ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-19  (läst 4701 gånger)

2000-04-09, 14:15
läst 4701 gånger

Jonas Kuschner

Rolf Liljhammar skrev (i diskussionen Etniska grupper: Judar: Judar som konverterat):
 
Jonas!  
Ang ditt inlägg 7 Apr om judiska efternamn, så fick jag en gång i tiden en förklaring till judiska efternam av en god vän av judisk familj. Han förklarade att i bl a Tyskland, där namnformerna ofta bygger på yrkesidentitet, Jäger, Schmidt, Bauer etc var den judiska befolkningen inte tillåten att använda sådana namn. Familjenamnen fick i stället tas ifrån naturen, som ex Stein, Baum, Rosenbaum, Blume etc.  
 
En annan särskild namnform uppkom i Österrike för många av de judiska familjer som invandrade från Polen vid någon av Polens kriser (1800-talet???).  
De hade ofta polskt klingande efternamn, vilka skulle bytas ut före etableringen i det nya landet.  
Vid gränsstationerna fanns ofta färdiga listor med namn som de fick ta. I god antisemitisk anda var namnen ofta djupt kränkande. T ex Arschel, Schweinpelz, etc.  
Mot en lämplig muta kunde den invandrande få stoppa in, eller ta bort, en bokstav eller ett led i namnet så att den kränkande betydelsen tonades ner. Exvis Barschel, Pelz etc...  
 
Nu grundar sig de här uppgifterna på ett intressant samtal i min judiske väns hem för några år sedan, och det är ju inte vid sådana tillfällen man kräver källhänvisningar. Jag kan inte personligen styrka uppgifterna, även om jag anser dem vara trovärdiga.  
 
Jag är intresserad av om någon annan hört något liknande, och som kan bekräfta detta, eller ev kan dementera det hela och sända det till avdelningen för skrönor.
 
Rolf!
 
Jag menar naturligtvis inte att det inte finns ett judiskt namnskick. Men detta är ju en sorts statistisk sanning, d.v.s. många judar har namn av typen X eller Y. Man kan däremot mycket sällan utifrån ett enskilt namn säga att en familj är judisk. Det mest karakteristiska för judiskt namnskick torde vara det långvariga fasthållandet vid patronymika. Men man kan t.ex. inte generellt beteckna ett namn som Jacobson som ett ”judiskt efternamn”. I vissa sammanhang kan det vara det (d.v.s. ett indicium på att familjen är judisk eller av judiskt ursprung), i andra sammanhang är det ett svenskt efternamn, eftersom även svenska namn ofta är bildade utifrån patronymika. Även namn som man spontant skulle uppfatta som judiska, som Goldberg, Rosenbaum eller Blumenthal, har burits av ickejudiska släkter. T.o.m. namn som har en judisk etymologi, som Cohen eller Levin, kan sammanfalla med namn av annat ursprung. Levin är ju inte alldeles ovanligt i Sverige, avlett av ortsnamn som Levene eller liknande, men torde utomlands ofta uppfattas som ett judiskt namn. Cohen kan vara en stavningsvariant av det skotska Cowan. Säkert finns det enstaka mer säregna namn som alltid (av ett eller annat skäl) bärs av judiska familjer, som Melamed, Margolies eller Rappaport. Men för att känna igen dessa krävs det bättre kunskaper om judiskt namnskick än de flesta svenska släktforskare har.  
 
Vad dina två exempel beträffar, tror jag däremot inte på dem. Detta med påtvingade nedsättande namn har jag tidigare hört talas om, men historien torde vara ett utslag av judisk folklore eller folkhumor (och säkert berättigad misstro mot myndigheter). Namn med nedsättande betydelse är ganska vanliga på många håll, men torde inte vara särskilt vanligt bland judar, just eftersom fasta släktnamn inregistrerades så sent och efter ett medvetet val. Se följande länk för utförligare diskussion:  
http://www.jewishgen.org/mentprog/namfaq0.htm#05  
(I detta dokument diskuteras också frågan om ”exklusivt judiska” namn, och negeras med andra exempel än de här givna.)
 
Ifråga om detta med yrkesnamn: Det har funnits och finns judiska familjer med namn som Schmidt och Müller och ett berömt gammalt skrädderi i Stockholm, Bauers hovskrädderi, grundades i mitten av 1800-talet av en judisk skräddare med just detta namn. Jag tror inte på att det någonsin har funnits ett förbud för judar att ta yrkesnamn. Däremot är det kanske delvis andra yrken som är representerade och i andra proportioner än bland den övriga befolkningen.

2000-04-09, 16:02
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Jonas!
Tack för ditt inlägg, som ökade min kunskap avsevärt. Självfallet har jag inte menat annat än att rent statistiskt, så kan en viss namntyp, eller vissa namnformer dominera inom släkter och folkgrupper och att en del av förklaringen kunde ha funnits i de exempel jag angav.
Bland judiska trosbekännare har vi ju kända skådespelare och konstnärer och andra kulturbärare med typiska patronymikon-namn och andra svenska former.
 
Allt som rensar bland förutfattade meningar och fördomar är välkommet och jag tror din nyöppnade diskussion kan klarlägga en hel del.
 
 
Mvh
 
Rolf L

2001-01-03, 22:41
Svar #2

Anders Widing

Jag har av vissa hört att namnet Widing är judiskt. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

2001-03-06, 23:25
Svar #3

Utloggad Marita Ekberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 20:50
    • Visa profil
    • maritaekberg.hembygge.com
Jag har stött på efternamnet Franck i min forskning. Är det ett judiskt namn???

2001-03-06, 23:46
Svar #4

Adam Katzeff

Hej Marita!
 
Det finns åtskilliga judiska släkter, såväl med väst- som östeuropeiskt ursprung med efternamnen Franck, Frank, Francke, Franke etc, men det finns även många kristna släkter, i synnerhet tyska dito med dessa efternamn. Så för att avgöra om dina anor är judiska krävs betydligt mer information, som t.ex. förnamn, levnadstid, tid för ankomst till Sverige, ursprungsort.
 
Med vänlig hälsning
 
Adam Katzeff
Malmö

2001-03-07, 14:32
Svar #5

Utloggad Marita Ekberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 20:50
    • Visa profil
    • maritaekberg.hembygge.com
Personen jag stött på heter Samuel Franck född på slutet av 1500-talet och skall ha varit bosatt i Västerås trakten.
Det är allt jag vet om honom.

2001-03-14, 23:30
Svar #6

Adam Katzeff

Hej igen Marita!
 
Om du läser vad som övrigt skrivits här på Rötter om koverterade judar m.m. förstår du nog att det förefaller högst osannolikt att din Samuel Franck skulle ha några judiska rötter. I varje fall kan man inte under några omständigheter avgöra det enbart p.g.a. hans namn. Att han hette Samuel, ett bibliskt klingande förnamn, talar snarare för motsatsen eftersom eventuella konverterade judar ofta bytte namn till något mycket kristet klingande, inte sällan Kristian eller dylikt!
 
Det har säkert kommit en och annan jude till Sverige så tidigt som 1500-talet, men dessa tvangs att konvertera och är därför svår att identifiera och då absolut inte enbart på namnet.
 
Med vänlig hälsning
 
Adam Katzeff
Malmö

2001-04-13, 16:23
Svar #7

Joakim Johansson

Hej, jag skickade ett inlägg på en annan sida och sen hittade jag den här. Jag tror att Adam kan hjälpa mig, eftersom jag har anor från Malmö med min morfars mor Klara Estersson, vars mormor eller morfar hette Garmansky, och det är där min fråga kommer. Var kommer Garmansky från och vet någon om det finns någon som forskat om den släkten? (som även innehåller namn som-Esterson, Matulsky,Berman(bl a Calle Berman), Diamant(jag föddes förövrigt som Diamant) och så vidare.) Vore tacksam för lite hjälp, eftersom jag nu bor i Kina.

2001-04-13, 18:59
Svar #8

Adam Katzeff

Hej Joakim!
 
Jag har en hel del information om alla de släkter du frågar om, men istället för att publicera alla släktträden här på Anbytarforum kan vi fortsätta diskussionen privat.
 
Angående släkten Germanskys (Garmanskys) ursprung så stammar de från en ort vid namn Kalvarija, då belägen i guvernementet Suvalki det stora ryska imperiet, idag belägen i sydvästra Litauen på gränsen till Polen.
 
Med vänlig hälsning
 
Adam Katzeff
Malmö

2001-07-07, 20:35
Svar #9

Samuel Widing

Svar till Anders Widing:
 
Angående namnet Widing om det vore judiskt eller ej, kan jag med ganska stor säkerhet säga att det är olika från fall till fall. Det finns judiska familjer, inte minst utom de skandinaviska länderna, som har namnet Widing och kan därav betraktas som judiska. Dock finns det helkristna familjer som också har detta efternamn så det är olika från fall till fall. I de skandinaviska länderna som Sverige och Norge där namnet Widing är vanligast (finns också några i Finland) ses namnet inte som ett typiskt judiskt men det utesluter inte att det i vissa fall kan vara det.  
 
Vissa judiska familjer som kom hit ibörjan av 1700-talet kunde i vissa fall ta sig namnet Widing, varför vet jag icke. Jag personligen är jude och kan enbart tala för mig själv när jag säger att Widing i vissa fall är judiskt.  
 
Hoppas detta är svar nog!
 
Hälsningar
 
Samuel Widing - Karlstad

2001-07-09, 13:46
Svar #10

Utloggad Bengt Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2011-09-09, 09:30
    • Visa profil
Hej!
 
Min mormors far hade sannolikt sitt ursprung i ryssland, hans efternamn var Bikoff. Finns det någon som vet om detta är ett judikt efternamn?
 
Med vänliga hälsningar
Bengt

2001-07-16, 23:09
Svar #11

Paul Schöning

Hej!
Jag undrar om någon har stött på efternamnet Schöning i judiska sammanhang?

2001-10-24, 14:07
Svar #12

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Är det någon som han bekräfta om Heym är ett möjligt judiskt namn?
 
Heikki Särkkä

2002-09-04, 20:31
Svar #13

Anne-Christine Persson

Hej!
Jag undrar om Teller är ett judiskt namn.Min farfar var polsk och hette Stefan Teller??

2002-09-05, 19:46
Svar #14

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Jag känner till några som har efternamnet Teller och dom har judiskt ursprung. Vet dock inte om alla som heter Teller är judar. Polen är dessutom känt för att ha haft många judar bosatta i vissa regioner.

2002-09-05, 23:04
Svar #15

Anne-Christine Persson

HEJ MATS!
KANSKE JAG KAN FÅ LITE HJÄLP OM DU KÄNNER TILL TELLER??? SE VIDARE PÅ INFORMATIONEN UNDER LÄNDER OCH SEDAN POLEN.DÄR HAR JAG SKRIVIT OM MIN FARFAR DET LILLA JAG KÄNNER TILL OCH BEHÖVER HA HJÄLP MED.MED VÄNLIG HÄLSNING ANNE-CHRISTINE!

2002-09-06, 20:42
Svar #16

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Det måste vara något fel på ditt tangentbord, eller varför använder du bara VERSALER i ditt inlägg????

2002-09-10, 15:38
Svar #17

Anne-Christine Persson

Det blev bara så.....Förlåt då!!!

2002-10-24, 17:56
Svar #18

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
Ang Germansky är ju det namnet konstruerat på samma sätt som var brukligt bland kosacker, alltså att man tog sig ett namn som talade om var man kom ifrån. Förekom det bruket även bland judar? Det finns ju en viss släktskap mellan kosacker och judar även om ingendera parten förmodligen vill medge det. (En vanlig rysk uppfattning är att kosacker är en tredjedel tyskar, en tredjedel judar och en tredjedel mongoler).  
Historien om att judar tilldelades nedsättande familjenamn har jag hört även från Tyskland, det här bruket kan ha förekommit lokalt och under vissa perioder, antisemitismen grasserar ju som andra farsoter under avgränsade perioder.

2002-11-24, 20:55
Svar #19

Jennifer Jansson

Hej!
Det har diskuterats inom min släkt att min gammelfarmor skall ha varit konverterad judinna (om man nu kan kallas så). Gammelfarmor var katolik och min morfar uppfostrades mkt katolsk, gifte sig katolskt och min mor uppfostrades inom samma troslära. Detta tycker jag ju talar emot släktens tankar om att hon från börja var judinna eller av judisk härkomst. Familjen hette något av följande Kussner,k?ssner, kissner, kusener. Kom ursprunglingen från någon av alla dessa städer längs med Rhen (...Am Rhine), flyttade till Köpenhamn pga faderns yrke, gulddragare, sedan till stockholm, förmodligen runt 1912.  
Min fråga är om förslagen av efternamn kan vara judiskt?  
Mvh Jennifer

2003-04-06, 09:13
Svar #20

Svante Grönberg

Anne-Christine Persson, Den amerikanske forskaren Edvard Teller (född i Ungern 1908) som uppfann vätebomben är jude. Det var förvisso Albert Einstein och Robert Oppenheimer också, som uppfann atombomben. Samuel Cohen som uppfann neutronbomben var även han jude. ;-)

2003-08-01, 21:35
Svar #21

Joakim Eklund

Hej!
 
Letar efter släkt på min mors sida - efternamnet är Volkenhausen och ska vara judiskt. Vad herr Volkenhausen hette i förnamn vet jag inte, men han ska ha varit bördig från Halland och ska ha försörjt sig som handlare på 1920-talet (i Fjäråstrakten). Kan inte hitta någon med detta efternamn i Sverige, däremot i USA.
 
Är det någon som vet ngt om denna släkt?
 
Mvh
Joakim Eklund i Alingsås

2003-11-07, 21:38
Svar #22

Eva Kvart

Hej
Detta med judiska namn var intressant.Min man är jude och heter Kvart.Hans släkt kommer från Litauen Ritavas.Är det någon som känner till familjen Kvart?
MVH
Eva Kvart

2003-11-08, 19:03
Svar #23

Anna- Lisa Göransson

Eva Kvart!
Har här i Anbytarforum tidigare i år haft en det förfrågningar angående en släkt Kvart ifrån Vänersborg.  
Mvh. Anna-Lisa

2003-11-12, 00:17
Svar #24

Anna- Lisa Göransson

Eva Kvart!
Skulle vara mycket tacksam för ett svar från dig. Det finns en sak jag vill fråga dig om.
Anna-lisa

2003-11-12, 17:39
Svar #25

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Kan namnet Liebenhudi vara judiskt? En Didrik Liebenhudi (i vissa källor skriven ss Liebenhudj) nämns här. Han uppges varit militär och stupade troligen i Polen 1656/1657. En son var Aron Robach (Roback) som med sin syster Catharina Roback (f 1656?) erhöll styvfaderns, Clas Roback, tillstånd att upptaga dennes efternamn (Aspelands dombok VT 1744, ? 53).

2003-11-12, 20:08
Svar #26

Magdalena Larsson

Niclas,
Jag har sökt på Liebenhudj, Liebenhudi, Robach och Roback i JewishGen Family Finder och inte fått någon träff, annat än två Roback (en i Polen visserligen). Jag vet emellertid inte hur täckande databasen är.  
 
Sökte också på Avatoynu's Consolidated Jewish Surname Finder, men sökvillkoren är sådana att man får träff vad man än söker på. Länkar:
 
http://www.jewishgen.org/jgff/
http://www.avotaynu.com/csi/csi-home.html

2003-11-13, 13:15
Svar #27

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Om släkten Robach och Liebenhudi, se här och här.  
 
mvh Niclas

2003-11-19, 12:02
Svar #28

Bernt Jansson

Judiska namn är ju ofta tyskklingande. Man hör ibland sägas att Det namnet låter väldigt judiskt, vilket det kanske inte är i själva verket. Jag har alltid trott att namn som börjar med Gold har varit judiska men genom bl. a. släktforskning har jag upptäckt namn som bl. a. Goldstrom, Goldstrand, Goldkvist, Goldfeldt, Goldinger m. fl. som inte har någon judisk anknytning alls. Så vad är egentligen typiskt judiska namn egentligen? Hoffman, Kauffman, Rosenberg t. ex. kan vara både och. Intressant, tycker jag

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna