ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Resande och tattare  (läst 997 gånger)

1999-04-24, 21:54
läst 997 gånger

Lotta S Johansson

Hej Marianne!
Enligt min ordbok så kan man översätta tattare med gipsy (står: like vagrant)
Vagrant= vagabond, landstrykare; juridiskt lösdrivare.
 
Mvh//Lotta S J

1999-04-24, 22:04
Svar #1

Lotta S Johansson

Hej igen!
I amerikansk engelska kan hobo passa bra. Det betyder luffare eller kringvandrande arbetare.
 
Mvh//Lotta S Johansson

1999-04-25, 18:28
Svar #2

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Nej, översätt inte tattare/resande med gypsy eller hobo. Det begrepp de själva använder är traveller

2001-01-15, 02:32
Svar #3

Jim Rickhardth Karlsen

Jag är personligen resande eller tattare och känner många och har daglig kontakt med resande från england och usa och de själva använder ordet gipsy oredt traveller är ett begrepp som man använder på såna släkten i bland dem som inte längre lever som resande för i england och usa är de gamla traditionerna mycket välbevarade och 80% av dem lever fortfarande i husvagnar!jag har själv rest dit med min husvagn och levt med dem på deras hemorter och stora konferenser där det samlas från 4000-50000 resande varje år i england och frankrike .dessa konferenser infördes sedan 5 år tilbaks i eskilstuna där vi samlas ungerfär 600-700 resande vid midsommar så vill du träffa engelska amerikanska och franska resande så kom dit det är midsommarhelgen på vilsta i eskilstuna

2002-11-17, 00:25
Svar #4

Anna-Karin Johansson

Hej,
När det gäller orden gypsy/Gypsy och traveller trodde jag att det förra syftade mer på romer medan traveller översätts lättare med just resande som ju inte behöver vara av romskt ursprung. Gypsy har som jag förstått en klang som kan jämföras med zigenare, inte omtyckt av alla.
 
Om romer använd Romany.
Om tattare använd traveller.

2006-07-27, 07:54
Svar #5

Larz Gustafsson

Det finns ju två olika skolor beträffande de resandes ursprung.
Vissa hävdar att de är ett blandfolk ( t ex r?mer/svenskar) andra att det helt enkelt rör sig om t ex svenskar med kringresande yrken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna