ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: M.F.S.  (läst 873 gånger)

2009-03-17, 23:39
läst 873 gånger

Lisa Jansson

På en gammal släktgrav så finns, förutom namn och datum, följande inskription på gravstenen:
 
M.F.S. 478 (under första namnet)
 
M.F.S. 461 (under andra namnet)
 
Jag har funderat på vad det betyder och kommit fram till att det kanske är bibelverser/citat då personerna som är begravda här var djupt religiösa. Problemet är att jag kan bibeln väldigt dåligt och googlande har inte hjälpt mig, så jag kan inte hitta rätt vers. Det kanske inte har med bibeln att göra alls, men vad betyder det då?
 
Någon som har en idé?

2009-03-18, 00:36
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Kanske förkortningarna betyder Missionsförbundets Sångbok 478 resp 461?
 
Jag har inte den sångboken, så jag har ingen aning om vilka sångerna är. Alltså bara en gissning från min sida.
 
Mvh
Ingegerd

2009-03-18, 00:59
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Lisa, det verkar faktiskt mycket troligt att det är just Missionsförbundets sångbok förkortningarna avser.
 
Jag googlade på Missionsförbundets sångbok och i utgåvan 1920 börjar nr 461 och 478 så här:
461: Tänk, när en gång vi komma hem ....
478: O, strålande krona, som väntar mig där ....
 
Mvh
Ingegerd

2009-03-18, 09:38
Svar #3

Lisa Jansson

Ja, det låter mycket troligt! Tack så mycket, det här har jag funderat på i över ett år!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna