ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alias in consortio saepe indiscrete verbosus  (läst 829 gånger)

2010-04-04, 13:13
läst 829 gånger

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Hej,
 
Jag skulle vilja ha hjälp att läsa och översätta en fras jag får till alias in confortio soepe indisoret verbosus och som finns i bonden Per Kjellson i Gällön i Revsunds dödsnotis 3 januari 1786. Se Revsund kyrkobok 1757-1836 C:3 p 197:
 
 
De enda jag förstår är ordet verbosus, pratsam, men varför det skulle vara ett så stort fel att det inte kan skrivas ut i klarspråk?
 
/Lina

2010-04-04, 13:47
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Indisoret lär betyda indiskret, han var tydligen skvallrig av sig.

2010-04-04, 16:53
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Soepe bör nog vara saepe = ständigt. indisoret bör nog vara indiscret och man kan kanske tänka sig att det menas i sällskap var han ständigt indiskret och mångtalig (gissning utan tillgång till lexikon).

2010-04-05, 12:32
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Det enda problemet är väl att man här inte kan se ändelsen på indiscret-. Jag tror helt enkelt att det står:
 
Hjelpsam och rättwis innom by - alias (annars) in consortio (i sällskap) sæpe (ofta) indiscrete (utan åtskillnad) verbosus (talför).
 
Sedan kan man tolka det som man vill - att han pratade mycket med vem som helst - eller pratade mycket strunt. I vilket fall som helst var det honom säkert väl unt med tanke på hans långa lidande.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2010-04-05, 14:23
Svar #4

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Stort tack för hjälpen alla tre. Jag har upptäckt att han var nämndeman också, kanske var det därför det var så olämpligt att han talade så öppet.  
 
/Lina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna