ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldatnamn  (läst 3059 gånger)

1999-04-03, 17:36
läst 3059 gånger

Utloggad Henry Gabrielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 08:45
    • Visa profil
Flertalet av de resandesläkter som florerat i Anbytarforum har soldatnamn. Jag undrar varför?

1999-04-08, 11:21
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Henry!
Zigenarna i svensk krigstjänst är rubriken för ett avsnitt i Allan Etzlers bok Zigenarna och deras avkomlingar i Sverige, s 130-154.
Vad jag tycker är märkligt är att Etzler konstaterar att (refererande till Barfods märkvärdigheter rörande skånska adeln) han vid sin forskning i militära handlingar rörande Hamiltons värvade regemente (som på 1740-talet var förlagd till Varbergs fästning) icke kunnat finna några direkta uppgifter om soldater av zigenarbörd.
Utan att ha använt mig av militära handlingar så vet jag att följande personer på 1740-talet tillhörde Hamiltons regemente: trumslagaren Gert Wimmergren, soldaten Olof Persson Schöfding, korpralen Abraham Rolin, soldaten Hans Rejnart Laurin, soldaten Andreas Holmström, soldaten Peter Hultqvist. Troligen tillhörde även soldaten Fredrik Fredriksson Hurtig detta regemente artillerikarl från Varberg (1747).

1999-04-10, 17:55
Svar #2

Utloggad Henry Gabrielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 08:45
    • Visa profil
Hej, Gabriel!
Jag sökte en mera generell förklaring till att de flesta resandesläkters namn tycks vara soldatnamn.
Min arbetshypotes är att männen från resandesläkter bestraffades med militärtjänst i stället för fängelse eller straffarbete. Finns det fog för en sådan hypotes?

1999-04-10, 18:35
Svar #3

Olof Bergström

Ett exempel ur en finsk fånglista (Finland var ju svenskt då):
 
Ankom till Wasa läns cronohäkte Korsholm 1790 20 mars.
Ziguenarena And. Palm med dess hustru Helena Lindgren, Anders Lundberg och dess hustru Rusina Palm, Carl Palm och dess hustru Agneta, Anders Bergström och dess hustru Ulrica Lindgren samt quinnan Cajsa Bollström jämte ... stycken små barn.
 
Brott: som kringstrykande och ...
 
1790 den 27 martii äro dessa ziguenare avsända till Sveaborg. Männerna utnyttjas till krigstjänst om de därtill dugeliga finnes eller i annat fall med kvinnorna hållas till arbete.
 
Källa: [RK] EIIIcc:190  JK Riksarkivet fånglistor Vasa Hovrätt Finland.

1999-04-10, 19:08
Svar #4

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej!
 
Jo visst, det hände nog att man bestraffade de resande med krigstjänst. Man får väl ha i minnet att det så att säga låg i de resandes intresse att uppträda som soldater eftersom de då kunde uppvisa ett legalt skäl till sin livsföring eller hur jag nu skall uttrycka mig.  
För att anknyta till grundfrågan så är det väl sannolikt att de resande redan under 1600-talet uppträdde som soldater (alltså redan innan soldatnamnen började förekomma) och att det alltså ligger gamla traditioner bland de resande att ta krigstjänst. Således är det väl inget märkvärdigt med att dessa antar soldatnamn då dessa kommer i mer allmänt bruk under 1700-talet. Det märkliga är väl snarast att de lyckas permanenta och etablera dessa som släktnamn från 1700-talet och fram till vår tid (jfr vad jag nyss skrivit om Benjamin Schöfdings härkomst).

1999-04-11, 12:19
Svar #5

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej! Jag tycker nog inte att de resande i allmänhet har soldatnamn, tvärt om har de flesta av dem släktnamn som oftast behålls även i krigstjänst, vid de värvade regementena var det i allmänhet inte nödvändigt att byta namn, även om det förekommer som tex i fallet Benjamin Schöfding som Gabriel beskrivit. I slutet av 1600-talet och början av 1700-talet antog de flesta borgarna i våra städer släktnamn och eftersom flertalet resande vid denna tid var borgare i småstäder (som tex Falkenberg, Hjo, Gränna och Vimmerby) så gjorde de som andra borgare, antog ett släktnamn.

1999-04-14, 16:17
Svar #6

Karin Holm Björkholm

[color=0000ff]Resande?[/color]
 
[color=119911]Har 'kört fast' vad gäller mina anor i Skåne.Vad betyder följande?Läser i Lyby sn (L)dopbok :År 1795 föds en son, Christian, till soldaten vid Psilanderhjelmska Regementet Håkan Erhard och dess hustru Elna Cecilja Fajersdotter .Sonen blev född under deras[/color] resa[color=119911] i Södertou den 30 mars och döpt den 4 april.Håkan Erhard har jag lyckats spåra till Stralsund och i rullorna tituleras han kopparslagare.Var Elna och Håkan kommer ifrån och var de slutar sina dagar och tillhör de 'resandefolket',ja,det är frågan.Vore kul få veta om någon annan släktforskare har stött på denna formulering[/color] född under deras resa
[color=0000ff]///[/color] [color=119911]Karin[/color]

1999-04-14, 16:28
Svar #7

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Hej Karin!
 
Jag håller på och försöker följa resande på deras irrfärder. Vid två tillfällen har jag i födelseböcker läst en likalydande formulering. Född under föräldrarnas resa. Verkar vara ganska vanligt!

2012-06-03, 00:48
Svar #8

roland zachrisson

Hej,jag söker resande(zigenare) med namn Malmgren och undrar hur och var man söker.Tid omkring 1850,västra Sverige.
Mvh.Roland Zachrisson

2014-02-24, 22:23
Svar #9

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Riksregistraturet. Datum Malmö 9 Majus A:o 1700:
Till Landzhöfding Anders Lindehielm swar, angående de så kallade Tartarne som angifwa sig att willia tiena under K:l May:tz Milice. Carl  p. /C: Piper
Wår p. Wij see uthur Eder underdånige skrifwelse dat: d: 23 passato, hurusom af de så kallade Tartare i Edert anförtrodde lähn hwilcka swäfwa kring landet 18 st: hafwa angifwit sig hoos Crohnobefallningzmannen i Safwolax, och tillbudit wid desse ofredelige tijder att willia marchera uth och tiena under wår Armée samt sielfwa försee sig med dugelige hästar, allenast Wij i nåder wille låta dem unfå nödigt gewähr, underkastandes I wårt nådige godtfinnande underdånigst huruwijda bemelte deras tillbud må antagas och bemelte Tartare stellas under Grotenfelts dragoner hwilka ifrån Nyland förwäntes, helst emedan sådane för detta utj Pålska och Tyska heigderne hafwa giort goda tienster, och bland dragonerne intet rätt många skole finnas monterade, och på den händelsen att Wij sådant i nåder approbera så wele I tilldela dem så mycket gewär som behöfwe af det i orten befintlige förrådet. Och som Wij så wäl det ena som andra i nåder låta oss wäl behaga, Så hafwa I att antaga bemelte Tartare och flere som kunna opsökias ibland Dragonerne, låtandes dem unfå nödigt gewähr och Wij .p. /Carolus [=Karl XII]
 
Källa: Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/617 (1700), bildid: A0039112_00152 ff
 
(Meddelandet ändrat av Kvm 2014-02-24 22:53)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna