ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aronsson  (läst 1355 gånger)

2010-06-10, 12:37
läst 1355 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Om en s. k. tattare Per Johan Aronsson från Hagen i Carl Gustafs socken, se:
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-06-11, 06:35
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Stefan, Aronsson är inget släktnamn utan ett patronymikon (sonnamn) - om du skapar rubriker för alla patronymikon resande burit så kommer det att bli väldigt många utan någon relevans för de som burit dem. Patronymikon växlade ifrån varje generation och förnamn som blev patronymikon följde starkt tidens namnmode. Det är tyvärr mycket olyckligt att vissa rubriker under resandesläkter tidigare har skapats enbart på patronymikon, det är gjort utan större insyn i hur släktnamn fungerade i äldre tider. Skriver man ett patronymikon i en rubrik bör det följas av något mer exaktare som identifierar vederbörande släktgrupp som unika bärare av just detta sonnamn.
 
Mvh
Niclas

2010-06-12, 15:01
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Niclas, det är klart att jag och de flesta andra här är medvetna om att ett patronymikon inte i regel är släktnamn.
 
Av de ca 13 rubriker för diskussioner som ligger under Resandesläkter från A-Ö har jag startat en av dem, nämligen denna om Aronsson, så att du bemöter just mig antar jag mest beror på att denna diskussion var den senaste i en utveckling som du redan innan velat stävja.  
 
Man kan därmed säga att jag följde ett vedertaget mönster när jag startade denna diskussion. Rätt eller fel? Varför de 12 föregående diskussionerna startats under Resandesläkter som patronymikon vet jag förstås inte, men det kan ha sina poänger.
 
Resande förekommer under många olika namn. Ibland använder de sitt biologiska patronymikon, ibland ett eller flera andra släktnamn och ibland även ett patronymikon som inte är efter deras egen fader!  
 
Dessutom kan ett patronymikon vara vanligare bland resande eller inom en släktkrets av resande. För att underlätta återfinnandet av dessa resande personer kan det vara en fördel att samla dem i samma diskussion och/eller länka till de diskussoner där patronymikonet förekommer.
 
Anledning till att jag startade denna diskussion var just att det ska vara lättare att återfinna en resande person som burit ett patronymikon.  
 
Antingen genom att skriva direkt här eller genom att länka till de sidor där detta diskuteras, även om det visserligen inte formellt är ett släktnamn. Funktionalitet emot formalitet kanske man kan formulera det?  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2010-06-12 15:07)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-06-13, 22:45
Svar #3

Utloggad Linda Strandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2013-10-11, 01:28
    • Visa profil
God kväll!
 
Jag skulle tänka mig att Aronsson är från Aron Hilmer Augustsson som var gift 17 Aug 1893 I Glemmen  
med Hilda Marie Rosenqvist född 18720614 Rölanda (f),han ska vara från Norge Fredrikstad enligt hfl i Rölanda  
Detta står någon annan stans här på forumet
Aronsson är ganska utbrett i Norge i dag, kanske någon har mer på Aron Hilmer Augustsson?
 
Vh
Linda

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna