ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är jag av resande folket?  (läst 4464 gånger)

2014-03-23, 22:52
läst 4464 gånger

Linnea Snölke

Många i min,levande släkt, undrar om de är av resande släktet.  
     
Hur tar man reda på det? Vet ej? Så jag har inget svar till de.      
Svar Tack!

2014-03-24, 02:18
Svar #1

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Man börjar släktforska....

2014-03-25, 01:16
Svar #2

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Även om det i perioder var skamfyllt att vara resande, tattare eller ansedd som avvikande så bör ju släkten ha känt till det? Jag vet amatörforskare/ författare som forskat i sin släkthistoria och det har ju alltid kommit fram när de intervjuat äldre släktingar även om de inte sagt rakt ut att de var resande så har de indirekt visat att det var något med släkten de först inte ville tala om.  
 
Har du något som indikerar att du skulle vara av resandesläkt?

2014-03-25, 08:20
Svar #3

Linnea Snölke

svar: pratat med en som är resande,som påstod följandeatt jag är av resande.      
   
Min farfar o farmor var från Småland. Johansson, Han var snickare. De hade 9 barn. Flera omhändertogs. De flyttade till Stockholm.      
   
Farmor drev en mjölkaffär.    
   
På den andra sidan,morfar, var de många militärer. smeder. Västmanland. En del mycket mörka. På 1750-talet har jag hittat en Meijer från Karup,    
han var trumpetare i kavalleriet.      ??????

2014-03-25, 11:10
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
I stället för att spekulera med hörsägen som grund så gör som Jan: ta reda på fakta genom att släktforska.

2014-03-25, 21:56
Svar #5

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Västmanland är ju ett av landskapen där det fanns många vallonsläkter och speciellt inom järnhanteringen. Då lutar det nog mer åt att du har vallonskt påbrå men det är också vanligt att folk tror att de har vallonblod fast de aldrig har kunnat bevisa det. Är själv från en släkt där de dillat om att vi hade vallonska släktingar därav att alla är mörkblonda och har bruna ögon sen var de ju dessutom smeder. När jag har börjat släktforska så har det inte stämt alls....
 
Jag har också en Meijer med okänt ursprung i släkten. Det förekommer både som soldatnamn, smeder, bland resande och bland tyska immigranter så namnet i sig säger inget om ursprung även om det finns många intressanta Meijersläkter att forska i.  
 
Börja släktforska men framför allt prata med din släkt medan du har äldre släktingar i livet.

2017-05-25, 16:25
Svar #6

Utloggad Veronica Kronhamn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2019-11-25, 15:54
    • Visa profil

DNA ?


Jag har resanderötter i Småland och på Gotland. Väl dokumenterat, bl a med hjälp av detta forum.
MEN jag undrar om någon granskat de resandes DNA. Då avser jag yDNA, dvs den manliga kopplingen. Finns det några kromosomer som är vanliga eller rent av typiska för våra manliga resande förfäder?






2017-05-26, 22:08
Svar #7

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
 Här en diskussion om DNA http://forum.genealogi.se/index.php?topic=128797
 
Det står en del i Karin Bojs´ bok ”Svenskarna och deras fäder: ”Men på de raka fädernelinjerna är de indiska rötterna mer sällsynta. De allra flesta DNA-testade män från resandefamiljer har y-kromosomlinjer med ursprung i Norden.” Sedan om en grupp som hittats hos några, J-M67. ”Det är en grupp som i dag är vanligast i Kaukasien, men som har funnits i den romska befolkningen mycket länge. Kanske har den inte riktigt varit med hela vägen från Indien. Det har troligen bara en linje som kallas H-M52. Men i ett tidigt skede, någonstans i Turkiet eller Östeuropa, har män med J-M67 anslutit sig till den romska gruppen , liksom män med y-linjerna I-P259 och J-M92."
hälsn Ingrid

 
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna