala.
Efterlysning den 27 mars 1830.
 
Förre lumpsamlare Johan Eric Bergsten, som är straffad för stöld och bedrägeri, men blivit uttagen till tjänst från Nyköpings länshäkte hos bonden Carl Andersson, Sörkärr, Valla socken, har avvikit därifrån. Han är 30 år gammal, 11 kvarter lång med ovalt något koppärrigt ansikte, mörkbruna ögon.

2010-03-10, 01:59
Svar #37

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Kompletterar ovan tidigare inlägg, då källa saknas.
 
Efterlysning, Uppsala den 27 mars 1830:
 
2:o Förre lumpsamlare Johan Eric Bergsten, som är straffad för stöld och bedrägeri, men blivit uttagen till tjänst från Nyköpings länshäkte hos bonden Carl Andersson, Sörkärr, Valla socken, har avvikit därifrån.
Han är 30 år gammal, 11 kvarter lång med ovalt något koppärrigt ansikte, mörkbruna ögon.
 
Landshövdinge Ämbetets Kungörelser 1830, Låssa kyrkas arkiv.

2012-05-06, 15:45
Svar #38

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Tillfällighets fynd  
Vem är denna Emma Sofia Bergsten som dör i Ludvika 1902 04 26 var ca 50 år gammal.
Någon som vet?

2023-10-05, 23:26
Svar #39

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Niclas Rosenbalck har redan nämnt paret 2002. Jag visar här en anteckning i hfl från Gränna 1786 med handlanden Petter Bergsten (som anges komma från Isac Molin) och hustrun Anna Ulrica Fogelgren, född 1763 angiven skarprättardotter.
Gränna (F) AI:8 (1775-1789) (AID: v23562.b59.s109).

Hon kan ha varit dotter till skarprättaren Karl Magnus Fogelgren (1737-1781) och hans hustru Helena Scharf. Jag har dem antecknade i Otto Emil (Wilsson) Skenbergs (1883-1997) - från min hembygd - antavla.

Edit: 17631214 Anna Ulrika, Karl Magnus Fogelgren, skarpr. o Lena Scharf vid Gränna
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna