ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arkiv: Om när resandediskussionerna var stängda  (läst 1534 gånger)

2008-05-20, 23:00
läst 1534 gånger

Lena Eriksson

Fortfarande kan man läsa detta under resandesläkter;
 
 
Välkommen till Resandesläkter. Här diskuterar vi Resandesläkter under respektive släktnamn. Tänk på att endast skriva om avlidna personer.  
 
För närvarande är endast ett fåtal släktnamn representerade av alla dem som finns inlagda sedan tidigare, men allt eftersom de kontrolleras och rensas på inlägg där nu levande omnämns, samt i en del fall också slås samman, kommer de att flyttas över hit.  
 
Så småningom kommer det också att gå att öppna nya diskussioner, men under en övergångsperiod är den funktionen stängd.  
 
Så hur lång tid ska denna sk övergångstid vara???
Är det inte dags att öppna snart....?

2008-05-20, 23:22
Svar #1

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Lena !
 
Jag tycker precis som du, och jag vill påpeka att den 8 maj skrev jag direkt till Anbytarvärden Anna-Lena Hultman och undrade ungefär samma sak som du nu skriver. Anna-Lena har inte skickat något svar till mig. Varför vet jag inte. Men kanske är det något fel med det tekniska på plattformen. Hon har ju sagt att hon ska vara klar med genomgången tills det nya Anbytarforum presenteras. Övergångsperioden är väl över.
 
För kännedom följer mitt brev till Anna-Lena här nedan.
 
hälsar
Richard Brun
 
 
Plattform och resandesläkter‏  
Från: Richard Brun (richardbrun@hotmail.com)  
Skickat: den 8 maj 2008 16:17:00  
Till:  anbytare@genealogi.se  
 
Hej Anna-Lena Hultman !
 
För kanske ett halvår sedan (eller mer) hade jag en liten kontakt med dig om de tillsvidare magasinerade diskussionerna om åtskilliga resandesläkter.
 
Du berättade då för mig att en genomgång av något slag pågick (riktigt vad som skulle gås igenom tror jag inte att du berättade) av dessa lite äldre och omfattande diskussioner.
 
Detta skulle också vara förklaringen till att vissa diskussioner inom resandeområdet sedan några år inte är öppna för nya inlägg.
 
Du försäkrade mig att arbetet visserligen var omfattande men fortskred och de äldre diskussionernas nyöppnande var planerat att ske i samband med introduktionen av Anbytarforums nya tekniska plattform. Detta var ju uppmuntrande.
 
Såvitt jag vet är den nya plattformen nu på plats (trots vissa inkörningssvårigheter) sedan ett bra tag. Men var är de utlovade diskussionerna ?
 
med bästa hälsning
Richard Brun

2008-05-21, 10:28
Svar #2

Lena Eriksson

Hej Richard!
 
Ja det var då märkligt att inte fått svar på en hövligt formulerad fråga.
Som det är nu så får man stoppa in diverse släktnamn och frågor under rubriker där de inte här hemma egentligen och det blir väldigt rörigt.
 
Jag vill bara veta varför man inte kan öppna nya släktnamn under just Resandesläkter?  
 
Tacksam för svar från Anbytarvärden.

2008-05-25, 23:48
Svar #3

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Lena Eriksson !
 
Nu har det kommit ett besked från Anbytarvärden Anna-Lena Hultman.  Det kom häromdagen privat till mig. Men jag tror innehållet kan vara av allmänt intresse, så jag lägger in svaret här:
 
Re: Plattform och resandesläkter‏  
Från: Anbytarvärd (anbytare@genealogi.se)  
Skickat: den 23 maj 2008 08:27:20  
Till:  Richard Brun (richardbrun@hotmail.com)  
 
 
Hej Richard!
 
De kommer att läggas ut så snart som möjligt. Någon särsklild diskussion du saknar?
 
Mvh
Anna-Lena Hultman
Anbytarvärd

2008-05-26, 00:03
Svar #4

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Anna-Lena !
 
Tack för besked om resandesläkterna. Du undrar om det är någon särskild diskussion jag saknar. Svaret är: alla ! Det är svårt att peka ut någon särskild, eftersom det för närvarande inte går att se vilka som har funnits där. Mitt eget arbete med resandesläkter var förhållandevis nytt när det krisade till sig på anbytarforum. Jag läste därför inläggen lite här och där, och fann många uppslag som jag räknade med skulle kunna komma att bli av värde för mina egna forskningar, men när det kom till den punkt då det skulle bli aktuellt att fördjupa sig i forskningsläget om enskilda släkter så var dom tyvärr försvunna. Och har så förblivit.
 
Därför är alla släkter av intresse. Tittar nu varje dag om de dyker upp.
 
 
hälsningar
Richard brun

2008-05-26, 08:40
Svar #5

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
De diskussioner om resandesläkter som finns kvar att lägga ut kräver alla mycket arbete med rensning. Där finns många inlägg om nu levande personer, många anonyma aktörer och en hel del annat som måste raderas. Rensningen är tidsödande eftersom seriösa deltagare i diskussionerna ofta hänvisar till de inlägg som är aktuella för borttagning, och jag vill inte rensa bort viktiga upplysningar som kan vara till nytta för andra.
Som sagt, resandediskussionerna kommer att läggas ut så snart som möjligt.

2008-05-26, 11:27
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anna-Lena,
Jag hoppas inte att kravet gällande borttagande av anonyma aktörer blir högre i gamla inlägg i resandediskussionerna, än på andra ställen i gamla Anbytarforum. Allt för att bevara så mycket av materialet som möjligt, och att samtidigt öppna de stängda diskussionerna.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-04-10, 09:54
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Borde inte dessa inlägg struktureras till att ligga under Resandediskussionerna ? Eventuellt att de kopieras över till lämpliga resanderubriker och att denna tråd stängs för fortsatta inlägg ?
 
vänligen,
Niclas Rosenbalck

2010-04-10, 11:43
Svar #8

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Tack Niclas. Diskussionen stängs för nya inlägg vilka istället bör placeras under Anbytarforum » Särskilda forskningsområden » Forskning om resande. Vi får återkomma till placeringen av denna tråd.

2010-04-10, 15:47
Svar #9

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Jag kan i mån av tid beta av dessa inlägg och flytta över till lämpliga rubriker under Särskilda forskningsområden.
 
Hittills flyttade och insorterade i kronologisk ordning:
 
(2010-04-10) * Några inlägg om Christian Mårtensson Broberg och angränsande personer till .
(2010-04-10) * Några inlägg som startade med en fråga om August Hjalmar Dahlberg till Dahlberg.
(2010-04-10) * Om Andreas Holmströms trolige fader Peter Christoffersson Frantzwegen (och liknande stavningar) i Falkenberg till .
(2010-04-10) * Om Benjamin Darells hustru Annika Bryngelsdotter till Darell.
(2010-04-10) * Om Sven Magnus Ström m fl till .
(2010-04-10) * Om drottning Noors förmenta härstamning från resandesläkter och dess vederläggning till Lindberg.
(2010-04-10) * Några inlägg till en nyöppnad diskussion om Larm.
(2010-04-10) * Om lumpsamlaren Johannes Petersson och Helena Wilhelmina Frisk (Rosengren?) till .
(2010-04-11) * Om Lars Ståhlberg (osäker resandekoppling) till Stålberg.
(2010-04-11) * Om Gert Lindgren och hans son Carl Fredrik samt sondottern Cajsa Lenas make Nils Lords anor till .
(2010-04-11) * Om trumslagaren Peter Ullman till en nyöppnad diskussion om Ullman.
(2010-04-11) * En lång diskussion utgående från kringvandrande Maria Jonasson Bergqvist och hennes barn med torparesonen Lars Vilhelm Molander, senare Alm, till en nyöppnad diskussion om .
(2010-04-11) * Om Skåp-Jan och hans härkomst till en nyöppnad diskussion om Moberg.
 
Enstaka ströinlägg och tillfällighetsfynd har också flyttats, men tas inte upp i denna lista.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna