ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jura stolæ  (läst 1726 gånger)

2007-06-09, 13:57
läst 1726 gånger

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
I en bou har jag sett följande: Jag tror det står jurastola men är inte helt säker. De sex sista bokstäverna är korrekta. Det står också, att denna jurastola är avsedd för kyrkoherden enligt Konvention. Summan som nämns är 11.20 Kr.
 
Är det nån som har en aning om vad detta handlar om?
Tacksam för all ev hjälp!

2007-06-09, 18:11
Svar #1

Marianne Solli

Det kan nok stå jurastola. En stola er et bredt brodert bånd som bæres av geistlige under embedshandlinger, og jura er en (foreldet) rettsvitenskap. Folk kunne studere jura, og dette studiet omfattet både verdslig og kirkelig rett.

2007-06-09, 20:04
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ordet jura i den mening Marianne anger, nämligen rättsvetenskap, har inte använts i Sverige. Här har det hetat (och heter) juris. (Man studerar inte heller jus här utan juridik.)
Juridikstudier har i Sverige sedan reformationen (dvs. 1500-talet) inte omfattat världslig och kanonisk rätt (det heter i Sverige kanonisk, inte kyrklig) utan istället världslig och romersk rätt - vilket fram till 1904 ledde till att juristexamen kallades juris utriusque kandidat, juris kandidat i båda rätterna.
 
Jag tror att jag även förut nämnt att man nog skall vara lite försiktig med att försöka applicera norska förhållanden direkt på svenska. Ibland blir det rätt, men risken är att det inte blir det; de 91 år Norge var i svensk union väger ju tämligen lätt mot de 500-550 år Norge var under danskt styre - och där Danmark dessutom införde sin egen administration i Norge, vilket Sverige aldrig gjorde.
 
Något ord jurastola finns inte i SAOB ( http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ ); med tanke på ordets förmodat officiella prägel (avsett för kyrkoherden) får vi nog därför anta att det verkligen inte funnits ett sådant ord.
 
Ingela

2007-06-09, 20:16
Svar #3

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
När en stola nämns i en bou efter en präst (kyrkoherde), så är det helt i sin ordning. Stolan är det band, som biskopen lägger på prästens axlar vid prästvigningen, bl.a. en symbol för Kristi ok. Färgen på stolan skiftar efter kyrkoårets färger: vitt, grönt, rött, violett(blått), svart.
Förleden jura blir jag inte riktigt klok på. Finns det möjligen någon alternativ läsart?
 
M v h
Stefan

2007-06-10, 23:22
Svar #4

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Tack för alla intressanta tips. Men, detta är inte en bou efter en präst, utan efter man som dels dödade sina tre barn, satt 20 år på Varbergs fästning och som två år efter frigivningen hängde sig. Trots att han var s k självspillning fick han en hederlig begravning men utan klockrigning och på norra sidan av kyrkogården. Och han fick inte bäras genom kyrkgrinden utan över kyrkogårdsmuren! Men kanske rör det sig ändå om en stola i meningen band som prästen skulle bära vid förrättningen. Detta med enligt konvention blir jag dock inte klok på.

2007-06-11, 09:10
Svar #5

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Hej Anki!
 
Jag tror nog att man ska glömma hela stolan som prästerlig utrustning.  Visserligen vet vi inte tidpunkten för det inträffade men stolan som liturgiskt plagg har i alla fall kommit helt ur bruk snart efter reformationen och börjat förekomma i några enstaka fall under 1900-talets förra hälft för att sedan användas mer allmänt i allt snabbare takt.  Kyrkoherden som inkasserade summan har kanske inte ens vetat vad en stola är för något...  Någon sorts förrättningsarvode torde det i varje fall vara fråga om;  det tyder uttrycket enligt konvention på.

2007-06-11, 11:46
Svar #6

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Samppa!
 
Mannen i fråga dog den 9 februari 1876 och bou upprättades 4 mars samma år. Om det nu kan vara till nån hjälp:-)

2007-06-11, 16:21
Svar #7

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej! I den utmärkta boken Ordbok för släktforskare
av Kent Andersson och Henrik Anderö, har jag hittat detta:
Jura stolae (lat.) prästers rätt till avgifter för åtaganden utförda i prästerlig dräkt (ex. dop, kyrkotagning, vigsel, begravning).
 
Mvh Marie

2007-06-11, 17:03
Svar #8

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Nå då så...
 
Kyrkoherden har alltså debiterat Kr 11,20 för jordfästningen enligt gängse praxis.  Benämningen har följt avgiften genom århundradena fast ämbetsinsignierna har skiftat.  1876 torde prästen ha burit kappa och krage dvs. en svart Batman-mantel ovanpå prästrocken samt prästelva.  Så jag tror fortfarande att ifall kyrkoherden ifråga har vetat hur en stola ser ut så har han varit mer allmänbildad än dåtida präster i medeltal...   Usch vad jag är elak!
 
Mvh Samppa

2007-06-11, 19:38
Svar #9

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej igen, har varit ute och kikat lite på nätet, och  efter vad jag förstår så har ordet stola(e) inget att göra med prästens klädsel, utan betecknar helt enkelt en avgift; det fanns något som hette likstol också.
 
Mvh Marie

2007-06-11, 22:24
Svar #10

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej!
 
I Nordisk familjebok hittade jag följande:
Sid 479-480.
 

 
 
MVH
 
Sam

2007-06-11, 23:57
Svar #11

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Gåtan har fått sin lösning! Tusen tack alla Sherlocks, vad vore släktforskaremödan värd utan er:-)
Hälsningar,
 
Anki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna