ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skövde  (läst 1575 gånger)

2011-12-17, 13:40
läst 1575 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Ivar Oscar Fridells bok Skövde i äldre tider - några drag ur stadens kulturella och ekonomiska historia Åren 1750-1850 (Skövde, 1940) nämner han på sidorna 246-253 om Ett rövarband på Billingen. Den som var ledare för detta band var en borgare i Skövde vid namn Jöns Wetterman. I rövarbandet ingick även flera andra borgare ifrån Skövde, bland annat Claes Wall som var gift med den förres dotter Mariana Wetterman (sedermera omgift med borgmästaren Carl Anders Ullqvist i Skövde), och Magnus Holmén som var gift med Maria Wall, troligen släkt med Claes Wall. Även Gabriel Sjöberg som ägde tomt och var skriven som borgare i Skövde ingick i det beryktade rövarbandet som härjade på Billingen vid mitten av 1700-talet. Övriga rövare som häktats var Lars Tengsten, Erik Johan Parlin samt hustrurna Maja, Stina och Magdalena Sundberg.  
Nämnde Jöns Wetterman var son av Anton/Antonius Wetterman (begick dråp 1705 och dömdes tilldöden; landsflyktig i Norge och var där åtminstone 1727-32 bosatt i Vestre Moland i Aust-Agder fylke; fick pardon och blev sedan borgare i Hjo o. i Skövde; var 1727-32 gift med Anna Corneliusdotter). Anton Wetterman är son av Anders Andorsson Wetterman i Hjo, i sin tur son av häktmakaren o. rådman Andor Jönsson i Hjo - vilken möjligen är bror till häktmakaren o. rådmannen Jöns Jönsson i Hjo (och bosatt i Sörgården), som bör vara far till zigenaren Per Jönsson Hellbom/Lindgren som diskuterats en hel del på Anbytarforum under åren. Jöns Jönssons far var häktmakaren Jöns Olofsson som verkade bl a i Bogesund (~Ulricehamn) och sedan i Hjo, där han också blev rådman. Sistnämnde figurerar ihop med häktmakaren Per Sandersson, stamfar för släkten Skotte i bl a Växjö mfl  ställen.
 
Det finns stora sociala paraleller mellan Wetterman, Skotte och släkten Wimmercrantz (i bl a Vimmerby), med resanderötter. Efter några generationer etablerar sig medlemmarna i småstäder och en del grenar assimileras snabbt in i borgerskapet och blir respekterade handelsmän.
 
Fridell avslutar i a.a. sin artikel med följande intressanta inlägg som utgör en utveckling och grund för fortsatt forskningsdiskussion:

 
Vilka är dessa zigenarfamiljer/tattarfamiljer som i början av 1800-talet slog sig ned i Skövde och som så brutalt blev ivägkörda ? Vilka är de övriga två grannstäder som hade dåligt rykte likt Skövde ?
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2011-12-17 13:42)

2011-12-17, 15:45
Svar #1

Utloggad Magnus Fernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2017-03-23, 03:28
    • Visa profil
Det finns ett par grannstäder att välja på. Hjo borde väl vara den ena. Kan Falköping eller Skara vara den andra?
 
(Meddelandet ändrat av Magnusn 2011-12-17 15:47)

2011-12-17, 17:09
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bakgrund och mer uppgifter om Jöns Wettermans släkt finns under .
 
Niclas, du skriver här ovan att Mariana Wetterman (gift 1:o m Claes Wall, 2:o m Carl Anders Ullqvist) är dotter till Jöns Wetterman. Ska det inte vara till Anton Wetterman, så att hon är syster till Jöns?

2011-12-17, 19:39
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Anders!  Det kan stämma, jag citerade enbart uppgifter ifrån Fridell som anger henne som Jöns Wettermans dotter. Kronologiskt passar det väl bättre om Jöns Wetterman istället var hennes bror? Vilka data finns för Mariana Wetterman (eller Mariana Wall som hon även skrevs då hon gifte sig med Ullqvist) och hennes båda makar?

2011-12-17, 21:55
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! I Släkt och Hävd nr 3 1958 av Erik Hellerström, som jag refererar till under Andorsson/Wetterman, sägs Mariana vara dotter till Anton, därav min fråga. Jag gjorde en hel del efterforskningar i originalkällorna när jag skrev inläggen 2009, men tyvärr kraschade datorn i december 2009 och min backup var lite gammal så allt detta försvann. Bara det jag skrev i diskussionen finns kvar.
 
Även släkten Wall kanske är intressant. En dotterson till Mats Danielsson (c1688-1768) i Hjo ska enligt dennes bouppteckning vara handelsmannen herr Johan Wall i Hjo [uppgift från Gabriel Wallgren]. Mats är omnämnd i äldre resandediskussioner.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna