ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skriftsspråk och talspråk  (läst 2528 gånger)

2012-06-08, 15:23
läst 2528 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eftersom vi får frågor på engelska, så kanske jag vågar ställa denna fråga om det engelska skriftspråket.
 
Jag har brevväxlat via epost med en tremännings hustru i USA, sedan 2003. Hon skriver aldrig don´t, isn´t o s v. Så när jag skriver till henne, så gör jag som hon gör d v s skriver do not, is not o s v.
 
Kan man tänka sig att det anses vara slarvigt sätt att skriva, om man skriver på det sättet med apostrof?  
 
Hon har heller aldrig börjat eposten med Hi eller Hallo, som jag ser att vissa gör.
 
Kan det skilja på varifrån USA man kommer, utbildning eller annat, som gör att man skriver/hälsar på olika sätt?
Ann-Mari Bäckman

2012-06-08, 16:40
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Det är nog väldigt individuellt hur man hälsar.
 
Att använda apostrof är inte slarvigare än att skriva hela meningar, och båda är precis lika korrekta. Det som brukar väcka mest anstöt är att blanda ihop it's och its, your och you're osv.

2012-06-08, 16:46
Svar #2

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
 
Att dra ihop och skriva med apostrof är talspråksmässigt. En liten jämförelse är dom, som man inte fick skriva (men väl säga) när jag gick i skolan - man skulle skriva de eller dem.  
 
Vad gäller Hi eller Hallo/Hello - hur inleder hon ett brev då? Mina vänner i USA använder oftast ingen inledningsfras, ibland skriver de mitt förnamn med kolon efter. De avslutar inte heller med något annat än sitt namn. Och det tycker jag är lite abrupt. De är alla i medelåldern (övre) och har god utbildning, vana att skriva osv.
 
Mvh
Bibi

2012-06-08, 16:54
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Som man är jag inte i stånd kommentera på hur kvinnorna tilltalar varandra i brevväxling, men vad gäller deras språkbruk i almänhet brukar det vara mer konservativt än männens, som enligt språkforskarna t. ex. bevarar dialektala drag i sitt talspråk bättre än kvinnor, som oftare strävar efter ett allmänt accepterat talspråk.  
 
Vad gäller Camilla Erikssons åsikt delar jag den fullständigt. En redan kanske övergiven regel säger, att man inte bör använda apostrofformerna i affärsbrev, speciellt om man inter känner adressaten personligt, med undantag av reklambrev riktade åt unga människor.

2012-06-08, 17:06
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bibi, i början skrev hon Dear ....., sedan blev det bara mitt förnamn, men nu börjar hon skriva utan någon inledande fras, namn. Jag brukar alltid börja med hennes namn och ett komma efter det. Brevskrivaren är i min ålder d v s ca 65.
 
(Meddelandet ändrat av ines 2012-06-08 17:09)
Ann-Mari Bäckman

2012-06-09, 14:33
Svar #5

Utloggad John Bentley

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2022-09-16, 21:10
    • Visa profil
Hej!
 
As an English speaker I also agree completely Att använda apostrof är inte slarvigare än att skriva hela meningar, och båda är precis lika korrekta. Det som brukar väcka mest anstöt är att blanda ihop it's och its, your och you're osv.  
 
For Ann-Mari above.  Starting with Dear .... is still the correct way with letter writing (on paper), and a safe and polite way always with any first contact ... but electronic messages are almost always seen as less formal, often from the very first message.  The way your contact replies now means your communications are seen as more personal, and to continue to use Dear... could seem stilted, even for folks of our ages (I am 67).
 
To be safe, I recommend you continue to start your communications with Hi or the persons name.  Many might still find messages without a Hi at the start and a Best Wishes at the end a bit unfriendly. (So I have done just that here)  But do not be offended if your contacts send shortened messages if the content continues to be useful and friendly.  We are all a little different.
 
mvh John

2012-06-09, 15:09
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack John och övriga för era svar!
 
Jag fortsätter att skriva, som jag gör till min släktings hustru, men vet nu att det inte anses vara ovårdad engelska att använda apostrof, såsom jag lärde mig en gång i tiden i skolan.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2012-06-09, 15:13
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Mina studenter skriver SMS-svenska även på tentamina! Hårt förkortade ord som bara de unga kan förstå, blandade med smilies.

2012-06-09, 16:20
Svar #8

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
When I use a computer at our High School, I have to type, 'do not' because I cannot type, 'don't'. That's because the computers there have been set up for French or Spanish with several keys producing French or Spanish letters instead of apstrophes etc.  
 
Internet users, even well educated people, seem to have dropped using greetings etc., instead, making getting to the point of communication the heart of the matter. I wouldn't read too much into these salutation details. I'm 66 and we of similar age have seen a lot of changes. In days past there was a lot of 'Ni', 'Herr...', 'Mr. This and Ms. That', which is now mostly quaint. Where I live many have now dropped saying 'Doctor....' when verbally addressing their physician.

2012-06-09, 18:41
Svar #9

Utloggad John Bentley

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2022-09-16, 21:10
    • Visa profil
It's very easy to make mistakes using apostrophes. See http://www.bristol.ac.uk/arts/exercises/grammar/grammar_tutorial/index.htm sections B.7 and C for some help in getting it right. Having one when it's inappropriate is the worst mistake and can make some folks really cross.  
 
I agree with both Chris and Thomas. There is a generation issue now apparent. But then most of us doing family history research are older.

2012-06-09, 19:09
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
 
 
(Typical exam answer)

2012-06-09, 20:06
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Visst är det så att språket förändras. Det som förr ansågs vara god skrivstil såväl i engelskan, som svenskan, har förändrats, så att andra regler gäller idag.
 
Eftersom jag har min skolengelska att tillgå och kommer i kontakt med en amerikanska, som inte alls skriver don´t o s v, så får det mig att fundera varför.
Ann-Mari Bäckman

2012-06-09, 22:18
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Visst är det härligt att få se det här i klartext - Johns länk ovan http://www.bristol.ac.uk/arts/exercises/grammar/grammar_tutorial/page_10.htm
You need to be a bit careful with apostrophes; many people make the mistake of putting them in all over the place. Contracted forms are very common in spoken language but should not be used in a formal academic essay. In formal/academic writing you must use the full, unabbreviated form.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-06-10, 16:03
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna