ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Å, Ä och Ö  (läst 1465 gånger)

2002-12-17, 01:19
läst 1465 gånger

Utloggad Roolaid Stein

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2008-06-19, 00:18
    • Visa profil
Jag har en fråga rörande bokstäverna å, ä och ö.
Har vi alltid haft dom i Svenska språket?
Om inte - när infördes dom i alfabetet?
        - hur skrev man motsvarande ljudvärden innan?
 
Roolaid

2002-12-17, 09:58
Svar #1

Bengt Olsson

Ä och ö användes i tryckt svenska redan i den första tryckta boken på svenska, Aff dyäfwlsens frästilse, 1495 och man kan väl anta att det har använts i handskrift tidigare än så. Å dyker upp 1526 i En nyttwgh wnderwiisning men finns belagd i handskrifter från fjortonhundratalet, antagligen hämtat från lågtyskan som använde ett a med ett överskrivet mindre a för att beteckna ett lågtyskt å-ljud. Hur man skrev innan är kanske inte så lätt att säga eftersom man i den mån man skrev skrev mest på latin men eftersom å-ljudet kommer från ett långt a-ljud är det väl rimligt att man skrev det som två a.

2002-12-17, 23:14
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Man skrev ? och ? helt enkelt (finns ett par olika varianter av båda). Det gjorde man vare sig man skrev på latin eller svenska. På latin skrev man fram till 1300-talets mitt ungefär, därefter tog svenskan successivt över och blev totalt dominerande på bara ett par årtionden. Andelen brev skrivna på latin utgör därför bara en bråkdel av de bevarade breven från 1400-talet. Jag minns inte så här på rak arm när å uppträder första gången, men jag kan inte påminna mig att jag själv någonsin sett det i ett 1400-talsdokument.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2002-12-17, 23:21
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ett litet tillägg till föregående: Det jag skrev om å (tidigare helt riktigt aa) gäller också ä och ö. Kan inte minnas att jag skulle ha stött på dem i brev från före 1500. Jag ska dock lägga in en liten brasklapp här: om det skulle finnas anledning så återkommer jag när jag kollat mina anteckningar på jobbet.
 
mvh
Kaj Janzon

2002-12-18, 00:39
Svar #4

Utloggad Roolaid Stein

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2008-06-19, 00:18
    • Visa profil
Tack Bengt och Kaj.
Det imponerar alltid på mig hur mycket kunskap det finns på anbytarforum.
 
Här kan man då konstatera att det inte var någon nymodighet att när vi bara hade telex att tillgå att vi skrev aa, ae och oe för att beteckna å, ä och ö.
 
En följdfråga. Används bokstäverna, som vi skriver dom idag, på något annat aktuellt språk?
 
Hälsning från Mexico
Roolaid

2002-12-18, 09:14
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag kompletterar något: den lilla bokstaven som skrevs ovanför a var ett o. Denna skrivning av å - i princip densamma som nuvarande alltså - förekommer tydligen sporadiskt i svenska handskrifter fr o m 1400-talets mitt, även om jag aldrig sett det själv. Denna form slog snabbt igenom efter 1526 då boktryckaren Jörgen Richolff började använda den i skrifter som trycktes vid Kungliga tryckeriet. Han använde också a och o med ett litet överskrivet e för att beteckna ä och ö. Prickarna som vi känner dem kom i allmänt bruk ännu senare; de är helt enkelt förkortningstecken för detta överskrivna e och härrör från den senmedeltida tyska skrivstilen.
 
källa: Elias Wess?n, Svensk språkhistoria. Ljudlära och ordböjningslära, åttonde uppklagan, s 52. Se även artikeln ortografi i Kulturhistoriskt lexikon för nordisk medeltid.
 
 
mvh
Kaj Janzon

2002-12-19, 09:02
Svar #6

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Hej,
 
Bokstäverna ä och ö används också i tyska och finska, i den senare också å, men bara i svenska namn.
 
Mvh
 
Heikki S

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna