ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Passionspredikodagen  (läst 1171 gånger)

2014-04-09, 11:40
läst 1171 gånger

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
En dopnotis i Bro(O) C:1 år 1704 har som datum ”Pations prediko dag”. Denna ligger mellan notiserna för 28/2 och den för 3:e söndagen i fastan (3/3), så just här är det bara fyra dagar att välja bland.  
Jag har mig veterligt aldrig stött på denna datumangivelse förut men den förekommer under den allra tidigaste delen av 1700-talet i Bro, Lyse och Brastad (O-län). Jag har i Lyse och Brastad sett både 1:a och 2:a passionspredikodagen, och dessa datumangivelser ligger alltid efter fastlagssöndagen men kan (för en släktforskare, dessvärre) dyka upp lite olika under fastetiden olika år. Man måste därför alltid kolla notiserna före och efter och interpolera eller ange ett intervall.
 
Svensk Uppslagsbok 1955 på nätet säger följande:
”Passionspredikan, predikan över text, hämtad ur passionshistorien*, vilken enl. Kyrkolagen skall fr.o.m. fastlagssöndag och till påskveckan hållas i städerna vid varje veckogudstjänst och aftonsång, på landsbygden endast vid de förstn. Under veckan före påsk skall i städerna p. hållas dagl.”
 
Nationalencyklopedin säger:
passionsgudstjänst, passionspredikan, i Svenska kyrkan en tidigare obligatorisk veckopredikan under fastan över Kristi lidande.

2014-04-09, 18:29
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Hejsan Klas, enligt mina kalendrar så inföll 3:e söndagen i fastan 20 mars när det gäller år 1704. Detta ger några fler dagar att spela med. Påskdagen inföll 1704 17 april.
Se bl.a. denna länk: https://familysearch.org/learn/wiki/sv/Svensk_Helgdags_Almanacka_1704
 
 
Vänligen,
Calle

2014-04-09, 23:47
Svar #2

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Tack för påpekandet, Calle!
Jag blev en smula intresserad av den här lite udda datumangivelsen och sökte efter fler i flera närliggande socknar. Efteråt hade jag tydligen för bråttom och blandade ihop mina sökresultat, vilket gav ett fult dubbelfel.
Året jag avsåg var 1705, och 3 söndagen i fastan inträffade det året 5/3. Men fyra dagar blev åtminstone rätt .
 
Med en lätt rodnad på kinderna, Qlaz

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna