ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-18  (läst 1340 gånger)

2004-09-18, 14:50
läst 1340 gånger

Lars Eriksson

Alla inbundna norrlänningar är alltid väldigt talföra och patriotiska när det skrivs om såna här saker. Jag är själv patriotisk norrlänning, ångermanlänning och ådaling. Sistnämnda område är en av den svenska kulturens vaggor.
Men den här avdelningen har ju Mellansverige som rubrik och med anledning av det allra första inlägget skulle jag vilja säga att man bör nog helst strunta i alla dumheter som sägs i radio och TV (och som skrivs i kvälls- och andra tidningar).
Varför används begreppen Fjärran Östern och Mellanöstern (samma gäller på en del andra språk)? Var ligger Näröstern? Har aldrig hört talas om det.

2004-09-18, 15:03
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)

I engelska språket använder man begreppet ?Near East?, vilket alltså torde motsvara det efterfrågade begreppet ?Näröstern?.  En sökning på Eniro.se giver ett stort antal av träffar.  Near East Foundation synes ha sin verksamhet i Mellanöstern och Afrika och  Catholic Near East Welfare Association synes ägna sig åt Mellanöstern, nordöstra Afrika, Indien, och östra Europa. Någon mer exakt definition av begreppet har jag inte funnit.

2004-09-18, 15:29
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:40
    • Visa profil
Inte heller jag har hört talas om Näröstern, men däremot om Främre Orienten. Kanske avses samma område?

2004-09-18, 15:38
Svar #3

Åke Forsmark

Vad gäller norrlänningars rödhet så är det väl ungefär som tidigare fördomar. Norrlänningar är ekvivalent med norrbottningar. Eftersom norrbottningar är rödare än övriga landet så är alla norrlänningar röda.  
 
Om man lyfter ut norrbotten(s län) ur norrland så skiljer det inte många procent från övriga landet. Och att det ser ut som det gör i norrbotten(s län) beror till stor del på att de stora arbetsgivarna är gruvbolagen, skogsbolagen och den tunga industrin. Dvs den typen av arbeten som knappast uppmuntrar till annat än rödröstning. Här nere (i västerbotten(s län)) så ser arbetsplatserna helt annorlunda ut och också den politiska kartan.

2004-09-18, 15:44
Svar #4

Lars Eriksson

Micha?l:
Tack för info! Om t.ex. Catholic Near East W. A. sysslar med så vitt skilda områden som Mellanöstern, Indien och nordöstra Afrika, då är Near East ett så vitt begrepp, så det blir meningslöst.
Bo: Visst har jag hört talas om Främre Orienten, men inte om Bakre Orienten. Däremot om Bortre Asien.
Det finländska landskapet Österbotten heter naturligtvis så därför att det ligger öster om Bottenviken, men om man sitter i Helsingfors är det väl konstigt att Österbotten ligger på västkusten.
Slutsats: allting är relativt och det finns inga allmänt accepterade regler för vad man kalla olika områden, och isåfall kan ju radio och TV gärna få kalla Mälardalen för Mellansverige om de vill.
Vi får ta Alice i Underlandet på orden när hon sa att ord betyder vad jag bestämmer att de ska betyda (ungefär).

2004-09-18, 15:52
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bra slutkläm av Lars!  
 
Och visst har rödheten sin historiska förklaring. Men inte är det bara Norrbotten. Minns Ådalen 1931. Gissa vad mina ångermanländska morföräldrar röstade på.

2004-09-18, 16:53
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Visst är det så! Historien och verkligheten skapar den politiska färgen. Och historien och verkligheten för de allra flesta i Norrland (nu sa jag det!) har inte kunnat skapa någon annan politisk inriktning, för folk i gemen, på färgkartan än den röda. Annars skulle de ha förnekat sin egen verklighet!
 
Att verkligheten idag delvis har förändrats och människor har tappat tron på den politiska viljan och förmågan att vara folkets röst är en helt annan sak. Och det gäller ju inte bara Norrland (aj, nu sa jag det igen!)det berör nog Svealand och Götaland också!
 
Oj, det får ju inte bli en politisk debatt av Mellansverige...!  
 
Anita

2004-09-18, 17:03
Svar #7

Michaël Lehman (Philippos)

Jag skulle å det bestämdaste vilja protestera mot denna deterministiska historiesyn. Att man i ett givet läge vid en given tidpunkt med givna premisser väljer ett specifikt sätt att lösa ett problem, innebärer inte, att detta sätt är det enda möjliga. För de kreativa och intellektuella torde varje problem ha ett flertal lösningar (och den i detta fall valda lösningen ledde ju på sikt in i en återvändsgränd).
 
Valet av en annan färg än den röda på den politska färgskalan lärer näppeligen ha medfört, att de hade förnekat sin egen verklighet, men genom att välja den röda kollektivismen förnekade de sig själva.

2004-09-18, 17:28
Svar #8

Ingrid Wikberg (Inkan)

Nu vill jag förtydliga: kalla aldrig en person från Jämtland för norrlänning!! Vi är Jämtar   Åtminstone vi som har merparten av rötterna där, är födda och uppväxta där.
Det finns ju några inflyttade från andra delar av landet också....
 
jamtstårscha
Inkan

2004-09-18, 17:40
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Nej, men Ingrid, vad menar du?  Är inte en jämte norrlänning??? Äsch, jag tror du skojar...fast jag tror ju förstås att ni egentligen vill vara norrmän (-kvinnor)!?
 
tror,
ångermanländskan

2004-09-18, 17:55
Svar #10

Rune Edström (Rune)

Finns inga sörlänningar som yttrar sig i debatten?
rune

2004-09-18, 17:56
Svar #11

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Michael! Den norrländske skogsarbetaren eller gruvarbetaren hade nog inte tid, kraft eller råd att vara kreativ eller intellektuell....Det gällde nog först och främst att överleva. Fanns det kraft och kreativitet kvar efter jobbets slut fanns det nog bara en möjlighet att förbättra villkoren; det var att stödja dem som politiskt stödde deras kamp för bättre livsvillkor.

2004-09-18, 18:39
Svar #12

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Mellan-Finland (fi. Väli-Suomi) omfattar största delen av det område, som är söderom Uleåborgs län. Ordet betyder inte Mitten-Finland eller rättare sagt Mellersta-Finland, som det kallas (fi. Keski-Suomi), som jag tror skall motsvara Mellan-Sverige. Alltså det område, som ungefär ligger i mitten av Finlands syd-nordliga utsträckning. Det betder det område, som är i mitten av Finland. Norra-Finland omfattar då Norra-Finland OCH LAPPLAND, även om Lappland ingår i Norra-Finland.
 
Sedan är det ju intressant, att diskussionen här även tangerar frågan, varifrån skall man se saker och ting. Finns det en absolut medelpunkt? För vad då - för vad är det en absolut medelpunkt? För en absolut begränsbar Swerige? Riket Swerige får ju även sina gränser i förhållande till andra länder (jag nekar inte alls att Swerige ligger - här och nu - på en viss plats - i VÄRLDEN...).  
Kan vi säga, att det finns a) en VERKLIG (absolut) längd av rymd mellan två punkter A och B ELLER finns det b) ett avstånd, där man RELATERAR punkterna A och B till varandra? I det ena fallet kan vi säga var längdens mittpunkt är och längder kan situeras var som helst. I det andra fallet gäller det bara detta avstånd, som även förblir relativt, eftersom punkt A kan situeras bara t.ex. utgående ifrån dess avstånd i relation till punkt B och vice versa. Här kan vi även situera mittpunkten på avståndet, men mittpunkten är relativ p.g.a. vår betraktelsesätt. Och för Swerige kan det finnas flera!
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-09-18, 18:42
Svar #13

Lars Eriksson

Oj då!!
Det blev ändå en politisk debatt av ämnet Mellansverige.
Nu tycker jag både Michael och Anita är ute och cyklar. Som jag ser det var (är?) det gott om röda i norr, just därför att vi var (är?) så kreativa och intelligenta däruppe (inte nödvändigtvis intellektuella, vilket är något helt annat).

2004-09-18, 18:48
Svar #14

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Under tiden hade ju flera inlägg droppat in, medan jag skrev om Mellan-Finland samt om längd och avstånd.
En deterministisk historiesyn bortser från den verkliga valmöjligheten, som människan alltid har. HELT ogrundade beslut gjorde man väl inte heller under valtider. I partipolitik var det säkert även i Norrland möjligt att välja olika - rött och blått! Det gjorde säkert många och tänkte sig även bättre livsvillkor härmed!
Mvh. Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-09-18, 18:54
Svar #15

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Norra-Finland omfattar då Norra-Finland OCH LAPPLAND, även om Lappland ingår i Norra-Finland. skall vara
Norra-Finland omfattar då Norra Finland OCH LAPPLAND, vilken alltså börer då beräknas ingå i Norra-Finland utan att vara en del av det, som egentligen utgörer Finland som LAND.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-09-18, 18:55
Svar #16

Michaël Lehman (Philippos)

Frågorna är i så fall, varför dessa kreativa och intelligenta människor (?) måste överlämna allt ansvar för sina egna liv till en samling överförmyndare på Helgeandsholmen och däromkring, varför de inte själva vill behålla sin egendom, och med vilken rätt de anser sig kunna påtvinga även oss med annan uppfattning om vad som är klokt, kreativt, och intelligent, samma kollektivistiska r?gime.
 
Nå, jag anser inte, att ?Stockholmare är smartare än lantisar?, som en bedrövligt inskränkt partisyster (  ) till mig en gång påstod (jag är ju uppvuxen på den ångermanländska landsbygden), men jag anser heller inte det vara ett uttryck för intellektuell begåvning, kreativitet, och fri [politisk] vilja att rösta rött.

2004-09-18, 19:05
Svar #17

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Helt rätt Lars! Men vad jag menade var att för den gamle skogsarbetaren, i början av förra seklet, var det inte alltid lätt att odla och få utlopp för kreativiteten eller intelligensen, när familjen hemma i stugan var utan pengar och mat och magen skrek av hunger.

2004-09-18, 19:21
Svar #18

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Michael! Vilken försöker påtvinga dig (oss)den kollektivistiska regimen??? Tack och lov har vi en demokratisk rätt i Sverige att rösta på det parti som bäst tillvaratar de politiska värderingar du och jag tror på. Ingen tvingar mig eller dig att rösta rött!  
 
Men som jag skrev tidigare; av det politiska valdeltagandet numera att döma , så verkar det som en stor del av det svenska folket sk..ter i att rösta. Det kanske är kollektivistiskt?

2004-09-18, 19:31
Svar #19

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Bästa Anita!
Avskriv nu inte intelligensen bara för att man arbetade för livhanken!
och bäste Micha?l!
Vad i all sin dar får Dig att skriva, att man inte väljer rött av fri vilja?  
högst förundrad
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-09-18, 19:40
Svar #20

Michaël Lehman (Philippos)

Visst kan man välja rött av fri vilja, men konsekvensen blir, att man frånsäger sig den fria viljan, då den röda kollektivistiska politiken förutsätter och kräver utjämning genom omfördelning av allt från egendomsinnehav till intellektuella förutsättningar. Resultatet blir, att alla blir en del av en stor, grå, opersonlig massa. Sverige är i stort ett lysande exempel på detta.

2004-09-18, 19:45
Svar #21

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Johan! Absolut inte! Men intelligens kräver också förutsättningar att utvecklas. En trött och utarbetad människa har nog ingen ork, lust eller förmåga att lösa problemen på Helgeandsholmen.. (om de nu har problem....)

2004-09-18, 20:00
Svar #22

Ingrid Wikberg (Inkan)

Å suck & tråk! Låt folk tänka och välja det de vill: det lär inte bli någon majoritet i alla fall för det som Micha?l motiverar som ett resultat av en fri viljehandling.
 Stor, grå, opersonlig massa ...det var det dystraste jag hört. Har du grå glasögon?
Känner inte ett dugg igen mig i ditt påstående!
Tror nog att du ska undvika dylika påstående i detta Forum : Alla har vi möjlighet att både lysa och upplysa både oss själva och vår omgivning    
I stället för att slänga ur sig påståenden som absolut inte är -varken vetenskapligt belagda eller sanningsenliga. Detta var din högst personliga åsikt... eller hur?  
-Det känns ju trist att du upplever din omgivning så grå.
 
Själv upplever jag både sol, glädje, färgrikhet, kreativitet och stor personlighet hos de flesta människor jag möter. De gör mig glad.
 
Och vart tog nu diskussionen om Mellansverige vägen? Dog den?
 
Anita. Jo -Jämtar -är Jämtar och vill ej buntas ihop med övriga norrlänningar   Orsak?  
Någon form av tjurighet kanske? Själv känner jag mig kluven .....
 
Smile ...sa Chaplin
Lev!
Inkan

2004-09-18, 20:01
Svar #23

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Jo Anita, men det är sedan den tråkiga KONSEKVENSEN!
Micha?l!
Jo, det är även den tråkiga KONSEKVENSEN!
Instämmande med er.
Märk väl - jag blandade mig i denna diskussion teoretiskt. Mina partipolitiska värderingar kan svårligen avläsas härifrån.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-09-18, 20:06
Svar #24

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Men bästa Ingrid!
Jag försökte ju här ovan!!!???
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-09-18, 20:14
Svar #25

Yvonne Korn (Yvonnek)

Om man undersöker var denna samling överförmyndare på Helgeandsholmen och däromkring verkligen är födda och uppvuxna upptäcker man nog snart att inte är det i Stockholm i alla fall! Snarare en ganska jämn fördelning av lantisar som representerar de flesta landsdelar. Det är bara att granska resebidragen hem för våra riksdagsledamöter...

2004-09-18, 20:34
Svar #26

Ingrid Wikberg (Inkan)

Johan,  
Såsom i en spegel heter det.
Vi kan  inte generalisera  bara för att man själv saknar (?) något. Men nog måste vi vara vidöppna för mångfalden som ändå finns bland människorna och se att där finns både glädje och sorg, färger  -även lite grått i hörnen, och olikheterna. Personligheterna hos oss alla!  
 
Jag möter ej människor pga vad de röstar på utan på hur de är som människor, medmänniskor.
 
Varför påstå och se allt som en enda grå massa?
Det blir så tungt, så fel.  
DET orkar i alla fall inte jag med -då är det ju ingen mening med någonting. Grått & tungt? suck.
Då kunde man lika gärna hoppa i havet från en Ålandsbåt ( eller nå'n annan färja...)
 
Johan: Jo,jag märkte din markering; att vi alla har en vilja -det gäller att använda den. Och då krävs som du helt riktigt påpekar:att man tänker till. Använder sin intelligens.
 
Men inte bör jag säga att någon som väljer annorlunda än jag själv -är ointelligent?
Egentligen borde allt detta ligga under porslinskrosset eftersom det har valt en egen väg från MellanSverige  
 
Så jag återvänder till det 'kanstötta' nu.
 
Mvh
Inkan

2004-09-18, 20:34
Svar #27

Michaël Lehman (Philippos)

Ingrid,
 
Allt är naturligtvis en fråga om perspektiv. Det jag beskrev är den tendens, som jag ser, när jag ?tittar ut över Sverige?; det är konsekvensen av den politik, som har förts i Sverige i stort sett oavbrutet sedan mellankrigstiden (eller snarare den politiska konsekvensen av socialdemokratiska arbetarepartiets förskjutning från oppositionellt id?parti till icke ifrågasatt statsbärande parti).
 
Det innebärer dock inte, att jag inte upplever ?sol, glädje, färgrikhet, kreativitet och stor personlighet hos de flesta människor jag möter?, men jag väljer mitt naturligtvis mitt umgänge med omsorg.
 
Yvonne,  
 
Så är det onekligen. Att de har sina kontor på Helgeandsholmen och däromkring, implicerar inte nödvändigtvis, att de också är födda och uppvuxna där. Födelse- och hemorter är tämligen irrelevanta i detta sammanhang; det intressanta är de politiska id?er, som de förfäktar.

2004-09-18, 20:42
Svar #28

Ingrid Wikberg (Inkan)

Hej Micha?l, jag skulle tro att vi alla väljer vårt umgänge med omsorg - UTAN att döma  
 
MEN jag sätter ej likhetstecken mellan människor och det parti de råkar rösta på.  
DET är att förminska sig själv.
 
Inkan

2004-09-18, 20:46
Svar #29

Michaël Lehman (Philippos)

Nej då, det handlar i detta fall inte [enbart] om vilka partier människor röstar på, utan om vad politiken har gjort mot människorna, och om vilkas umgänge jag personligen får ut någon ting av.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna