ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Litteratur  (läst 1020 gånger)

2005-06-11, 00:24
läst 1020 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Kan någon tipsa om bra Latin-Svensk ordlista. I detta fallet är det inte bara ord ur kyrkoböcker som jag är intresserad av utan även ord som förekommer i Herdaminnen(titlar), Prästerståndet riksdagsprotokoll m.m.
 
MvH Sari

2005-06-13, 09:31
Svar #1

Urban Örneholm

Sari,
 
den tragiska sanningen är nog att det inte finns någon riktigt bra ordlista eller ordbok för sena latinska titlar et c.; möjligen skulle du kunna ha nytta av Latinska yrkesnamn i äldre svenska urkunder av Bror Olsson (meddelanden från kyrkohistoriska arkivet i Lund 9, 1950) även om den inte är heltäckande. Ett annat tips är J.  Vallinkoskis Turun Akatemian Väitöskirjat 1642-1828 som innehåller en latinsk-finsk-tysk ordlista. Ofta kan man också få hjälp av de ordböcker som kan ha varit aktuella vid den tid då texten skrevs. Tyvärr är väl inget av ovanstående särskilt lättillgängligt utanför universitetsstäderna men Olsson och Vallinkoski bör väl gå att beställa till det lokala biblioteket
 
mvh,
 
Urban

2005-06-13, 11:12
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
I Uppsala ärkestifts herdaminne återfinns en ordlista av Ragnar Norrman och Lars Otto Berg som är bortåt tjugo sidor lång. Där listar man de många av de specialbegrepp som förekommer i herdaminnen åtminstone.

2005-06-19, 23:15
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej och tack för era svar, verkar alltså lite svårt att få tag på det jag specifikt önskar.  
 
MvH Sari

2005-06-20, 11:51
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Allmän ordbok finns ju:
 
författare:   Ahlberg, Axel W., 1874-1951
titel:   Norstedts latinsk-svenska ordbok : [30.000 ord och fraser] / Axel W. Ahlberg, Nils Lundqvist, Gunnar Sörbom
förlag/år:   Stockholm : Norstedts ordbok, 2001
 
Kostar 363 kr på Bokus.se
Skulle kunna vara nyttig för att fundera ut olika titlar...

2005-06-20, 16:31
Svar #5

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Tack Anders, jag tror jag såg just flera exemplar på den boken, på Antikvariat.net. är inte riktigt säker...
 
Kanske kan vara kul att ha, även om kanske inte allt finns med, men kanske kan man klura ut en del av orden med hjälp av den.  
 
Mvh Sari

2007-03-28, 11:02
Svar #6

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej alla forskare. Jag har sett att många har frågat efter översättningar på sjukdomar från latin till svenska. Jag var ute och surfade och hamnade på en släktforskare vid namn Ahlbeck. Han har där en otroligt bra samling med översättningar.
 
 Ahlbecks hemsida med svensk/latin översättning
 
Detta inlägg ligger även i länktips nya, men tycker att det även passar här.
 
Hälsar  
Lennart Lindkvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna