ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nyord inom släktforskning - ex. kvadrupelsyssling  (läst 1147 gånger)

2003-09-17, 21:59
läst 1147 gånger

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej!
 
Som ivrig släktforskare sedan fyra år tillbaka, har man stött på det mesta i knepiga släktförhållanden.  
 
Ex. har jag i min släkt från Risliden i Norsjö fs (AC) tre generationer som gifter sig med tre systrar Johansdotter - barn till Johan Gabrielsson, f. 1752.
 
Det hela börjar med att farfadern i detta fall, Zakris Olofsson, f. 1747 i sitt andra gifte år 1811 äktar Gabrielssons äldsta dotter Margareta, f. 1782.
 
År 1813 gifter sig Zakris son (från första äktenskapet), Per Zakrisson f. 1774,  med Gabrielssons mellersta dotter Magdalena Gustava, f. 1784. Detta är Pers andra gifte.
 
Det hela fullbordas år 1822 då Zakris sonson (Pers son), Per Persson, f. 1801 i sitt första gifte äktar Gabrielssons yngsta dotter Märta, f. 1800.  
 
Alltså tre generationer som gifter sig med tre systrar - slå det om ni kan! :-)
 
Detta har dock ingenting med min egentliga fråga (som kommer nedan) att göra, utan var mest ett bevis för att släktförhållanden ibland kan vara väldigt komplicerade.  
I detta fall ovan blir du bl.a. kusin med dina egna halvfarbröder/halvfastrar samt med din farfars halvsyskon!
 
Det jag nu efterfrågar är om inte vi släktforskare på forumet skulle kunna komma på några nyord a la Värsta språket för komplicerade släktförhållanden.
 
Eftersom det är jag som börjat denna diskussion, så har jag förstås ett uttryck på lager:
 
kvadrupelsyssling = syssling på fyra släktsidor
 
Egentligen är det ju inte ett nyord, utan snarare en utvidgning av ordet syssling.  
 
Uppe i norra Sverige (och säkert annorstädes också) förekommer det att man är kusiner på två sidor, ex. så har min pappa två dubbelkusiner. Detta skedde då min farfars syster gifte sig med min farmors bror. Dessa dubbelkusinernas barn blir då mina dubbelsysslingar (syssling både på min farfars och min farmors sida).
 
Nästa naturliga led är då förstås att införa begreppet kvadrupelsyssling (syssling både på farfars, farmors, morfars och mormors sida) samt trippelsyssling (syssling på tre av fyra sidor).
 
Själv har jag aldrig stött på några personer som  är vare sig kvadrupelsysslingar eller trippelsysslingar och misstänker att det är mycket ovanligt! Jag är fullt nöjd med att vara dubbelsyssling...:-)
 
För att vara kvadrupelsyssling erfordras det ju en hel del. Det krävs ex. att make 1 och make 2 är dubbelkusiner och att dessa gifter dig med maka 1 och maka 2 som också är dubbelkusiner. Dessa pars barn blir sedan i sin tur kvadrupelsysslingar, och har då alla anor i generation fyra (farfarsfar etc) gemensamma.
Om maka 1 och maka 2 bara är kusiner blir de istället trippelsysslingar. Komplicerat?
 
Min fråga blir förstås om någon här på forumet stött på detta släktförhållande!?!
 
Förresten, ett annat uttryck jag (nåja, framförallt en klasskompis) funderat på är om det finns något bra ord för kusinbarn? Nu tycker jag att kusinbarn är ett bra ord redan, men han är inte alls nöjd med det ordet...:-)
 
Någon annan som har något knepigt släktförhållande som denne namngivit eller behöver hjälp att hitta ett ord för?
 
Vänliga hälsningar,
 
Patrik Lundström, Huddinge

2003-09-18, 00:20
Svar #1

beritnightingale

I mina öron låter det lite grann som inavel  
 
Mvh. Berit

2003-09-18, 00:49
Svar #2

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Berit!
 
Det är den vanligaste kommentaren jag fått då jag tidigare beskrivit begreppen.
 
Men, ska sanningen fram så är antalet anförluster (och alltså graden av inaveln) i detta fall lika med noll (i alla fall i idealfallet)!  
Bara för att farfars syster gifter sig med farmors bror betyder ju inte det att dessa båda grenar är släkt med varandra - eller hur!?!  
Det kan ju dock tyckas vara ett tecken på bristande fantasi (eller kanske till och med ett bevis på motsatsen - man behöver ju inte gå över ån efter vatten!)...:-)
 
Inavel uppkommer bara om ex dubbelkusinerna sedan skulle fatta tycke för varandra - vilket förhoppningsvis inte sker då dubbelkusiner bör vara mera släkt genetiskt med varandra än ex. halvsyskon.
 
Mvh Patrik

2003-09-18, 10:27
Svar #3

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Patrik!
 
Detta innehåller ju egentligen ytterligare ett problem: Vad ska fenomenet egentligen kallas? Beroende på var i landet man bor och/eller vad man har fått lära sig, så bör ju namnet innehålla antingen -sysslingar, -bryllingar eller -nästkusiner, även om det egentligen skulle röra sig om samma genealogiska förhållande(n). (Se annan diskussion på Anbytarforum för detta ämne.)
 
Hälsningar, Mikael!

2003-09-18, 11:25
Svar #4

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Mikael!
 
Håller med dig - visst är det även en dialektal fråga. Anledningen till att jag valde just syssling i mitt nyord är förstås att det låter bäst..:-)
 
I norra Sverige (åtminstone i Västerbotten), så talas det sällan om sysslingar utan där är det ordet tremänning som gäller. I övriga delar har jag hört både nästkusin och småkusin om samma släktförhållande!  
 
Men, jag skulle gissa att om man slår ut det hela över hela riket, så är det ordet syssling som används mest frekvent. Åtminstone har jag fått för mig det!
 
Du nämnde även bryllingar. Även där kan man förstås, liksom för pysslingarna (=femmänningarna), införa samma begreppsapparat.
En brylling kan du ju vara släkt med på maximalt åtta släktsidor (dvs dubbelt så många grenar som sysslingen). Nu finns det dock, vad jag vet, inget bra fackord (likt kvadrupel för fyrfaldig) för åttafaldig, varpå jag lämnar den diskussionen därhän. Dessutom är nog sannolikheten näst intill obefintlig att någon ska ha en åttafaldig brylling..:-)
 
Hälsningar,
 
Patrik

2003-09-18, 11:34
Svar #5

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Berit!
 
Jag kom sent omsider på att du kanske syftade på tre generationers-fallet - eller?
 
Samma sak gäller dock där - ingen inavel.
 
Dock kan man ju fråga sig om inte:
 
Alt 1. Johan Gabrielsson måste ha haft väldigt  
vackra döttrar. Mina anfäder kan ju i sådana fall inte heller ha sett allt för hemska ut...:-)
 
Alt 2. Mina tre anfäder hade samma dåliga (eller bra) smak vad det gäller kvinnor. Varför skulle man annars äkta tre systrar :-)
 
Dessutom kan det ju förstås ha rört sig om pengar eller mark...
 
Hälsningar,
 
Patrik

2003-09-18, 16:48
Svar #6

Anders Nilsson

Hej Patrik
 
Jag trodde att ditt föreslagna ord redan fanns definierat:
 
kvadrupelsyssling = trasslingar
 
 
 
Tom fler smilies än Tollesson brukar använda!

2003-09-18, 19:16
Svar #7

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Anders!
 
Det är nog många komplicerade släktskap som skulle kunna falla under den benämningen. :-)
 
Läste tidigare att trasslingar var ett skämtsamt ord för sexmänning, men visst då är kvadrupelsysslingen betydligt svårare/trassligare att förklara.
 
Visst är det kul att ha hittat på ett nytt ord, men frågan är om ordet någonsin får någon praktisk tillämpning - tveksamt om det idag finns några svenskar som är kvadrupelsysslingar...:-)
 
Men, möjligtvis kan det finnas någon i äldre tid då det förmodligen var vanligare att man hade dubbelkusiner (mindre urval).  
 
Jakten har börjat! :-)
 
Mvh Patrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna