ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Greifswalds universitets matrikel år 1633  (läst 580 gånger)

2013-05-06, 10:47
läst 580 gånger

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Under diskussionen om Eosander har det för ett antal år sedan gjorts ett inlägg med en förfrågan om hjälp med en översättning av en latinsk text, hämtad från Greifswalds matrikel år 1633. Även jag är intresserad av vad det står och undrar därför om någon kan tänka sig att översätta följande;
 
Johannes Eosander, pastor militaris, Linecopensis, dni Nicolai Eosandri, pastoris Lincopensis et Christina Jansen filius quia intercessit pro nobis de deducendo milite et obtinuit sua intercessione

2013-05-06, 15:54
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
I fri översättning, som jag hoppas uttrycker meningen:   Regementspastor Johannes Eosander från Linköping, son till herr Nicolaus Eosander, kyrkoherden i Linköping, och Christina Jansen, vädjade framgångsrikt för en soldat som skulle utskrivas.
 
Jag är dock lite osäker om deducere här. Vänligen korrigera mig om jag har slagit fel.

2013-05-06, 17:50
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Ursäkta, jag utelämnade pro nobis 'på våra vägnar'.

2013-05-07, 08:09
Svar #3

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna