ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elkan  (läst 1583 gånger)

2014-11-10, 21:20
läst 1583 gånger

Utloggad Erik Elkan

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2015-01-07, 19:17
    • Visa profil
Jag heter Erik och söker info om släkten Elkan. Det finns ett antal bröder inskrivna i mitt släktträd, varav två bosatte sig i Sverige. Dessa önskar jag mer info om! De hette Israel och Herman. Syskonskaran bestod även av Liebe (född ca 1890, död -), Max (född ca 1890, död -) och Bernhard Elkan (född ca 1890, död ev 1957). 1890 är en uppskattning skriven av den som upprättade släktträdet. Vill ni se släktträdet finns det på Myheritage.  
 
Åtminstone Max och Bernhard åkte till USA i början av 1900-talet - familjen har kontakt med efterlevande. Liebe är okänd, så har ni något på honom välkomnas det.  
 
Bröderna kom från Polen, då ”Ryska Polen”. De två som kom till Sverige har omnämnts som ryska undersåtar. Det vi vet om dessa två är skrivet nedan. Observera att den genom Selma Lagerlöf kända författarinnan Sophie Elkan, eller hennes man från vilken hon fick efternamnet, inte är släkt med min släkt, vad vi vet.
 
Brödernas föräldrar: E…(?) Elkan och Emma Elkan. Vet ej vem av dem som före giftermål hette Elkan. Alla bröder och en eller båda föräldrarna kom från Bialystok, Rajgród eller Suwalki. Dessa städer ligger mycket nära varandra i Podlasiens vojvodskap i nordöstra Polen.
 
Israel Elkan  
Född: 1881-02-20 i (se ovan).
Död: 1941-09-12 i Sala, Västmanland.
Adress: Hornsgatan 54, Södermalm, Maria församling, fastighet Ormen Större 8, littera G 27. Inflyttad 1901-11-12 från Polen. Utflyttad 1901-11-22 till Lunds stadsförsamling, Skåne.
Folkräkning: 1910 i Västmanlands län.
Övrigt: Israel var ogift och fick inte barn. Han anges som handlande och var Rysk undersåte och mosaisk trosbekännare men enligt kunglig resolution 1918 blir han svensk undersåte, men erkänner sig fortfarande till den mosaiska läran som det står i husförhören.
 
Herman (ibland omnämnd som Hersek eller judisk motsvarighet, Hersch/Hirsch) Elkan
Född: 1888-08-12 i (se ovan).
Död: 1932-01-23.
Adress: Scheelegatan 10/Bergsgatan 36, v 3, tr 10, Kungsholmens församling, fastighet Äpplet 4, littera F 11. Inflyttad 1923. Utflyttad 1926. Kyrkoskrivningsår 1923. I hushållet ingick Edit (se nedan), Aina, Hugo och Sven Elkan samt tre husor.  
Anställning: Grosshandlare/Direktör.
Fru: Edit Karolina Hedelin (Elkan), född 1892-03-23 i Strömstad, Västra Götaland, död 1967-11-13.
Barn: I sammanhanget ointressant(?).
 
(Meddelandet ändrat av erik_elkan 2014-11-11 15:31)

2016-02-21, 07:07
Svar #1

Utloggad Stig Majnéus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-05-10, 03:14
    • Visa profil
Hej Erik!
 
En Israel Elkan köpte i början av april 1907 en skräddeributik vid Stora Torget 7 i Sala av skräddarmästare Andersson. Han drev den under namnet Sala Herrekiperings- och beklädnadsaffär, troligen fram till sin död.  
 
Värmlänningen Gösta Bergqvist köpte företaget 1959 och då hette det Sala Herrekipering AB, populärt Elkans Herrkläder. Vem som ägde affären mellan 1941 och 1959 vet jag inte.
Jag var anställd där som affärsföreståndare 1966-68. Bergqvist, som då samtidigt drev en herraffär i vid Järnvägsgatan i Karlstad, HerrCity, flyttade tillbaka till Sala -68 och lade ned affären i Sala på 70-talet.  
 
Betr. Sophie Elkan, hade hon en bror som hette Otto Salomon enligt Ingemar Fredrikssons Arkiv.  Ingemar som vet mycket om det gamla Karlskrona som Otto Salomon hade anknytning till, kan nås på tel. 0455-14887 och 070-6873466.
 
Är det belagt att din gren av Elkan inte är släkt med Sophie Elkan? Hur många Elkansläkter kan det finnas i Sverige?
 
Möjligen kan lokaltidningen Sala Allehanda ha uppgifter om Israel i sitt arkiv, kanske något minnesord vid hans begravning t ex. Någon judisk/mosaisk församling i Västmanland kanske också kan ha något?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna