ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Latin i Hfl AI:8 för Askers församling  (läst 495 gånger)

2010-09-20, 18:09
läst 495 gånger

Marie-Louise Gradin-Robb

I hfl Asker (T) AI:8 sid 51 för Björnhofda (åren 1796-1812) finns tre kommentarer vid familjen Jonas Ersson (f. 1765-09-14) och hans familj. Två av dem ser ut att vara på latin, men jag har svårt att tyda dem. Kommentar nr 1 tror jag börjar  med evitandi... Kommentar nr 2 med titulat... Den tredje kommentaren avser dottern Kerstin, och jag tror den säger Går i schola hos Pihlblad. Finns det någon som kan hjälpa mej med tolkningen av latinet?  Mina kunskaper är inte längre vad de en gång var! Tack på förhand!

2010-09-20, 21:12
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:43
    • Visa profil
Hej Marie-Louise!
 
Mina kunskaper i latin är inte heller vad de en gång var (för 40 år sedan) men jag har mitt lexikon kvar och fick det hela till:
 
Evitandi objurgationi causat absens.
 
Fritt:  (önskan) att slippa klander orsakade frånvaron. (vid förhören)
 
Titubat atq(ue) in nasu loquitur.
 
Stammar och talar i näsan.
 
Hälsningar
Stefan
Stefan Dake

2010-09-21, 12:46
Svar #2

Marie-Louise Gradin-Robb

Tack så hjärtligt för din hjälp Stefan! Det låter riktigt betr. Jonas eftersom han upprepade gånger uteblivit från husförhören. Han hade nog inte läst på sin katekes!

2010-09-22, 13:32
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Förslag för en lite annorlunda läsning:
 
Evitandi objurgationis causa absens. Instämmer med betydelsen angiven av Stefan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna