ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Judarnas ankomst till Sverige.  (läst 2504 gånger)

2000-03-13, 17:27
läst 2504 gånger

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Jag har för mig att det fanns en lagstiftning som förhindrade judar att bosätta sig i Sverige, men att detta ändrades någon gång på 1700 - talet.
Och när denna lag ändrades, så fick judar bara tillstånd att bosätta sig på vissa orter och endast syssla med vissa yrken...?
Jag undrar om någon vet lite närmare om detta, vilka städer dom fick bo i osv. Om jag inte minns helt tokigt var Karlskrona en av de städer där dom fick bo och verka? Och när hävdes i så fall det tvånget, att vara tvungen att bo på en plats och att bara hålla sig till vissa yrken?
Tacksam för svar,
Happy

2001-07-04, 03:06
Svar #1

Utloggad Sten Lillieström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Städerna var ursprungligen stockholm, göteborg och norrköping... Under en period var även marstrand i egenskap av frihamn tillåten för judisk bosättning. några judiska familjer fick även under en viss tidsperiod tillstånd att bosätta sig i karlskrona och en jude fick tillsånd att bosätta sig på gotland...
i hugo valentins bok judarnas historia i sverige finns mycket info om detta...

2002-04-30, 18:00
Svar #2

jutisa

Hej.Jag är en glad amatörforskare.Vet ej hur jags skall få tag på mina judiskarötter?Kommer från Berlin,Tyskland? Min far Hans Friedländer född 1901 i Berlin? Mycket tacksam för tipps och råd.
mvh Jutta

2002-05-01, 20:17
Svar #3

Utloggad Barbara Wall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2020-04-13, 23:21
    • Visa profil

2002-05-01, 20:18
Svar #4

Utloggad Barbara Wall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2020-04-13, 23:21
    • Visa profil

2002-05-02, 09:28
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Jutta,
Sökte enligt Barbaras anvisning på www.jewishgen.org, och vidare under Family Finder (JGFF), och fick 5 träffar på Friedländer i Berlin, med möjligheter till kontakt med andra forkare.
Förutom vad som angivets ovan bör Du väl som alla vi andra, börja med att intervjua närmaste levande äldsta släkting till Din far Hans Friedländer född 1901 i Berlin. Nämner denna självklarhet även om jag inser att alla i hans egen generation är döda sedan länge. Men, har Du andra släktingar? Både riktiga och ingifta. Någon kan säkert ha värdefull information om hans ursprung.
För att bli inspirerad till Din forskning på denna judiska familj föreslår jag att Du läser Släkten Gottfarb från Rajgrod, Polen, av Carl Henrik Carlsson, i Släktforskarnas årsbok 2000.
Vänligen,
Olle Elm

2003-01-18, 11:59
Svar #6

Carina Turitz

Mitt namn är Carina Turitz och vår anfader är Abraham Turitz född i Kovno (nu Kauno), Neustadt i Ryssland (nu Litauen) 1856. Abraham kom till Sverige och Norrland i slutet av 1870-talet och arbetade som handelsresande.
Min fråga är: Vet någon hur jag går vidare med att hitta vårt ursprung i Litauen. Finns det ngn myndighet etc som kan hjälpa till eller är alla anteckningar/papper borta?
MVH
Carina Turitz

2003-01-18, 12:45
Svar #7

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Är Kauno detsamma som Kaunas, Litauens näst största stad?

2003-01-18, 12:56
Svar #8

Carina Turitz

Hej Johan
Förlåt, naturligtvis är det Kaunas jag menar.
Under ryskt styre från 1795 var Litauen ett judiskt bostättningsområde. Kovno är hebreiska och det är alltså nuvarande Kaunas. Kovne var en annan beteckning på staden och var då benämningen frö den jiddishtalande befolkningen.
 
Hoppas ngn kan hjälpa mig med min fråga som jag lämnade i mitt förra meddelande.
MVH
Carina Turitz

2003-01-18, 12:59
Svar #9

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Carina
 
En kanske något tidsödande väg är att använda en sökmotor typ GOOGLE, skriva in sökorden Jewish genealogy och via de många givna sajterna (t ex JewishGen)om östeuropeiska judar leta upp de som handlar om Lithuania (=Litauen), Kovno (=Kaunas), Turitz etc.
 
Lycka till!
Ulf

2003-01-18, 13:25
Svar #10

Carina Turitz

Hej Ulf
Tack, det skall jag prova.
Carina

2003-02-10, 23:00
Svar #11

Joakim Johansson

Hej Carina
 
Som kuriosa kan nämnas att Gabriel Diamant, en avlägsen släkting till mig sägs ha rest omkring i Norrland med någon Turitz som handelsresande vid denna tid. Vad gäller Litauen, där jag också har anor från, så finns http://www.jewishgen.org/Litvak/index.htm  
Vad jag har hört så ska det inte finnas så mycket material kvar i Litauen men det kommer fram ganska mycket runt om på internet. Det fanns många Neustadt i de trakterna och det finns även Neistadt. Har hört om en del som sökt släktingar länge i Neustadt för att flera år senare få veta att det var Neistadt som gällde för dem.
mvh Joakim Johansson

2003-02-11, 19:26
Svar #12

Carina Turitz

Hej
Tack för ditt intressanta svar om Gabriel Diamant, det vill jag gärna veta mer om.
Jag har varit inne på jewishgen och fått en del uppslag och även svar från ett par andra forskare.
När det gäller Neustadt så har han (Abraham) själv skrivit det som födelsestad på folkräkningen för år 1890. Han har även skrivit Kovno och Ryssland. Det fanns ju både hebreisktalande och jiddishtalande i området så det kanske kan vara förklaringen till stavningen av Neistadt som du beskriver ovan.
T ex så stavas och uttalas på Hebreiska nuvarande Kaunas, Kovno då och på jiddish uttalades det Kovne.
Hör gärna av dig till mig ang Gabriel Diamant
Mvh
Carina

2021-01-29, 23:50
Svar #13

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Allmän Kundgjörelse" år 1784 återfinns här i ArkivDigital:
Länskungörelser, Malmöhus län I (M) 1782-1785 (1782-1785) Bild 1270 (AID: v884450.b1270)


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna