ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Resande i Västernorrland  (läst 2363 gånger)

1999-04-03, 16:15
läst 2363 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Medin, Svedin, Falén, Lind, Wiklund, Mogren
 
Min mormors farfars mor fick tre söner utom äktenskap. Hon själv är av allt att döma inte av resandesläkt utan hennes anor finns bland bönder och torpare i Sidensjö-trakten i Ångermanland. Däremot finns indikationer på att hon rört sig i resandekretsar och fadern eller fäderna till hennes barn kan möjligen hittas där.
 
Hennes namn skrivs olika, t ex:
Lisa Cajsa Olofsd. [Sollefteå hfl 1842], piga Lisa Cajsa Olsdotter från Sollefteå och Billsta [Sidensjö fb 1843], Quinspersonen Elisabeth Svedin från Sollefteå och Multrå [Högsjö fb
1851], kringstrykande Quinspersonen El. Carolina Svedin [fb 1854], lösa qwinnan Carolina Medin [hfl 1866], pigan Carolina Medin [hfl 1877], Karolina Medin [hfl 1895].
Hon föds 1817 16/7 i Källom, Sidensjö och dör 1897 11/3 i Flattom, Högsjö.
 
Äldsta sonen Jonas (min ana) är född i Sidensjö 1843 16/9. Andra sonen Johan Magnus föds i Högsjö 1851 1/5 och tredje sonen Karl Olof också i Högsjö 1854 18/12. Alla barnen kallar sig Höglin i vuxen ålder.
 
Förutom att hon kallas kringstrykande 1854 och lösa kvinnan 1866 så är hon endast tidvis noterad i Högsjö husförhörslängd. Sonen Jonas kallas lösedräng då han första gången dyker upp i en husförhörslängd 1864.
 
Faddrarna till sonen Johan Magnus 1851 är intressanta och jag undrar om dessa personer från Sollefteåtrakten (en bra bit från Högsjö) kan vara resande:
Johan Falén och hustru i Fjelle (oidentifierad ort), Petter Lind och hustru Johanna Wiklund i Sånga och Gulnäs, Daniel Mogren i Gulnäs.
 
En intressant uppgift är noterad i kolumnen för fräjd i en sen hfl. Där noteras att hon påstår sig varit gift med arbetaren Jonas Svedin och vigd i Sundsvall år 1834, men att enligt brev  
därifrån 1886 10/12 så finns ingen anteckning om detta för åren 1833, 34 eller 35 [hfl 1877-86, upprepat i hfl 1887-94].  
 
Man frågar sig om detta är ett samvetsäktenskap och om Jonas Svedin är far till ett eller flera av barnen. Som sagt kallas hon just Svedin i födelseboken vid den andra och tredje sonens dop. På äldre dagar har hon namnet Medin.
 
Varje tips om dessa personer mottages tacksamt.

2000-02-28, 17:00
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag kompletterar min fråga från i april med lite ny information. Faddrarna jag nämner från Sollefteåtrakten tycks inte vara resande, utom möjligen Daniel Mogren som jag inte lyckats hitta alls i hfl. Orten Fjelle ska vara Kjell i Multrå och Gulnäs ska vara Gårdnäs. I själva verket bor Petter Lind i Ås i Sånga.
 
Vidare har jag gått igenom fånglistor för Västernorrland, och funnit följande i aug 1853:
 
Elisabeth Medén med 2ne minderårige barn, 28 år gammal, född i Östertjäls by, Sidensjö socken.
För obehörigt kringstrykande och qvacksalveri häktad och införpassad af länsman Norén i Gudmundrå.
Bemälda qvinna har warit instäld inför Konungens befallningshafvande den 20 och 24 dinnes, samt blef sistnämnde dag förståndigad, att afgå till Sidensjö socken, för att ställas under wederbörande tillsyningsmäns upsigt.
Den 24 dennes af Konungens befallningshafvande på fot stäld.
[förteckning öfver fångar uti Westernorrlands Länshäkte wid Hernösand för Augusti månad 1853; HLA mikrokort Fånglistor vol. 11. 1853-55, SVARnr S18618, kort 5/18]
 
Inte så konstigt att man letar efter henne i resandekretsar!

2007-02-12, 17:56
Svar #2

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:25
    • Visa profil
Hej!
 
Söker efter en kringvandrande förtennare, som bör ha passerat Medelpad. Fritz R har även tittat på mitt fall men inte hittat något. Så nu står mitt hopp till alla besökare på dessa sidor.
 
Sonens ffmm, Brita Maria Westberg/Vestman f 1850-01-15 (felaktigt 25 i någon HFL) i Österhångsta, Torp Y, försvinner 1884-12-03 (Torp AI:15D s 27 och s 567 GID 2089.28.21800) med sina två barn Johan Albin f 1870-10-20 Rogsta, Torp och Anna Maria f 1874-04-15 Torp. Barnen står som oä. Brita Maria står som lösdriverska i FR 1900 å okänd ort.
 
Den muntliga traditionen säger att Brita Maria försvann med en kringvandrande förtennare, som också sägs vara far till barnen. När Anna Maria var 5-6 år skickades barnen tillbaka från Norge.
 
Detta styrks inte av HFL eftersom Brita Maria var piga mellan 1871 och 1884 hos bonden Pål Johansson ohh + barn i Rogsta, Torp. Eftersom Pål hade hustru och barn, jag har inte hittat någon dräng på denna gården, har jag uteslutit Pål som barnafader, eftersom Brita Maria fått stanna kvar så länge.
 
Faktum kvarstår dock att Brita Maria försvinner med barnen. Johan Albin dyker upp i FR 1890 i Hedvig Eleonora, Stockholm, gift + barn i FR 1900 och jag har följt honom på Stockholmskällan till 1911 som portvakt under 10 år i huset. Har därefter inte haft möjlighet att kolla honom vidare.
 
Anna Maria arbetade som piga i alla fall i mars 1898, eftersom hon nedkommer i december detta år i Torp. Den muntliga traditionen säger att det var sonen på gården som var barnafadern. Därefter har jag full koll på henne. Dock saknar jag henne i FR 1890.
 
Jag har letat i Norge men inte hittat något där. Brita Marias (halv?)bror Erik har jag funnit gift där, men den grenen känner inte till Brita Maria. Inte heller ättlingarna till Brita Marias (halv?)syster Ingrid vet något. Modern till dessa tre barn (d 1922) lär aldrig ha talat om dem, så någon familjehemlighet verkar finnas.
 
Jag har heller inte hittat Brita Maria i Emibas. Jag är tveksam till att hon emigrerat, eftersom barnen kommer tillbaka. Möjligt är att hon dött på vägen någonstans, och någon (barnafader? kringvandrande förtennare? annan?) skickat tillbaka barnen. Men varifrån? Vilka var vandringsvägarna från Medelpad till Norge? Vilka andra landskap i Sverige kan komma ifråga?
 
Brita Maria kallas först Westberg, sedan Västman. Sonen använder dubbelnamn 1890 för att övergå till Westberg 1900. Dottern enbart Vestman. Risken är att Brita Maria kallat sig något annat, och uppgivit fel födelseår. Men varför försvinna frivilligt? Även om hon var lös piga, så hade hon ju haft en anställning under flera år.
 
Jag är tacksam för all information, alla tips och råd som kanske kan föra mig framåt och lösa gåtan med sonens försvunna ff mm.  
 
Bästa hälsningar
Marianne

2007-02-12, 19:02
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det står redan i tidigare hfl att hon vistas å okänd ort (GID 2089.68.49700) AI:14C s 818. Har hon varit ute på vandring tidigare?
 
Varifrån kommer barnen när de dyker upp igen? Kanske kan det ge en ledtråd - eller har de flyttbetyg från Torp?

2007-02-13, 17:19
Svar #4

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:25
    • Visa profil
Hej Chris
 
Du ifrågasätter om hon varit ute på vandring tidigare. Tror inte det.
Jag tycker förvisso det är jättesvårt att läsa Genline på skärmen, men så har jag inte tolkat AI:14C s 818 1871-1880 som att hon är på okänd ort redan denna period, jag tolkade det som att hon var lös piga hos Pål Johansson i Rogsta.
1874 levde hon som piga (C:8, Karl-Ingvar Ångström)
FR 1880 SVAR lös piga i Rogsta
1881-1884-11 Piga hos Pål Johansson AI:15D s 27
Obefintlig från 1884-12-03 AI:15D s 27 och 567.
FR 1890 SVAR Lösdriverska, utan barnen noterade. Det är ju faktiskt skillnad på lös piga och lösdriverska, så hur och varför skedde denna omvandling? Beroende på umgänge?
 
Dock var det ett bra tips du gav, som jag bara missat att tänka på: varifrån kom barnen när de dök upp igen? Mitt problem nu är att jag inte har kvar ab på Genline (och vår bibla bygger om) samt jag vet inte om det fanns inflyttningslängd så långt fram i tiden som till 1898 för Torp på Genline.
 
Dock kan jag kolla Johan Albins inflyttning till 1890 till Hedvig Eleonora på Stockholms stadsarkiv, bara jag kan ta ut en semesterdag. Jag har ju att kolla vart han tar vägen efter 1911 också. Så det borde inte vara några problem här eftersom det är på tunnelbaneavstånd.
 
Fram till dess mottages alla tips tacksamt. Denna Brita Maria gör mig snurrig. Och det vore ju kul att veta vem hon försvann med. Den personen måste ju också ha en bakgrund.
 
Hälsningar
Marianne

2007-02-13, 17:54
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Marianne
 
Kolla längst ut till höger, i anmärkningskolumnen på sid 818. Där står med svag skrift: Vistas å okänd ort. Sedan något oläsligt som ev kan vara något med abs. (absolution).

2007-02-14, 05:59
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Abs. kan ju i detta sammanhang också stå för absentia, dvs. frånvarande.
 
Ingela

2007-02-14, 11:44
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns de som kan socknarna runt Medelpad/Hälsingegränsen bättre än jag men i samband med andra frågor slås jag av hur vanligt det är att personer och familjer inte bor där de ska bo. De tom föder ett antal barn i andra socknar men står envist kvar som skrivna i en socken och på en specifik plats i husförhöret. Det var uppenbarligen inte lätt att hålla koll på befolkningen.

2007-02-14, 12:15
Svar #8

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:25
    • Visa profil
Tack alla för ert engagemang.
 
Jag ska samla ihop mitt material och ta mig i kragen att kolla upp sonen nu först på Sthlm stadsarkiv, förhoppningsvis ger det något. Sedan får jag vänta tills vår bibla öppnar igen så jag kommer åt Genline så jag kan kolla s 818 en gång till. Nu har jag ju ett tips att gå på, och det är ju mer än jag hade innan.
 
Bästa hälsningar
Marianne

2007-02-14, 23:07
Svar #9

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Chris,
 
Det var nog inte så att socknarna inte ville bli av med dem som inte bodde där eller inte visste om att de inte bodde där - men det var nästan omöjligt att få en annan socken att acceptera inflyttande om de inte hade ett fast jobb att flytta till där.
Orsak: den socken man bodde i var ansvarig för fattigvården.
En anmoder bodde i närmare tjugo år i grannsocknen, hos sin dotter, men var fortfarande skriven i sin ursprungliga socken eftersom den mottagande socknen var rädd för att dottern inte skulle klara av att försörja modern och då skulle bli underhållsskyldig.
 
Ingela

2007-02-14, 23:32
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ingela
 
Det är nog den allra vanligaste anledningen. Det rör sig ofta om fattiga familjer med ett antal barn. Sedan var det mycket rörelse runt järnvägsbyggande och utvecklingen av skogsbruket (skogsbolagen) i dessa trakter så man tog nog påhugg lite varstans utan en riktigt fast bosättning och försörjning. Då var det kanske svårt att få socknen att acceptera en inflyttning.

2007-03-08, 21:06
Svar #11

viktoria

Hej!
 
Ville höra om någon känner till om några resandesläkter rörde sig specifikt i Västernorrland under 1860-70 talen.
 
Min mormors mormor levde under denna tid med resande, vars namn vi aldrig har fått veta. Mormor trodde att hon kom från Värmland eftersom hon sa att hon kommit resande därifrån, men egentligen var hon av en båtmanssläkt från Anundsjö.  
 
Hon levde fram till 1878 på detta vis och fick under denna period 3 barn (födda 1869, 1873, 1874). Fader står som okänd på samtliga men sönerna fick efternamnet Karlsson (själv hette hon Henriksdotter).
 
Det skulle vara jätteintressant om någon visste något om det var några speciella grupper av resande som rörde sig mycket i Västernorrland, men som även hade anknytning till Värmland och Västerbotten.
 
En extrafråga som mer har med husförhörslängder att göra; vad betyder det när det står 6+6+6 på en person under frejd?
 
Med vänlig hälsing
 
Viktoria

2007-03-08, 21:19
Svar #12

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:23
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Hej Viktoria
 
Resande och resande. Det beror på vad man menar med det begrepet. Men ett stort arbete som pågick senare hälften av 1800 var byggandet av Stambanan genom övre Norrland från Ånge - Långsele - Vännäs och upp mot Boden. Det drog till sig arbetare (Rallare) från många delar av landet som följde med byggandet av järnvägen norrut. De var i den bemärkelsen en form av resande
Se det som ett förslag, det finns säkert många fler
 
Mvh
Lars

2007-03-08, 21:40
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Som svar på den sista frågan skulle jag nog gissa att det betyder att personen i fråga har brutit 3 gånger mot 6:e budet (du skall icke begå äktenskapsbrott, som utökades och även gällde att få barn ogift).

2007-03-09, 08:12
Svar #14

viktoria

Ohh, tack Elisabeth! Det låter ju logiskt och stämmer in med de 3 barnen!
 
Mvh Viktoria

2007-03-11, 10:49
Svar #15

Viktoria Sjödin

Tack Lars!
 
Det är såklart också ett alternativ, har inte tänkt på det tidigare. Ska se om jag hittar något mer som tyder på det när jag forskar vidare i böckerna.  
 
Hon och hennes tre barn stod under 10 år under sidorna Af och anflyttande för Ådalsliden i husförhörslängden.  
 
Är det någon som träffat på det för sina släktningar tidigare och som vet hur de levde när de inte hade någon fast bostad men ändå stod kvar i samma ort under så lång tid?
 
Enligt muntlig tradition ska hon även hå hållit till i Västerbotten och Värmland under denna tid.  
 
Med vänlig hälsning
 
Viktoria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna