ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landau  (läst 512 gånger)

2010-02-24, 16:59
läst 512 gånger

Utloggad Steve Palmquist

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej:

Jag råkade påstå att det fanns familjer i Sverige med det judiska efternamnet Landau under rubriken Frankrike.
När jag väl tänkt efter så var det i Danmark detta namn finns reprensenterat som i många andra europeiska länder.
Landau är en stad i Pfalz (tillhörde även alsace och frankrike en period) som var en fristat under lång tid dvs. inte under överhöghet av den romerske kejsaren av tysk nation. Här blomstrade köpenskapen inte minst med vin och vin försäljning till utlandet. De mosaiska trosbekännarna var många och var ofta verksamma som vin handlare fram till Hitlers fruktansvärda kristallnatt och utrotning av det judiska familjerna i bl.a. denna stad
Landau being fairly a common Ashkenazi Jewish family names som det står på www.answer.de och citat The historic Frank-Loeb house is another relic of the Jewish presence in Landau: its proprietor in the late 19th Century was Zacharias Frank, great-grandfather of Anne Frank.

Jag undrar nu om familjer, personer med efternamnet Landau invandrade också till Sverige. Om det kan finnas t.ex. samband med andra vin handlare från t.ex. Nederländerna/Frankrike som på 1600 och 1700-talen invandrade till Sverige även före att reguljär invandring av mosaiska trosbekännare blev tillåten till Sverige på 1700-talet (det fanns ju redan enstaka invandring tidigare, men de blev ju tvungna att konvertera om de skulle förbli i landet)?

mvh Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna