ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Senio Confecta  (läst 815 gånger)

2008-02-16, 11:42
läst 815 gånger

Utloggad Björn Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2017-09-08, 16:54
    • Visa profil
    • www.kamphavet.se
Senio Confecta står istället för husförsanteckningar för den gamla gumman Karin Olsdotter född 1572.  
Det står också flera bokstäven framför hennes namn i hfl. Mora AI:1 (1667 -1685) sidan 49, ifall någon vill hjälpa till att tyda dem. Kan hon vara husbondens mormor?
 
Hoppas någon vet!
Ann Britt Bergström

2008-02-16, 17:06
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det betyder förfallen av ålder, dvs hon var antagligen senil. Är hon, som det verkar född 1572 så stämmer det nog ganska bra! Betyder bokstäverna hustruns moders moders ???

2008-02-16, 19:00
Svar #2

Ulla Bagge

Päß Karin Olsdotter tycker jag att de står. I Dalarna brukar man ha gårds/släktnamnet före personnamnet. Någon dalakännare kan säkert förklara bättre. Mvh Ulla

2008-02-17, 12:07
Svar #3

Utloggad Björn Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2017-09-08, 16:54
    • Visa profil
    • www.kamphavet.se
Tackar!
 
Jag borde begripit att hon var gammal och senil!
Jo, jag vet det där om gårdsnamnen före förnamnet. Farfars mormor kom från Sollerön (Bus Kirsti Matsdotter), så jag har en massa anor därifrån.  
Men nu vet jag ju i alla fall inte om gamla gumman var mannens eller hustruns mormor. Men visst brukar väl prästen referera till husbonden, så att M M är hans mormor? Om inte det där Päss betyder svär- på någor vis och det är svärmors mor?
Hälsn. Ann Britt

2014-05-04, 16:57
Svar #4

Utloggad Hållås Stefan Sörensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2014-05-04, 16:57
    • Visa profil
Bokstäverna före Karin Olsdotter står S:r M:rs M:r och betyder svärmoderns mor, alltså hustrun Margreta Olsdotters mormor.
 
Med vänlig hälsning, Hållås Stefan Sörensson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna