ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ord från häxprocess 1639  (läst 754 gånger)

2008-04-17, 09:24
läst 754 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej,
Jag läser om en häx/trolldomsprocess år 1639 i Halländska Fagered som finns dokumenterad i Herredagens domböcker i Rigsarkivet i Köpenhamn. Här är ett vittnesmål (nedan) där det finns ett antal detaljer som jag tycker är lite luriga. Orden jag snubblar på är:
kunde/knude
førend de Bar
Och at det schall haffue hiulpet ett Ord
huss paa een Jordfast Steen
 
Mogens Hanssen i Baageraad  at haffue Wundet Witløfftig om Raad for:ne Ingeborig schall haffue giffuet hannem, och hans Quinde for Kalffue død, Signed for dennem, Vdj en kunde (möjligen står det knude) , hour Vdj schall weret Maltt, Saltt, løy och andet, som hand schulle Slaa i Kiørene three Søndags Morgener, førend Solen opgick, førend de Bar, Och at det schall haffue hiulpet ett Ord, Item dereffter befalet hans Quinde, tage den første kalffue som døde, bære den hen paa Anden Mands Jord, Sette den paa Ryggen Imellen thuende Steener, Siden thage aff de kalffue som fødes, och Schiere dennem i Ørett, thage den Bytte de Molcket vdj, Wende Bunden op, ladet Blodet dryppe paa Bunden, dertill thage den første thaaren hun Molcket aff kooen, och Komme i Kalffuene eller Øyge ett huss paa een Jordfast Steen, och haffue kalffuenrne Vdj Saalenge de gaff dem Melck.
 
Tips mottages mycket tacksamt!
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna