ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ordlista med äldre ord  (läst 4365 gånger)

2000-03-12, 17:56
läst 4365 gånger

Bengt Landegren

Hejsan!
 
Tycker det skulle vara käckt med ordlista här på Rötter, med gamla eller bortglömda ord. Läser man gamla bouppteckningar stöter man ofta på ord som, även om man tydligt ser vad det står, inte förstår innebörden av.  
Orsaken är ju dels att ord försvinner och ersätts av nya, eller att själva föremålet för ordet helt enkelt har försvunnit ur bruk. På våra gårdar fick man ju förr tillverka allting själv, och därför fanns det ju många verktyg och saker som kretsade runt detta.
Att hen, karpus och spans rör, betyder brynsten, hätta och käpp, kände inte jag till i alla fall.
 
Kan någon tala om vad en hottestång (på 4,25kg) användes till?  
Styrstolar? Visst, man satt på dem. Men styr.?  
Mylesåg eller sågmyle?
Är det ett litet sågverk månne?  
Oxhyvel? Wallyxa? Smedebäll? Tagel säf?
Ciär Can i huset? Under rubriken ”Säng och linkläder” har jag hittat: några flätter?
Vad är en resel eller resell?
Borr med win? Bland ytterligare verktyg har jag stavat mig fram till obegripliga ”holisear”?
Är löfhack något som påminner om en machetekniv?
3 gamla sänor?
 
Ja, så här kan jag hålla på länge.  
Som släktforskare vore det trevligt med en ordlista på nätet, som vi skapar själva. Gärna med en liten personlig historia kring ordet. Det kan ju bli stort med tiden och får väl delas upp i lämpliga avsnitt, bokstäver förslagsvis.  
 
mvh/
Bengt i Borås

2000-03-12, 22:56
Svar #1

Carl Szabad

Bengt! Jag rekommenderar länken i Rötter till Svenska Akademiens ordbok som innehåller alla kända svenska ord som belagts efter 1523. Första ordet jag plockade ur din lista hittade jag med en gång.

2000-03-13, 09:55
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Släktforskarens uppslagsbok av Barbro Lunsjö säljs av Sveriges Släktforskarförbund (se Bokhandeln). Den borde passa dig perfekt att döma av baksidestexten:
 
Den som ägnar sig åt släktforskning har ofta anledning att studera bouppteckningar från äldre tider. I dessa förekommer en mängd ord och benämningar som är tämligen svårbegripliga i dag, t ex blänneho, mockflake, gällväre, rumpling, spandel, sörpkar, vangel, och vävrumpa. Men bouppteckningsorden är inte bara benämningar på föremål. Dessa beskrivs ofta  genom adjektiv, t ex anstruken, krönt, eller vedfärdig. Vissa ord kan också ha  flera betydelser. De flesta av de gamla orden återfinns inte heller i våra vanliga svenska ordböcker. Släktforskarens uppslagsbok fyller därför ett stort behov. Den förklarar lättfattligt och koncist vad de gamla bouppteckningsorden betyder. Som underlag för bokens 3 400 uppslagsord ligger trehundra bouppteckningar från Sverige och det svenskspråkiga Finland, vilka valts med tanke på variation i region, yrke, samhällsklass och dialekt. Större delen av uppslagsorden har sitt ursprung i det gamla bondesamhället under 1700- och 1800-talen.

2000-03-13, 23:25
Svar #3

Bengt Landegren

Tack för tipsen!
Att hitta rätt i SAOB var inte helt lätt, men jag får väl lära mig. Synd att den slutar vid ”Stå”.
Så vad sågmyle och sänor är, får jag nog grunna på ett tag till. Eller har någon stött på orden?
 
Släktforskarens uppslagsbok verkar ju väldigt intressant. Hoppas bara den inte kostar en förmögenhet.  
 
Kanske det ändå finns intresse att lägga upp lite ord här på Rötters hemsida, eller vad tycker ni andra?  
Eller så kan man kanske bara efterlysa ord när behoven uppstår.  
 
Bengt i Borås

2000-03-14, 08:09
Svar #4

Carl Szabad

Bengt! Släktforskarens uppslagsbok hittar du, liksom all annan litteratur förbundet säljer, under rubriken Bokhandeln på Rötters indexsida. Den kostar 160:- för medlemmar och 210:- för icke medlemmar.

2000-03-14, 08:32
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Bengt Landegren,
Det här med att efterlysa ord när behoven uppstår, är väl, förutom de tips som Carl och Håkan ger ovan, ett bra alternativ. Vi lär ju av varandra hela tiden.
Såg att Du talar om sänor ovan. Jag kommer från Norra Vedbo härad i norra Småland. Där hade vi en del hjälpmedel med oss när vi skulle använda lien. I brynebötta hade vi förutom vatten också sänner; alltså brynsten. Vespestecka, som användes till att hålla äggen vass emellan användandet av sännera tror jag också kallades flökt.
Vad tror Du - kan sänor och sänner vara samma ord, eller har Du funnet ordet i ett helt annat sammanhang?
Vänligen,
Olle Elm

2000-03-14, 22:57
Svar #6

Bengt Landegren Bengt

Beställt båda ordböckerna. Tack Carl!
 
Hej Olle! Tack för ditt inlägg.  
Min fars släkt hör hemma i västra Småland runt Odensjö och S. Unnadryd. Tittar i bouppteckningar från sent 1700-tal. Mina 3 gamla sänor står bland lite olika bråte, som rakkniv, hen (förm. bryne till rakkniven), 2 gamla liar, en del nät och klöfsadel. Fast i samma bouppt. finns det under rubriken smedredskap, 1 slippesten plus 1 dito hårer, vad det nu kan betyda.
Men nog kan sänner stämma in ändå, om inte plats och tid skiljer för mycket.
Vet någon vad ”Takduk med leste” sattes upp nå´nstans och om Hängeduk möjligen var ett draperi?

2000-04-06, 22:57
Svar #7

ronny

När min farmors bror, undrade om småpojkarna skulle springa ikapp (tävla) så han att dom skulle springa sheäss. Har aldrig hört det innan min far berättade det för några dagar sedan.
Ett intressant ord som skulle bevaras, som många andra ovanliga ord runt om i landet. Finns det en sådan ordbank ?

2000-04-10, 21:37
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkiv i Umeå, Uppsala, Göteborg och Lund med varsin del av landet som sitt distrikt. Men distriktsindelningen skiljer sig något åt när det gäller de olika facken, alltså dialekter, ortnamn och folkminnen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-08-11, 09:19
Svar #9

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Bengt Landegren startade denna diskussionssida för drygt 7 år sedan. Han tyckte att Rötter skulle skapa en ordlista med gamla och bortglömda ord. Någon replikerade då att alla kända svenska ord sedan 1523 finns i Svenska Akademiens ordbok (ej att förväxla med Svenska Akademiens ordlista). Så är inte fallet, långt därifrån. Tycker Bengt Landgrens förslag är bra. Kan inte Rötter lägga upp en sida ? la Wikipedia där läsarna själva bygger upp ett lexikon.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna