ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Semel geneuit  (läst 961 gånger)

2010-12-26, 14:23
läst 961 gånger

Cecilia Ljung

Hej,
Undrar över latinska frasen som jag tyder: Semel genuit.
Har hittat det på flera ställen i husförhör 1850-talet i blekinge, bland annat Listerby AI:7 sid. 25 och Förkärla AI:7 sid. 67.
Någon som har stött på det och känner till?
//Cecilia

2010-12-26, 15:28
Svar #1

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Cecilia!
 
Tills någon med betydligt bättre latinkunskaper än mina kan ge sig på en översättning: Semel  betyder 'en gång' och vad gäller geneuit  gissar jag att det har med barnafödande att göra (gen, generera, genus osv). Elin Hansdoter, om vilken noten handlar, födde ett utomäktenskapligt barn 1851 (dödfött) och kanske är det prästens sätt att notera detta. Kolla om det stämmer för den andra källan du har.
 
Christina

2010-12-26, 18:24
Svar #2

Utloggad Gun Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 15:32
    • Visa profil
Christina det är rätt spår!
Semel genuit betyder att kvinnan en gång har fött, underförstått ett barn, vilket för hennes del inte var inom äktenskapet.
 
/Gun

2010-12-27, 19:21
Svar #3

Cecilia Ljung

Tack för så snabbt svar! Passar in på båda personerna att de fött barn utom äktenskapet.
//Cecilia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna