ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Historia ecclesiae Gandershemensis (1734)  (läst 463 gånger)

2013-07-20, 12:36
läst 463 gånger

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Hej!
 
Jag behöver få veta vad nedanstående text betyder. Mina vänner som kan latin säger att det är lite obegripligt (kökslatin) och Google Translate ger mig heller inte mer än en liten aning om vad det handlar om. Det känns som om orden när de skrevs kanske inte hade den betydelse som finns i en latinsk ordbok idag.
 
Texten nedan är hämtad från sid 1548 i Historia ecclesiae Gandershemensis skriven av Joanne Christophoro Harenbergio, tryckt 1734. Jag har tagit med inledningen till sidan (avsnittet) och sedan noteringen på mitten av sidan för Angerstein.
 
Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
------------
SECTIO VI
complectens
CLIENTES fidciarios seu VASALLOS potiores, ad ordinem alphabeti. Sigillum stellae est eis praefixum familiis, quae adhuc ab ecclesia Gandersemensi feuda.
 
.....
 
ANGERSTEIN. Nomen id est pago, infra castelli Plesse ruinas iuxta Göttingam sito. Nobiles viri, inde dicti, agros inibi nonnullos et aduocatiam, ab ecclesia Gandersemensi pendentem ea aetate, tenuerunt. Advocatiam Domini Plessenses eam obtinuerunt ab ecclesia Gandershemensi saeculo XIII  ac illam per subinfeudationem Angersteiniis commiserunt. Ex horum numero fuerunt Crachta a. 1241, et Henericus, qui ad annum 1385 Helmoldi, Baronis Plessensis, fuit aduocatus, vendiditque Abbati Mariaesteinensi tres mansos, vt hic ipse ex eis censum annuum daret ecclesiae Gandersemensi.
 
------------

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna