ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marcus  (läst 1796 gånger)

2002-06-25, 10:38
läst 1796 gånger

Elisabeth Norberg

Hej! Jag är 13 år gammal (snart), men trots min låga ålder är jag intresserad av släktforskning. Jag har alltid fått höra att min farmor hade judisk påbrå, men hon blev bortadopterad när hon var liten, så därför har det aldrig varit någon som kunnat bekräfta det. När jag kollade i födelseboken för min farmors mamma, Nanny Marcus f. 1889, såg jag att hennes pappa hette Josef August Arnoldsson Marcus. Namnet låter ju mycket judidiskt, men tyvärr stod det inte tillräckligt i födelseboken för att kunna forska vidare. Jag fick bara reda på att han var född 1854 och att han var sjukhuskommisarie. Han bodde säkert i Stockholm eftersom hans dotter föddes där.
 
Är det någon som vet hur jag kan forska vidare?
Eller finns det kanske någon som känner igen hans namn?
 
Snälla, hjälp mig!
MVH. Elisabeth

2002-06-25, 12:55
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Man kan aldrig vara för ung (eller för gammal) för att släktforska. Jag började själv forska när jag var 13 år (så jag vet hur det är, och nu är jag 35).  
Hur som helst så hittade jag din farmors mammas pappa på CD-skivan för Klara församling, Stockholm (Klara-skivan). Så här står det om honom där:
Joseph August Marcus Arnoldson, född 24/11 1854 i Stockholm. Bostadsadress: Brunkebergstorg 9, Drottninggatan 24. Yrke: E O (extra ordinarie) Kammarskrivare vid Allmänna Barnhuset. Civilstånd: Ensamstående (ogift). Utflyttad 1878 4/10 till rote 7 (Jakobsroten).
 
Det kan synas som han heter Marcus i förnamn, men så är det INTE, eftersom jag hittade honom genom sökning på efternamnet Marcus (men ej på förnamnet Marcus).
 
CD-skivan Register till mantalsböcker 1800-1870 upptar en mängd personer med efternamnet Marcus. En tänkbar pappa skulle kunna vara handelsbokhållaren Arnold J Marcus, f 26/4 1800, som 1855 var bosatt i Klara församling.
 
Mitt tips är alltså att söka vidare i Klara församlings böcker eftersom du vet att Joseph August Marcus Arnoldsson var bosatt där 1878.
 
Lycka till!

2002-06-25, 20:01
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
Visst är det den kända judiska släkten Marcus du härstammar ifrån. Det står en hel del om den i Svensk Biografiskt Lexikon (SBL) band 25, på Marcus. En mycket intressant släkt med många kulturpersonligheter i Sverige. Det finns även en del porträtt på dina anfäder bevarade.
Jag saxade ingressen åt dig (men mer finns för dig att hämta i SBL som bör finnas på ett större bibliotek - kolla även upp den referenslitteratur som anges, det finns mycket intressant att läsa i dem):
 
Marcus, släkt, härstammande från skyddsjuden Marx Levien (d mellan 1773-77; även kallad Marcus Levi eller Mordche Segal),som försörjt sig med osttillverkning på landet till dess han 1757 erhöll skyddsbrev i staden Schwaan, Mecklenburg, där han varit bosatt sedan 1749. Hans söner grosshandlarna och fabrikörerna Jacob M (M 1) och Joseph M (1750-1838) inflyttade till Sverige 1779 (den sistnämnde ev redan 1777). Joseph M levererade under Gustav III:s ryska krig 1788-90 tillsammans med brodern o Levin Isaac varor till arm?n i Finland, och de tre fick som tack rättighet att handla med nipper och juveler. Joseph M erhöll 1804 kommerskollegiets resolution på ett kattuntryckeri vid Konradsberg i Sthlm, vilket han 1805-14 drev tillsammans med Peter Vincent Fischer, därefter ensam, men gjorde konkurs redan 1815. Hans sonson var Josef August Arnoldsson M (1854-1917). August M anställdes 1871 vid Allmänna barnhuset i Sthlm och var från 1899 intendent där.
M 1 var svärfar till, och enligt en släkttradition
även på annat sätt släkt med, möss och strumpvävaren Levin Marcus i Norrköping,stamfar för en släkt Levin (bd 22, s 657). M 1:s sonson grosshandlaren och klädesfabrikören Ludvig M (1827-1904) i Norrköping utgav bl a Stamtafla öfver Marcusska familjen 1749-1900 (1901). Hans syster var mormor till prof Hugo Valentin.  
M 1:s son Aron (kallade sig en tid Adolf) M (1800-82) fick som en av de första judarna i landet gesällbrev 1820 som urmakare. 1825 fick han skyddsbrev som urfabrikör i Gbg och 1828 i Norrköping. Han var svärfar till Wilhelm Joel Josephson (bd 20) och far till sidenkramhandlaren Fredrik Meyer M (1835-82) i Sthlm. Fredrik M var gift med två brorsdöttrar till Wilhelm Josephson, och hans dtr Gelly Ruth Hildegard M (1868-1946) har i Hågkomster och livsintryck, 23 (1942), tecknat minnen av sin morbror konstnären Ernst Josephson (bd 20).
 
Eftersom Josef August Arnoldsson Marcus (1854-1917) var statsanställd borde du kunna hitta ett porträtt på honom i bokserien Svenskt porträttarkiv som gavs ut omkring 1900. Den finns på större bibliotek. Likaså torde du i Stockholms stadsarkiv kunna hitta bouppteckning efter denne. Bouppteckningsregister finns vid receptionen och fråga så hjälper personalen dig.
 
Lycka till i släktforskningen !
 
mvh Niclas Rosenbalck

2002-07-02, 18:38
Svar #3

Elisabeth Norberg

Hej! Tack så mycket, Gabriel och Niklas. Det ni berättade var till stor hjälp. Men Gabriel, jag har två frågor; Du skrev att Josef var född i Stockholm. Det är alltså inte säkert att han är född just i Klara församling, bara att han bodde där 1878? Och sen skrev du att han flyttade till rote 7, Jakobsroten. Vad menas med Jakobsroten? Vilken församling är det?
 
Mvh: Elisabeth

2002-07-02, 19:58
Svar #4

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej igen Elisabet!
 
Nej, det är riktigt, det är inte säkert att han är född i Klara, men det kan vara en bra chansning att starta där. Å andra sidan så har du ju nästan hela släkten i SBL (Niclas inlägg ovan) så det är bara att försöka komplettera med mellanledet och hustrur. Om du bor i Stockholm så är det enklast att besöka stadsarkivet (som just nu återfinns i riksarkivets lokaler) och leta i registren i Klara församling.
Rote 7 = Jakobsroten = Jakobs församling.
 
/Gabriel

2002-07-09, 16:56
Svar #5

Elisabeth Norberg

Hej! Gabriel, jag gick in på www.svenskakyrkan.se och sökte på församlingsnamnen Klara och Jakob. På Klara fick jag ingen träff alls, och på Jakob fanns det bara en Jakobsberg. Kan det vara den församlingen? Men Klara församling, har du någon aning om varför den inte gick att hitta? Namnbyte kanske? I varje fall undrar jag om du har e-mail addresser (alt. hemsideadresser) till dessa församlingar? Skulle vara mycket snällt om du kunde ge mig dem!
 
Niclas, jag kunde tyvärr inte hitta boken Svenskt portättarkiv på Lunds stadsbibliotek. Dock fanns där en bok, Svenskt porträttgalleri. Kan det vara den du menar? Tyvärr fanns inte Josef med i den. VET du att han finns med, eller är det bara en gissning? Sen hittade jag Svenskt biografiskt lexikon. Där stod inte mycket mer av intresse, förutom i källförteckning. Bl. a stod det att det ska finnas en bok av L. Marcus, Stamtafla övfer Marcusska familjen 1749-1900 utgiven 1901. Känner du till något om den? I så fall: Vad står det i den? Sen stod det också att källan till uppgifterna om Josef August Arnoldsson M var hämtade från TU 7:75, KB. Jag gissar att KB står för kungliga biblioteket, men det före? Har någon en gissning om vad det kan betyda?
 
Tack på förhand!
Hälsningar Elisabeth
ps. I fall det är någon som vet något mer än det som Gabriel och Niclas har skrivit ovan, snälla skriv i så fall ett inlägg. ds

2002-07-09, 19:57
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Elisabeth
Att du inte hittar Klara och Jacob hos Svenska Kyrkan beror nog på att de uppgick i Stockkholms domkyrkoförsamling 1989-01-01.

2002-07-10, 16:48
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Det ska givetvis vara Svenskt porträttgalleri som jag avsåg, bra att du rättade mig!  Jag skrev som nämnt ovan att din Josef August Arnoldsson Marcus (1854–1917) borde varit med däri, eftersom Svenskt porträttgalleri medtar statsanställda personer, men tydligen inte alla eftersom du inte finner Arnoldsson Marcus i verket (men det finns kanske andra Marcus med, syskon etc? Har du kollat detta?).
I boken Svensk-judiska pionjärer och stamfäder av Martin Ivarsson och Abraham Brody finns det en hel del uppgifter om dina förfäder Marcus och dina släktingar. Däremot nämns inte din Josef August Arnoldsson Marcus däri. Mitt tips är att du försöker beställa Stamtafla övfer Marcusska familjen 1749-1900 av Ludvig Marcus (utgiven Norrköping 1900). Det är ett tryckt verk och således borde du kunna låna in det till LUB.  
Vidare vad gäller förkortningar i Svenskt biografiskt lexikon så brukar dessa anges i början (el. slutet) i bandet; kolla där så kanske du hittar vad TU 7:75, KB betyder.
Övrigt tips är att du beställer mikrofiché för aktuella kyrkböckerna (bl a husförhörslängder)för Klara församling i Stockholm via SVAR och börjar leta efter Josef August Arnoldson Marcus. Ditt lokala bibliotek känner till hur man släktforskar och hjälper dig säkert hur du ska gå tillväga för att hitta rätt.
Ytterligare tips är att du tar kontakt med eventuella släktingar till Marcus och frågar dem vad de känner till om din Josef August Arnoldson Marcus. Det finns förresten en Marcusska stiftelse enligt uppgift i Ivarsson-Brodys bok. Släkttraditioner är mer starka än man tror och kan ge mycket intressanta upplysningar som man annars inte finner i kyrkböckerna.
 
Lycka till och skriv gärna vad du kommer fram till. Stöter du på problem så tveka inte att fråga igen.

2002-07-12, 17:21
Svar #8

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej igen Elisabeth!
 
Eftersom du inte bor i Stockholm (kan ju vara lite knepigt att forska om Stockholm då) så gjorde jag en snabbkoll i Klara församling födelsebok 1854. Jag kunde INTE hitta Joseph August Marcus Arnoldson där, tyvärr! Detta fick mig att tänka på att det i städerna fanns mosaiska (judiska) församlingar. Enligt arkivförteckning på Stockholms stadsarkiv fördes officiell bokföring 1774-1910. Arkivet förvaras hos Judiska församlingen, Stockholm.
Adressen dit är: Judiska Församlingen,    
Wahrendorffsg. 3 B, Box 7427, 103 91 STOCKHOLM, Tel 08-587 858 00.  
Mitt förslag är att du ringer dit och frågar om det stämmer att arkivet finns där och om din Joseph August Marcus Arnoldson finns i deras böcker. Hör gärna av dig igen och berätta hur det går (jag vill veta om min teori är rätt).
 
Mvh
 
Gabriel

2002-07-16, 12:45
Svar #9

Elisabeth Norberg

Hej! Tack Niclas för ditt svar. Jag ska försöka låna hem de böckerna!
 
Gabriel, tack för att du tittade i den kyrkboken åt mig. Synd att han inte fanns med.
Jag hade redan varit i kontakt med Judiska församlingen i Stockholm redan innan du skrev inlägget. Jag fick då ett svar som talade om att arkivet fanns i Arninge utanför Stockholm, och så fick jag en e-mailadress till personen som har hand om det. Tyvärr verkar det som om man för det första själv måste gå dit och titta, och för det andra så tror jag att man måste ha särskilt tillstånd för att få göra det. Jag e-mailade ändå denna personen som har hand om det och bad om hjälp. Tyvärr har hon inte svarat ännu (det var två veckor sedan jag e-mailade), men förmodligen är hon på semester.  
 
Hälsningar Elisabeth
ps. Skulle ni få några fler snilleblixtar, så hör gärna av er. ds

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna