ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 september, 2007  (läst 3023 gånger)

2005-10-02, 22:40
läst 3023 gånger

Peter Funke (Aningen)

Nedanstående (något kantstötta) gravsten finns bevarad på Kikås kyrkogård i Mölndal. Redan 1975 uppmärksammades den i Mölndals Hembygdsförenings årsskrift, där artikelförfattaren kopplat in det då existerande Runverket för tolkningshjälp, men även de högg i sten...
Man förmodade dock att det rör sig om något slags chiffer, men mig veterligen har ingen ännu lyckats knäcka koden. Finns det månne någon kryptör här som löser stenens gåta?
(Författarens och Runverkets noteringar finns återgivna  här!)
 

2005-10-03, 15:49
Svar #1

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Intressant! Fritt översatt blir det ju svammel (se nedan). Såvida inte det ordensällskap Bergman tillhörde hade en egen översättning av runorna. Ett vanligt Caesarcrypto där alfabetet förskjuts ett antal steg är ju inte heller otänkbart med tanke på att han dog 1906, rätt populärt med enklare krypoton på den tiden.
 
Om det betyer något över huvud taget så borde det ju vara på Svenska. Latin är annars något jag tänker på, men vet inte hur vanligt det är/var inom ordenssällskap.
 
Tyvärr är 64 runor lite för lite för att göra en frekvensanalys på texten, men ska göra ett försök iaf =)
 
f n i h t k ? n
? n ? u r ? r h
n i t t a h m n
t i r u t t i k
u n i m ? h s a
i u r ? t a l m
? n i u h r h u
m u h m m h ? i

2005-10-08, 11:03
Svar #2

Utloggad Marie Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 09:39
    • Visa profil
Håller med om att det är ett intressant problem.  
 
Simon, jag har utgått från den helstugna runraden och kommit till ett något annorlunda resultat än det du visar ovan.
 
F N I E T K O N
O N M U R O R E
N I T T A E M N
T I R U D T I G
U N I M O H S A
I U R O T Ä L M
D N I U E R E U
M U E M M E Z I
 
Kan det vara ett alternativ att jobba med. Själv tycker jag mig hitta embryon till ord lite här och där, men har ännu inte kommit på något vettigt sätt att läsa inskriften.
 
Mvh Marie

2005-10-08, 13:29
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vem var mannen Knut Bergman? Kanske det finns någon ledtråd i hans liv!  Det måste ju vara han själv som bestämt att just detta chiffer ska stå på hans egen gravsten. En tanke som slog mig är att det avsiktligt är olösligt, för att gåtan ska fortsätta att fascinera folk och göra honom ihågkommen! Ännu 99 år efter sin död.

2005-10-08, 14:35
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Läser man raderna från höger till vänster och från understa till översta raden, så kan man med lite fantasi få ut några latinliknande ord

2005-10-08, 22:25
Svar #5

Peter Funke (Aningen)

Även jag har varit inne på Anders linje, men det finns tydligen tankegångar om att det verkligen finns ett budskap i texten. Dessvärre vet jag inget om Knut Bergman som kan kasta ljus över texten.
 
En kuriositet är att det den 5 november är kyrkogårdsvandring på Kikås under ledning av den som  skrev artikeln 1975, och det vore förstås trevligt att kunna överraska honom med lösningen av stenens gåta efter 30 år!

2005-10-09, 09:24
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Peter,
 
Jag har försökt hitta honom i de här s k Folkräkningarna 1890 och 1900, men inte säkert lyckats. Gräset har växt för hans födelseår. Du kollade inte själv vad det står, eller nämns det i artikeln 1975?
 
En möjlig är reseinspektören Knut Petter (jag tycker det står ett P. på gravstenen) Bergman född 1853. Han bor med familj 1890 i Bromma utanför Stockholm:
 
Fam. nr 1
Knut Petter Bergman, f. 1853 Stockholm Nicolai, reseinspektör
Hilda Elisabeth Nordell, f. 1847 Helsingtuna
John Arvid, f. 1877 Forsa
Per Axel, f. 1879 Forsa
Knut Ossian, f. 1882 Forsa
Ellen, f. 1884 Forsa
 
Dock är familjen som bortblåst 1900, utom äldsta sonen, som är ogift bokhållare i Stockholm. De övriga kan ju rest utomlands, och kommit tillbaka före 1906. Mycket tveksamt om det är rätt Knut ändå!
 
En väg är väl att leta reda på anhöriga idag, som kanske vet eller anar varför runorna finns på hans gravsten.

2005-10-09, 13:34
Svar #7

Peter Funke (Aningen)

Anders, det finns god chans att Du hittat rätt Knut P. Bergman! Vid en koll visar det sig att födelsedatum på stenen är 27/5 1853, dödsdatum 20/5 1906 (sannolikt i Fässbergs församling).

2005-10-09, 14:30
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Det står att han är kamrer på stenen.
 
Men var står det att han är med i ett ordenssällskap?
 
Hälsn. Eivor

2005-10-09, 15:21
Svar #9

Lena Persson

Intressant problem!
Eivor, jag tror också på ett ordenssällskap (det allseende ögat brukar användas av frimurare o.dyl., och även chifferid?n.) Gör en sökning på nätet på runor, ordnar, chiffer så finns det hur mycket som helst.
Men Marie, jag (och en vän till mig) får det som du har som r till att vara y, i den medeltida runraden.

2005-10-09, 15:28
Svar #10

Gunnar Creutz

Runchiffret är skrivet med en typ av medeltidsrunor kallade Valdemarsrunor. Translittreringen blir då:  
 
F N I E T K O N  
O N M U Y O Y E
N I T T A E M N
T I Y U D T I K
U N I M O H S A
I U Y O T ? L M
D N I U E Y E U
M U E M M E Z I
 
Som synes är det fortfarande obegripligt, så det måste ju vara någon slags chiffer.  
 
Hälsningar  
Gunnar Creutz, Falköping

2005-10-09, 15:45
Svar #11

Peter Funke (Aningen)

Angående runstilen så fanns i inledningsinlägget en länk till ett utdrag ur Mölndals Hembygdsförenings årsskrift 1975. Eftersom alla kanske inte sett den kommer här den beskrivning som förf. Lars Gahrn (och Runverket) då gjorde:
 
...finns längst upp en trehörning med ett öga inom - symboler för Guds treenighet och allvetenhet - och därunder en runinskrift om 64 runor uppdelade på 8 rader med 8 runor i varje rad. Alla runorna står med lika avstånd från varandra, och några ordgränser har därför inte kunnat upptäckas.
- - -
De flesta runorna är från det s.k. stugna runalfabetet, de kallas även Valdemarsrunor eller danska runor, och tillhör den yngsta, mera allmänt brukade runraden. Två runor hör dock inte till denna runrad, de har hämtats från den yngre eller den äldre runraden.
- - -
Om man översätter dem till latinska bokstäver är det omöjligt att få fram någon mening eller ens ett enda ord - även om man försöker läsa dem från höger till vänster. Inskriften tycks vara omöjlig att tyda hur man än läser, från vänster till höger eller från höger till vänster, uppifrån och ned eller nedifrån och upp.

2005-10-09, 15:55
Svar #12

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen,
Simon Olsson , i ett inlägg ovanför, skriver att Bergman var med i ett ordenssällskap.
Om det är så, så hade ju Frimurarna och andra sällskap en del hemligheter och de fick avlägga en ed.
Jag tänkte att det kunde vara en ramsa  kopplad till eden i så fall.
Då får man försöka i de kretsarna  
 
Hälsn. Eivor

2005-10-09, 18:22
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Eivor, ingen vet väl ännu om han var med i en orden. Det är ett antagande för att förklara runorna.
 
Intressant att vi då troligen har hittat rätt person i alla fall. Eftersom familjen helt saknas i folkräkningen 1900, så undrar jag om någon med emigrant-CDn kan kolla om familjen flyttat utomlands? Han kan ju ha snappat upp en del griller då också.

2005-10-09, 18:58
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen,
 
Jag tittade i Göteborgs och Bohus Läns kalender för 1902 och där fanns följande:
 
Industriella anläggningar:
Alstermo Bruks akt.bol. (eg. Alstermo trämassefabrik i Elghults socken) har kontor här.
 
Verkst. Dir. G.Danielsson; Kamrer:  KNUT BERGMAN.
Så där fanns han 1902 om det säger något.
 
Hälsn. Eivor

2005-10-09, 18:59
Svar #15

Eivor Andersson (Ema)

PS. Det var under Fässbergs församling  DS
 
Eivor

2005-10-09, 19:10
Svar #16

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Yngsta dottern Ellen dog ogift i Stockholm 6 juli 1975

2005-10-09, 20:18
Svar #17

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Hela familjen utom Knut Petter återfinns på Söderskivan och inflyttade på Söder enligt följande:
 
John Arvid Bergman 1898 från rote 22, Adolf Fredriks fs
Per Axel Bergman och Knut Ossian Bergman 1901 från rote 22
Hilda Elisabet Bergman f. Nordell (änka) och dottern Ellen Bergman 29/10 1906 från Fällberg - antagligen en felskrivning av Fässberg.
 
Bör alltså vara rätt Knut Petter Bergman. Runt sekelskiftet bodde troligen han, frun och dottern i rote 22 som ännu är oregistrerad hos Arkion 1900. De finns inte i Fässberg detta år.
Hälsar vänligen
Maud

2005-10-10, 07:54
Svar #18

Peter Funke (Aningen)

Uppgifterna om kamrer Bergmans familj tyder på att den inte haft någon anknytning till Fässberg, varken i ursprung eller bland de efterkommande, och att familjen inte fanns på orten någon längre tid.
 
Det eventuella sambandet med något slags ordensällskap (som vissa är inne på) är väl då möjligen att finna i hans tid före flytten till Mölndal.

2005-10-10, 10:10
Svar #19

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Några har frågat om mitt påstående att Bergman var med i ett ordenssällskap. Skrev kanske lite felaktigt så, men det jag menar på är att mycket tyder på att han var just det.
 
Det är främst det allseende ögat i pyramiden jag tänker på. En symbol som ofta används av frimurarna. Kan inte se någon annan anledning till att han skulle ha låtit hugga in den symbolen..

2005-11-05, 16:15
Svar #20

Peter Funke (Aningen)

Enligt uppgift som framkom vid en kyrkogårdsvandring idag var KPB medlem i  Götiska förbundet, vilket förstås inte motsäger tankegången att runorna har anknytning till ett ordenssällskap.

2005-11-05, 17:44
Svar #21

Eivor Andersson (Ema)

Hej Peter,
 
Det var intressant med länken, som jag inte kände till.
Det var många fina kulturbyggnader m.m.
 
Kom ni fram till något angående inskriptionen?
 
Trevlig Helg Eivor

2005-11-05, 18:14
Svar #22

Peter Funke (Aningen)

Eivor, enligt uppgift idag har några försökt knäcka koden med databearbetning utan att lyckas. Och vem vet, kanske är texten mest spännande som olöst och oläst...
Trevlig helg själv!

2005-11-06, 09:00
Svar #23

Peter Funke (Aningen)

Som framgår av Götiska Förbundets hemsida (länk ovan!) har de samarbete med Svea Orden, som Runverket har givit...i uppdrag att såsom fadder vårda 16 runstenar efter givna anvisningar, och som tydligen också  i övrigt intresserar sig för runtecken. Även om samarbetet trädde i kraft först efter Bergmans död finns det nog möjlighet att han även kan ha haft anknytning till Svea Orden. Kanske förklarar det varför artikelförfattaren inte kunde få bättre hjälp från tjänstemannen på det dåtida Runverket 1975...

2005-11-06, 12:26
Svar #24

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen,
 
Det stämde med en Orden då-- Kan man få runorna till Långt fjärran i en   o.s.v. ?
 
Det är nog meningen att det skall vara hemligt, som Du antydde.  
 
Man lär sig mycket nytt om Sverige här.
 
Hysch, hysch från Eivor

2005-11-07, 23:06
Svar #25

Gunnar Creutz

Götiska Förbundet är ett ordenssällskap och de brukar använda runor på sina minnesmärken, så uppgiften att K.P. Bergman var med i GF bekräftar det vi redan anat.  
 
Gunnar Creutz, Falköping

2007-09-13, 15:21
Svar #26

Ingemar Nordgren

Knut Peter Bergman var medlem i  Götiska Förbundet och inträdde 1904. Han var medlem nummer 1548 med löpande numrering sedan  förbundets stiftande 1815. Han bodde i Mölndal och föddes 1853 och dog som bekant 1906. Han var alltså bara medlem i Götiska Förbundet i två år. Det nämns i diskussionen Fässbergs församling. Det kan i sammanhanget  nämnas att Götiska Förbundet startade en friskola för fattiga barn i Trollhättan, som sedan flyttades till Mölndal. Den blev sedermera Fässbergsgymnasiet och är numera Lärarhögskolan. Det treeniga ögat ingår bland förbundets symboler.
 
Ingemar Nordgren, Källby

2007-09-14, 21:03
Svar #27

Utloggad Per-Allan Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2019-01-17, 12:39
    • Visa profil
Ett förslag på lösning:
NOCTE IN FERORUM NON MEAT TINGIT DURITAS HOMINUM L?TOR VIVERE VINDICEM MEUM
 
Mvh
/Per-Allan Olsson, Göteborg

2007-09-28, 00:59
Svar #28

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Bra Per-Allan! Det måste vara lösningen (raderna lästa från höger till vänster). Finns det någon latinkunnig som kan översätta texten?

2007-09-28, 10:19
Svar #29

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Ett förslag på orddelning:
NOCTE INFERORUM NON ME ATTINGIT DURITAS HOMINUM...
 
'I de avlidnas natt vidrör människornas hårdhet mig inte...  
 
Mvh Heikki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna