ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-09-13  (läst 4667 gånger)

2002-05-25, 21:33
läst 4667 gånger

Utloggad Ralf Novak

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-08-15, 14:52
    • Visa profil
Hej alla igen!
 
Ja det stämmer Anders,jag var lite snabb att skriva där ang,Peter Laforé...jag tänkte på dopnotisen som du anger där Peter Laforés hustru Dorothea omnämns som gudmor,År 1709.
 
O angående efternamnet Swartzkaupf,swartzkopf,så kanske det är ett tyskt soldatnamn,som ska känne teckna soldatens utseende??Typ som svenska soldatnamn som Lustig,Glad,Munter,TapperEtc...
 
Det finns ju ett känt hårvårds märke som just heter Swartzkopf(Hårfärg tror jag) så det är nog ett ganska vanligt efternamn i Tyskland tror jag..?
 
Men sedan så tycks de flesta utav denna familjen byta namn rätt friskt,bl a förekommer ju Lind/Suart(Kan det vara en felskrivning för Svart??)Vidare Reiner,Laurin,Hindrichsson,Larsson,Christiansson med mera...så Släktnamnet Swartzkaupf vekar försvinna ganska fort efter bara 1 generation framåt.
Vad som jag tycker är spännande är namnet Rudolphus,Rudolphs...Som Hans Hindrich Hindrichsson-Rudolphus innehar,hans far verkar vara (Enligt en muntlig uppgift som jag fått)
Hans Larsson född ca,1625
som förövrigt är samma fader som anges när Maria Hindrichsdotter gifter sig 1698 i Vimmerby.
 
Men vem är deras moder??
Och vem är Hans Larsson??
Vilka är deras barn??Några tycks har blivit födda i Sverige medans några har blivit födda i Tyskland...
 
men vi fortsätter sökandet o hoppas att vi ska finna några svar på denna gåtan om dessa första invandrade Ziguenare o tartare familjer.
 
Mvh Ralf Novak-Rosengren

2002-05-26, 18:57
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Ralph mfl !
 
Den Hans Larsson som nämns gift 1698 i Vimmerby med Maria Hindrichsdotter är troligen som jag nämner ovan samme som Hans Lorents(-son/Larsson) Meijer. Alltså inte Marias far utan man! Du har blandat ihop uppgifterna.  Jag tror inte heller att en Hans Larsson skulle kunna vara far till Hans Hindrich Rudolphus om denne har sonnamnet Hindrichsson. Vem är det som lämnat denna uppgift?  
Hans Hindrich Rudolphs är möjligen son till en Hindrich, som kan vara samme som var fader till Swartzkaupf. Det finns inga belägg att Rudolphus var bror till Swartzkaupf i Vimmerby domböcker. Det enda som nämns är att Hans Hindrich Rudolphus 1712 anger att hans föräldrar och släkt är edsvurna borgare i Vimmerby stad. Han hade alltså nära släkt i staden - men vilka dessa är ännu ovisst. Dessutom bör nog domboksmålet (Vimmerby rådstuga 1712 7/7) kollas upp bättre eftersom Gunnar Björkman som gjort sammanfattningarna av målen kan ha gjort tolknings- och syftningsfel.
 
Vad heter förresten Hans Hindrich Rudolphus hustru? Är det hennes släkt som är i Vimmerby? Föräldrar kan både åsyfta egna såväl som svärföräldrar.
Vad heter H H Rudolphus barn?  
 
Namnen på dessa första resande tyder på en nära tysk anknytning, antingen är de själva invandrade (ss Rudolphus som anges född i Frankfurt) eller andra eller tredje generationen.  
 
I Vimmerby nämns även följande resande:
Clarijn Caspar , borgare - 1712 10/12 bibehålles vid burskapet. Troligtvis samme som:
Caspar Löfvartsson f.d. borgare , 1717 13/5 brev från häradshövding Daniel Lagerqvist i Borås med förfrågan om CL - svaras har här vunnit burskap i förra magistratens tid, nästan aldrig varit hemma, ej synlig på två års tid, utesluten ur längden - hans systrar Sara och Dordi Löfwertzdöttrar, nu häktade i Borås för stöld, hava ej här bott - deras fader uppgives hava varit soldat.  
En Dordi Löwensdotter nämns 1722 31/3 ss f.d. skånske ståndsdragonen Jöns Ekmans hustru. Han efterlystes detta datum. De hade gift sig i Hjo.  
 
En koll i Borås stads dombok 1717 skulle kanske ge mer uppgifter. Likaså i Hjo kyrkböcker!
 
 
Ovan nämner Anders om två dopboksnotiser från Norra Vånga C:1 (Skaraborgs län) år 1696. Där nämns en Lewert Johansson som fadder. Denne kan tänkas vara Caspar, Dordi och Saras fader. Kanske var denne Lewert Johansson nära släkt med de övriga som nämns vid dopen:  fadersnamnet Casper på Petter Laffors hustru (Maria Caspersdotter), och att en Axel Caspersson  var fadder kan tyda på släktskap.  Sistnämnde bör vara samme som den namne som ihop med Johan Hindrichsson ansökte om att bli häktmakare i Vimmerby 1695 [ och möjligen då son till Casper Larsson i Gränna som Paul Wilstadius nämner i sin bok om Gränna (a.a. ovan)]

2002-05-26, 19:18
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vidare uppgifter, nämnda här på anbytarforum, om Löfvert o Klarin/Clarin:
Bo Lindwalls inlägg under resande: Holm 12 jan. 2000:
Gudhem 1710 14/10: Henrik Lövertsson och fadern Lövert Johansson.  
Vedum 1717 15/3: Kasper Lövertsson, 24 år, borgare från Vimmerby mfl.  [sic! nedan nämns samma mål men i Vedens hds dombok, endera felaktigt angivet]
 
utdrag ur Bo Lindwalls inlägg 16 maj 2000 under resande: Klarin:  
I Vimmerby mtl finns 1709 en Kasper Lövertsson Klarin och han får 1711 27/2 en son Peter i Vimmerby. Vid Vedens HR 1717 15/3 kallas han borgare från Vimmerby. Vart han sedan tar vägen och vilka fler barn han har vet jag tyvärr inte. Denne Kasper Klarin är son till häktmakaren, soldaten och borgaren i Hjo och Linköping Lövert Johansson och Anna Isaksdotter. Lövert dömdes för stöld vid hammartinget vid Norrköpings mässingshammare 1709 24/7 och åter vid Gudhems HR 1710 14/10. En annan son till Lövert var Henrik Lövertsson , född ca 1689, som var efterlyst när fadern häktades i Norrköping men han var då borta med värvare. Senare nämnd vid Gudhems HR 1710 14/10 då han var borgare i Alingsås och han blev antagen till borgare i Trosa 1726 27/9, samt var då avskedad dragon med gott betyg från Karl Gustaf Hård.

2002-05-26, 20:36
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ytterligare uppgifter: Vimmerby C:4, s 132, år 1711:
13 [februari, ej 27] Tartarens Caspar Clarins son i staden Petter W: Modvig Wimmercrantz  Jsaac Molin, Christina Bergman ,  H. Sophia Jonasdotter i staden
 
Vimmerby C:3 [födelseboken bevarad i två kopior, med delvis olika innehåll varför bägge bör kontrolleras], s 230, år 1711:
Tatarens Caspar Clarins Son i Wim: Petter d 27 [sic! jfr ovan!] Witnen Modwijg Wimmerkrantz Jsaak Molin Christina Bergman h Sophia Jonasdotter
 
Vimmerby C:4, år 1712, s 136:
d 11 April Axel Casparssons son modwik, w: Anders Kastman, Zacharias Carlson. Kirstin Bergman, h Brita Carlsdotter  
 
Vimmerby C:3, s 233, år 1712:
Tartarenss Axel Casparssons Son Modwijk d 11 April witne Anders Kastman, Zacharias Carlsson H. Kirstin Bergman h. Brita Carlsdotter.

2002-05-27, 12:40
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Niclas m fl!
 
Du citerar Bosses uppgift att Henrik Lövertsson blev borgare i Trosa 1726 27/9. Några dagar senare (8/10) antas också Dorothea Löfversdotters man Jöns Lind som borgare i Trosa. Han nämns då ha varit borgare i Falköping i 7 år med gott vittnesbörd och i deras följe finns också Sara Löfversdotter, tydligen ogift. Samtidigt får även Gabriel Andersson Lindberg burskap i staden, och eftersom han också sägs ha varit borgare i Falköping (i 14 år) så kan man förmoda att han också är resande. Lindbergs hustru heter Sara Persdotter.
 
Frågan är om Jöns Lind är identisk med ståndsdragonen Jöns Ekman (nämnd 1722 vid Vimmerby RR). Inte otroligt.
 
Har Gabriel några uppgifter från Falköping om dessa?
 
Namnet Lind är speciellt intressant eftersom tydligen Mårten Henriksson Swartzkaupf själv eller åtminstone sonen Hans (glasförare, levde c1700-1761) använde det namnet. I Trosa finns också en borgare och handlande vid namn Modvig Lind, som avlider 1740 begr. 13/5 32 år gl och alltså född ca 1708. Hans hustru hette Maria Roos (omgift med handlande Anders Westberg och sämskmakare Johan Edberg i staden, tydligen inte resande). Modvig är ett mycket typiskt resandenamn och jag misstänker att Modvig Lind kan vara son till Mårten Henriksson Swartzkaupf, bl a för att Modvigs enda av mig kända son heter Mårten (Martin). Denne son Mårten Lind dör inemot 19 år gl i Trosa 1748 begr. 17/1. Enligt Trosa kyrkbok är Mårten född i Linköping 1729 2/7, döpt 3/7. Kan någon kolla den notisen? Borde finnas i Genline.
 
Källa: egna sammanfattningar ur Trosa RR och kyrkbok.

2002-05-27, 21:10
Svar #5

Utloggad Anna TEgelberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2008-01-28, 18:32
    • Visa profil
Hejsan!
 
Citat från ovan: Namnet Lind är speciellt intressant eftersom tydligen Mårten Henriksson Swartzkaupf själv eller åtminstone sonen Hans (glasförare, levde c1700-1761) använde det namnet.
 
Vet man mer om denne Hans Lind och hans efterkommande? Har själv Lind bland mina anor och har tappat tråden.
 
Mvh
Anna

2002-05-28, 11:44
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Anna!
 
Jag vet inte så mycket om Hans Lind. Bara det som Ralf nämner här ovan den 23 maj, och upplysningar från Bo Lindwall och Lars-Gunnar Sander tidigare på Anbytarforum.
 
Lars-Gunnar skrev den 4 januari 2001: Hans Lindh, en riktig bråkstake, borgare i Karlskrona och Gränna. Han var son till Mårten Henriksson Schwarzkopf/Suart/Lindh, borgare i Vimmerby och Gränna d 1726 i Gränna och g m n.n Wimmerstedt. I Gränna dombok 1724-11-16 kallas Hans Lindh en ung borgare från Karlskrona.  
 
Bosse skrev 28 april 1999: Att Olof Lejon hade en son och två döttrar redan 1740 (kanske med en tidigare hustru) gör att man kanske kan ge sig på en gissning om döttrarna. En Elisabet Olofsdotter Lejon gifter sig i Gränna sfs 1748 28/2 med borgaren och glasföraren Hans Lind i hans andra äktenskap. Tartaren Hans Lind från Gränna nämns i Vimmerby dombok 1725 25/8, han var född ca 1700 och avled 1761 2/4 i Mönsterås sn.
 
Inget om efterkommande tyvärr.

2002-05-28, 12:11
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej, Komplement till ovanstående om Hans Lindh. Han finns ej med i den avskrivna dödboken för Gränna 1726. Däremot finner jag handlanden Hans Lind  och h h Helena Nilsdotter  i Gränna Stad som 1729-12-18 får sonen Karl Fredrik. Kanske något att undersöka - t ex dopvittnen.
Vänligen,
Olle Elm

2002-05-28, 20:23
Svar #8

Ingrid Bergström

C:`Mina dokument`Mina bilder
martinus 2kopia.jpg

2002-05-28, 20:26
Svar #9

Ingrid Bergström

Ovanstående ur Linköpings födelsebok 1729.

2002-05-28, 20:32
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Linköping C:2, s394 (p 594), år 1729:
d 3 Jul. föddes Martinus T(artare?)ns Modvik Linds och h Maria Danielsdotters Son döptes strax (...?) W (...?) Lindberg, Johan Lind(..?), h Maria Samuelsdotter, h Christina Pedersdotter
Tyvärr är genlines upplösning för bilden på tok för dålig och det går inte vid uppförstoring se den i smått skrivna texten (som annars är skriven tydligt). Sidorna i Linköping C:1 borde omfotograferas i bättre upplösning för att man ska kunna tyda merparten i kyrkboken.
 
Vart kommer namnet Modvig/Modvich ifrån? vilket möjligt språkområde och vad kan namnet betyda?

2002-05-28, 20:55
Svar #11

Utloggad Anna TEgelberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2008-01-28, 18:32
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Du är enorm med att hitta i Genline, jag har stora problem med det. Vet inte om det är mina ögon eller mitt tålamod. Men jag börjar snart fundera på om man raderat mig och alla mina förfäder ur kyrkböckerna.  
 
Nåja, jag brukar ha flyt på bibblan iaf.
 
Mvh
Anna

2002-05-28, 21:22
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, det var knepigt att läsa. Undrar om det står Trosabons framför Modvik Lind? Han var kanske redan då borgare i Trosa. Faddern kanske heter Johan Lindel eller Lindal.

2002-05-29, 00:56
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Vimmerby nämns i de utdrag från Malmö kämnärsrätt 1737 som Niklas Hertzman lagt ut. Speciellt intressant verkar den om Sven Pettersson Spegel vara ().
 
Borde man inte kunna sätta en slant på att Sara Johansdotters far är Johan Henriksson Schwartzkaupf? Jag tror också att den Hans, som erlagt sina skatter i Vimmerby, är Hans Lorentsson Meijer eller eventuellt Hans Henrik Rudolph. Efter tiden som borgare i Vimmerby verkar dessa ha hamnat i Blekinge. Hans (Meijer?) sägs ha söner som är borgare i Sölvesborg 1737.

2002-06-20, 22:05
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Anders, jag tror precis som du att det hellre står Trosaboens ovan än mitt (lite lättvindiga) först antagande T(artare?)ns  i födelsenotisen år 1729 i Linköping.
 
En upphitad Wimmercrantz vigd år 1720:
dragon från östergiötland Ludwed ol(e)ss. Wimmercrantz och P. Cathrina Pettersdr förhörde d 4 Nov. wigde d 6 Nov. för påkommande hastige vpbrott  [källa: Ryssby (G) CI:3 s 62, nr 18]
 
I Björkmans avskrifter om Vimmerby nämns: Ludvig Wimmercrantz, dragon under Bergsregementet (1721). Han efterlystes 1723 1/4 jämte halvbrodern Johan Mollijn - förmenas vara här och resa på landet med borgaren Mådvigs pass - svaras finnes ej.  
Är något mer känt om denne Ludvig Wimmercrantz eller hans halvbror Johan Molijn? Hur är Ludvig släkt med Modvig (Johansson) Wimmercrantz i Vimmerby? Fadersnamnet (<)ol(e)sson´ i vigselnotisen antyder att fadern hetat Olof - om anteckningen nu är korrekt? Kan denne hypotetiske Olof återfinnas i relation med Modvig Wimmercrantz? Är det en bror (hypotetisk: Olof Johansson) till Modvig?
 
Är denne Ludvig Wimmercrantz mer känd?

2002-06-23, 13:59
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Intressant, Niclas! Ludvig Wimmercrantz och Johan Molin är vad jag vet inte tidigare nämnda på Anbytarforum och inte i någon av Bosse Lindwalls artiklar i Släkthistoriskt Forum. De finns kanske ändå i Bosses och Håkans material. Jag kan dock identifiera Ludvig med en borgare i Trosa, och har ett par ytterligare uppslag om dessa personer.
 
Man bör kanske ta namnet Wimmercrantz med en nypa salt. Enligt Vimmerby domb 1723 reser Ludvig alltså med borgaren Modvig Wimmercrantz' pass, och det kan vara skälet till att han kallar sig Wimmercrantz i Ryssby när han gifter sig. Man noterar också att ett pass utställt på Modvig Wimmercrantz antagligen är ganska lätt att förfalska till Ludvig Wimmercrantz!  
 
Ludvig är med säkerhet identisk med nye borgaren Ludvig Olofsson, som i februari 1730 är inblandad i slagsmål och fylleri på Trosa marknad. Han anklagar sin hustru Catharina Persdotter för otrohet med en Hans Lind (? = borgaren i Gränna, son till Mårten Henriksson Schwartzkopf ?). I rådstugurättens protokoll i Trosa är angivet att Ludvig Olofsson och Catharina Persdotter gifte sig 1720. Antagligen har Ludvig viftat med sin attest från Ryssby för att styrka att de verkligen var gifta.
 
Vilka är föräldrar till Ludvig och dennes halvbror Johan Molin? Johan skulle passa bra som son till Isak Johansson Molin, gift med Anna Andersdotter Morath [se Martin Casteruds inlägg 31 januari 2002], eller till Isak Henriksson Molin [se Bo Persson 1 febr 2002]. Vad är känt om dessa Molinares giften och barn? Om Isak Johansson Molin är far till Johan Molin, så kan halvbrodern Ludvig Olofsson Wimmercrantz vara son till Anna Andersdotter Morath i ett tidigare gifte.
 
Till sist vill jag framkasta teorin att Ludvig Olofsson är identisk med dragonen Ludvig Lindqvist vid Bohusläns regemente. Denne är nämnd vid Kåkinds häradsrätt 1748 7/9 enligt C-M Bergstrands anteckningar på Folkminnesarkivet i Göteborg [meddelande av Bo Lindwall] och där nämns hans vuxna söner Peter Lindqvist, borgare i Falköping och en riktig bråkstake, och Isak Lindqvist, soldat under Rutensparres regemente. Gabriel Wallgren har granskat Peter och Ludvig Lindqvist och kanske kan bidra med kompletteringar. Själv har jag stött på avskedade dragonen Ludvig Lindqvist när hans och hustrun Ingeborg Samuelsdotters son Modvig (!) föds i Västra Torup i Skåne 1755 21/7.
 
Förutom att namnet Ludvig, yrket dragon och rätt kronologi stämmer med Ludvig Olofsson Wimmercrantz, så passar som synes också barnens namn Isak och Modvig väldigt väl in bland Vimmerbytartarerna, och Peter kan ha fått sitt namn efter morfadern (om modern är Catharina Petersdotter).

2002-06-24, 01:00
Svar #16

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Strålande Anders!!!
 
Av Kåkind häradsrätt A I a: 37, 1748 7/9 förekommer Dragonen vid Bohusläns regemente Ludvig Lindqvist med sin hustru Catharina Persdotter. De kallar utryckligen Isac Lindqvist, soldat under herr överste Ruthensparres regemente för sin son. Det nämns däremot inte uttryckligen att Peter är deras son även om man av sammanhanget förstår att det måste vara så.  
Peter Lindqvist har fascinerat mig mycket så det skulle vara klart intressant om hans härkomst nu skulle kunna klarläggas ytterligare.  
Om jag minns rätt (utan att leta vidare i anteckningarna) så skall han vara född omkring 1714.

2002-06-24, 12:22
Svar #17

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Har kollat lite mer i mina anteckningar nu.
Till att börja med kan vi notera att dragon Ludvig Linqvist hustru Catharina Pehrsdotter dog 1749 5/3 i Hogen i Ryr socken [Håby, Bohuslän, döda 1749] (enligt Rosenberg ligger dock Hogen i Naverstad sn) , 51 år gammal, alltså sannolikt född 1697.    
I övrigt har jag gått igenom släktnamnsregistren (excerperingar av kyrkoböcker för personer med släktnamn) på GLA:
Lindqvist, Isac Ludvigsson, soldat, dotter Lisken, född 1750 19/9 i Ödsmål (Bohuslän).
Lindqvist, Isac Ludvigsson, soldat, dotter Lisken, död 1751 22/1 i Naverstad (Bohuslän).
Lindqvist, Isac Ludvig, volontär, död 1757 3/8 i Herrestad (Bohuslän).
 
Lindqvist, Johan Luvigsson, soldat, dotter Katarina, född 1763 20/8 i Mo (Bohuslän).
Lindqvist, Johan Ludvigsson, gift 1784 29/12 i Mo (Bohuslän).
 
Lindqvist, Ludvig, dragon, gift 1758 14/3 i Naverstad (Bohuslän).
 
Glasföraren från Limmareds glasbruk Peter Lindqvist dog 1783 9/2 i Hassle sn (Skaraborgs län) och hans födelseår (inte ålder!) anges till 1715. Hans första äktenskap med Annicka Månsdotter ingicks i Falköping 1745 19/6, men en dryg månad innan detta hade paret fått tvillingarna Ludvig och Maria, födda 1745 18/5 i Okome (Halland), varav Ludvig dog 1745 20/5 i Okome. Annicka Månsdotters ålder anges vid dödstillfället (barnsäng) 1759 25/5 i Falköping, till 41 år. Man skulle alltså kunna tänka sig att födelseåret för Peter Lindqvist är något överdrivet och att han istället var född omkring 1720, dock knappast senare.
 
Isac Ludvigsson Lindqvist, garnisonssoldat i Göteborg (1749) och Kerstin Christophersdotter hade dessutom sonen Ludvig, f 1749 7/9 i Västra Tunhem (Älvsborgs län).
 
Denne son skulle kunna vara identisk med den förre trumslagaren vid Hallands lantvärn, vallackaren Ludvig Lindqvist, som dog 1813 14/6 i Morup sn (Halland), 70 år. I en passjournal uppges han besöka släktingar i Boda by, Boda sn, Qville härad, Bohuslän. Tillsammans med sin hustru Helena Rolin hade han åtminstone fyra barn varav dottern Ulrika är känd till namnet.
 
Slutligen har jag några noteringar om Ludvig Lindqvist:
Avskedade dragonen och vallackaren Ludvig Lindqvist och hans hustru Ingeborg får sonen Ludvig 1768 22/5 i Ljungby (Halland). Samtidigt dör parets dotter Sophia 1768 9/4 i Knutsgärde, Ljungby sn (Halland), 2 år. Samma år är regementsvallackaren från Naverstad sn fadder åt Lars Rosengren och Stina Jockimsdotters son Helge som döptes 1/1 1768 i Ljungby (Halland).

2002-06-25, 17:12
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Snyggt samarbete! Nu kan vi med stor sannolikhet slå fast att Ludvig Wimmercrantz = Ludvig Olofsson = Ludvig Lindqvist.  
 
Jag glömde nämna att Ludvig Lindqvist i V Torup fb 1755 sägs höra hemma i Oppmanna socken, i nordöstra Skåne nära gränsen till Blekinge. Frågan är om vigseln 1758 i Naverstad är med Ingeborg Samuelsdotter eller med någon tredje hustru.
 
Hustruns namn står tydligen inte i GLAs vigselregister. Soldaten Johan Ludvigsson Lindqvist, gift 1784 i Mo, är möjligen identisk med soldaten Johan Lindqvist, som 1788 24/5 i Landskrona garnisonsförsamling blir far till dottern Ulrika med sin hustru Ingeborg Hellström. Jag har misstänkt dessa som resande då gudmoder till barnet är Susanna Åkerhult, som i sin tur har kopplingar åt det hållet. Men nu hamnar vi långt från ämnet!
 
Namnet Molin är intressant (se ovan och under Resande: Morath). I Gränna finns ganska många Molin under första halvan av 1700-talet, med förnamn som Isak och Vallentin...

2002-06-25, 18:09
Svar #19

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Tror att det är troligt att Johan Ludvigsson Lindqvist (gift i Mo 1784) är identisk med Johan Lindqvist, garnisonssoldat, glasförare, som var gift med Marta Henriksdotter och åtminstone hade barnen Ludvig, f ca 1774 [åu i passjournaler] och Catharina, f 1777 19/1 i Örslösa (Skaraborgs län) [fb].  
Detta behöver väl i och för sig inte utesluta att han är identisk med Johan i Landskrona, men hustrun heter Marta Henriksdotter i passjournaler 1781-1794.
En koll i vb i Mo 1784 vore nödvändigt.

2002-06-27, 22:18
Svar #20

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Vad är känt om Modvig Johansson Wimmercrantz  svärföräldrar Olof Lund och Apollonia Hansdotter? Olof var borgare i Vimmerby. Har noterat att det finns en resandesläkt Lund, kan Olof möjligen ha någon koppling till den släkten? Mvh Martin

2002-06-30, 13:02
Svar #21

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej igen!
 
Först ett litet förtydligande angående Peter Lindqvist. Han kallas flera gånger i Falköping för Peter Ludvigsson så det torde vara klarlagt att han verkligen är son till Ludvig Lindqvist.
 
Sen undrar jag hur följande person kan tänkas passa in i sammanhanget:
GMR 1748 (daterad 1748 25/11) för Garnisonen i Göteborg (del av artilleriregementet ibland kallat Garnisonsregementet i Göteborg):
Kapten Fredrik Ribbings kompani:
Nr 54 Isack Wimmercrantz, 32 år, 10 år, Småland, gift.
GMR 1754 (daterad 1754 21/8) för samma kompani som nu kallas Erik Julius Cederhielms kompani:
Nr 54 Isac Wimmercrantz, 37 3/4, 13 3/4, Småland, com. i Finland.
 
Alltså en Isak Wimmercrantz född årsskiftet 1716/1717 i Småland, antogs 1738 (eller 1741) vid Garnisonen i Göteborg, han är gift före 1748, och 1754 kommenderad i Finland.

2002-06-30, 19:13
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Lappfjärd sn, Finland, föds 19.12.1761 Sold.vid kronoprinss.reg. Isaac Wimmerkrants och hu Anna Lena Jernfelts dotter Anna Regina.
(Källa: Hiski-basen)
Namnlikhet - samband?
Vänligen,
Olle Elm

2002-07-01, 12:49
Svar #23

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
En liten komplettering:
Enligt register för Göteborgs garnisonsförsamling, GLA:
Marta Henriksdotter, avsk. sold. Johan Lindqvist hustru, 70 år, död 1793 7/8.
Troligtvis är åldern något överdriven, eftersom de fick barn så sent som 1777 (se mitt inlägg från 25 juni 2002 kl. 18.09).

2002-07-05, 13:05
Svar #24

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En artillerist Ludvig Lindquist tilltalades för stöld vid Tveta häradsrätt d. 15 okt. 1806. Ärendet skickades till chefsämbetet vid krigsrätten för Kungliga Göta artilleriregemente i Göteborg för att där slutligen avdömas. Det visade sig dock att Ludvig Lindquist ej tillhörde detta regemente så ärendet hänsköts tillbaks till landskansliet i Jönköping efter beslut av krigsrätten d. 4 nov. 1806. Då Lindquist transporterades den 5:e nov. 1806 så rymde han och påträffades först den 2 januari 1807 och togs i förvar av länsmannen Gumaelius i Östbo härad, pga passlöshet. Han hade under rymmandet kallat sig Gustaf Bergström. Han fördes till fängelset i Jönköping för förhör och erkände sitt rätta namn vara Ludvig Lindquist. Det skulle snarast rannsakas om honom.
[källa: Jönköpings landskansli, utgående skrivelser o brevkoncept, AVIII:59, 7 jan. 1807, 43?; vidare nämns utgående skrivelser ifrån landskansliet om Ludvig Lindquist d.9 febr. 1807, 21?, d. 10 febr. 1807, 261?]
Mer om honom torde finnas i Tveta härads dombok 1807. Kanske också om hans ursprung.
 
Denne Ludvig Lindqvist kan vara son till Johan Lindquist, garnisonssoldat,glasförare,och Marta Henriksdotter och då identisk med dennes son Ludvig född ca 1774 (åu enligt passjournal), eller med Ludvig Lindquist och hans hustru Ingeborg Samuelsdotters son Ludvig f 1768 22/5 i Ljungby (Halland) [se Gabriels uppgifter ovan].
 
Är några av de nämnda Lindquist stamfäder till tattarsläkten Lindquist som höll till i bla Härlunda socken i Kronobergs län på 1800-talet eller de Lindquistar som bodde i Blekinge i början av 1900-talet?
Kanske skulle vi nu be anbytarvärden att flytta över dessa uppgifter om släkten Lindquist till en egen rubrik Lindquist under resande?

2002-09-06, 00:29
Svar #25

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ovan har nämnts om f.d. ståndsdragonen Jöns Ekman och hans hustru Dordi Lövertsdotter, vilka nämns i Vimmerby dombok 1722 31/3, maken Jöns efterlystes detta datum (målet i Vimmerby dombok skulle vara intressant att se i avskrift). Vidare uppges att de hade gift sig i Hjo. Dordi är troligen en dtr av (soldaten?) Lövert Johansson och syster till Caspar Lövertsson Clarin, borgare bla en tid i Vimmerby.  
 
Av Anders Bergs uppgifter framgår vidare att en Henrik Lövertsson blev borgare i Trosa 1726 27/9. Några dagar senare (8/10) antas också Dorothea Löfversdotters man Jöns Lind som borgare i Trosa. Han nämns då ha varit borgare i Falköping i 7 år med gott vittnesbörd och i deras följe finns också Sara Löfversdotter, tydligen ogift.  Denne Jöns Lind (1726) kan vara samme som f.d. dragonen Jöns Ekman (1722) - eller möjligen en andra make till Dordi?  
 
Nedannämnde domboksmål torde behandla dragonen Jöns Ekman ohh Dordi:
 
Allbo härads dombok , laga ting 21 juni 1720, 153§:
Cronones Befallningzman Wälb:de herr Lars Brantingz begiärer, att Soldaten Gudmund Ringberg må höras, hwem som ordsak warit till de i Örs kista liggande Arrestanters utkommande förleden April Månad.
Gudmund Ringberg säger att Dragonen Jöns Ekmans hustru Dordi skaffadt dem in en Nafwar och 3 knifwar, hwar af hon tagit Nafwaren på giästgifwaregården och knifwarna kiöpt i Wexiö, sampt tagit en Järnstång i Klåckaregården Ör, med
hwilcken hon stötte utan före, och Fångarna med den andra redskap arbetat innan till, och begynte
de samma arbete fierdedag påsk, och lögerdagen effter war der med så wida kommit, att de om natten kommo ut, friar dock Qwinfolcken Crisdence
Johansdotter, född i Wästergiötland, Tollstad  sochn och Wallstad By, sampt Wirica Jönsdotter, född i Schiöfde, att de intet skaffat dem något wärcktyg eller hulpit till på något sätt till rrestanternes utkommande, så wäl som Britta Swensdotter i Tolestorp, kunnandes TingzRätten eij heller förmå deße Qwinfolck till någon  bekiännelße, att hafwa hulpit Fångarna ut. Och ehuru Fångewachtaren Germund Germundßon och des Broder Håkan willia öfwertyga Gudmund hafwa sagdt, att Britta sökt effter nycklarna till kistan att släppa Arrestanterne ut. Så nekar likwäl Gudmund sig de orden sagdt, så wäl som Britta, att hon effter nycklarna sökt, eller den tankan hafft dem att utsläppa och på flychten hielpa, hwarföre emedan deße qwinfolck en lång tid suttit fängzlige, och till deras öfwertygande, att hafwa befordrat de för-
rymbdes utsläppande, inga skiäl finnas, utan de
der till högeligen neka, hustru Dordi icke eller
är tillstädes, eller wetterligit hwar hon står till att igenfinna. Ty finner Tingz Rätten henne
frånwarande, intet widare kunna tillgiöras
utan förmantes qwinfolcken, att förfoga sig till
sina hemwister, och icke gifwa ordsak till widare
klagomål.
Det framkommer inte i domboken mer om Ekman - alltså ej säkert att han varit en av arrestanterna! Under 1719-1720 präglades trakten av inkvarteringar av dragoner och flera konflikter skedde som ledde till domboksmål.    
 
I målet framkom även följande personer som möjligen var resande:
*Crisdence Johansdotter , anges född i Vallstad by, Tollstad sn i Västergötland  
*Wirica Jönsdotter, född i Sköfde [jfr namnet Wirica med mansnamnet Vidrik som var vanligt bland vissa resande]
 
är mer känt om Jöns Ekman (=? Lind) mm ?

2002-09-06, 10:34
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Intressant! Jag undrar över namnet Wirica. Är du säker på att det inte står Wivica? En resande med namnet Wiveka Jönsdotter som passar tidsmässigt nämns här. Födelseorten stämmer inte, men hur mycket tillit kan man sätta på sådana uppgifter? De verkar nästan vara angivna för att förvirra. T ex någon Vallstad by, Tollstad sn i Västergötland kan jag inte hitta i Rosenberg.

2002-09-06, 17:29
Svar #27

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jo, jag kollade texten igen - det står klart Wivica - jag skrev av fel igår!  Socknar med namnet Tollstad finns i Östergötland (sic!) - dels Västra Tollstad i Lysings h:d och dels Östra Tollstad i Vifolka h:d. Undrar om de själva visste exakt vart de var födda? Kanske åsyftade födelseorten en plats de vistats på en tid och hade någon slag av attest utskriven ifrån.  
Ska se om det står mer i domboken om vilka arrestanterna kan ha varit.

2002-09-13, 21:28
Svar #28

conny peterzen

Hej Anders!  
 
 Detta hittade jag i Linköpings födelse och  dopbok  
 C:2 (1695-1763)  
 Födelsedatum 3/7 1729  
 Dopdatum 3/7 1729  
 Namn Martinus  
 Far Modrik Lind  
 Mor Maria Danielsdotter  
 Hemförsamling Trosa Ss  
 
 Mvh Conny

2002-09-13, 22:23
Svar #29

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Angående den Christenca Johansdotter som nämns i domboksmålet 1720 för Allbo härad så kan hon vara den samma, Christensa Johansdotter, som 1730 anges vara hustru till sotaren och valackaren Johan Johansson från Växjö - vilkas dotter Christensa döptes d 29 januari 1730 i Ryssby k:a (G) (fött d 28/1). Christensa och Johan kallas för gångefolk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna