ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hej  (läst 1268 gånger)

2007-09-16, 16:20
läst 1268 gånger

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Någon som vet när det blev brukligt att hälsa med ordet hej?
 
Mvh
Ann Little

2007-09-16, 18:45
Svar #1

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Inom en mycket liten krets studenter: 1820-talet.
Bland vanligt folk och i allmänt bruk: slutet av 1960-talet
föreslår Göran Stenberg
 
Då jag växte upp sade man automatiskt hej till alla man duade

2007-09-16, 18:50
Svar #2

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Ann
 
Jag chansade på hej belagt på svenska Google och fick träff på Omar.
Om du skrållar ner till botten så finner man att Hej är belagt från 1541 i SAO och enligt NE kommer det från lågtyskan.
 
Mvh Åke

2007-09-16, 19:14
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
SAOB har med en rad användningar av ordet hej - glädje, beslutsamhet, protest, lystring, hälsning, utrop av smärta, m.m.  
 
SAOBs äldsta belägg för hej som hälsningsord är från 1710 (se avsnitt I 2 c). Det allra äldsta exemplet överhuvudtaget är från 1526, och då ss. uttr. för protest l. otålighet l. ogillande l. förebråelse l. varning o. d.: asch, fy, nej, tvi, usch (avsnitt I 1 d).  
 
Ett småroligt exempel de har på samma negativa betydelse är Hey, hwadh är thet för itt slemt maneer (från 1645).

2007-09-16, 19:30
Svar #4

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Tack fÖr svaren GÖran och Åke! Jag borde ha tänkt på att kolla upp SAOB. Nu har jag varit där och ser att den äldsta beläggningen fÖr ordet är från 1526.  
 
Jag hade en gång i tiden en lärare som påstod vikingarna gett ordet hej till resten av världen genom att ropa hej o hå medan de rodde.    
 
Mvh
Ann

2007-09-16, 19:47
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Anna-Carin! Då var vi absolut tidigare ute än amerikanarna med att hälsa med ett hej.  Jag nämner det fÖr att jag lagt märke till att man allt oftare hälsar med 'hey', istället fÖr 'hi' eller 'hello' i amerikanska filmer och tv-program numera.  
 
Här i England har man inte härmat efter Amerika ännu, men det är nog bara en tidsfråga. Ser fram emot den dag jag kan säga hej igen.  
 
Mvh
Ann

2007-09-16, 20:34
Svar #6

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Hej! SAOB-beläggen säger föga om brukligheten, dvs när det normala hälsningsordet - det omarkerade fallet - hade blivit hej. Då befinner vi oss på andra hälften av 1900-talet. Hej!
Göran

2007-09-16, 22:22
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Hej igen Ann,  
 
Hoppas att du snart kan säga inte bara yea och nay utan också hey. Men det kanske krävs vikingatåg för att få låneorden att gå i rätt riktning.  Där har ju USA fördelen framför England av att ha många fler svenskättlingar, det kanske hjälper upp hejandet!
 
Vill bara tillägga att jag kollade i Webster's New Encyclopedic Dictionary också, där står det:  
 
hey interj - used especially to call attention or to express doubt, surprise or joy [Middle English]
 
och:  
 
hi interj - used especially as a greeting [Middle English hy]
 
Jag tycker det är intressant att svenskans hej har haft ungefär samma vida betydelse som engelskans hey. Man kan ju undra om hey/hi är besläktade, och som du säger om det var vikingarna som exporterade hej till England, eller tvärtom, eller om det var ett gemensamt gammalt germanskt ord... språk är spännande!

2007-09-16, 23:36
Svar #8

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Engelska sportreportrar säger f ö gärna Hi there, när de börjar sin sändning i TV. Det vore svårt att tänka sig att en ekonomijournalist eller kulturjournalist skulle inleda så. Än så länge verkar det alltså vara en fråga om stil.

2007-09-17, 08:52
Svar #9

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det finns säkerligen en grupp mer populärvetenskapligt inriktade fackjournalister som skulle inleda på samma sätt. Sedan får man komma ihåg att det knappast är representativt för det vardagliga språket eftersom tv sällan är spontant och improviserat utan har mer gemensamt med skådespeleri.
 
Förmodligen var det en gradvis övergång till hejandet, inom olika grupper av människor och i olika delar av landet. Det är väl inte helt osannolikt att det började få mer allmänt genomslag under efterkrigstiden.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna