ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Limmareds glasbruk, Södra Åsarp sn (P)  (läst 1687 gånger)

1999-05-19, 01:48
läst 1687 gånger

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Påfallande många av de västsvenska resandesläkterna omnämns glasförare från Limmareds glasbruk åtminstone någon gång under sin livstid.  
Jag tyckte därför att det var intressant att ta en koll i Södra Åsarps kyrkoarkiv, vilket jag ägnat mig åt under de senaste veckornas (sporadiska) besök på GLA.
Här fann jag välkända namn som Engvall, Friberg och Skata, men också en Klarin Rosengren som får ett barn. Jag lyckades också hitta Fredrika Lovisa Svahns (g m två stycken av släkten Wetterberg) föräldrar.
 
Min fråga framförallt till Bosse:
Har du gått igenom Södra Åsarps kyrkoarkiv?

1999-05-19, 08:30
Svar #1

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Gabriel. Tittat i S Åsarps böcker har jag gjort, jag har tex noterat Klarin Rosengrens och Kristina Wimmercrantz dotter Valborg f 1779 23/12 (hon avled i Skänninge 1780 3/5), men någon total genomgång har jag inte gjort så något dubbelarbete har du inte utfört.

2009-08-27, 13:40
Svar #2

Markus Fredriksson Ohliw

Hej!
Är det någon som känner till inspektorn på glasbruket Abraham Juhlberg född ca 1727?
Han är inspektor endast ca 10 år från ung 1759 till 1769, sedan dyker han upp i Bredaryd (F).
Frun heter Britta Christina Cederberg,detta par figurerar som faddrar vid ett antal dop under dessa år.
Det finns även en Maria Christina Juhlberg född ca 1740 som jag misstänker är en syster,hon gifter sig med Johan Georg Giöbel.
 
Tacksam för svar

2020-11-08, 21:17
Svar #3

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Påfallande många av de västsvenska resandesläkterna omnämns glasförare från Limmareds glasbruk åtminstone någon gång under sin livstid. 
Jag tyckte därför att det var intressant att ta en koll i Södra Åsarps kyrkoarkiv, vilket jag ägnat mig åt under de senaste veckornas (sporadiska) besök på GLA.
Här fann jag välkända namn som Engvall, Friberg och Skata, men också en Klarin Rosengren som får ett barn. Jag lyckades också hitta Fredrika Lovisa Svahns (g m två stycken av släkten Wetterberg) föräldrar.
 
Min fråga framförallt till Bosse:
Har du gått igenom Södra Åsarps kyrkoarkiv?
Hej Gabriel!


Jag forskar i en släkt Engvall/ Engvald som jag har spårat till Tranemo och som tidvis arbetar på glasbruket i Limmared. Men sedan tar det stopp och jag kommer inte bakåt och hittar födelseort. Finns det något dokumenterat om resandesläkten Engvall och varifrån de kom?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna