ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Beundrarbrev  (läst 1237 gånger)

2010-11-16, 12:36
läst 1237 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Behöver hjälp att förstå vad följande brev innehåller och vad som kan utrönas av texten. Det ingår i den sump som finns kvar bland de oordnade handlingarna i Husebyarkiven vid Linnéuniversitetsbiblioteket (Växjö). Dateringen tolkar jag till 1878-08-10.
 




2010-11-16, 14:09
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Ska vi ta läsarten först?
Här ett försök (om ock partiell):
 
J'ai recu avec une véritable joie l'image infiniment gracieux
de ma sincère amie. Je la regarde souvent et aucune occupation
ne saurait m'être plus agréable.
   Que Mizz Lizy soit donc bien remerciée et qu'elle me permette
de co-----ier pour elle mes sentiments à la fois respectueux et affectueux
(je n'ose dire tendre).
Je ne désirèrais tant que de la revoir:j'espère que quand elle reviendra en France. à Paris, elle aura la bonté de m'en avertir.
Et je la prie de me croire pour toujours son ami très humble, très devouée, très fidèle.
  La grande --- de Miss Lizy m'a paru pleine d'élégance et de charme. La Suède est un heureux pays. Lagom, lagom.  
 
En Brétagne le 10 août 78

2010-11-16, 16:55
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
F tackar Miss Lizy för en bild hon sent honom och hoppas att om hon återkommer till Paris, hon vänligen låter honom veta om det.
 
Sista raden bör vara En Bretagne ce 10 ...

2010-11-17, 11:52
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Tillägg:
 
La grande amie de Miss Lizy m'a paru ...

2010-11-18, 00:53
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Heikki!
 
Tack för hjälpen med översättningen. Den ende Lizzy med koppling till Husebyarkiven är faktiskt Elisabeth Stephens (född Kre?ger) (1858-1911). Hon kallas i brev ifrån Joseph Stephens på Huseby omkring 1880 med detta namn. Frågan är vem brevskrivaren F är? Det finns kopplingar till Frankrike via Elisabeth Kre?gers faster Ingeborg Herbette som var bosatt i Paris och Elisabeths familj torde varit där relativt ofta på besök under sina Europaresor. En tidig bekant till Elisabeth var dessutom uppfinnaren mm Per Ambjörn Sparre som tidvis också bodde i Paris.

2010-11-18, 10:07
Svar #5

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Jag undrade faktiskt om F var man eller kvinna. Brevet verkar vara skrivet på felfri franska. I så fall är F en man. F skriver om sig själv:
Et je la prie de me croire pour toujours son ami (manlig) .. très dévoué (maskulin). Ovan skrev jag fel 'devouée' (feminin) med ett extra e i slutet och missade en accent aigu.

2010-11-18, 16:29
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hon hade tydligen beundrare i unga år:
 
 
Jag fick med verklig glädje en oändligt behaglig bild av
min uppriktiga vän. Jag tittar ofta på den och ingen sysselsättning
kan vara mer angenäm.
Mizz Lizy som är så söt och som tillät mig att visa
mina känslor för henne, på en gång respektfulla och kärleksfulla
(Vågar jag säga ömma).
Jag önskar inget hellre än att se henne igen så jag hoppas att när hon återvänder till Frankrike. i Paris, kommer hon ha godheten att berätta för mig.
Och tillåt mig att visa min vänskap, alltid mycket ödmjuk, mycket hängiven, mycket lojal.
--- Miss Lizys stora vän (?)  verkade full av elegans och charm. Sverige är ett bra land. Lagom, lagom.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna